2023-12-23, 19:30
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Snart ändrar han nog sig igen. Den största propaganda clownen som Sverige har skådat på år och dar.
2023-12-23, 19:57
Medlem
Han ville ge glada budskap, lite som NATO-träningens glada budskap om att ryssen helt enkelt skulle fly för glatta livet vid första synen av motoffensiven. Grovt tjänstefel som kostade en jävla massa liv.
2023-12-23, 20:20
Medlem
RobbanUCs avatar
Ska Paasikivi straffas för att ha vanärat Sverige och alla svenska militärexperter?
Varför inte degradera denne fjant till toalettstädare på Lidingövägen? Förmodligen det enda han duger till.
2023-12-23, 20:50
Medlem
Märkligt hur denne Paasikivi kan utöva så stort inflytande själv har jag aldrig förstått varför.

Är det hans utstrålning och självsäkerhet som gör att alla lyssnar på honom?
2023-12-23, 21:10
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Märkligt hur denne Paasikivi kan utöva så stort inflytande själv har jag aldrig förstått varför.

Är det hans utstrålning och självsäkerhet som gör att alla lyssnar på honom?

Han var ju Sveriges inofficielle talesperson för Nato mot Ryssland.
Nu kliver han av men erkände själv att han, (Sverige) missbedömt Rysslands
kapacitet. Vilket tyder på en bra självinsikt. Sverige kommer nu knappast vilja bidra med mer pengar
till en korrupt skurkstat, "ty Paasikiwi har talat"... Glöm aldrig att Zelensky är/var en skådespelare, väl värdig 10 Oscars!
Ironiskt nog, i början av sin politiska karriär, var han för ett neutralt förhållande till Ryssland
men EU/Nato ville annorlunda och sen blev det totalt kaos av allting!
2023-12-23, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Ska Paasikivi straffas för att ha vanärat Sverige och alla svenska militärexperter?
Kanske Paasikivi förtjänar inte straff, utan tacksamhet och uppskattning? Han är trots allt förste i armén av svenska Rysslandsexperterna som djärvt och öppet förklarade att han kan inte ljuga längre. Det är typ av "Coming out"!
Hur är det med andra Rysslandsexperterna?
Alla dessa Martin Kragh, Inga Näslund, Malcolm Dixelius, Per Enerud, Gudrun Persson och dussintals andra fortsätter att ljuga för svenska folket. Och de erkänner inte att de hade fel. Kanske har de varken skam eller samvete?
2023-12-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phtum
Idag dussintals ryska medier hånar Sverige:
- Samnytt: den svenske officeren som förutspådde seger för Ukrainas försvarsmakt ändrade sig
- Svenske experten Joakim Paasikivi tror inte längre på Ukrainas seger
- Samnytt: Den svenske officeren, som lovade seger för den ukrainska försvarsmakten 2023, erkände att han hade fel
- Den svenske officeren Paasikivi, som lovade seger för Ukrainas väpnade styrkor, förklarade att han hade fel
- "Allt är värre än det verkade": Den största "pro-ukrainska optimisten" i Sverige "ändrade sig"
- Den svenska militärexperten var besviken på den ukrainska försvarsmakten, som han envist förutspådde seger
- Den svenske officer som lovade att slå ryssarna erkände att den ukrainska försvarsmakten misslyckades
- Samnytt: den svenske officer som lovade seger för Ukrainas försvarsmakt har tappat optimismen

...och dussintals andra liknande kränkande rubriker
https://dzen.ru/news/instory/Samnytt_predrekavshij_pobedu_VSU_shvedskij_oficer_ Paasikivi_priznal_nepravotu--fd7a4321b7de2d056e2da 8c043d90be4

Nu skrattar alla ryssar åt svenskarna. Ska Paasikivi straffas för att ha vanärat Sverige och alla svenska militärexperter?
Svårt att tro på ditt påstående att alla ryssar skrattar åt Paasikivi efter det praktfiasko Ryssland gjort i Ukraina, ungefär 50 tusen ryssar har ju dött i det kriget, deras anhöriga ägnar nog inte så mycket tid åt att skratta år Paasikivi. Jag tror inte heller att alla ryssar känner till Paasikivi, knappt att jag gör det själv.

Paasikivi har väl ändrat sina åsikter efter hur kriget utvecklats och vilka stöd- och resurser som finns på de båda sidorna, det är väl naturligt i alla långdragna krig att förutsättningarna ändras och då får man värdera om och ta en ny ståndpunkt. Det är väl sämre att stå kvar vid en åsikt när villkoren ändras?

I mitt amatörtyckande har jag alltid trott att Ryssland kommer att "segra" i kriget men till ett pris som kommer att göra Putin till en av historiens hittills största förlorare.
2023-12-23, 21:15
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Hela världen skrattar åt Putin och hela u-landet Ryssland, det borde ha tagit 2veckor att ta över Ukraina, Ryssland har inte ens efter snart två 2 lyckats ta Kyev och samtidigt har dom offrat några hundra tusen soldater.

