2023-12-24, 11:45
Medlem
Ambelains avatar
Att våra föregående generationers byggherrar kunde bygga storslaget vet vi ju alla.
Det är ingen nyhet precis.

Men det har varit lite snålt på den fronten nu under vår tid.
Det enda som kan kallas storslaget har ju varit rena bruksbyggnader (som arenor, broar, osv), men aldrig "maktbyggnader," som förr.

Det enda jag kan komma att tänka på, som kanske hade kunnat platsa, är väl isf den brittiska maktbyggnaden som underrättelsetjänsten har sig högsäte i.
Bara det att det är en så fasligt Ful byggnad.
Visst ser man att arkitekten verkligen gjort ett bra försök, men mer än som ett försök kunde det aldrig bli.

Har jag missat något, eller några ???
Isf vilka ?

Och, bara för att förtydliga så menar jag att byggnader såsom Fort Mead eller Langley inte kan räknas in, även om de ju trots allt är "maktbyggnader."
För det finns inget som skiljer ut dessa byggnader från vilka kontorsbyggnader som helst, världen över.

---

Som en liten bonus kan man väl passa på och fråga efter förslag på Hur en sådan Modern Maktbyggnad skulle kunnat se ut.
Som seriöst förslag alltså (och inte bara fantasitrams, eller revisionistiskt trams som att det borde byggas på samma sätt som förr).

För visst kan man bygga på ett sätt som ser nutida och modernt ut, men utan att det Måste bli fult.

Mitt eget försöka hade varit att bygga med samma vanliga byggelement som alla moderna "lådor" blir bygga som, men att sätta samman dessa element till ett sant storskaligt borgliknande komplex - med "torn-komplex istället för bara torn.
Och med "Pelar-komplex" på samma sätt).
Och allt utan fönster. Iaf inte många. Och då bara jättesmå sådana.
Det hade ju blivit vanvettigt stort. Och sett ointagligt ut.
Såklart.
Ett exempel hade kunnat vara gamla Televerksbyggnaden i Malmö, Kirseberg.
Det ser lite ut som en ointaglig borg, eller så. Och eftersom man inte kan se in, så står man ju utanför och bara undrar, fantiserar, om vad som kan ske därinne, bortom allmänhetens kritiska blickar.

Men, storleken i sig hade ju gett en maktkänsla och en storslagenhet per automatik då.
Av samma anledning som Pentagon ger en maktkänsla. För egentligen är det ju bara låghuskomplex.
Citera
2023-12-24, 12:09
Medlem
Klocktornet i Mecca är det första jag kommer på, men det kanske inte platsar i sammanhanget.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Clock_Towers
Citera
2023-12-24, 12:15
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Klocktornet i Mecca är det första jag kommer på, men det kanske inte platsar i sammanhanget.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Clock_Towers
Jag har alltid tyckt det ser ut som något från Disney World, eller så.

Det är så överdrivet designat att det förlorat allt sinne för smak.
Disney World, med andra ord.
Citera
2023-12-24, 12:19
Medlem
kinky_Ms avatar
Apple Park
Fågelboet
Citera
2023-12-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Att våra föregående generationers byggherrar kunde bygga storslaget vet vi ju alla.
Det är ingen nyhet precis.

Men det har varit lite snålt på den fronten nu under vår tid.
Det enda som kan kallas storslaget har ju varit rena bruksbyggnader (som arenor, broar, osv), men aldrig "maktbyggnader," som förr.

Det enda jag kan komma att tänka på, som kanske hade kunnat platsa, är väl isf den brittiska maktbyggnaden som underrättelsetjänsten har sig högsäte i.
Bara det att det är en så fasligt Ful byggnad.
Visst ser man att arkitekten verkligen gjort ett bra försök, men mer än som ett försök kunde det aldrig bli.

Har jag missat något, eller några ???
Isf vilka ?

Och, bara för att förtydliga så menar jag att byggnader såsom Fort Mead eller Langley inte kan räknas in, även om de ju trots allt är "maktbyggnader."
För det finns inget som skiljer ut dessa byggnader från vilka kontorsbyggnader som helst, världen över.

---

Som en liten bonus kan man väl passa på och fråga efter förslag på Hur en sådan Modern Maktbyggnad skulle kunnat se ut.
Som seriöst förslag alltså (och inte bara fantasitrams, eller revisionistiskt trams som att det borde byggas på samma sätt som förr).

För visst kan man bygga på ett sätt som ser nutida och modernt ut, men utan att det Måste bli fult.

Mitt eget försöka hade varit att bygga med samma vanliga byggelement som alla moderna "lådor" blir bygga som, men att sätta samman dessa element till ett sant storskaligt borgliknande komplex - med "torn-komplex istället för bara torn.
Och med "Pelar-komplex" på samma sätt).
Och allt utan fönster. Iaf inte många. Och då bara jättesmå sådana.
Det hade ju blivit vanvettigt stort. Och sett ointagligt ut.
Såklart.
Ett exempel hade kunnat vara gamla Televerksbyggnaden i Malmö, Kirseberg.
Det ser lite ut som en ointaglig borg, eller så. Och eftersom man inte kan se in, så står man ju utanför och bara undrar, fantiserar, om vad som kan ske därinne, bortom allmänhetens kritiska blickar.

Men, storleken i sig hade ju gett en maktkänsla och en storslagenhet per automatik då.
Av samma anledning som Pentagon ger en maktkänsla. För egentligen är det ju bara låghuskomplex.

Utanför väst så sysslar man en del med imponerande byggnader. I öst har jag sett en del enorma och imponerande byggen, dock endast på bild.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_tallest_structures

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lists_of_monuments_and_memorials
Citera
2023-12-24, 13:59
Medlem
pn222jws avatar
Nya musikhögskolan (Valhallavägen) är ganska skandinaviskt stilren.
Citera
2023-12-24, 14:21
Medlem
Första jag tänkte på var den höga byggnaden i dubai... Burg kalifa eller nått...
Citera
2023-12-24, 15:01
Medlem
Utöver att det är världens högsta byggnad är det inget storslaget med tornet. Tvärtom är stål-och-glas-stilen bara ett eko av det som skedde i bla New York i mitten av förra århundradet. Självklart utvecklat, men inget estetiskt imponerande.
Citera
2023-12-24, 17:45
Medlem
Diktatorn Ceaușescus palats i Bukarest från 1983 är väl ganska storslaget? Med sina 1200 rum och lär dessutom vara världens massivaste administrativa byggnad:
https://3seaseurope.com/wp-content/uploads/2022/08/casa-poporului.webp

NASAs VAB-byggnad i Florida från 1966 är också ganska grandiost:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vehicle_Assembly_Building#/media/Fil:VAB_aerial_1977.jpg
Citera
2023-12-24, 17:49
Medlem
Lucianuss avatar
En bra kandidat är det i nyklassisistisk stil byggda parlamentspalatset i Bukarest, Rumänien, som ursprungligen byggdes för Rumäniens ledare Nicolae Ceaușescu. Byggnaden är gigantisk och stadsplanen ändrades för dess skull:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Palace_of_the_Parliament
Citera
2023-12-24, 18:02
Medlem
Klas-Vegass avatar
Sidney Operan? Förhållandvis ny ikon.

Men visst bygger man skitfult idag.
Citera
2023-12-24, 23:13
Medlem
Burj Khalifa är väl ganska fränt.
Att det dessutom kostade lika mycket att bygga som ett sjukhus i Solna är ju fascinerande på flera plan...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in