2023-12-24, 12:53
Medlem
Har någon kommit fram till vilken klinik det är?
Orkar inte läsa igenom alla kommentarer.

Skulle inte förvåna mig om det är Akademikliniken, många skrämmande historier därifrån.

Har tyvärr flera bekanta som kämpar med men för livet efter besök där.
Akademikliniken duckar och försöker tysta patienter, tyvärr kan ingen göra något eftersom att patienterna skriver på papper om ansvarsfrihet innan operation.

Korkat men tråkigt
Citera
2023-12-24, 13:30
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Det här påminner mig om läkaren som tog fel på en kvinnas vagina och anus för inte så jättelängesen. Man kliar sig lite i huvudet åt sådant här. Hur är det ens möjligt som läkare?

Ovanligt är det uppenbarligen inte iaf. Alldeles nyligen var det en tandläkare i Kristianstad som blev av med sin legitimation för att han bl.a. dragit ut friska tänder, rotfyllt fel tänder, ordinerat medicin felaktigt. Står i artikeln att han fick sin svenska legitimation 2018, så han lär ju vara från ett icke skidåkande land.

https://www.sydsvenskan.se/2023-12-23/tandlakare-felbehandlade-minst-20-patienter

Sen har vi kirurgen i Lund som missbrukade heroin i stor skala som åkte dit förra året.
Citera
2023-12-24, 13:32
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det behöver inte begåtts något fel. Kan vara anatomisk variation kombinerat med otur.
Kommande utredning kommer nog visa vad som hänt.

Tack för bra information och perspektiv. Tack också till @Maviel
Citera
2023-12-24, 13:34
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moxe
Har någon kommit fram till vilken klinik det är?
Orkar inte läsa igenom alla kommentarer.

Skulle inte förvåna mig om det är Akademikliniken, många skrämmande historier därifrån.

Har tyvärr flera bekanta som kämpar med men för livet efter besök där.
Akademikliniken duckar och försöker tysta patienter, tyvärr kan ingen göra något eftersom att patienterna skriver på papper om ansvarsfrihet innan operation.

Korkat men tråkigt

Finns det något sätt att se antalet anmälningar för felbehandling mot en klinik så man inte riskerar att hamna hos oseriösa? Att de är stora är ju ofta långt ifrån en garanti för seriositet.
Citera
2023-12-24, 13:43
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
De flesta seriösa plastikkirurgiska kliniker i Stockholm har jour för sina egna nyopererade patienter på helger och nätter.

Vilka är dessa enligt dig?

Angående din övriga punkt om ansvarsfördelning så ska givetvis den offentliga vården inte neka patienter med akuta behov, men det skulle definitivt vara en poäng i att öka ansvaret för de privata klinikerna. Tex, att de kliniker som har en större felprocent än normalt kan bli betalningsskyldiga, eller att de åtminstone tvingas teckna en försäkring mot det offentliga som täcker detta. Är det en klinik som utfört ett ingrepp som i efterhand är uppenbart felaktigt så ska de givetvis också bli betalningsskyldiga.

Lite samma som att om du kör full eller påverkad så kan du bli personligt betalningsansvarig för de skador du orsakar vid en ev. olycka.
Citera
2023-12-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Finns det något sätt att se antalet anmälningar för felbehandling mot en klinik så man inte riskerar att hamna hos oseriösa? Att de är stora är ju ofta långt ifrån en garanti för seriositet.

Det finns det säkert men en enkel googling kan ta dig långt
Citera
2023-12-24, 16:09
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moxe
Det finns det säkert men en enkel googling kan ta dig långt

Mm, och jag hittar omedelbart inget när jag gör den enkla googlingen, men tack för ditt svar : )))
Citera
2023-12-24, 16:53
Medlem
Citat:
Visst, så kan man resonera.

Om gängskjutningarna och bomberna inte briserade i Sverige skulle de som där skadas inte heller tränga undan andra operationer.
Eller om covid-19 inte spred sig. Eller korpfotbollen, MC-åkarna, boxningsklubbarna, rökarna.

En storrökare som fått brännskador av sängrökningen står i samma kö på samma klinik som kvinnan som måste reopereras för blödning efter ett skönhetsingrepp.
Samma kö som också mannen med cancertumören i ansiktet står i .

Man kan uppröras över varför saker sker och att vissa företeelser egentligen kunde undvikas.
Knyta näven, vifta och argumentera. Men man kan inte göra så mycket åt det.

Om vi har offentlig skattefinansierad sjukvård åt alla - så får man vackert anpassa sjukvården efter behovet och efterfrågan.
Man kan inte värdera om någon inte borde ”få tränga undan” annan sjukvård.
Den moraliska indignationen varför folk behöver medicinsk motiverad sjukvård får man lämna dithän medan alla får sin vård.

Skönhetskorrigerande opererationer - efter skönhetsoperationer eller utan tidigare ingrepp - ska överhuvudtaget aldrig göras inom skattefinansierad vård. Det görs i princip inte heller.

Gängskjutningarna och bomberna är ett stort och växande problem som belastar systemet inklusive vården alldeles i onödan. Därför försöker man nu komma åt problemet genom strängare invandring och hårdare straff.

Rökning är också ett stort problem och den försöker man stävja genom lagstiftning och skatter och information till konsumenterna.

Covid försökte man stävja med de få medel man hade. Nuförtiden försöker man vaccinera folk så att de slipper belasta sjukvården i onödan.

Hur mycket korpfotbollen, MC-åkarna och boxningsklubbarna belastar sjukvården vet inte jag, men det finns ju lagstiftning angående hjälmtvång och hastighetsbegränsningar redan.

Nu måste man ta tag i onödiga skönhetsoperationer som belastar den offentliga vården så att folk med "riktiga problem" får skjuta på sina operationer å ge plats åt dessa misslyckade bröstförstoringar och rumplyft.

Det går inte att lösa problemet helt. Men att kräva mer ansvar i form av jour under helgerna vore ett första steg åt rätt riktning.
Citera
2023-12-24, 18:35
Medlem
Harry_s avatar
lever hon?
Citera
2023-12-24, 19:30
Medlem
sista-vagen-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Vadå magkänsla?
Hoppas att du aldrig aldrig får ta venprover på någon!
Du jobbar på ett äldreboende..det säger allt!

att ta venprov är inte alltid så lätt.

det finns en oskriven regel alla följer för dom som jobbar i vården och ska ta venprov,
om jag misslyckas 3 gånger då gör jag inte ett 4:de försök. då får någon annan försöka

det kan vara svinsvårt att ta venprov på gamla människor.
Citera
2023-12-24, 21:48
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sista-vagen-ut
att ta venprov är inte alltid så lätt.

det finns en oskriven regel alla följer för dom som jobbar i vården och ska ta venprov,
om jag misslyckas 3 gånger då gör jag inte ett 4:de försök. då får någon annan försöka

det kan vara svinsvårt att ta venprov på gamla människor.

Det vet jag...
Mkt handlar om teknik och absolut inte magkänslan..
Citera
2023-12-25, 03:09
Medlem
Agent.Smiths avatar
Man ska inte få göra hur stora misstag som helst utan konsekvenser. I USA var det en klant till läkare som utförde felaktiga ryggradsoperationer vilket ledde till flera människors död. Fick livstids fängelse. Någonstans måste man ju ha ett ansvar som läkare. Det är en annan sak då det gäller normala komplikationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in