2023-12-22, 06:57
Medlem
Kiddieoxos avatar
Jag tror på råttgift.
Senast redigerad av Kiddieoxo 2023-12-22 kl. 07:03.
Citera
2023-12-22, 08:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Genom nått slags förbiseende, kanske dottern.

Jag var en aning skeptisk till arbin på andra vägar men detta har nåt slags realism över sig.
Abrin frön känns mest troligt just nu, då dessa fröer och smycken kan beställas via hemsidor på nätet.
"Etsy" är en sida.
Finns både den vanliga röda, svarta och den ovanligare vita.
Dessa frön anses av vissa ha läkande egenskaper.
Och kan bota en massa sjukdomar inklusive cancer.
Senast redigerad av rubin22 2023-12-22 kl. 09:14.
Citera
2023-12-22, 09:05
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Jag tror på råttgift.
Ja det är ju väldigt ovanligt och de skulle de inte hittat ännu... Pust!
Citera
2023-12-22, 09:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Abrin frön känns mest troligt just nu, då dessa fröer och smycken kan beställas via hemsidor på nätet.
"Etsy" är en sida.
Finns både den vanliga röda, svarta och den ovanligare vita.
Dessa frön anses av vissa ha läkande egenskaper.
Och kan bota en massa sjukdomar inklusive cancer.

https://www.etsy.com/se-en/search?q=Abrus%20precatorius&ref=search_bar
Citera
2023-12-22, 14:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
https://www.etsy.com/se-en/search?q=Abrus%20precatorius&ref=search_bar

Ja herre min skapare. Jo det här spåret har nåt för sig.

Nu hörde de till en trosgemenskap så man trodde att det kanske fanns ett utvecklat vetande kring de här bönornas farlighet och hantering. Så de borde inte fått i sig något oavsiktligt. Men… detta är nog ändå ett av de bästa spåren. Abrin…
Citera
2023-12-22, 14:50
Medlem
Har ex bittermandel som innehåller vätecyanid varit uppe? Det finns väl även i aprikoskärnor och andra kärnor? Minns att mitt ena barn lyckades knäcka en sån där kärna en gång på en nektarin, persika eller aprikos och skulle till att äta innehållet, hann stoppa honom och ringde Giftinformationscentralen och vi pratade länge utifall att han skulle ha hunnit få i sig någon kärna jag inte hunnit se. Det ligger alltså något som ser ut som mjuka mandlar inne i den hårda nöten/skalet. Barn kan ju säkert lätt få för sig att äta dessa.

Dock känns det ju inte troligt att hela familjen skulle ätit detta? Om de inte tagit fel på bittermandel och sötmandel då.
Citera
2023-12-22, 15:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Har ex bittermandel som innehåller vätecyanid varit uppe? Det finns väl även i aprikoskärnor och andra kärnor? Minns att mitt ena barn lyckades knäcka en sån där kärna en gång på en nektarin, persika eller aprikos och skulle till att äta innehållet, hann stoppa honom och ringde Giftinformationscentralen och vi pratade länge utifall att han skulle ha hunnit få i sig någon kärna jag inte hunnit se. Det ligger alltså något som ser ut som mjuka mandlar inne i den hårda nöten/skalet. Barn kan ju säkert lätt få för sig att äta dessa.

Dock känns det ju inte troligt att hela familjen skulle ätit detta? Om de inte tagit fel på bittermandel och sötmandel då.

Trådens hållning har varit att man tar en näve och sen spottar man ut för det smakar för illa. Och därmed är saken utagerad.
Citera
2023-12-22, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Trådens hållning har varit att man tar en näve och sen spottar man ut för det smakar för illa. Och därmed är saken utagerad.

Okej. Men det krävs väl bara någon kärna för att man ska bli allvarligt förgiftad?
Citera
2023-12-22, 15:16
Medlem
Varför har det fortfarande intd kommit några svar på proverna de väntade på? Eller har det det men att det råder sekretess på något sätt pga utredningen? Finns det någon misstänkt?
Citera
2023-12-22, 15:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Okej. Men det krävs väl bara någon kärna för att man ska bli allvarligt förgiftad?

Inte med bittermandel. Möjligen med aprikos, men jag vet inte.

8-10 mandlar kan vara dödlig dos för ett barn, enligt Wikipedia.

För aprikoskkärnor anger Wikipedia bara att det är samma ämne som i bittermandel (amygdalin som bildar vätecyanid vid förtäring etc) och att intag kan leda till dödsfall. Och hänvisar till Livsmedelsverket. Med andra ord: ät inte aprikoskärnor.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-12-22 kl. 15:44.
Citera
2023-12-22, 15:27
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Varför har det fortfarande intd kommit några svar på proverna de väntade på? Eller har det det men att det råder sekretess på något sätt pga utredningen? Finns det någon misstänkt?
Åklagare är väldigt irriterad på att det dröjer.
Citera
2023-12-22, 15:30
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Ovanlig ämne och det är inte vätecyanid.
Sen att hela familjen skulle fått i sig en kärna var eller fler, låter inte värst troligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in