2023-12-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Ja. Abrahamitiska religioner är inte precis kända för att ha en sund kvinnosyn.
Jesus säger inte ett ont ord om kvinnan. Gamla testamentet gör, men inte nya. Vad jag vet.

Citat:
Och innan Youtube svarade inga skolbarn i undersökningar att de vill bli youtubers.
Den är inte jämförbar.

Citat:
OÅh nej, guuud vad hemskt med kvinnor som jobbar.
Den tidens kvinnor tyckte det. Det fanns två anledningar till att man tvingade ut kvinnan i arbetslivet; industrin behövde folk. Alva Myrdahl ansåg inte att kvinnor var kapabla att uppfostra barn. Detta skulle dagis göra.

Citat:
Jag tycker inte att meningen med livet är att skaffa barn och om du tycker det hoppas jag verkligen att du själv har barn annars är detta hyckleri på högsta nivå.
De flesta tycker det och att ett liv utan barn är meningslöst. Mina är halvvuxna nu, men att höra barnfötter mot golvet är en upplevelse jag inte vill frånta någon.
Citera
2023-12-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
I Sverige fungerar det ju dock utmärkt. Här både jobbar kvinnor och skaffar barn. Inga problem, eftersom vi bor i ett barnvänligt Land.

Melissa däremot... Hon bor i ett land där det är svårt att kombinera barn med jobb. De borde ändra sitt system så att kvinnor slipper gråta när de är 39 år, över att de inte fick barn.

Ska erkänna att jag inte läste artikeln, men det skulle givetvis ha kunnat handla om Sverige med.
Men om vi tar svenska kvinnor så blir det nog bara lite drygt 1 barn per kvinna. Det är ju inte hållbart, det måste du förstå. De som höjer statistiken är ju invandrare.
Citera
2023-12-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
De flesta tycker det och att ett liv utan barn är meningslöst. Mina är halvvuxna nu, men att höra barnfötter mot golvet är en upplevelse jag inte vill frånta någon.
Det finns en hel del människor som faktiskt är direkt olämpliga föräldrar som inte borde få höra det.

Andra vill bara inte ha barn och det är helt okej.

Kul att höra att du i alla fall har något fint i ditt liv. Trodde att du var en miserabel flashbacknasse utan vare sig glädje eller ljus i livet.
Citera
2023-12-21, 21:40
Medlem
Citat:
Det finns en hel del människor som faktiskt är direkt olämpliga föräldrar som inte borde få höra det.

Andra vill bara inte ha barn och det är helt okej.

Kul att höra att du i alla fall har något fint i ditt liv. Trodde att du var en miserabel flashbacknasse utan vare sig glädje eller ljus i livet.

Och det är först nyligen som jag förstått att du är kvinna. Förklarar en del. (Inget negativt)
Citera
2023-12-21, 21:40
Medlem
Citat:
Vänta, vänta, vänta, vänta! Kvinnor? I plural? Sitta på ditt ansikte? Vad hände med monogamin och antipromiskuösiteten du satt och gaggade om ovan?
Hmmm...

Och vad var det du skrev om att ett plural av ligg leder till olycka? Var det projektion? Är du olycklig?

Det var inte mitt beslut att våra förhållanden tog ut. Som sagt så är det kvinnor som inleder överväldigande majoriteten av skilsmässorna.

Citat:
Hmmm...

Bla, bla, bla, bla.

Sluta konsumera amerikansk, konservativ media. Den har fuckat din hjärna.

Gör ett argument för varför amerikansk konservativ media inte bör konsumeras, annars är sakargumenten slut och diskussionen meningslös. Du kan ju lika gärna lämna diskussionen då för tror inte tom retorik övertygar någon här. Dessutom har du inte överhuvudtaget bemött frågan om vad som krävs för att en regel eller en handling ska klassificeras som "rätt".
Citera
2023-12-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ska erkänna att jag inte läste artikeln, men det skulle givetvis ha kunnat handla om Sverige med.
Men om vi tar svenska kvinnor så blir det nog bara lite drygt 1 barn per kvinna. Det är ju inte hållbart, det måste du förstå. De som höjer statistiken är ju invandrare.

