Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
OP läste rolllistan vid bokhandelns skyltfönster som plötsligt släktes men det var inget konstigt med det det styrdes av en timer , timer fanns redan -86.

Konspiratoriskt nog , enligt Mårten var OP erbjuden en roll , men han tackade nej då karaktären var osympatisk.
Ja det är sant ,faktiskt!
Kan den här informationen ge er något i er konspiration som har blivit en bladvändare.

Har det där med timer verkligen blivit bekräftat? Man brukar väl ställa in timern på hel eller möjligtvis halv timma men inte typ 23:07? Utesluter inte att det ändå var en timer men tycker det känns udda med en så "ojämn" inställningstid.
Citera
2023-12-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenOsannolike
Finns dock flera problem med att den IM sett vänta vid Dekorima var Björkman.

Björkman hade en väl synlig axelremsväska. Den har IM inte uppfattat. Björkman hade skägg. Inte heller det har IM uppfattat. Nu kan han så klart ha missat att uppfatta både axelremsväska och skägg men IM är också tydlig på den punkten att samme person han sett vänta också var den som sköt.

Ja nu var det inte en strålande solklar kväll den 28 /2 utan vinter, mörkt, kallt.
Jag försökte förklara på ett målande sätt att det finns ingen väntande Gm vid Dekorima däremot en vankelmodig AB som inte vet åt vilket håll han ska gå...hem eller vänta på resten av gänget eller följa med de övriga som varit och tagit ut pengar....snurr snurr!
Citera
2023-12-21, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Ja, måste vara en ganska omfattande operation om allt det du beskriver ingär i den, då kan man utgå att den inte haft som syfte att mörda Palme för isf hade det garanterat läckt innan? Med stollar som Engström, Gunnarsson.. samt "vanliga" personer som Jeppsson, AB. Eller ha en gemensam nämnare som EAP eller Stay Behind. Och de var där som statister i en övning eller nåt. Spekulativt, men det säger ju sig självt.

Varför skulle inte de andra boforsarna vara med på upplägget, bara AB? Det är väl mer sannolikt?

Varför är inte AB Tenson-mannen i din teori? Det är väl mer sannolikt med tanke på att om AB har del i mörkläggningen så har han motiv med att ljuga och säga att han inte var så långt norrut på Sveavägen att han kan vara Tenson-mannen? Isf har Fauzzi rätt när han säger att han vänder sig om efter skotten och ser Tenson-mannen fa skydd vid en port. Och du slipper förklara Tenson-mannen och varför ingen förutom Fauzzi verkar ha sett honom. IM borde väl annars ha sett honom?

Var det framåt eller bakåt som SE ville korrigera utstämplingstiden efter mordet?

Mötesplatsen behöver inte ha varit Dekorima bara för att mordet skedde där och isf är det inte säkert att Palme var tidig eller var tidig men att mötestiden istället var tex 23:30 (vilket är en ännu mer naturlig mötestid). Man kan ju tänka att mötesplatsen var tex restaurang Bohemia och att mördaren slog till när Olof eller kanske LP inte ville vika in på Tunnelgatan. Om man ska tro IM:s vittnesmål så verkar LP ha gått nåt steg framför.. kanske som för att förmana Olof nåt i stil med "gå inte in där, kom så går vi hem istället".. när GM insåg att de inte vek in på Tunnelgatan så sköt han Olof.

(Kortade av det citerade inlägget för att jag nådde maxgräns i antal tecken.)

Ojoj, det blir mycket på ett bräde här. Stor operation? Javisst. Om Säpos kontraspionage ska gripa en landsförrädare på högsta nivå så är det väl största tänkbara operation. För sådant finns det nästan hur mycket resurser och personal som helst. Så det är just det som är kruxet i Lingärde-modellen.

Gunnarsson har jag väl inte nämnt så honom kan vi lämna åt sidan. I och för sig kan han ha funnits med i utkanterna, men sådant får vi tala om en annan gång. Att kalla Gunnarsson för "stolle" är nog inte helt fel men däremot tycker jag nog inte att Engström är någon stolle. Långt därifrån.

