2023-12-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Till och börja med så borde du inte skicka iväg din dotter till en knarkfest i ett konfliktområde.

Sedan kan man hävda att hamasterrorister inte ska tvinga civila att agera mänskliga sköldar.
Citera
2023-12-23, 18:43
Medlem
Celestrons avatar
Jag vet inte hur många gånger man visat bilden av Eden Zixzer som sörjer sin vän Daniel Ben Senior , och flygbilden av dom övergivna bilarna i Reim, Israel. 30-40 ggr?
Samtidigt visar man utdragna filmsekvenser av spädbarn i kuvös i Gaza+ ruinerna i ett sönderbombat Gaza! Hela tiden kommer nya bildsekvener av israeliska "övergrepp" i Gaza...

Tror verkligen AB och Expressen och annan media i Sverige att läsarna är dumma i huvudet??
Tror dom verkligen inte att läsarna förstår vad dom håller på med??
Att dom bilder dom visar är klart propalestinska?

Eftersom hamas fortfarande håller nära 200 israeler som gisslan kan det väl knappast vara så farligt i Gaza..
Gisslan är tydligen viktigare än spädbarn??

Eftersom gisslan fortfarande inte har släppts pågår ju fortfarande terroraktionen!
Jag har full förståelse för Israels attacker för att förinta hamas! Öga för öga, tand för tand, står det väl i koranen...?
Citera
2023-12-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Sure, men enligt mitt inlägg ovanför ditt är det värt att beakta att IDF och israeliska bosättare uppför sig som Hamas på Västbanken som administreras av Fatah och inte Hamas.

Du har en poäng den nuvarande israeliska regeringen och militanta bosättare gav Hamas mer eller mindre casus belli. Men Hamas missade chansen och i stället för perfekt attack på legitima mål (militära) så slutade det med en massaker på en majoritet fredsälskande israeler.

Nu är frågan hade Hamas planerat massakern från början eller var det någon blev i stunden. Delar av massakern var nog planerad då man tänkte anfalla civila kibbutzer, men kanske tänkte Hamas inte gå "all out" i "Massakermode". Enligt Bennett, fd premiärminister i Israel och en av personerna med hjärna i samlingsregeringen, så skedde de värsta massakrerna i tredje vågen. I den det var det fler civila palestinier som deltog.
Citera
2023-12-23, 18:44
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
Jag har kollat dina klipp både en och två gånger.

(FB) Hamas anfaller Israel (2023-10-07)

I det första klippet vill Israel visa att angreppet på al shifa sjukhuset är legitimt. Att man hade rättslig grund att angripa även ett sjukhus. WP har i sin analys visat att Israel inte lyckas bevisa detta.
Mer här: (FB) Washington Post: Israel hade fel om sjukhuset al-Shifa

I det andra klippet med dom här korta sekunderna från en utfrågning av någon, som vi inte vet vem det är och under omständigheter vi inte känner till, är starka bevis... jag tror du begriper att det har jätteliten trovärdighet.

Vare sig Israel har rätt att anfalla terror-tunnlarna eller ej är en helt annan fråga. Jag tycker även det är självklart. Sen går det säkert att argumentera över exakt hur, och var gränsen går i relation till skadan för civila osv. Men du kan i alla fall erkänna att tunnlarna finns under Al Shifa så det är bättre än den arga araben!
Senast redigerad av stayboosted 2023-12-23 kl. 18:47.
Citera
2023-12-23, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayboosted
Vare sig Israel har rätt att anfalla terror-tunnlarna eller ej är en helt annan fråga. Jag tycker även det är självklart. Sen går det säkert att argumentera över exakt hur, och var gränsen går i relation till skadan för civila osv. Men du kan i alla fall erkänna att tunnlarna fanns under Al Shifa så det är bättre än den arga araben!

hehe, ja man hittade tunnlar MEN inga kopplingar mellan sjukhuset och tunnlarna på det sätt Israel sagt.

Tror förresten du kan läsa WP analysen här:

https://forum.finanzaonline.com/threads/guerra-israele-hamas-treddo-unico-volume-8.2045301/page-86#post-59766650

om du scrollar ner lite
Citera
2023-12-23, 18:52
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
hehe, ja man hittade tunnlar MEN inga kopplingar mellan sjukhuset och tunnlarna på det sätt Israel sagt.

