Citat:
Ursprungligen postat av
Tjoenlai
Nehej du. Lyssna på tonläget. Lyssna hur moderaten ifråga låter. Överhuvudtaget kan vi sluta tala om svensk försvarsmakt och det svenska försvaret. Bättre att beskriva vad det är nu, den svenska krigsmakten. Och det låter väl tufft va? Eftersom du säkert ger ditt stöd till Ukraina på 30 miljarder om året, vapen och ammunition fast med ukrainska liv som insats så kan du väl fara ned och slåss själv. Jag vet flera stycken dessutom som verkar vara otroligt motiverade att följa med dig dit.
”Alla måste inse att vi måste börja planera för höjd beredskap och ytterst kriget och den väpnade striden”, säger ordförande Hans Wallmark (M)."
Men det jag lyssnar och tror på är Ukrainas kollaps och ryssarna kommer inte fortsätta efter det. De vill inte göra det. Vill du verkligen tjäna Sverige så ska du nog överväga saker som att inte gå med i NATO (försent just nu) och att Sverige lämnar EU och börjar om med en rad projekt som faktiskt syftar till vad som är till gagn för det svenska folket.
Sveriges försvar och beredskap handlar INTE om att åka till Ukraina. Varför skulle då någon här åka dit och kriga? I alla fall om man inte har några förutsättningar till det? Tex. jag 60-plussare, som inte kan springa ifrån en 5-åring, ännu mindre från en rysk soldat. Men OM det skulle bli krig här i Sverige, så skulle jag göra allt jag kan på civilsidan. Men när man läser här i Flashback, så kan undra vad det är för fegisar, som skriver här, unga och friska män som skulle fly utomlands. Men kanske blir Sverige då räddad av alla invandrare, som bor här? De verkar vara lite mer stridslystna, som inte vill bara böja sig för någon främmande makt (=Ryssland).
Hans Wallmark har helt rätt. Kriget och "den väpnade striden" börjar om något land skulle få för sig att anfalla Sverige. Då är det bra att vara beredd.
Jag hoppas verkligen inte att Ukraina kollapsar. Ryssland kommer inte att sluta där. De har redan nu planerat för sitt nästa steg, i nästa land och nästa och nästa...