När jag började tröska förlopp på hösten 2017 så övervägde jag "exkursionen" som jag kallade modellen där Björkman gör en utflykt norrut och alltså är Tensonmannen. Men den funkar inte logistiskt utan det är Grandmannen som kommer över från västra sidan och är alltså identisk med Tensonmannen. Annars måste man först stoppa undan Grandmannen på Adolf Fredriks Kyrkogata och sedan stoppa in en ersättare med samma huvudbonad nere vid Dekorima. En dålig idé.

Jo mötet kan ha varit i Gamla Stan eller varför inte ute i Frihamnen? Det var därför som Lisbeth berättade för sköterskorna att det var Olof Palme som ville gå dit till Dekorima. Allvarligt talat, om ett möte var planerat – vilket jag är övertygad om att det var – så skulle det definitivt vara på Tunnelgatan vid Dekorima. Logistiken, ballistiken och annat smått och gott räcker till för att cementera det.

Precis som med exkursionen så tänkte jag inledningsvis att de var på väg in till Bohemia, eller att en Säpobil skulle hämta upp dem där bakom på något sätt. Här får man hålla tungan rätt i munnen, för ballistiken visar visserligen att de var på väg in på Tunnelgatan, men bara med kanske 30 graders vinkel. De rörde sig i riktning mot gallergrindarna för tunnelbanan. Ska man in till Bohemia så sneddar man över planen och då hamnar vinkeln på 60 grader.

Lägg därtill att Tensonmannen, som Delsborn ser stå och samtala med paret Palme vid Dekorimas södra skyltfönster bara 10-20 sekunder före skotten, han måste ju försvinna på något sätt. Delsborn tror att det är han som skjuter, men det stämmer varken med signalementet eller ballistiken – och framför allt stämmer det inte med vad Lisbeth säger om vart mördaren tog vägen efter skotten.

För att få ihop det här logistiskt måste Tensonmannen vika av in i gränden typ 5-10 sekunder före skotten så att han hinner 10-15 meter in. När det sedan smäller så springer han så gott som omgående därifrån. Jeppsson berättade för mig hur springstegen kom omgående, helt utan fördröjning. Mannen kom alltså väldigt fort. Men vittnesmålen rörande mördaren tyder på att denne dröjt sig kvar några sekunder innan han sprang inåt gränden, och att han inte hade särskilt bråttom då heller. Dessutom säger Lisbeth att han rörde sig över mot södra sidan av Tunnelgatan innan han stack inåt.

Märk även, att i det allra första förhöret med Åke Rimborn inne på Sabbatsberg så säger Lisbeth att hon kände igen mördaren som en av de två män som hon tidigare sett stå och speja utanför bostaden. Det där är en intuitiv grej som jag menar har "tappats bort" (läs: sopats under mattan) men som kan leda oss till mördaren.

Det där med Morelius och vinkeln har jag ordat en del om tidigare, och då tänkte jag först att det var en optisk effekt av att de svänger vänster. För om Lisbeth går i ytterfil så kommer ju silhuetten att röra sig framåt relativt Olof om de viker av inåt Tunnelgatan.

Men sedan insåg jag att Morelius misstagit sig om vilken som är Olof och vilken som är Lisbeth. Enligt Morelius gick Olof i ytterfil och Lisbeth närmast husväggen. Den här rockaden ställer till det, för då blir det oklart vem det egentligen är som hamnat lite före. Om något skulle det ju vara "Olof" som han trott hamnat före i en vänstersväng och någon högersväng där "Lisbeth" hamnar före funkar förstås inte.

Inte heller funkar det att låta "Lisbeth" smita lite före utan någon sväng, för med rockaden blir det ju Olof som hamnar före och då skulle verklighetens Lisbeth ha uppfattat hur mördaren sticker fram högerhanden till Olofs högra axel. Ironiskt nog verkar det faktiskt som om mördaren håller höger hand i "hitlerläge" medan han skjuter. Med andra ord blir Palme mördad under pågående hitlerhälsning. Den är ju lite saftig när man tänker på den.

Kort sagt tror jag inte att det ligger något i vad Morelius säger om det där, utan jag är mer inne på att de går sida vid sida precis som Lisbeth säger. Morelius har bevisligen missuppfattat så pass mycket att man får gå fram försiktigt med hans uppgifter. Inte för att han ljuger utan för att det inte är så lätt att uppfatta vad som händer på det avståndet under sådana ljusförhållanden och på så kort tid.

