Citat:
Ursprungligen postat av
clandeztino
Ja, måste vara en ganska omfattande operation om allt det du beskriver ingär i den, då kan man utgå att den inte haft som syfte att mörda Palme för isf hade det garanterat läckt innan? Med stollar som Engström, Gunnarsson.. samt "vanliga" personer som Jeppsson, AB. Eller ha en gemensam nämnare som EAP eller Stay Behind. Och de var där som statister i en övning eller nåt. Spekulativt, men det säger ju sig självt.
Varför skulle inte de andra boforsarna vara med på upplägget, bara AB? Det är väl mer sannolikt?
Varför är inte AB Tenson-mannen i din teori? Det är väl mer sannolikt med tanke på att om AB har del i mörkläggningen så har han motiv med att ljuga och säga att han inte var så långt norrut på Sveavägen att han kan vara Tenson-mannen? Isf har Fauzzi rätt när han säger att han vänder sig om efter skotten och ser Tenson-mannen fa skydd vid en port. Och du slipper förklara Tenson-mannen och varför ingen förutom Fauzzi verkar ha sett honom. IM borde väl annars ha sett honom?
Var det framåt eller bakåt som SE ville korrigera utstämplingstiden efter mordet?
Mötesplatsen behöver inte ha varit Dekorima bara för att mordet skedde där och isf är det inte säkert att Palme var tidig eller var tidig men att mötestiden istället var tex 23:30 (vilket är en ännu mer naturlig mötestid). Man kan ju tänka att mötesplatsen var tex restaurang Bohemia och att mördaren slog till när Olof eller kanske LP inte ville vika in på Tunnelgatan. Om man ska tro IM:s vittnesmål så verkar LP ha gått nåt steg framför.. kanske som för att förmana Olof nåt i stil med "gå inte in där, kom så går vi hem istället".. när GM insåg att de inte vek in på Tunnelgatan så sköt han Olof.
(Kortade av det citerade inlägget för att jag nådde maxgräns i antal tecken.)
Ojoj, det blir mycket på ett bräde här. Stor operation? Javisst. Om Säpos kontraspionage ska gripa en landsförrädare på högsta nivå så är det väl största tänkbara operation. För sådant finns det nästan hur mycket resurser och personal som helst. Så det är just det som är kruxet i Lingärde-modellen.
Gunnarsson har jag väl inte nämnt så honom kan vi lämna åt sidan. I och för sig kan han ha funnits med i utkanterna, men sådant får vi tala om en annan gång. Att kalla Gunnarsson för "stolle" är nog inte helt fel men däremot tycker jag nog inte att Engström är någon stolle. Långt därifrån.
När jag började tröska förlopp på hösten 2017 så övervägde jag "exkursionen" som jag kallade modellen där Björkman gör en utflykt norrut och alltså är Tensonmannen. Men den funkar inte logistiskt utan det är Grandmannen som kommer över från västra sidan och är alltså identisk med Tensonmannen. Annars måste man först stoppa undan Grandmannen på Adolf Fredriks Kyrkogata och sedan stoppa in en ersättare med samma huvudbonad nere vid Dekorima. En dålig idé.
Jo mötet kan ha varit i Gamla Stan eller varför inte ute i Frihamnen? Det var därför som Lisbeth berättade för sköterskorna att det var Olof Palme som ville gå dit till Dekorima. Allvarligt talat, om ett möte var planerat – vilket jag är övertygad om att det var – så skulle det definitivt vara på Tunnelgatan vid Dekorima. Logistiken, ballistiken och annat smått och gott räcker till för att cementera det.
Precis som med exkursionen så tänkte jag inledningsvis att de var på väg in till Bohemia, eller att en Säpobil skulle hämta upp dem där bakom på något sätt. Här får man hålla tungan rätt i munnen, för ballistiken visar visserligen att de var på väg in på Tunnelgatan, men bara med kanske 30 graders vinkel. De rörde sig i riktning mot gallergrindarna för tunnelbanan. Ska man in till Bohemia så sneddar man över planen och då hamnar vinkeln på 60 grader.
Lägg därtill att Tensonmannen, som Delsborn ser stå och samtala med paret Palme vid Dekorimas södra skyltfönster bara 10-20 sekunder före skotten, han måste ju försvinna på något sätt. Delsborn tror att det är han som skjuter, men det stämmer varken med signalementet eller ballistiken – och framför allt stämmer det inte med vad Lisbeth säger om vart mördaren tog vägen efter skotten.
För att få ihop det här logistiskt måste Tensonmannen vika av in i gränden typ 5-10 sekunder före skotten så att han hinner 10-15 meter in. När det sedan smäller så springer han så gott som omgående därifrån. Jeppsson berättade för mig hur springstegen kom omgående, helt utan fördröjning. Mannen kom alltså väldigt fort. Men vittnesmålen rörande mördaren tyder på att denne dröjt sig kvar några sekunder innan han sprang inåt gränden, och att han inte hade särskilt bråttom då heller. Dessutom säger Lisbeth att han rörde sig över mot södra sidan av Tunnelgatan innan han stack inåt.
Märk även, att i det allra första förhöret med Åke Rimborn inne på Sabbatsberg så säger Lisbeth att hon kände igen mördaren som en av de två män som hon tidigare sett stå och speja utanför bostaden. Det där är en intuitiv grej som jag menar har "tappats bort" (läs: sopats under mattan) men som kan leda oss till mördaren.
Det där med Morelius och vinkeln har jag ordat en del om tidigare, och då tänkte jag först att det var en optisk effekt av att de svänger vänster. För om Lisbeth går i ytterfil så kommer ju silhuetten att röra sig framåt relativt Olof om de viker av inåt Tunnelgatan.
Men sedan insåg jag att Morelius misstagit sig om vilken som är Olof och vilken som är Lisbeth. Enligt Morelius gick Olof i ytterfil och Lisbeth närmast husväggen. Den här rockaden ställer till det, för då blir det oklart vem det egentligen är som hamnat lite före. Om något skulle det ju vara "Olof" som han trott hamnat före i en vänstersväng och någon högersväng där "Lisbeth" hamnar före funkar förstås inte.
Inte heller funkar det att låta "Lisbeth" smita lite före utan någon sväng, för med rockaden blir det ju Olof som hamnar före och då skulle verklighetens Lisbeth ha uppfattat hur mördaren sticker fram högerhanden till Olofs högra axel. Ironiskt nog verkar det faktiskt som om mördaren håller höger hand i "hitlerläge" medan han skjuter. Med andra ord blir Palme mördad under pågående hitlerhälsning. Den är ju lite saftig när man tänker på den.
Kort sagt tror jag inte att det ligger något i vad Morelius säger om det där, utan jag är mer inne på att de går sida vid sida precis som Lisbeth säger. Morelius har bevisligen missuppfattat så pass mycket att man får gå fram försiktigt med hans uppgifter. Inte för att han ljuger utan för att det inte är så lätt att uppfatta vad som händer på det avståndet under sådana ljusförhållanden och på så kort tid.
Fick jag med allt? Om inte får du påminna mig igen. Det är intressant, tycker jag, att dina tankebanor i stora stycken ändå överensstämmer med mina egna – fast i ett tidigare skede då. Vad jag menar med det är att jag hållit på och tröskat förlopp och snickrat modeller så pass länge att jag på så vis redan fått chansen att gå igenom en massa olika varianter som emellertid hamnat i cylinderarkivet. Man skissar upp något, sedan prövar man det och om det inte håller så får man gå tillbaka till ritbordet. Det har blivit ganska mycket spring mellan ritbordet och papperskorgen under de här åren som jag pysslat med det här.