Ja, det är inte direkt så att ryssarna borde göra annat än att vara tysta i fallet Ukraina. Hela deras strategiska operation har varit ett enormt kostsamt misslyckande från dag ett och i närmare två år framåt.

Taktiskt har de, gång efter annan, betett sig så infantilt att man undrar om den ryska kompaniofficerskåren är rekryterad direkt från sinnesslöanstalter utan utbildning och bara gets diverse stjärnor efter ett outgrundligt mönster.

Vidare så är det ju så att Paasikivi aldrig uttryckt sig tvärsäkert om i princip någonting. Inte i något av det runda 30-tal klipp jag sett med honom under krigets gång. Han har gett sina åsikter, byggda på det underlag han haft. Att han varit oskäligt optimistisk vid vissa tillfällen är knappast något han är ensam om att vara. Se på ryssarna t.ex. där kan vi snacka om oskälig optimism långt förbi det absurdas gräns.

Slutligen är det rätt magstarkt att göra sig rolig över detta när man, fortfarande, inte ens är i närheten av att ha slagit Ukraina.
2023-12-23, 21:33
Medlem
mickehollebecks avatar
Off topic:

Jag har lurkat på flashback sedan tonåren och något jag noterat, då jag inte har aspbergers har jag självklart inte fört loggbok över detta och kan inte på stående fot ge exempel utöver "Ordboken" (som under redovisningen av den preliminära rösträkningen ville få det till att det pågick ett statligt orkestrerat valfusk, att i ämnen som rör just Ryssland tenderar konton med relativt få inlägg på ytterst knagglig svenska driva teser som på olika sätt ligger i linje med den ryska statens utrikespolitiska intressen.

Missförstå mig rätt, Paasikivi är förstås en krigshetsande propagandist som bakom en chimär av fackkunskap och saklighet överdrivit Ukrainas militära kapacitet och segersannolikheter.

On topic:

Jag har ingen djupare kunskap och erfarenhet av rysk medierapportering bortom att sporadiskt titta på olika klipp från pratprogram från rysk TV, men att man - i ett läge av till synes svalnande engagemang för Ukrainas sak från västerländska finansiärer - gottar sig i att ens motståndares mediala rabiata hundars förutsägelser visat sig vara inkorrekta känns rimligt.

Samtidigt, vem fan bryr sig ens ett dugg om vad ryssarna skrattar åt? Och i ärlighetens namn, att Ryssland inte mäktat med att förinta den ukrainska militära förmågan utan tvingats till ett utnötningskrig inte särskilt långt ifrån den front som etablerades under de kaotiska inledningsläget i kriget är ju pinsamt. Bara en fullständig idiot skulle se detta som någon form av upprättelse. Grattis, ni vaskade 300k unga män för att lyckas mäkta med att hålla stånd mot en tidigare koloni utrustat med västs daterade B-utrustning, inklusive små försändelser av faktiskt icke-obsolet materiel.

Triumfatoriskt hån från ett folk som velat få det till att deras militära kapacitet är i paritet med amerikanernas är ju omöjligt att ta på allvar. Stackars kineserna som tvingats liera sig med detta alkoholiserade skräp.
2023-12-23, 21:50
Medlem
Kim-Ju-Holts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phtum
Men Paasikivis förutsägelser visade sig vara propaganda, och 10 miljoner människor trodde på dem. Nu skrattar 150 miljoner människor åt svenskarnas godtrogenhet. Skamsen!!! Skäms väldigt!!! Detta är en nationell förnedring...
Jag tror dig. P g a Putin diktaturens censur av medier och det ryska folkets totala avsaknad av intelligens så tror nog majoriteten på dessa amsagor.
2023-12-23, 22:04
Medlem
Måste kännas bra att kunna skratta samtidigt som de dina och dina vänners män, söner och fädrar kommer hem i tusentals per dag.. i kistor, lemlästade eller som psykbryt.

Hoppas innerligt att så många ryssar som möjligt tillsammans med dig passar på att ta sig ett stort skratt på väg till sina söners och mäns begravningar.

En julstämning som vi innerligt hoppas att så många ryssar ska uppleva!

Skål och god jul!
2023-12-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Han var ju Sveriges inofficielle talesperson för Nato mot Ryssland.
Nu kliver han av men erkände själv att han, (Sverige) missbedömt Rysslands
kapacitet. Vilket tyder på en bra självinsikt. Sverige kommer nu knappast vilja bidra med mer pengar
till en korrupt skurkstat, "ty Paasikiwi har talat"... Glöm aldrig att Zelensky är/var en skådespelare, väl värdig 10 Oscars!
Ironiskt nog, i början av sin politiska karriär, var han för ett neutralt förhållande till Ryssland
men EU/Nato ville annorlunda och sen blev det totalt kaos av allting!
Okej visste inte det trodde han var nån slags expertkommentator åt aftonbladet väldigt märkligt att han har politiskt inflytande i Ryssland

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in