Fick jag med allt? Om inte får du påminna mig igen. Det är intressant, tycker jag, att dina tankebanor i stora stycken ändå överensstämmer med mina egna – fast i ett tidigare skede då. Vad jag menar med det är att jag hållit på och tröskat förlopp och snickrat modeller så pass länge att jag på så vis redan fått chansen att gå igenom en massa olika varianter som emellertid hamnat i cylinderarkivet. Man skissar upp något, sedan prövar man det och om det inte håller så får man gå tillbaka till ritbordet. Det har blivit ganska mycket spring mellan ritbordet och papperskorgen under de här åren som jag pysslat med det här.
Citera
2023-12-21, 19:49
Medlem
Citat:
Av en händelse tittade jag på en av Jeremias video på YT.
Han analyserar IM vittnesmål på ett konkret sätt.

Hans slutsats är att den väntande mannen som IM ser är AB , AB är på platsen , söker och tittar söderut mot Kungsgatan , väntar in sina övriga arbetskamrater. Jag tror han snurrade runt en del på platsen innan skotten hördes.

Det händer en del i IM bil som övriga passagerare tar plats , han berättar för de övriga "att något kommer att hända" vilket gör att han släpper blicken periodvis på händelsen.
Dessutom har han kontroll på trafiksignalen och känner sig stressad.

Om jag minns rätt ska ett kvinnligt vittne berättat att hon mött en man, precis innan skotten, på östra sidan av Sveavägen , gåendes mot mordplatsen , Han verkade stressad , den kvinnan är på väg mot Kungsgatan.

Jag tror hon mötte GM , han är på väg mot paret ,vänder på klacken precis när han går förbi OLP och gör sig redo att skjuta.
Möjligtvis kan den snabba vändningen förklara det missade skottet mot LP.

De sekunderna är vad AB o AD ser, de tror att paret och GM är ett sällskap.
Det handlar om sekunder och ärligt så tror jag AD är mer inriktad på trafikljuset än människor på trottoaren.

En annan mänsklig aspekt som jag funderat på är att OP borde ha känt närvaro av en annan person som smyger sig upp i hans rygg men handlar det om sekunder hinner man inte värja sig.

Att han är förföljd av en man sen Grand tror jag inte på....det borde han reagerat på speciellt när han i sin sista intervju tar upp ämnet att "man vet inte vad som finns där ute"
Nu bytte de sida iofs men anledningen till det är också dunkelt ,Saris skyltfönster var officiellt anledningen.

BASFAKTA, Vi har diskuterat det det scenariot några inlägg tillbaka i tråden.
Minns du det kvinnliga vittnet?
Jag tror att hon mötte Gm, han ingår i en samling av några få personer där även den beige klädda mannen ingår. Han som kommer smygande norrifrån precis efter skotten och som verkar avvärjande när LP sökte hjälp,

Han har jag haft en del funderingar över och hans roll i detta drama...backup!
Det har alltid varit ett problem att få ner en GM vid Dekorima , övriga vittnen som precis gått förbi mordplatsen som Italienaren , har inte sett en själ där, någonstans måste han komma ifrån och min slutsats blir att han kommer söder från Kungsgatan och går mot paret!

Håller med om att OP inte hade låtit någon smyga sig så nära inpå, därför tror jag att kontakten initierades av att GM tilltalade OP på nåt sätt, kanske frågade "efter en tändare".

Läst någonstans att LP i efterhand grubblat över att Olof kan ha känt sig förföljd efter bion.. har ingen källa på det dock? Och att det ska ha varit Olof som ville korsa Sveavägen/stanna till vid Sari(?), att det var det som fick LP att undra om han ville det pga att han kände sig förföljd?
Citera
2023-12-21, 19:50
Medlem
Citat:
Har det där med timer verkligen blivit bekräftat? Man brukar väl ställa in timern på hel eller möjligtvis halv timma men inte typ 23:07? Utesluter inte att det ändå var en timer men tycker det känns udda med en så "ojämn" inställningstid.

Min pappa hade en till julgranen -86, aktuellt just nu därför vet jag det . Nu var det här en affär så jag vet inte om man kunde ställa in tiden så precist.
Polisen undersökte det här med bokhandeln då Mårten reagerat på händelsen.