Tror förresten du kan läsa WP analysen här:

https://forum.finanzaonline.com/threads/guerra-israele-hamas-treddo-unico-volume-8.2045301/page-86#post-59766650

om du scrollar ner lite

Du får citera, tänker inte klicka på den länken.
Citera
2023-12-23, 18:56
Medlem
Citat:
Du får citera, tänker inte klicka på den länken.

det är jättelångt...

en sammanfattning jag snott:

Washington Post avslöjar i en stor granskning att det som IDF visade upp efter räden mot al-Shifa inte är ett bevis för att det fanns en operativ kommandocentral under sjukhuset i det här kriget.
📌Ingen av de fem byggnader som IDF pekat ut verkar vara sammankopplade till någon tunnel. Inget bevis har presenterats för att någon tunnel skulle ha en öppning inne i sjukhuset.
📌De nakna, vitkalkade rum som visats upp under jord visar inga bevis för att de har använts nyligen, varken som "command and control" eller som något överhuvudtaget. Det finns inget skräp, inga kläder, personliga tillhörigheter, matförpackningar.
📌IDF har visat övervakningsfilm från sjukhuset som visar beväpnade män som tar två gisslan genom sjukhuset den 7 oktober. Om de togs dit för att de behöver vård eller inte har ej klargjorts. En såg ut att vara skadad och låg på en bår. Att ta gisslan är ett krigsbrott, men att två gisslan fanns på sjukhuset fem veckor före IDF började sin attack gör inte attacken laglig.
📌Vad IDF sökte eller uppnådde militärt genom attacken och varför attacken brådskade har inte presenterats.
En expert säger att det finns en risk för att Israel försökte göra al-Shifa till ett exempel, att genom att säga att det fanns en kommandocentral under sjukhuset kunde de fortsätta attackera även de andra sjukhusen.
Citera
2023-12-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Till och börja med så borde du inte skicka iväg din dotter till en knarkfest i ett konfliktområde.

Till skillnad från dina är mina döttrar fria människor som får knarka, knulla och dansa när de vill, var de vill och med vem de vill. Snart blir Gaza till en parkeringsplats och ett gigantiskt utomhus pride-disco. Där ska de dansa, knarka och knulla på ett säkert sätt för alla hamas-hundar kommer att vara döda eller i koppel.

Var det nåt mer?
Citera
2023-12-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Sure, men enligt mitt inlägg ovanför ditt är det värt att beakta att IDF och israeliska bosättare uppför sig som Hamas på Västbanken som administreras av Fatah och inte Hamas.

Visst stämmer det att en del av bosättarna och diverse IDF-förband är vidriga men ”att IDF och israeliska bosättare uppför sig som Hamas på Västbanken” är en rejäl överdrift.

Från min horisont är det ingen väsentlig skillnad mellan Fatah och Hamas, kanske för att jag har varken tid eller intresse att fördjupa mig i detaljerna.
Citera
2023-12-23, 19:07
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
det är jättelångt...

en sammanfattning jag snott:

Washington Post avslöjar i en stor granskning att det som IDF visade upp efter räden mot al-Shifa inte är ett bevis för att det fanns en operativ kommandocentral under sjukhuset i det här kriget.
📌Ingen av de fem byggnader som IDF pekat ut verkar vara sammankopplade till någon tunnel. Inget bevis har presenterats för att någon tunnel skulle ha en öppning inne i sjukhuset.
📌De nakna, vitkalkade rum som visats upp under jord visar inga bevis för att de har använts nyligen, varken som "command and control" eller som något överhuvudtaget. Det finns inget skräp, inga kläder, personliga tillhörigheter, matförpackningar.
📌IDF har visat övervakningsfilm från sjukhuset som visar beväpnade män som tar två gisslan genom sjukhuset den 7 oktober. Om de togs dit för att de behöver vård eller inte har ej klargjorts. En såg ut att vara skadad och låg på en bår. Att ta gisslan är ett krigsbrott, men att två gisslan fanns på sjukhuset fem veckor före IDF började sin attack gör inte attacken laglig.
📌Vad IDF sökte eller uppnådde militärt genom attacken och varför attacken brådskade har inte presenterats.
En expert säger att det finns en risk för att Israel försökte göra al-Shifa till ett exempel, att genom att säga att det fanns en kommandocentral under sjukhuset kunde de fortsätta attackera även de andra sjukhusen.