Nja, här skaffar i regel kvinnor barn om de vill det. Och jobb/utbildning. Därför att det går att kombinera detta. Generös föräldrapenning/föräldraledighet, bra barnomsorg osv. gör att kvinnor kan kombinera jobb och barnafödande här.

Det är svårare, mycket svårare där Melissa bor. Där behöver en kvinna börja jobba medans hennes bebis fortfarande är spädbarn... Om hon inte har pengar sparade eller en rik make. Då blir det svårt att kombinera jobb med barn. Och då kommer vissa kvinnor, trots att de vill ha barn, blir för gamla innan längtan efter barn snarare är en desperat längtan än en stillsam längtan...

Flertalet svenska kvinnor får dock barn. Mellan 1-3 barn. Eller fler. Det är få svenska kvinnor som inte får något barn alls.
Citera
2023-12-21, 21:43
Medlem
Citat:

Och det är först nyligen som jag förstått att du är kvinna. Förklarar en del. (Inget negativt)
Jag har inget behov av att ange mitt kön och låter folk göra sina gissningar själva om de tycker att det är så viktigt.
Citera
2023-12-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nja, här skaffar i regel kvinnor barn om de vill det. Och jobb/utbildning. Därför att det går att kombinera detta. Generös föräldrapenning/föräldraledighet, bra barnomsorg osv. gör att kvinnor kan kombinera jobb och barnafödande här.

Det är svårare, mycket svårare där Melissa bor. Där behöver en kvinna börja jobba medans hennes bebis fortfarande är spädbarn... Om hon inte har pengar sparade eller en rik make. Då blir det svårt att kombinera jobb med barn. Och då kommer vissa kvinnor, trots att de vill ha barn, blir för gamla innan längtan efter barn snarare är en desperat längtan än en stillsam längtan...

Flertalet svenska kvinnor får dock barn. Mellan 1-3 barn. Eller fler. Det är få svenska kvinnor som inte får något barn alls.

Nja, folk i USA hade länge betydligt mer barnafödslar per kvinna än vad europeerna hade. Det är först de 20 senaste åren det ändrats skulle jag tro.
Det stämmer nog att de flesta svenska kvinnor har barn. Men väldigt många har bara ett.
Citera
2023-12-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det var inte mitt beslut att våra förhållanden tog ut. Som sagt så är det kvinnor som inleder överväldigande majoriteten av skilsmässorna.
Tja... Du kanske skulle varit fötsiktigare med att låta fler än en sitta på ditt ansikte. Då hade du ju sluppit skillsmässa.

Citat:
Gör ett argument för varför amerikansk konservativ media inte bör konsumeras, annars är sakargumenten slut och diskussionen meningslös. Du kan ju lika gärna lämna diskussionen då för tror inte tom retorik övertygar någon här. Dessutom har du inte överhuvudtaget bemött frågan om vad som krävs för att en regel eller en handling ska klassificeras som "rätt".
Jag har aldrig använt ordet "rätt" i det sammanganget. Du får läsa om och läsa rätt.
Citera
2023-12-21, 21:49
Medlem
Citat:
Jag har inget behov av att ange mitt kön och låter folk göra sina gissningar själva om de tycker att det är så viktigt.
Varför? Det kan ju underlätta rejält när man försöker förstå människan man talar med. Både ålder, kön och hint om utbildning. (Man behöver ju inte outa sig fullständigt)
Citera
2023-12-21, 21:49
Medlem
Citat:
Nja, folk i USA hade länge betydligt mer barnafödslar per kvinna än vad europeerna hade. Det är först de 20 senaste åren det ändrats skulle jag tro.
Det stämmer nog att de flesta svenska kvinnor har barn. Men väldigt många har bara ett.

De svenska kvinnor som har 1 eller flera barn, kommer iaf. inte må så dåligt som denna Melissa gör...

USA är inte ett barnvänligt land på det sätt som Sverige är.
Citera
2023-12-21, 21:52
Medlem
Citat:
Varför? Det kan ju underlätta rejält när man försöker förstå människan man talar med. Både ålder, kön och hint om utbildning. (Man behöver ju inte outa sig fullständigt)
Varför?

I vissa sammanhang kan det vara nödvändigt om det är relevant för ämnet, men detta är - enligt mig - inte ett sådant sammanhang.

Var det inte du som "visste" att jag var en 17 årig tjej eller blandar jag ihop dig med någon annan? xD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in