2023-12-23, 19:08
Moderator
Rassas avatar
Cykel — > Övriga fordon /Moderator
Citera
2023-12-23, 19:11
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
[b]

Vad säger ni om detta?

Hur många elsparkcyklister tror ni känner till detta?

Hur många elsparkcyklister tror ni kommer följa lagen?

" Men det kan även gälla fordon som går snabbare än 14 kilometer i timmen, så länge fordonet väger mer än 25 kilo. Alltså kan det röra sig om elsparkcyklar, elscootrar men också så kallade fatbikes.

Så, ALLA elfordon som går fortare än 14 kmh/timme och väger mer än 25 kg ska försäkras ? Det måste vara ett enormt missförstånd av en ouppmärksam journalist, eller så är det faktiskt sanning, och då ska ansvarig politiker i Stockholm brännas på bål tycker jag.

14 Kmh innefattar inte bara snabbgående fatbikes (som jag har) utan även fordon som används av rörelsehindrade.
Fy fan. Nu blir det att ta fram plakaten och marschera fram mot den här dumma idén. Måste stoppas . Ska vi inte ta och demonstrera .

Varför får en trampcykel trampas i närmare 50 knyck på gatorna och elektrifierade fordon på cykelvägarna gå max 14 Kmh ???

En trafikförsäkring går loss på en ca. 2000-3000 år . För att få lov att åka max 14 km/timme på en cykelväg
Senast redigerad av Upplyften 2023-12-23 kl. 19:13.
Citera
2023-12-23, 19:13
Medlem
Klas-Vegass avatar
Ja, jobbigt att läsa artikeln...

Lagen gäller ”eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning” som går snabbare än 20 kilometer i timmen. Men det kan även gälla fordon som går snabbare än 14 kilometer i timmen, så länge fordonet väger mer än 25 kilo.

Så ingen förändring alls mer än för fatbikes antar jag. Och det ser jag få av.

Jag bor i barnfamiljområde (villor/radhus) med låg och mellanstadie. Många kids har sådan här men det sköts och funkar hur bra som helst.

Men visst sköts det sämre i storstäderna.

Fatbikes borde vara helt värdelösa nu.
Citera
2023-12-23, 19:18
Medlem
RobbanUCs avatar
En del länder har regler som säger att allt som har motor och förarplats måste trafikförsäkras.
Detta oavsett vilken kategori fordonet/redskapet än tillhör.
Sverige har ett mycket svagt eller inget skydd för tredje man som blir svårt skadad av drullar på de elektriska leksakerna, något som uppmärksammats ett flertal gånger.
Citera
2023-12-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
" Men det kan även gälla fordon som går snabbare än 14 kilometer i timmen, så länge fordonet väger mer än 25 kilo. Alltså kan det röra sig om elsparkcyklar, elscootrar men också så kallade fatbikes.

Så, ALLA elfordon som går fortare än 14 kmh/timme och väger mer än 25 kg ska försäkras ? Det måste vara ett enormt missförstånd av en ouppmärksam journalist, eller så är det faktiskt sanning, och då ska ansvarig politiker i Stockholm brännas på bål tycker jag.

14 Kmh innefattar inte bara snabbgående fatbikes (som jag har) utan även fordon som används av rörelsehindrade.
Fy fan. Nu blir det att ta fram plakaten och marschera fram mot den här dumma idén. Måste stoppas . Ska vi inte ta och demonstrera .

Varför får en trampcykel trampas i närmare 50 knyck på gatorna och elektrifierade fordon på cykelvägarna gå max 14 Kmh ???

En trafikförsäkring går loss på en ca. 2000-3000 år . För att få lov att åka max 14 km/timme på en cykelväg

Haha!!! Klockrent!!
Citera
2023-12-23, 19:23
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
En del länder har regler som säger att allt som har motor och förarplats måste trafikförsäkras.
Detta oavsett vilken kategori fordonet/redskapet än tillhör.
Sverige har ett mycket svagt eller inget skydd för tredje man som blir svårt skadad av drullar på de elektriska leksakerna, något som uppmärksammats ett flertal gånger.

