2023-12-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nja, testen visar ju bara pågående infektion. Att vissa testar positivt utan att ha symtom beror på att vissa får mycket vaga symtom, trots att de är smittade. Det ser jag inte som konstigt.

Vi har, säger vi, två tester: PCR-testet och Kaffesumps-testet. Båda ger vid handen att du har covid. Eller "har viruset" för att vara petnoga. Men... du är inte det minsta sjuk. I det läget menar du alltså att ena testet trots allt påvisar nåt som är relevant, medans det andra inte gör det?

Men varför då i så fall? vad bygger det på?
Senast redigerad av Fleuch 2023-12-23 kl. 11:40.
Citera
2023-12-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desiderius
Det spelar ju all roll. Om du inte har en aning om hur det fungerar hur menar du att du att du skulle förstå vad de som skapade PCR testet menar?

För oss som förstår testet och vet vad skaparna säger är det extremt uppenbart vad som avses och det har inget att göra med din tolkning av vad de sagt att göra. Därför spelar det ytterst stor roll om du förstår tekniken eller inte.

Du kan alltså förstå hur det fungerar, trots att de som står bakom hela verksamheten själva tillstår att testet utgör gold standard för sig självt? För du fattar väl att detta innebär att man erkänner testets värdelöshet? Känner du också till, möjligen, att testet, återigen enligt de som står bakom, ska ses som mer tillförlitligt när "hög prevalens" råder jämfört med "låg prevalens"?

Citat:
WHO reminds IVD users that disease prevalence alters the predictive value of test results; as disease prevalence decreases, the risk of false positive increases (2). This means that the probability that a person who has a positive result (SARS-CoV-2 detected) is truly infected with SARS-CoV-2 decreases as prevalence decreases, irrespective of the claimed specificity.

(också i praktiken ett erkännande av den totala meningslösheten)

Du vet alltså nåt som exempelvis WHO själva inte vet?
Senast redigerad av Fleuch 2023-12-23 kl. 11:41.
Citera
2023-12-23, 11:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Vi har, säger vi, två tester: PCR-testet och Kaffesumps-testet. Båda ger vid handen att du har covid. Eller "har viruset" för att vara petnoga. Men... du är inte det minsta sjuk. I det läget menar du alltså att ena testet trots allt påvisar nåt som är relevant, medans det andra inte gör det?

Det relevanta är att pcr testet med stor noggrannhet faktiskt mäter något. Medan din kaffesump inte gör det.

Alla mätningar kan visa fel. Din febertermometer kan visa fel. Din tankmätare kan visa fel. Dina blodprov kan visa fel. Ser du därför alla mätningar som värdelösa, för att det finns en teoretisk möjlighet att du visar negativt trots att du är sjuk?
Citera
2023-12-23, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch

en svabbning i näsan kan alldrig påvisa en infektion.den kan påvisa att du har andatts in döda eller levande virus/viruspartiklar. om dessa har lyckats infektera "dig" kan alldrig testet påvisa.att testa stora delar av befolkningen på detta vis kan bara ge en fingervisning om hur spritt ett virus är..Förutsatt att testet kan urskilja specifika virus med lågt false posetiv tal. med andra ord både metod och verktyg uppfyller inte kraven.
Citera
2023-12-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur det blir för barnen som inte fick vara i skolan under lång tid, vet vi ännu inte. Det får framtiden utvisa vad detta hypokondriska experiment gjorde med barnen och hur de kommer att gå för dem.

Vilka djävla "barn" pratar du om?

För- och grundskolor var öppna i Sverige. Som FHM skriver om 2020: "Sveriges grundskolor, förskolor och fritidshem var huvudsakligen öppna under hela 2020 medan gymnasieskolor och kommunala vuxenutbildningar rekommenderades att bedriva all undervisning på distans för att minska smittspridningen av covid-19." https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&ua ct=8&ved=2ahUKEwjMluu036WDAxXXUXcKHYFYAQIQFnoECCEQ AQ&url=https%3A%2F%2Fwww.folkhalsomyndigheten.se%2 Fcontentassets%2F639c11720c724721ab014feaf59fad1d% 2Fs a-har-skolbarns-vardagsliv-paverkats-covid-19-pandemin.pdf&usg=AOvVaw006riG_ufxkz9XNyLREhlF&opi= 89978449

Skolinspektionen:

"Sverige är ett av få länder i Europa vars grundskolor och grundsärskolor inte stängde i samband med att covid-19 pandemin utbröt under våren 2020." https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/ovriga-publikationer/2020/utbildning-under-paverkan-av-coronapandemin---grundskola/

Viss nedstängning fanns det i gymansieskolan men långt mindre än i övriga världen. SCB:

"I motsats till de första tre terminerna under pandemin hade få gymnasieelever undervisning på distans under läsåret 2021/22, som präglades av omikronvågen. I högstadiet hade ännu färre elever undervisning på distans då, och i de lägre åldrarna förekom det knappt." https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/utbildning-och-forskning/befolkningens-utbildning/analyser-och-statistik-om-befolkningens-utbildning/pong/statistiknyhet/fjarr--och-distansundervisning-i-grund--och-gymnasieskolan-under-pandemin-ht21-vt22/

Som vanligt kommer du med svepande generaliseringar.

