2023-12-23, 12:57
Medlem
Det känns som felaktigt att delarna kan monteras i sammansatta sektioner, hur många gånger används de utan att de tas isär och förbanden inspekteras? Hur kan de sitta ihop så hårt utan skruv och mutter att hissen inte direkt gör att masten bryts?
Känns som det skulle vara säkrare om sektion för sektion de/monterades, då blir det direkt kontroll av förbanden vid varje montering.
https://youtu.be/iGvUMNUdQQ0?si=N4ICkEdoJWWC4g3u&t=144
Citera
2023-12-23, 13:48
Medlem
Finns bara tre rimliga alternativ när det gäller fortsatt användning av dessa hissar.
1.Ålägga Alimak att konstruera bort risken till just det felet som förorsakade olyckan.
2.Konstruera ytterligare en , separat mekanism som förhindrar tippning åt sidan.
3.Förbjuda dessa hissar för persontransporter.
Citera
2023-12-23, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Finns bara tre rimliga alternativ när det gäller fortsatt användning av dessa hissar.
1.Ålägga Alimak att konstruera bort risken till just det felet som förorsakade olyckan.
2.Konstruera ytterligare en , separat mekanism som förhindrar tippning åt sidan.
Den som finner sig i med lägre krav än så , är enligt min mening , dum i huvudet.
Citera
2023-12-23, 14:21
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Den som finner sig i med lägre krav än så , är enligt min mening , dum i huvudet.

Alla konstruktioner är kompromisser mellan olika fördelar och nackdelar.
Så det är inte alltid så enkelt att förändra (förbättra?) en ingående parameter utan att något annat blir lidande.

RÄTT MONTERAD har den här konstruktionen ändå levt ett långt liv utan allvarliga olyckor (vad vi vet). Och alla eventuella barnsjukdomar är bortsorterade sedan lång tid tillbaka.

Alla ny eller omkonstruktioner innebär nya risker, som inte alltid kan förutses.
Citera
2023-12-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Alla konstruktioner är kompromisser mellan olika fördelar och nackdelar.
Så det är inte alltid så enkelt att förändra (förbättra?) en ingående parameter utan att något annat blir lidande.

RÄTT MONTERAD har den här konstruktionen ändå levt ett långt liv utan allvarliga olyckor (vad vi vet). Och alla eventuella barnsjukdomar är bortsorterade sedan lång tid tillbaka.

Alla ny eller omkonstruktioner innebär nya risker, som inte alltid kan förutses.
Jag sâg i trâden nâgon reklamfilm där de tom hängt upp två hissar på en mast , varje hiss använder två skenor åt gången , på varsin motsatt sida av masten.Det är fan inte klokt ur säkerhetssynpunkt.Logiken säger att varje hiss borde ha två egna master att gå på och inte tvärtom.
Citera
2023-12-23, 15:24
Medlem
Citat:
Berätta hur man konstruerar bort skarvar.
Berätta lite kring logistiken av de segment som är längre än 24 meter. Hur reser du ett 800 meter högt segment, och vad kommer det väga? Hur transporterar du alla dessa enorma segment? Ett 350 meter långt segment - tänker du att det ska gå på lastbil då eller?
Din idé är jättebra om vi slutar bygga hus högre än enplans… men sen då? Ska folk återgå till stegar eller ska folk släppas med fallskärm eller?
Citera
2023-12-23, 15:28
Medlem
Citat:
Jag sâg i trâden nâgon reklamfilm där de tom hängt upp två hissar på en mast , varje hiss använder två skenor åt gången , på varsin motsatt sida av masten.Det är fan inte klokt ur säkerhetssynpunkt.Logiken säger att varje hiss borde ha två egna master att gå på och inte tvärtom.
Det är en ren hållfasthetsfråga.
Med tillräckliga marginaler är det inga problem.

Du har ju tex bara en ratt i bilen. Rätt designat är det säkert.
Citera
2023-12-23, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det är en ren hållfasthetsfråga.
Med tillräckliga marginaler är det inga problem.

Du har ju tex bara en ratt i bilen. Rätt designat är det säkert.
Jo men du har tvåkrets-bromssystem.
Citera
2023-12-23, 15:54
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Konstruktionen har funnits länge och är beprövad, så jag antar att det fungerat bra hittills, den skulle sannolikt inte fortsatt användas om den var osäker eller orsakat olyckor.

Men jag har inte specifik kunskap om "bygghissar", så jag överlåter till mer kunniga att avgöra vad som är lämpligt i det fallet.
Dock, så länge masten är rätt dimensionerad och håller för sin uppgift så ser inte jag ett problem med det.
Citera
2023-12-23, 16:03
Medlem
Citat:
Jo men du har tvåkrets-bromssystem.
Ja och?

Två krets bromssystem är ju för att det finns många fler källor där du kan tappa trycket pga sämre miljö.

Till slut så är det en person som kör.

Det enda skyddet vi har mot olämpliga personer är körkortskrav och personens egna omdöme.

Trots allt verkar vi acceptera nästan vad som helst eftersom det inte finns beslutade skydd mot fulla eller drogade förare trots att dessa orsakar mängder med dödsfall varje år. Det finns ju tekniska medel typ alkolås. Varför inte kräva som standard dessa i nya bilar?
Citera
2023-12-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ja och?

Två krets bromssystem är ju för att det finns många fler källor där du kan tappa trycket pga sämre miljö.

Till slut så är det en person som kör.

Det enda skyddet vi har mot olämpliga personer är körkortskrav och personens egna omdöme.

Trots allt verkar vi acceptera nästan vad som helst eftersom det inte finns beslutade skydd mot fulla eller drogade förare trots att dessa orsakar mängder med dödsfall varje år. Det finns ju tekniska medel typ alkolås. Varför inte kräva som standard dessa i nya bilar?
Jag tror att tvåkrets bromssystem är for att kunna stanna bilen om ena kretsen blir läckage på.Så jävla enkelt är svaret.om hissindustrin hade samma säkerhetstänk som bilindustrin så borde dem ha fyra(4) säkerhetslösningar totalt , tva neråt och två åt sidan , sånna här hissar som Alimaks har ju bara en neråt och en åt sidan (stången och masten ) alltså behöver dem två lösningar till plus motsvarigheten till handbroms på bil , alltså tre(3) lösningar till för att komma upp i bilindustrins nivå(lång väg att gå)
Citera
2023-12-23, 16:38
Medlem
Citat:
Jag tror att tvåkrets bromssystem är for att kunna stanna bilen om ena kretsen blir läckage på.Så jävla enkelt är svaret.om hissindustrin hade samma säkerhetstänk som bilindustrin så borde dem ha fyra(4) säkerhetslösningar totalt , tva neråt och två åt sidan , sånna här hissar som Alimaks har ju bara en neråt och en åt sidan (stången och masten ) alltså behöver dem två lösningar till plus motsvarigheten till handbroms på bil , alltså tre(3) lösningar till för att komma upp i bilindustrins nivå(lång väg att gå)

Fy fan va dum i huvudet du är!!! Alltså att jämföra bromsarna på en bil med att inte bulta ihop masten på en hiss är som att du inte fyller bromssystemet med bromsvätska!!!
Då kvittar det om du har 10 kretsar, det funkar inte ivf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in