Ja ljuset släktes både bildligt och talat!
Citera
2023-12-21, 19:59
Medlem
Citat:
Håller med om att OP inte hade låtit någon smyga sig så nära inpå, därför tror jag att kontakten initierades av att GM tilltalade OP på nåt sätt, kanske frågade "efter en tändare".

Läst någonstans att LP i efterhand grubblat över att Olof kan ha känt sig förföljd efter bion.. har ingen källa på det dock? Och att det ska ha varit Olof som ville korsa Sveavägen/stanna till vid Sari(?), att det var det som fick LP att undra om han ville det pga att han kände sig förföljd?

En politiker som OP borde vara mer vaksam på sin omgivning och jag tror att han var det men nu sprang han runt i sina "hemmakvarter"

Jag tror inte Gm sa något till OP , han var koncentrerad på att sätta ett bra skott.
Du far efter en uppgift som Sjuksköterskan pratat med LP om.
Sjuksköterskan vittnar också om att LP berättat att de hade mött en man precis innan skotten... GM enligt mig!
Citera
2023-12-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ja nu var det inte en strålande solklar kväll den 28 /2 utan vinter, mörkt, kallt.
Jag försökte förklara på ett målande sätt att det finns ingen väntande Gm vid Dekorima däremot en vankelmodig AB som inte vet åt vilket håll han ska gå...hem eller vänta på resten av gänget eller följa med de övriga som varit och tagit ut pengar....snurr snurr!

Du tycker därmed alltså att ögonvittnet IM är ute och snurrar när han själv tycker sig ha uppfattat att den väntande mannen också är den som sköt? IM har gått igenom det där ett bra antal gånger. Aldrig tycks han ha kommit fram till att ahhh det var nog AB jag såg vid Dekorima minuterna innan skotten.

Jag går så klart inte efter att det var sol och vår och mitt på ljusa dagen, lika lite som Jeremiah när han säger att Tensonmannen inte kan ha varit AB då NF inte hade en axelremsväska. Om du tror att jag resonerar bara utifrån frågan vilket väder och vilka ljusförhållanden som rådde gör du en sällsam halmgubbe av mina resonemang. För övrigt var ljusförhållandena inte nödvändigtvis dåliga för att det var vinter, om vi nu ska ta den biten. Hört talas om gatubelysning?
Senast redigerad av DenOsannolike 2023-12-21 kl. 20:09.
Citera
2023-12-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jeppsson kommer i tid till jobbet. Han är där vid kulturhuset kl 23.18 och då ser Engström honom från kontorsfönstret. När han konstaterat att Jeppsson kommit kan han gå ner och stämpla ut, vilket han gör kl 23.19. Sedan pratar han med vakterna. Varför gör han det? Därför att han måste komma "till jobbet" direkt efter kl 23.20 och då måste han bränna en dryg halvminut i receptionen innan han kilar ut och ner.

Jeppsson finns alltså på plats vid rätt tid, men blir överrumplad när det oväntade händer en minut tidigt. Någon blir skjuten, det ingick inte i planen. Vad ska han nu göra? Det första han måste se till är att göra sig av med radion eller personsökaren som han har med sig i väskan, genom att springa upp på åsen och dumpa den i den "brevlåda" som finns däruppe på David Bagares Gata – i form av Djurfeldts folkvagn. När han gjort det är han redo att prata med polisen, för nu kan de inte hitta något på honom.

Såja - här tillförde du ännu en pusselbit som jag funderat en hel del över men saknat.
Djurfeldts bil och omparkering.
Varför var det så angeläget att göra denna omparkering? Om jag minns rätt så har jag nånstans läst att denna bil sedan lämnades på sin "nya plats" under lång tid och blev borttransporterad - men jag kan minnas fel.
Jag har också tänkt på den som en möjlig "brevlåda", men då för mordvapnet. Vilket skulle implicit peka på polisens inblandning i planering o genomförande av MOP. Men i ditt scenario är det ju inte så - det är det andra gänget som ska ta fast den höge militären som har poliskopplingen. Tack för den!
Citera
2023-12-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Ojoj, det blir mycket på ett bräde här. Stor operation? Javisst. Om Säpos kontraspionage ska gripa en landsförrädare på högsta nivå så är det väl största tänkbara operation. För sådant finns det nästan hur mycket resurser och personal som helst. Så det är just det som är kruxet i Lingärde-modellen.

