Citat:
Om det så gott som otänkbara skulle inträffa, att Ryssland skulle anfalla Sverige, befinner sej antagligen europa och USA i konflikt med Ryssland.
Jag tror inte i den situationen Ryssland skulle anfalla sjövägen.
Idag finns helt andra vapen.
Men det ska mycket till för att ett fullskaligt storkrig ska utbryta.
Ryska interkontinentala ballistiska robotmissiler typ SR-28 Sarmut (Satan ll), RS-26 Rubezj, RS-24 jars, UR-100N m.fl. kommer tillsammans med stridsflyg att attackera.
Otroligt effektivt, men följderna kommer bli katastrofala.
Det kommer som man säger bli soprent på mycket kort tid.
Jag tror inte i den situationen Ryssland skulle anfalla sjövägen.
Idag finns helt andra vapen.
Men det ska mycket till för att ett fullskaligt storkrig ska utbryta.
Ryska interkontinentala ballistiska robotmissiler typ SR-28 Sarmut (Satan ll), RS-26 Rubezj, RS-24 jars, UR-100N m.fl. kommer tillsammans med stridsflyg att attackera.
Otroligt effektivt, men följderna kommer bli katastrofala.
Det kommer som man säger bli soprent på mycket kort tid.
Menar du om dessa kommer vara utrustade med nukleära stridsspetsar eller konventionella. Är det fråga om atombomber, ja då är det adjöss med Sverige.
Konventionella missiler kan förstås orsaka stor skada på infrastruktur men inte slå ut hela Sverige såvida de inte siktar in sig på kärnkraftverken.
När det gäller det ryska flygvapnets förmåga så håller jag det svenska för högre, i alla fall till kvalitet på plan, piloter och vapen. Vi har sett att det ryska flygvapnet gjort fiasko i Ukraina. Om de får möta en motståndare som förfogar över ett högteknologiskt flygvapen så lär det inte gå bättre.
För att Ryssland ska kunna anfalla sjövägen krävs en stark flotta vilket vi sett Ryssland inte har. Möjligen då det gäller större atomubåtar, men inte för att anfalla en kustlinje.
Hade Sverige haft kvar sitt stora invasionsförsvar så hade ett sådant projekt från rysk sida varit dömt att misslyckad. Även fast Sveriges militära styrka är enormt nedbantad skulle Ryssland få mycket svårt att genomföra en sådan operation. Möjligen mot Gotland skulle det kunna lyckas.
Att ta landvägen över Finland får ses som helt uteslutet.