Och hur är det med den överväldigande andel trampcyklister som i storstäderna hamnar på sjukhus ?

Jag menar klientelet som använder cykelbanorna i storstäderna som träningen inför tour de france. Samt alla ostadiga otränade tanter/gubbar i övre medelåldern som vinglar fram efter bästa förmåga ?

Ska inte dom också ha en trafikförsäkring ?
Citera
2023-12-23, 19:45
Medlem
Citat:

En elcykel får gå i 25 km/h är du efterbliven?

Vi som har vanliga trampcyklar störs oerhört av dom då de sällan fattar att plinga när de ska köra förbi oss.. något som förut var självklart cyklister emellan.
Citera
2023-12-23, 19:53
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Och hur är det med den överväldigande andel trampcyklister som i storstäderna hamnar på sjukhus ?

Jag menar klientelet som använder cykelbanorna i storstäderna som träningen inför tour de france. Samt alla ostadiga otränade tanter/gubbar i övre medelåldern som vinglar fram efter bästa förmåga ?

Ska inte dom också ha en trafikförsäkring ?
En utmärkt frågeställning då ansvarsfrågan och ersättningsfrågan är vad det hela gäller.
Mig veterligen så är det endast vid två fall som oförsäkrade trafikanter/cyklister dömts till skadestånd och böter för olyckor de ställt till med.

Barn brukar omfattas av hemförsäkringen/drulleförsäkringen, men gällande vuxna rödljuscyklande drullar i städerna så finns det ingen praxis förutom att lägga skulden på motparten som har försäkring, dvs. på den olycklige bilist som blivit skadelidande och får betala självrisk trots att han/hon/den/det inte är vållande.

Frågan lär dock ställas på sin spets när den berusade Södermalmsboende drullen på eltrallan eller cykeln utan försäkring krockar med Ahmed i sin nya fina BMW som direkt kollar var drullens brevlåda bor, och i skarpa ordalag meddelar att han avser att göra hembesök med "bruschorna" hos drullen om problemet inte löses direkt med en större summa kontanter.

Det finns även ett antal personskador (exempelvis i Stockholm) där folk som blivit påkörda "fallit mellan stolarna" då försäkring för elrunket saknats och ingen i lagens mening kunnat göras ersättningsskyldig, med påföljd att ersättning för bestående skador, lidande och förlorad inkomst ej kunnat regleras.
Senast redigerad av RobbanUC 2023-12-23 kl. 19:56.
Citera
2023-12-23, 20:06
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare

En elcykel får gå i 25 km/h är du efterbliven?

Vi som har vanliga trampcyklar störs oerhört av dom då de sällan fattar att plinga när de ska köra förbi oss.. något som förut var självklart cyklister emellan.

För sent insåg jag att lagen gäller ALLA eldrivna fordon som framförs på cykelbana UTAN trampanordning (Kedjedriv med pedaler och dyl) Och som man framdriver med hjälp av en elmotor och ett gasreglage medans man sitter i en bekväm fåtölj.
Citera
2023-12-23, 20:27
Medlem
Citat:
För sent insåg jag att lagen gäller ALLA eldrivna fordon som framförs på cykelbana UTAN trampanordning (Kedjedriv med pedaler och dyl) Och som man framdriver med hjälp av en elmotor och ett gasreglage medans man sitter i en bekväm fåtölj.

Vilket skit. Borde gälla elcyklar också det där med försäkring.
Citera
2023-12-23, 20:36
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Vilket skit. Borde gälla elcyklar också det där med försäkring.

Jamen, då kan man kräva försäkring av alla cyklister . Lagliga elcyklar går inte fortare än 25 km/t, där bryter en elektrisk spärr

Tränade trampcyklar håller oftast betydligt högre fart än så.
Citera
2023-12-23, 21:01
Bannlyst
Hur blir det med ”vanliga” eltrampcyklar tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in