Gunnarsson har jag väl inte nämnt så honom kan vi lämna åt sidan. I och för sig kan han ha funnits med i utkanterna, men sådant får vi tala om en annan gång. Att kalla Gunnarsson för "stolle" är nog inte helt fel men däremot tycker jag nog inte att Engström är någon stolle. Långt därifrån.

När jag började tröska förlopp på hösten 2017 så övervägde jag "exkursionen" som jag kallade modellen där Björkman gör en utflykt norrut och alltså är Tensonmannen. Men den funkar inte logistiskt utan det är Grandmannen som kommer över från västra sidan och är alltså identisk med Tensonmannen. Annars måste man först stoppa undan Grandmannen på Adolf Fredriks Kyrkogata och sedan stoppa in en ersättare med samma huvudbonad nere vid Dekorima. En dålig idé.

Jo mötet kan ha varit i Gamla Stan eller varför inte ute i Frihamnen? Det var därför som Lisbeth berättade för sköterskorna att det var Olof Palme som ville gå dit till Dekorima. Allvarligt talat, om ett möte var planerat – vilket jag är övertygad om att det var – så skulle det definitivt vara på Tunnelgatan vid Dekorima. Logistiken, ballistiken och annat smått och gott räcker till för att cementera det.

Precis som med exkursionen så tänkte jag inledningsvis att de var på väg in till Bohemia, eller att en Säpobil skulle hämta upp dem där bakom på något sätt. Här får man hålla tungan rätt i munnen, för ballistiken visar visserligen att de var på väg in på Tunnelgatan, men bara med kanske 30 graders vinkel. De rörde sig i riktning mot gallergrindarna för tunnelbanan. Ska man in till Bohemia så sneddar man över planen och då hamnar vinkeln på 60 grader.

Lägg därtill att Tensonmannen, som Delsborn ser stå och samtala med paret Palme vid Dekorimas södra skyltfönster bara 10-20 sekunder före skotten, han måste ju försvinna på något sätt. Delsborn tror att det är han som skjuter, men det stämmer varken med signalementet eller ballistiken – och framför allt stämmer det inte med vad Lisbeth säger om vart mördaren tog vägen efter skotten.

För att få ihop det här logistiskt måste Tensonmannen vika av in i gränden typ 5-10 sekunder före skotten så att han hinner 10-15 meter in. När det sedan smäller så springer han så gott som omgående därifrån. Jeppsson berättade för mig hur springstegen kom omgående, helt utan fördröjning. Mannen kom alltså väldigt fort. Men vittnesmålen rörande mördaren tyder på att denne dröjt sig kvar några sekunder innan han sprang inåt gränden, och att han inte hade särskilt bråttom då heller. Dessutom säger Lisbeth att han rörde sig över mot södra sidan av Tunnelgatan innan han stack inåt.

Märk även, att i det allra första förhöret med Åke Rimborn inne på Sabbatsberg så säger Lisbeth att hon kände igen mördaren som en av de två män som hon tidigare sett stå och speja utanför bostaden. Det där är en intuitiv grej som jag menar har "tappats bort" (läs: sopats under mattan) men som kan leda oss till mördaren.

Det där med Morelius och vinkeln har jag ordat en del om tidigare, och då tänkte jag först att det var en optisk effekt av att de svänger vänster. För om Lisbeth går i ytterfil så kommer ju silhuetten att röra sig framåt relativt Olof om de viker av inåt Tunnelgatan.

Men sedan insåg jag att Morelius misstagit sig om vilken som är Olof och vilken som är Lisbeth. Enligt Morelius gick Olof i ytterfil och Lisbeth närmast husväggen. Den här rockaden ställer till det, för då blir det oklart vem det egentligen är som hamnat lite före. Om något skulle det ju vara "Olof" som han trott hamnat före i en vänstersväng och någon högersväng där "Lisbeth" hamnar före funkar förstås inte.

Inte heller funkar det att låta "Lisbeth" smita lite före utan någon sväng, för med rockaden blir det ju Olof som hamnar före och då skulle verklighetens Lisbeth ha uppfattat hur mördaren sticker fram högerhanden till Olofs högra axel. Ironiskt nog verkar det faktiskt som om mördaren håller höger hand i "hitlerläge" medan han skjuter. Med andra ord blir Palme mördad under pågående hitlerhälsning. Den är ju lite saftig när man tänker på den.