Du svarade heller aldrig på hur Israel kommer att lida enligt dig eftersom de ju vaccinerade sin befolkning med 3 sprutor och införde vaccinpass m m. Och du svarade inte på hur du tänker att Norge, som faktiskt hade lockdown, kommer klara sig sämre än Sverige enligt din" teori".

Du väljer helt enkelt bort delar av det som folk skriver. Sedan citerar du på ett maniskt sätt små korta citat av dina "motståndare" för att ge intryck av att du tar upp allt. Men det gör du inte, du för ingen diskussion, du ser bara en sak, klarar inte att se flera saker.
I ditt maniska snuttierade "citerande" så har du aldrig någonsin erkänt att dina "motståndare" kan ha en poäng. Nästan alla andra har gjort det. IMBILDEN har gjort det, jag har gjort det, osv, vilket beror på att verkligheten är komplicerad. Men du bara maler och maler och maler maniskt med dina snuttifierade låtsascitat.
Senast redigerad av Lamento 2023-12-23 kl. 15:31.
Citera
2023-12-23, 15:32
Medlem
Det är nu några år sedan de första bilderna kablades ut över världen om detta virus.
Vill minnas bilder/filmer där människor i princip bara föll ihop och i vissa fall dog på gator i Kina.
Inbillar jag mig dessa filmer eller var det verkligen så?
Om ja- hur kommer det sig att folk plötsligt slutade trilla ihop och dö av detta virus. Kan inte dra mig till minnes att jag sett något liknande från Europa .
Citera
2023-12-23, 15:43
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vaccinpass, lockdown, hålla avstånd, munskydd i allmänheten, isolation av ovaccinerade, reseförbud. Inget av detta hade någon större effekt.
Jag gissar att du i vanlig ordning inte har ett enda belägg för det skitprat du hasplar ur dig (den som läst mitt deltagande vet naturligtvis att JAG har belägg för en helt annan slutsats...)?
Citera
2023-12-23, 15:44
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalteMartensson
Det är nu några år sedan de första bilderna kablades ut över världen om detta virus.
Vill minnas bilder/filmer där människor i princip bara föll ihop och i vissa fall dog på gator i Kina.
Om ja- hur kommer det sig att folk plötsligt slutade trilla ihop och dö av detta virus. Kan inte dra mig till minnes att jag sett något liknande från Europa .
Är det den fejkade videon "Died Suddenly" du talar om? Där hade man fejkat ihop en hel bunte med videos på folk som ramlade ihop och påstods "dö plötsligt". Allt visade sig senare vara fejk för att lura antivaxxar-patrask att sprida rykten på Internet (det gjorde de också, haha).

Är det den du menar?
Citera
2023-12-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Snuvloop, ej suvloop;-))
Ja vi får se vart det går men viruset ska nog lugna ner sig sannars kan det bli påfrestningar framöver.

Aha! Ja, nu orkar samhället nog snart inte riktigt mer. Det är för mig lite lustigt att nu läsa att Sverige hade en våg av RS-virus för ett år sedan också, vilket togs upp i Guardian som jag länkade ovan. Ska detta upprepas nästa år med? Och hur menar FHM med att barn får RSV m m nu pga nedstängning under pandemin med tanke på att förskolor och grundskolor ju inte stängde ned under pandemin *Kliar mig i huvudet*.

Citat:

Det där är jätteintressant. Det var uppe här för ett par månader sen utan att lösas. Jag länkade till att ett av fotona kom från ett konstprojekt, men hur det var med alla vet jag inte. Fotona av hur dörrar svetsades igen m m i Kina hittar man om man ställer in Google på 2020 och använder ordet corona. Jag har inte sett att man skulle ha falsifierat bilderna på igensvetsningar och även nu kör ju Kina med hazmatdräkter. Jag undrar också över den där unga kinesiska manliga läkaren som påstods ha varnat och sedan dött av viruset.
Senast redigerad av Lamento 2023-12-23 kl. 16:18.
Citera
2023-12-23, 16:14
Medlem
Citat:
Jag har läst att detta virus, SARS Cov-2, uppvisar mer likheter med HIV rent DNA-mässigt, än med exempelvis ett influensa, eller ett förkylningsvirus. Vet inte om det kan vara en förklaring till att folk verkar bli sjukare och än mer mottagliga för reinfektion, ju fler gånger de uppvisar symtom?
Skulle det kunna vara så att man aldrig blir av med viruset om man väl blivit smittad? Att det ligger kvar latent i kroppen ungefär som bältros, eller herpes?

