Citat:
Ursprungligen postat av
Bone Collector
Oron uppstod när ryssland invaderade Ukraina.
Svenska politiker insåg (till slut) att det var ett stort misstag att man avvecklade majoriteten av Sveriges försvarsförmåga efter Sovjetunionens fall.
Avvecklingen skedde eftersom svenska politiker utgick från att ryssarnas imperialistiska stormaktsambitioner var över.
Det var uppenbarligen fel beslut. Eftersom Försvarsmakten bara är en spillra av vad den var under kalla kriget, är vi nästan försvarslösa.
NATO är (i nuläget) det enda som kan skydda Sverige mot den lede fi (alltid ryssland).
Först och främst, jag är FÖR en kraftig upprustning.
MEN..
Jag har funderat en del på det här.
Ryssland kan i nuläget inte erövra Ukraina. Ett helt platt öppet landskap som är som gjort för Rysslands krigsmakt. Stridsvagnslandskap.
Skulle Ryssland anfalla Sverige i syfte att ta över det tror jag inte på en landstigning. Det nordiska och europeiska flygvapnet tillsammans med robotar hade sänkt den armadan.
Vägen till Sverige går genom Finland. Ska ryssen in i Finland så är det genom träsk dom kommer marschera, och samtidigt bli beskjuten av ett utav världens största artilleri system.
Det är innan resten av Norden och Europa kommer till undsättning.
Ryssland av idag och de kommande decennierna har ingen chans att lyckas med något i Europa.
Vi behöver inte Nato, det räcker med nordiskt samarbete.
Vad är det jag inte förstår?