Kort sagt tror jag inte att det ligger något i vad Morelius säger om det där, utan jag är mer inne på att de går sida vid sida precis som Lisbeth säger. Morelius har bevisligen missuppfattat så pass mycket att man får gå fram försiktigt med hans uppgifter. Inte för att han ljuger utan för att det inte är så lätt att uppfatta vad som händer på det avståndet under sådana ljusförhållanden och på så kort tid.

Fick jag med allt? Om inte får du påminna mig igen. Det är intressant, tycker jag, att dina tankebanor i stora stycken ändå överensstämmer med mina egna – fast i ett tidigare skede då. Vad jag menar med det är att jag hållit på och tröskat förlopp och snickrat modeller så pass länge att jag på så vis redan fått chansen att gå igenom en massa olika varianter som emellertid hamnat i cylinderarkivet. Man skissar upp något, sedan prövar man det och om det inte håller så får man gå tillbaka till ritbordet. Det har blivit ganska mycket spring mellan ritbordet och papperskorgen under de här åren som jag pysslat med det här.

Vet inte om jag hänger med helt men har fått för mig att AD ser mötet ganska långt ut på trottoaren, alltså typ 5-10 meter rakt söderut från reklampelaren..? Och att AB när han beskriver att de går åt vänster ser hur paret Palme och GM sneddar över trottoaren, från "mötesplatsen" till mordplatsen.. från hans position blir det att de går åt vänster isf.

Det finns en ganska betydande diskrepans mellan IM och AB i följande: IM säger att han känner på sig att någonting kommer att hända, som precis skrivits här i tråden så säger han sig ha sagt till passagerarna "nu händer det nåt..

För AB sker allting helt plötsligt, mycket av chocken som AB upplever verkar komma från att de verkade gå och ha det trevligt och så plötsligt tar en av dem upp en pistol och skjuter en annan i sällskapet.

Vet inte om det säger nåt men det är på nåt sätt ändå anmärkningsvärt nog att förtjäna en eftertanke.
Citera
2023-12-21, 20:02
Medlem
Citat:
Lysande! Fortsätt bygga på modellen, du har hittat trådarna och syr ihop många av dem förträffligt. Någonting är det med hur vissa av vittnena beter sig och sammanstrålar strax före, under och kort efter mordet.

Björkman blev som vi vet av högst förståeliga skäl ytterst skärrad. Men sedan är frågan om han som skärrad inte agerade märkligt.

Han valde att vara kvar bara meter från mordplatsen. Visserligen tog han skydd i ingången till Dekorima, men det var inte mycket till skydd. Här kan någonting tyda på att han var där som uppdragstagare åt Palme och därför inte väljer att springa och uppsöka sina kamrater, vilket nog flertalet hade gjort om man bara var ett vittne.

Och det där Jeppsson hörde Lisbeth ropa: ”Men vad gör du”! Anders B uppfattade inte detta. Kanske inte är så märkligt i den situation han befann sig i. Eller är det märkligt trots allt? Hörde han det inte mycket väl trots allt? Anders B stod ju betydligt närmre makarna Palme än Jeppsson. Var det möjligen åt Anders B Lisbeth ropade de där orden?

”Men vad gör du!” För mig antyder i alla fall inte det att Lisbeth ropade det till mördaren, möjligen då någon som hon uppfattade misslyckats i sin roll, eller i vart fall någon hon räknade med att få hjälp av men inte fick.

Du ska ha tack för det. Alltid kul att få positiv feedback. Det där med vad Lisbeth hojtar och varför är kanske inte helt glasklart, men att Jeppsson tydligt hör henne säger i alla fall mig att hon riktar ropet inåt gränden. Då blir frågan vem hon skriker till därinne. Hon vet ju inte ens att Jeppsson finns där, utan antingen är det mördaren eller så är det Tensonmannen som hon skriker åt.

Eftersom de just stått och pratat med Tensonmannen där på hörnet så är det väl naturligt att det är till honom som Lisbeth ropar och inte till den för henne okände mördaren. Frågan blir då varför man skulle ropa "nej vad gör du?!" till honom.