Nej det tycker jag inte är övertygande. Enligt mig kan det inte bli mer tydligt när:

Vi ser i flera filmer att IDF går in i olika ingångar till tunnlarna runtom i Al-Shifa komplexet (finns fler filmer - kolla IDF:s youtube). Vi ser också stora bunkrar i tunnlarna med allt som krävs för att vara där en längre tid, såsom toaletter, el och kommunikationslinjer osv. Vi har även filmer på vapen runtom i Al-Shifa komplexet.

På filmen ser vi ett mycket stort tunnelkomplex - det går inte att förklara bort så lätt. Det behövs inte mer bevis än så för min del. Filmen från gisslan som förs in i Al-Shifa sjukhuset har även identifierats som gisslan tagna den 7:e Oktober. Sen finns det ytterligare bevis som erkännanden från Hamas + avlyssnade samtal där sjukhuset diskuteras. Sammantaget tycker jag det är väldigt tydligt vad som skett under Al-Shifa.

Vad skulle man annars behöva ett gigantiskt tunnelkomplex för under ett sjukhus (och dess närliggande byggnader)? Ge mig en trovärdig alternativ förklaring i så fall, gärna med något bevis.
Senast redigerad av stayboosted 2023-12-23 kl. 19:15.
Citera
2023-12-23, 19:23
Medlem
Giant Squids avatar
Det är anmärkningsvärt att Al Qassam tar med med sig gisslan som behöver vård till sjukhuset
Det passar inte med narrativet att de vill mörda alla judar.

De avlyssnade samtalen har debunkats av språkvetare som menar att de inte ens talar med Gazadialekt eller har ett sådant språkbruk som är vanligt.
De tillhör IDFs front med hasbara som man pepprar ut. Det finns dock några som går på allt. Trots att hela omvärlden är skeptiska

Al Qassam är ju inte heller så dumma att de kommunicerar med vanliga telefonsamtal och säger att -Ja hej, kom ner till våran hemliga kommandocentral under Al Shifa sjukhuset.
Citera
2023-12-23, 19:29
Medlem
Citat:
Nej det tycker jag inte är övertygande. Enligt mig kan det inte bli mer tydligt när:

Vi ser i flera filmer att IDF går in i olika ingångar till tunnlarna runtom i Al-Shifa komplexet (finns fler filmer - kolla IDF:s youtube). Vi ser också stora bunkrar i tunnlarna med allt som krävs för att vara där en längre tid, såsom toaletter, el och kommunikationslinjer osv. Vi har även filmer på vapen runtom i Al-Shifa komplexet.

På filmen ser vi ett mycket stort tunnelkomplex - det går inte att förklara bort så lätt. Det behövs inte mer bevis än så för min del. Filmen från gisslan som förs in i Al-Shifa sjukhuset har även identifierats som gisslan tagna den 7:e Oktober. Sen finns det ytterligare bevis som erkännanden från Hamas + avlyssnade samtal där sjukhuset diskuteras. Sammantaget tycker jag det är väldigt tydligt vad som skett under Al-Shifa.

Vad skulle man annars behöva ett gigantiskt tunnelkomplex för under ett sjukhus (och dess närliggande byggnader)? Ge mig en trovärdig alternativ förklaring i så fall, gärna med något bevis.

Enligt Washington Post finns det inget annat exempel i modern tid på när en allierade till USA attackerar ett sjukhus fullt med hundratals skadade och döende patienter och tusentals flyktingar som sökt skydd.
Attacken mot al shifa gjorde att sjukhuset inte längre kunde fungera. Ambulanser kunde inte hämta skadade, bränslet tog slut, mediciner och förnödenheter kunde inte levereras till sjukhuset.

Den 27 oktober 2023 visade IDF upp en animerad video av en avancerad Hamasbas, som de sa låg under al-Shifa-sjukhuset i Gaza – de kallade basen "command and control". I videon visades maskerade militanta män med vapen som patrullerade en nivå av tunnelsystemet, längre ner i det komplexa tunnelsystemet fanns rum med datorer, mötesrum, stort vapenlager, bränsle, akutrum.

Krigets lagR säger att det som måste vägas in före en attack är både vad den som attackerar bedömer vara militära fördelar med attacken och "collateral damage" den kommer leda till.
Israel har presenterat en bild av målet för omvärlden.

Problemet är att det inte existerar i verkligheten.

Jag förstår att vi värderar bevis olika - men bevisbördan ligger helt och hållet på din sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in