2023-12-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Nu utgår du från dina synpunkter som stödryss, om du ska förstå ett lands politik måste su tänka som det landet gör.

Österrike har sedan de slogs för nazisterna haft som policy att inte ge vapen till länder I krog eller blanda i sig, däremot ger de ekonomiskt och humanitärt stöd till ukraina, precis som Sweitz.

Republikanerna ser det som ett stort hot att 5k-10k illegala invandrare per dag försöker ta sig till USA. Att stoppa detta är viktigast för USA enligt Republikanerna. Det betyder inte att Ukraina inte är viktigt men att deras hemland är viktigare. Republikanerna har ingen riktig makt att bestämma i USA utan de har som enda makt att stoppa beslut från att tas. Därav att de kräver ändringar i gränsreglerna. Skulle de släppa igenom Ukraina vapnen har de inget påtryckningsmedel längre och Jan säga hej då till gtänspolicy ändringar.
Läs artikeln jag tipsade om. Högern indirekta och ibland direkta stöd till Putin e ett problem. Det finns många stödryssar på högerkanten. Tyvärr.
Citera
2023-12-26, 17:15
Medlem
Nu blev det ett till steg närmare Nato. Hoppas Sverige bjuder till och skickar något fint när det är klart. I alla fall, ett till land som är väldigt trötta på ryssen på väg in.
Citera
2023-12-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Nu blev det ett till steg närmare Nato. Hoppas Sverige bjuder till och skickar något fint när det är klart. I alla fall, ett till land som är väldigt trötta på ryssen på väg in.

Bra att vi går med i NATO. Med Gotland som bas blir Östersjön helt plötsligt oändligt mycket enklare att försvara, och ryssland kan inte längre hota Baltikum på samma sätt.

putin har verkligen misslyckats med helhetsbilden. Han skulle prompt erövra några hohols i Ukraina och inte ens det lyckades han med. Han kommer gå till historieboken som den ledare som dödade rysslands stormaktsambitioner en gång för alla.
Citera
2023-12-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Jo, jag håller med. Och förrådsbyggnaderna/magasinen ser också tämligen oskadade ut. Märkligt! Men att det var en enorm explosion kan ju inte förnekas.

Ser nog värre ut på nära hål.

Här en film från tågstationen där fönsterkarmarna är intryckta. Jag tror att stationen ligger rätt nära hamnen?

Citat:
The blast wave in Russian-occupied Feodosia caused considerable damage in the immediate area of the military harbor. This footage shows the train station. You can see that the windows are not only shattered but the entire frames pushed inside.

The train station will stop operations

https://nitter.net/Tendar/status/1739511877443506632#m

Kul att piss-ryssen försöker intala sitt efterblivna folk om mindre skador på skeppet och att man även sköt ner 2 ukrainska stridsflyg med sitt fantastiska LV!
Citera
2023-12-26, 17:33
Medlem
Hm, så Putin själv har alltså sagt att 300-350 000 ryssar är döda och skadade. Intressant. Känns inte som att han skulle använda sanningen direkt, så siffran kan nog vara ännu större.
Citera
2023-12-26, 17:36
Medlem
Taggads avatar
Vi njuter vidare i juletid och önskar mördarna i Kreml en fortsatt ond jul.🇺🇦🇺🇦
Citat:
Analytiker: ”Praktiskt taget inget kvar av fartyget”
President Vladimir Putin och den ryske försvarsministern Sergej Sjojgu har fått en detaljerad rapport om attacken mot det ryska landstigningsfartyget Novocherkask på Krymhalvön. Det meddelar Kremls talesperson Dmitrij Peskov enligt oberoende Moscow Times.

Den ryssutnämnde guvernören på Krym, Sergej Aksyonov, uppger att en person dödades i den ukrainska attacken och att två andra skadades.

”Hamnområdet är avspärrat. I det här ögonblicket har explosioner upphört och branden har släckts”, skriver han i ett inlägg på Telegram.
Citat:
Välkommen medvind för Kyiv – tre anfall på en vecka
I och med nattens attack mot landstigningsfartyget Novocherkask på Krymhalvön säger sig Ukraina ha utfört tre lyckade anfall mot ryska militärfordon på en vecka. Om uppgifterna bekräftas är det välkomna nyheter för Ukraina efter en tuffare period på slagfältet, skriver CNN.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Senast redigerad av Taggad 2023-12-26 kl. 17:52.
Citera
2023-12-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Bra att vi går med i NATO. Med Gotland som bas blir Östersjön helt plötsligt oändligt mycket enklare att försvara, och ryssland kan inte längre hota Baltikum på samma sätt.

putin har verkligen misslyckats med helhetsbilden. Han skulle prompt erövra några hohols i Ukraina och inte ens det lyckades han med. Han kommer gå till historieboken som den ledare som dödade rysslands stormaktsambitioner en gång för alla.

