2023-12-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Inte ett ord om Hamas i Gaza. Bara Israel Israel.. De kommer inte att lära sig någonting efter detta krig heller.

Det handlar bara om att utplåna Israel och gå tillbaka hela området.

Betlehem är en stad som är mycket viktig för kristna världen över. Denna stad styrs av palestinier. Nu ligger allt nere. Dessa människor skall inte styra kristna helgedomar. De klarar inte av uppdraget.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/firandet-ar-installt-i-julens-huvudstad/

Den ligger nere för att IDF skjuter nunnor bland annat.
Citera
2023-12-23, 10:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Hur menar du?

Åk hem för fan!

Åk hem själv. Om du vill att någon skall lyssna på dina böner skall du vända dig till arabstaterna. De kan se till att Hamas lägger ned vapnen. Varför gnäller du över oss européer.

Hamas skall inte styra Gaza något mer. Punkt.
Citera
2023-12-23, 10:27
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Inte ett ord om Hamas i Gaza. Bara Israel Israel.. De kommer inte att lära sig någonting efter detta krig heller.

Det handlar bara om att utplåna Israel och gå tillbaka hela området.

Betlehem är en stad som är mycket viktig för kristna världen över. Denna stad styrs av palestinier. Nu ligger allt nere. Dessa människor skall inte styra kristna helgedomar. De klarar inte av uppdraget.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/firandet-ar-installt-i-julens-huvudstad/
Förtryck skapar motståndsrörelser som onda människor använder labila människor till. Omvärlden måste styra upp detta och kan inte låta detta lösa folk få bli en farlig grupp som IS eller dö som judarna i Auschwitz. Vi har ett ansvar.
Citera
2023-12-23, 10:29
Avstängd
Unobosss avatar
FN borde skicka fredsbevarande styrkor. Attackerar Hamas dom så får ju Israel bara hjälp men om ingen skjuter så upprätthåller FN soldaterna skydd mot civila som snipers sitter och lurar på.

Israels krigsföring drivs av hämnd och man vill skrämma upp palestinierna. Det är inte okej. Det är terrorism.
Citera
2023-12-23, 10:30
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berrata
Nej, Hamas-Israels krig har ju inget med historia kring Palestina att göra? Är du rädd att sanningar i tråden gör det svårare för sionister att försvara terrosiststaten israel, där den judeterrorist som mördade vår kungamedlem kunde sitta och runka i lugn ro resten av sitt liv utan straff Jag kan skicka ett PM som du kan köra upp i din juderöv, din jävla IDF-clown.

Kör på och skicka ett PM då! Jag ska iväg nu men lovar att ge dig utförliga och detaljerade svar senare.
Självklart är historien relevant men inte på sättet som du ställer frågorna. Du frågar ju efter en fullständig redogörelse av hela konflikten och av kriget 1947 - det blir off-topic, eftersom tråden handlar om kriget som Hamas startade 7:e Okt 2023.

För övrigt så kan jag förstå både judarnas och arabernas perspektiv 1947. Skicka ett PM om du vill höra
Citera
2023-12-23, 10:31
Avstängd
Citat:
Den ligger nere för att IDF skjuter nunnor bland annat.

Det är bättre att Israel styr över Betlehem. Ja, jag vet att det är omöjligt att turista på Västbanken just nu men palestinierna klarar inte av något.

Kristna palestinier på Västbanken stödjer islamistiska Gazabor. Inte några kritiska röster om Hamas.. Säger allt om vad palestinierna tycker och tänker när det är skarpt läge.” Utplåna Israel är det enda vi vill”. ” Alla palestinier är eniga om detta”.
Senast redigerad av TenBagger69 2023-12-23 kl. 10:37.
Citera
2023-12-23, 10:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
FN borde skicka fredsbevarande styrkor. Attackerar Hamas dom så får ju Israel bara hjälp men om ingen skjuter så upprätthåller FN soldaterna skydd mot civila som snipers sitter och lurar på.

Israels krigsföring drivs av hämnd och man vill skrämma upp palestinierna. Det är inte okej. Det är terrorism.

FN..UNWRA..är inte tillförlitliga. De är infiltrerade av Hamas. Man måste utplåna Hamas. Se till att palestinierna aldrig mer kan smuggla vapen in till Gaza.

Man kanske måste sära på norra och södra Gaza..
Gazabor måste kanske över till Sinai för att få ordning på läget. Har du hört någon gång från FN eller UNWRA att det är för många människor i Gazaremsan? Eller kommer bara detta fram när Israel gör sina motattacker?” Gaza är ett av världens mest trångbebodda områdena i världen bla bla”.
Citera
2023-12-23, 10:44
Avstängd
Israel gav palestinierna mandat att styra över områden, i Gaza och Västbanken. Facit är mycket nedslående. De är inte kapabla och kommer aldrig att vara det. Nu har Israel gett dem chansen.