Hur länge viruset stannar kvar är ju en jätteintressant fråga. Forskarna som Pasteur-institutet beskriver fann ju att vissa virus stannar kvar i "reservoarer", likt vissa andra virus, som HIV, och att de menat sig ha visat att Covid kan göra detta i 6-18 månader. Jag citerar de två viktigaste styckena om detta igen:

"Some viruses persist in the body in a discreet and undetectable manner after causing an infection. They remain in what are known as ‘viral reservoirs’. This is the case for HIV, which remains latent in certain immune cells and can reactivate at any time. It could also be the case for the SARS-CoV-2 virus which causes COVID-19. At least, that is the hypothesis put forward by a team of scientists from the Institut Pasteur in 2021, and which has now been confirmed in a preclinical model of a non-human primate."

Och:

"Initial results from the study indicate that viruses were found in the lungs of some individuals 6 to 18 months after infection, even though the virus was undetectable in the upper respiratory tract or blood. Another finding was that the amount of persistent virus in the lungs was lower for the Omicron strain than for the original SARS-CoV-2 strain. "We were really surprised to find viruses in certain immune cells – alveolar macrophages – after such a long period and when regular PCR tests were negative," points out Nicolas Huot, first author of the study and researcher in the Institut Pasteur's HIV, Inflammation and Persistence Unit. "What's more, we cultured these viruses and were able to observe, using the tools we developed to study HIV, that they were still capable of replicating." https://www.pasteur.fr/en/press-area/press-documents/covid-19-persistence-sars-cov-2-lungs-and-role-innate-immunity

Ja, tänk om man skulle upptäcka att personer som fick Covid första vågen fortfarande hade virus kvar i lungorna, som kan föröka sig. Och som du skriver, tänk om Covid är som herpes. Tänk om en del av dem som smittats av flera varianter Covid har kvar fler än en variant i lungorna? Man kan ha mer än en variant av herpes samtidigt.
Citera
2023-12-23, 16:15
Medlem
Citat:

Den specifika grejen "sarscov 2", i bemärkelse specifik fysisk grej i fysiska verkligheten, har med all sannolikhet aldrig existerat. Detta är i särklass bästa utgångspunkten för att sedan spåna vidare kring vad som eventuellt hände eller inte hände i världen från och med ca tidigt 2020. För denna utgångspunkt stämmer med fakta.

Så vad hände i Kina när folk ramlade ihop på gatorna? Allra troligaste förklaringen är att det var teater. Så enkelt. ELLER, så fanns verkligen nåt som gjorde folk sjuka i mycket högre utsträckning än vanligt. En betydligt mer avancerad förklaring i så fall, men kan givetvis inte uteslutas. Men det är totalt svagsint att tro att "sarscov 2" var boven i dramat, eftersom det som sagt inte finns någon vettig anledning att tro att "sarscov 2" någonsin har existerat.
Citera
2023-12-23, 16:23
Medlem
Citat:
Det relevanta är att pcr testet med stor noggrannhet faktiskt mäter något. Medan din kaffesump inte gör det.

Alla mätningar kan visa fel. Din febertermometer kan visa fel. Din tankmätare kan visa fel. Dina blodprov kan visa fel. Ser du därför alla mätningar som värdelösa, för att det finns en teoretisk möjlighet att du visar negativt trots att du är sjuk?

Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
en svabbning i näsan kan alldrig påvisa en infektion.den kan påvisa att du har andatts in döda eller levande virus/viruspartiklar. om dessa har lyckats infektera "dig" kan alldrig testet påvisa.att testa stora delar av befolkningen på detta vis kan bara ge en fingervisning om hur spritt ett virus är..Förutsatt att testet kan urskilja specifika virus med lågt false posetiv tal. med andra ord både metod och verktyg uppfyller inte kraven.

Men vitsen med testet är att påvisa en anledning till sjukdom. Om folk som är bärare av anledningen till sjukdomen, enligt testet, tenderar att vara friska.. blir det inte ganska rimligt att fråga sig om inte testet faktiskt är meningslöst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in