Tror det med. Vore bättre för honom att dö i sömnen medan han fortfarande tror på det här. Blir trist framöver i Ryssland. Propagandan håller väl folk blinda ett tag till, men det kryper fram småningom hur han ställt till det för fosterlandet.
Senast redigerad av YBB641 2023-12-26 kl. 17:50.
Citera
2023-12-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Tror det med. Vore bättre för honom att dö i sömnen medan han fortfarande tror på det här. Blir trist framöver i Ryssland. Propagandan håller väl folk blinda ett tag till, men det kryper väl fram småningom hur han ställt till det för fosterlandet.
Vill verkligen inte att Putte ska dö. Inte före vi får se honom i en orange fängelseoverall i Haag. 🥳 Det är drömmen.
Citera
2023-12-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Vill verkligen inte att Putte ska dö. Inte före vi får se honom i en orange fängelseoverall i Haag. 🥳 Det är drömmen.

Han är ryss, jag tror det blir oförklarligt hjärtstillestånd.
Citera
2023-12-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Jag var inne och petade på det lite igår men sannolikt ser vi en avgörande punkt i kriget just nu. Det är min bestämda uppfattning att när ukrainarna väl tar tillbaka initiativet igen kommer de inte släppa det igen, någonsin. Det är min uppfattning att gudarna gått emellan och tilldelat Ukraina segern, vi går mot ljusare tider. Vad Ukraina kommer få härnäst är total luftherrevälde över sin fiende, efter det kommer saker och ting gå väldigt snabbt. Men vi kommer redan nu märka av att stora saker är på gång. När det är stora krafter i omlopp så håller t.o.m putinsterna mun, så jag förväntar mig att det kommer vara väldigt tyst från deras sida framöver. Detta är Ukrainarnas seger och så var det redan från början.

Vad exakt menar du skulle vara bidragande till en avgörande punkt i kriget nu? För att Ukraina nyligen sprängde sönder fartyget? Skulle det plötsligt vända kriget till Ukrainas fördel?
Missförstå mig inte, jag är emot ryssarnas invasion men av det man läst på sistone från olika medier är att ryssarna förlorar mycket manskap och material men ändå vinner en bit mark varje dag.
Och som det ser ut nu utan fortsätt stöd från USA så verkar det bli ganska mörkt för Ukraina under lång sikt. Men jag kanske har missat något annat?
Citera
2023-12-26, 17:57
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Har du hört talas om begreppet konceptbild? Man klipper in en bild som visar det som artikeln handlar om, även om bilden inte visat exakt samma händelse.

Jag förmodar att du har trovärdig källa till att så är fallet, eller är det något du kom på själv som förklaring? Nu ska jag inte vara sådan, men om det senare fallet gäller så är det nästan som det känns att vissa pro-ryssar har sådan stark tilltro till Putins Ryssland likt ett barn har att sin pappa är starkast och smartast, och måste till varje pris hitta en förklaring till misslyckanden för att inte förlora sin idealbild.

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det jag vänder mej lite mot det du skriver e att Österrike e ett specialfall. Visst e deras nationalister mer extrema i sin på beundran av Putin men jag tycker detta problem finns i varierande grad i väst. Oavsett om det e i Sverige eller USA.

Man kan väl använda ett spektrum av gråzoner då, där Österrikes FPÖ är väldigt framträdande mörk medan övriga kan anses gråa av mörkare eller ljusare nyans.

Vissa nationalister har ju nyktrat till och insett att Putin inte är den resurs de hoppades på, medan andra fortfarande hoppas på Ryssland som motvikt till uppfattad Soros-globalism.
I Sverige är ju Fria Tider ett typexempel på detta, då det rätt uppenbart har en pro-rysk hållning, vilket för en svensk nationalist inte borde vara helt naturlig då Ryssland varit en gammal arvsfiende till nationen Sverige sedan gammalt.
Citera
2023-12-26, 18:12
Medlem
Sqrbankens avatar
Inte hängt med under julen men såg precis bilderna på när en av pedofilnationens värdelösa båtar flög i luften. Bra. Svårt dock att veta om man ska berömma Ukraina eller (åter igen) håna denna förlorarnation och dess good for nothing low lives till sympatisörer över hur värdelösa man är på precis allting. Allting. Alla ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in