Israel har nu mandat att se till att israeler och palestinier inte kommer att leva sida vid sida något mer. Räkna med förflyttningar av palestinier från Gaza och Västbanken.
Citera
2023-12-23, 10:47
Medlem
Citat:
Israel gav palestinierna mandat att styra över områden, i Gaza och Västbanken. Facit är mycket nedslående. De är inte kapabla och kommer aldrig att vara det. Nu har Israel gett dem chansen.

Israel har nu mandat att se till att israeler och palestinier inte kommer att leva sida vid sida något mer. Räkna med förflyttningar av palestinier från Gaza och Västbanken.

Kan ju vara så högerextrema Israel inte velat att det ska lyckas?
Citera
2023-12-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja det är en gråzon*. I det fallet i Gaza så är det lite i en gråzon. Det var ett monument över döda turkar som som dog i den så kallade "frihetsflottiljan"(?). Det fanns tre saker där som man ur militär synvinkel borde ha förstört men man förstörde bara två, så det ser ut som Israel var ute efter monumentet. (Bulldozer märken) I västbanken är det helt klart att de var ute efter monumenten. Den ena var ett monument över Arafat. Känd fd terrorist och PLO-ledare, men som Israel hade avtal med. Jag kan ändå köpa förstörelsen. Men de förstörde också ett freds och minnesmonument över döda. Det sista har jag verkligen svårt att köpa.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Jenin_Horse

Kanske Israel trodde det var en trojansk häst? :-)

*I krig finns det mycket som blir en gråzon, men vi vill gärna se allt svart eller vitt. Men att förstöra hästen har jag svårt att se som militärt viktigt. Gazamonumentet behöver verkligen utredas. Israel har en helavdelning av jurister som tittar på sådana saker när de genomför operationer. Det kan finnas en förklaring eller så finns det inte. Men jag vill verkligen veta förklaringen över hästen.

Dessutom sker det misstag i krig. När det gäller monumenten så är frågan är det en generell policy från Israel att förstöra monument. Då är det troligen ett krigsbrott.

När jag sett bilderna, förstår jag att judarna ville få bort hästen.
Den var en del av en ”konstinstallation” kallad Jenin’s Martyr’s Square.
Judarna förstörde hela installationen inkl. hästen.
Helt rätt!
Citera
2023-12-23, 10:57
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Precis som det nu sker civila massmord på båda sidor senaste tre månaderna menar du? Där ett är historia (7:e oktober ca 1000 israeler varav 300 judemilitärer) och ett pågår (cirka 20000 +++ palestinier och cirka 300 hamasmilitärer.

Krigsoffer och massmords offer är dock inte samma sak. Intention spelar roll. Jag tycker det finns mycket bevis för att IDF till skillnad mot Hamas inte riktar in sig mot civila medvetet.

Bevis som talar för att IDF inte begår "civila massmord":

- Miljontals palestinier har tillåtits fly de aktiva stridszonerna i Gaza. IDF väntade med sin mark invasion en vecka ungefär för att ge civila mer tid att fly.
- Dessutom droppar IDF miljontals med flygblad över Gaza med evakueringsorder vilket verkar vara effektivt (med tanke på att så många flydde trots allt).
- Det finns även situationer där IDF ringt till civila i Gaza för att förvarna dom om kommande attacker och gett civila tid att fly.

Det innebär inte att IDF är felfria och civila dör alltid i krig tyvärr. IDF har också gjort fel och misstag och säkerligen begått krigsbrott också. Undantaget gör dock inte regeln.

Det är dock väldigt annorlunda än att medvetet slakta så många civila som möjligt på ett så brutalt sätt som möjligt, som Hamas gjorde (och filmade sig själva göra) den 7:e Oktober. Om IDF verkligen ville begå ett "folkmord på civila" hade vi sett minst 100.000+ döda civila vid det här laget. Jämför Dresden där det tog två dagar att döda 25.000 civila med bomber under WW2.

Sen är siffrorna du uppger inte speciellt trovärdiga. 300 döda Hamas stämmer garanterat inte.
Citera
2023-12-23, 11:11
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Krigföringen mot IS var knappast mer human. Hitta inte på nu.

11000 civila dog under 10 månader..

https://www.svd.se/a/A2lAmz/uppemot-11000-doda-i-striderna-om-mosul
Eller du har fel. Så fel. Fan att jag missa det. Jävla idiot.

11k på 10 månader.

I Gaza har det dött minst 13 k på 2 månader. Om en tredjedel är Hamas krigare som Israel anser vara humant är det ändå helt sjukt.

Du är fan dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in