Som jag tidigare förklarat så måste han ju laga sig ur vägen för alla andra vittnen redan innan skotten, för det är ingen som ser två gubbar nere vid mordplatsen. Vidare måste han befinna sig på något ställe där Jeppsson inte kan se honom.

När man tar med alla restriktioner i beräkningen så finns i praktiken bara ett ställe dit han kan ha gått, och det är vid den orangea pilen på Filterkartan (se länken), som där falskeligen skyltas som "mördarens flyktväg". I själva verket är det Åsmannens (=Tensonmannens = Grandmannens) flyktväg. Mördaren finns kvar nere vid barackernas västra ände, som vetter mot mordplatsen.

https://i0.wp.com/magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/karta.jpg

När skotten sedan smäller springer den här mannen omgående iväg inåt gränden och förbi barackerna på dess norra sida, sedan vidare uppför trapporna till åsen.

Beaktar vi det beteendet så måste han ju redan ha börjat springa när Lisbeth skriker åt honom, och det enda han då "gör", det är att han springer iväg istället för att komma tillbaka och hjälpa Lisbeth. Det är vad jag tolkar in i "nej vad gör du?!" – för mig betyder det "nej varför sticker du iväg?!"

Att Björkman gömmer sig i en glasbur är ju lite tragikomiskt, det blir som att försöka gömma sig i ett akvarium. Men samtidigt fanns ju inte så många alternativ just där och då. Så den biten tycker jag inte är så konstig, men däremot är det ju märkligt att han inte försöker påkalla kamraternas uppmärksamhet när de kommer ut från banken. Det är det beteendet som jag menar tyder på att han försökt skaka av sig dem vid banken och nu vill han först hålla sig undan, sedan gå därifrån.
Citera
2023-12-21, 20:10
Medlem
Citat:
En politiker som OP borde vara mer vaksam på sin omgivning och jag tror att han var det men nu sprang han runt i sina "hemmakvarter"

Jag tror inte Gm sa något till OP , han var koncentrerad på att sätta ett bra skott.
Du far efter en uppgift som Sjuksköterskan pratat med LP om.
Sjuksköterskan vittnar också om att LP berättat att de hade mött en man precis innan skotten... GM enligt mig!

Tror du att han kände sig trygg bara för att det var Skandiahuset? Ändå märkligt, han verkade lite ängslig när han reagerade på att ljuset släcktes när han skulle läsa filmbroschyren. Från att verka vara så nojig till att låta en främmande man lägga armen på hans axel typ 10 minuter senare och spatsera så jämsides med honom (enligt AB och IM's vittnesmål) känns som ett för stor ändring i sinnesstämningen för att kunna förklaras med att han befinner sig i hörnet utanför Skandiahuset?

Därför tror jag att GM på nåt sätt tilltalade honom och att Palme kände sig tillräckligt trygg med hans närvaro för att inte vända sig om helt (fast det kan han ju också ha gjort).. därför också som LP ropar "men vad gör du?"... Dvs hon blir överraskad över att han (GM), som hon inte upplevt som hotfull, kan ha gjort nåt sånt.
Citera
2023-12-21, 20:10
Medlem
Citat:
Du tycker därmed alltså att ögonvittnet IM är ute och snurrar när han själv tycker sig ha uppfattat att den väntande mannen också är den som sköt? IM har gått igenom det där ett bra antal gånger. Aldrig tycks han ha kommit fram till att ahhh det var nog AB jag såg vid Dekorima minuterna innan skotten.

Jag går så klart inte efter att det var sol och vår och mitt på ljusa dagen, lika lite som Jeremiah när han säger att Tensonmannen inte kan ha varit AB då NF inte hade en axelremsväska. Om du tror att jag resonerar bara utifrån frågan vilket väder och vilka ljusförhållanden som rådde får du ju även underkänna Jeremiah när han själv sorterar efter vad vittnena sett olika personer ha på sig.

Jag har aldrig underskattat IM som vittne , tycker att han vid förhör är en trovärdig person men IM är människa som alla i det här dramat...

Släpp blicken och koncentrationen för några sekunder så händer det saker som förändrar bilden.
Minuten innan skotten var det folktomt vid Dekorima....
Men vi kan leka tanken att Gm kom ut från Dekorima precis när paret sveper förbi ...också en lösning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in