2023-12-24, 09:16
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Sant. Det är också fel att stjäla andras pengar oavsett vems det är. Det är också ett diplomatiskt nederlag och en av många handlingar som riskerar att bygga upp en järnring runt oss/runt Ryssland+Allierade. Det är framförallt Europa som förlorar på isoleringen av Ryssland på "väst" sidan.

Problemet världen(mer specifikt de s.k BRICS-länderna)har när det kommer till dollarn är inte bara att USA har börjat agera som en bananrepublik. Problemet är att alternativet som kommer på en andra och tredje plats är EURO och Pundet. Jag har inte hört om, eller sett något konkret om en gemensam ersättare förutom trams om guldbackade valutor som bara kommer skapa nya problem. Det fundamentala problemet för BRICS är att varenda land i den kombinationen får USA att framstå som en preussisk militärskola och rättvisans högborg. Jag ogillar USA och det skulle ge mig en tillfredställande känsla att se deras inflytande kollapsa, men alternativet finns knappt idag och det finns inte en chans att dessa länder kommer hålla sams om deras fiende försvinner.

Man har snackat om dollarns undergång i typ 30 år. Jag tror det är 10-20 år kvar innan(om) någon större förändring sker.

Mja, jag tror att processen mot avdollarisering kan gå betydligt snabbare än så. Man måste lägga till den enorma skuldbörda som USA har också. Börjar USA dessutom att stjäla länders dollarreserver så ter sig helt plötsligt väldigt många andra alternativ mer attraktiva. Jag tycker att det är mycket som talar för att en epok går mot sitt slut. Den dominans som USA erhöll efter WWII och inte minst då genom Bretton-Woods som gav USD en särställning är inte lämpad för den nya multipolära världsordningen.
Citera
2023-12-24, 09:20
Medlem
PK-befriads avatar
Att knycka ryska privatpersoners besparingar är bara för nedrigt. Om ni skulle ha en rysk granne, tycker ni att ni skulle ha rätt att gå och ta alla hans saker då bara för att han är ryss? Ni kan ju inte resonera så och fortfarande tro att ni är på den goda sidan.
Senast redigerad av PK-befriad 2023-12-24 kl. 09:23.
Citera
2023-12-24, 09:22
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det skulle inte vara första gången, Storbritannien konfiskerade Tjeckoslovakiens guld som förvarades hos dem och lämnade över till till Tyskland. Afghanistans USD reserver är konfiskerade. Det finns fler exempel, men nu är det ett stort land som Ryssland
Alla som har tillgångar i andras valutor bör vara medvetna om risken.

Jag vet. Det finns fler länder som haft problem att få ut reservguld som de deponerat i USA och UK. Ryssland har klokt nog valt att förvara allt sitt reservguld i Ryssland. Penning-och betalningssystemet bygger helt på tillit och börjar den tilliten att eroderas så kan det gå fort.
Citera
2023-12-24, 09:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Att knycka ryska privatpersoners besparingar är bara för nedrigt. Om ni skulle ha en rysk granne, tycker ni att ni skulle ha rätt att gå och ta alla hans saker då bara för att han är ryss? Ni kan ju inte resonera så och fortfarande tro att ni är på den goda sidan.
Vidrigt - en eskalering är vad det är, av krigssugna herrar som använder folk sm schackpjäser!
Citera
2023-12-24, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Beslagtog inte Ryzzland en väldigt massa tillgångar från västerländska företag efter att kriget inleddes?

I så fall ser jag inga problem med att beslagta Ryzzka tillgångar i väst. Kubikenborg aluminium i Sundsvall bör kunna inbringa en bra slant till Ukraina...

Jo EFTER att kriget startades.
Och EFTER att väst fryst Rysslands tillgångar i väst.
Citera
2023-12-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är en fantastisk ironi i ditt användarnamn. Fenomenal. Nej, jag har inget mer att säga en person med ögonbindel, som på allvar inte tror att Putin skulle kunna hota oss också.

Kära lila LB.
På vilket sätt kan Putin hota oss?
Vi är under USA:s kärnvapenparaply genom Dvärgens avtal.
Menar du att vi är så viktiga så att han i Kremlin skulle riskera atomkrig?
Citera
2023-12-24, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Skulle jag vara kines eller oljeproducerande nation, så skulle jag ha svårt att lita på väst….

Håller med dig helt!
Bråk om Taiwan Israel eller någon annanstans, kan lätt leda till att kineser araber eller andra, får sina tillgångar beslagtagna i Väst!
Jag skulle aldrig lita på att ha några stålar i USA eller EU, och detta gäller givetvis centralbanker, företag och privatpersoner, alltså alla.
Citera
2023-12-24, 09:28
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Jo EFTER att kriget startades.
Och EFTER att väst fryst Rysslands tillgångar i väst.

Ryzzland beslgatog och vi frös tillgångarna - en ganska stor skillnad där. Nu gör vi bara precis det Ryzzland gjorde 2022.
Citera
2023-12-24, 09:30
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vidrigt - en eskalering är vad det är, av krigssugna herrar som använder folk sm schackpjäser!

Lite humor om Rysslands pengar finansierar Ukrainas motstånd.

Annars ta dem till uppbyggnad efter kriget tagit slut.
Citera
2023-12-24, 09:30
Medlem
Citat:
Ryzzland beslgatog och vi frös tillgångarna - en ganska stor skillnad där. Nu gör vi bara precis det Ryzzland gjorde 2022.

Tyck det om du vill.
Jag påpekar tidslinjen.
Och nej, vi gör faktiskt inte samma sak heller, vilket framgår om man läser artiklarna om ”övertagandet”
Senast redigerad av Dörren 2023-12-24 kl. 09:33.
Citera
2023-12-24, 09:33
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Tyck det om du vill.
Jag påpekar tidslinjen.

Att det dröjer två år innan väst beslagtar Ryzzka tillgångar?

Jo, jag tycker också det har tagit för lång tid...
Citera
2023-12-24, 09:34
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Beslagtog inte Ryzzland en väldigt massa tillgångar från västerländska företag efter att kriget inleddes?

I så fall ser jag inga problem med att beslagta Ryzzka tillgångar i väst. Kubikenborg aluminium i Sundsvall bör kunna inbringa en bra slant till Ukraina...

Det är som vanligt med Ryssland. ”It’s OK when we do it.”

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in