2023-12-21, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Varför går vi ens med i NATO om det inte gör folk mindre oroliga?

Sluta skyll på andra, det är ert fel att ni oroar er. Lättlurade frigolithjärnor, det är ni alltså.
Samma idioter som är covid och klimaträdda, tyvärr en majoritet precis som det alltid varit. Det är dom som varit kanonmat i krigen som "eliten" startat och kommer att vara, sorgligt men sant.
Citera
2023-12-21, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Oron uppstod när ryssland invaderade Ukraina.
Svenska politiker insåg (till slut) att det var ett stort misstag att man avvecklade majoriteten av Sveriges försvarsförmåga efter Sovjetunionens fall.

Avvecklingen skedde eftersom svenska politiker utgick från att ryssarnas imperialistiska stormaktsambitioner var över.

Det var uppenbarligen fel beslut. Eftersom Försvarsmakten bara är en spillra av vad den var under kalla kriget, är vi nästan försvarslösa.
NATO är (i nuläget) det enda som kan skydda Sverige mot den lede fi (alltid ryssland).

Först och främst, jag är FÖR en kraftig upprustning.

MEN..

Jag har funderat en del på det här.
Ryssland kan i nuläget inte erövra Ukraina. Ett helt platt öppet landskap som är som gjort för Rysslands krigsmakt. Stridsvagnslandskap.

Skulle Ryssland anfalla Sverige i syfte att ta över det tror jag inte på en landstigning. Det nordiska och europeiska flygvapnet tillsammans med robotar hade sänkt den armadan.
Vägen till Sverige går genom Finland. Ska ryssen in i Finland så är det genom träsk dom kommer marschera, och samtidigt bli beskjuten av ett utav världens största artilleri system.
Det är innan resten av Norden och Europa kommer till undsättning.

Ryssland av idag och de kommande decennierna har ingen chans att lyckas med något i Europa.

Vi behöver inte Nato, det räcker med nordiskt samarbete.

Vad är det jag inte förstår?
Citera
2023-12-21, 13:26
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Tror du att du kan undvika kriget som just nu är i Ukraina men snart är här genom att tramsa på internet? Löser det sig inte för dig psykologiskt om du försvinner från flashback och övrig social media och röker på konstant?

Jag tror inte att jag kan undkomma kriget nej. Du skulle mysa om alla som jag försvann så att du och andra fegisar kan sitta här oemotsagda och ryggdunka varandra i hur fantastiskt det är när andra män krigar mot er fiende åt er.

Tänkte du svara på varför du är en sån som bara snackar och inget gör? En feg skit som tramsar på flashback och inte bidragit till att försvaga Ryssland över huvud taget. Du brinner ju uppenbarligen för det så vad väntar du på? Du är ju en syltrygg enligt din egen måttstock.

Mvh
Citera
2023-12-21, 13:27
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Oron uppstod när ryssland invaderade Ukraina.
Svenska politiker insåg (till slut) att det var ett stort misstag att man avvecklade majoriteten av Sveriges försvarsförmåga efter Sovjetunionens fall.

Avvecklingen skedde eftersom svenska politiker utgick från att ryssarnas imperialistiska stormaktsambitioner var över.

Det var uppenbarligen fel beslut. Eftersom Försvarsmakten bara är en spillra av vad den var under kalla kriget, är vi nästan försvarslösa.
NATO är (i nuläget) det enda som kan skydda Sverige mot den lede fi (alltid ryssland).

Precis, hade Ryzzland suttit lugnt i båten och inte hotat och invaderat andra suveräna och erkända länder för sina futila stormaktsdrömmar så hade vi kunnat klara oss med ett hemvärn. Vi har varit naiva...

Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Denna ”insikt” kom till Sverige när USA beblandade sig i den svenska politiken, eller hur? Sverige var neutralt även när Hitler använde våra järnvägar under andra världskriget. Varför ska vi nu plötsligt bry oss om de konflikter som USA förorsakat? Varför ska Sverige och det svenska folket undermineras och underkasta sig USA:s vilja? Deras intentioner är extremt onda, varför ska vi plötsligt agera utifrån deras önskemål?

Är det inte dags att vi förklarar oss självständiga från USA:s fula grepp på vår politik och vår inställning till omvärlden?

Vi ska våga ställa oss emot denna dolda invasion av Sverige. Till slut kommer vi fullständigt vara under USA:s direkta order och all den politik och agendor som de driver, kommer till slut vara i vårt intresse också.

Befria Sverige från USA! Sprid ordet!

Så det är USA´s skuld att Ryzzland invaderar Ukraina? Ni vatniks kör hårt på den foliehattsteorin...

Befria Sverige från Ryzzland!

Konfiskera samtliga Ryzzka och Ryzzkägda tillgångar i Sverige, stäng deras ambassad och utvisa samtliga diplomater. De diplomatiosdka förbindelserna kan Ryzzlands BFF Nordkorea sköta...
Citera
2023-12-21, 13:42
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Sovjetunionen stal å andra sidan Donbass och Krim från Ryssland och gav det till sovjetrepubliken Ukraina. Så Ryssland tar nu rättmätigt tillbaka sitt eget territorium. Kalla det vad du vill, ryssarna gör inget som är moraliskt förkastligt.

Asen i USA och i Sverige och i Ukraina däremot....Terrorism, artilleribeskjutning mot civila, miljöterrorism i Östersjön, jagar ikapp tonåringar och äldre män - och kvinnor- och kastar iväg dem för att dö men för att det ska se bra ut. Ja du, och nu är Sverige en måltavla och gör sig till en måltavla. 30 svenska miljarder åt helvete bara i år. Det är nu helt legitimt av Ryssland att bomba Sverige.

Skulle NATO ge Ukraina säkerhet? Ukraina håller på att förstöras. Det blev ingen säkerhet för Georgien, det blev istället ett förlorat krig. Ska NATO ge Sverige säkerhet? Det blir dyrt, landet gör sig till måltavla och Sverige anstänger sig för ett splittrat istället för ett integrerat Europa. Mycket snack - inget välstånd, ingenting bra alls faktiskt.

Tror det är så att ledarna i väst måste skylla på någon att ekonomierna inte går bra och då: Tadada!!! Går dom ihop och skyller på Ryssland! Allt för att skylla ifrån sig själva och lura folket bort från sanningen. Tittar man i backspegeln så är både Europas och Usa:s ekonomier körda i bott sedan tio år tillbaks, ungefär som en bil som snart måste skrotas pga misskötsel.
Citera
2023-12-21, 13:48
Medlem
Raccoon0834s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Matematik är kanske något du inte var så framgångsrik i i skolan?

Hundra gånger betyder att de är beredda att ta förluster motsvarande hela den manliga ryska befolkningen...

Nej, jag skriver så för att det inte finns någon legitimitet på någon av sidorna. Jag har inte varit där, jag har ingen aning. Allt jag vet är att Ryssland historiskt sett inte har några problem att offra 25% av sin befolkning till vad de vet är en säker död. Min matte var helt okej, min din historia är fucked.
Citera
2023-12-21, 13:48
Medlem
Citat:
Det kan svenskarna inte göra eftersom de/vi är för svaga. Vet du ens om vilka områden du tänker på?. Ryssland släpper heller inte garden och det borde ni ha märkt vid det här laget. Nu besegrar de väst återigen

När har Ryssland besegrat väst?
Citera
2023-12-21, 13:52
Avslutad
Citat:
Det kan svenskarna inte göra eftersom de/vi är för svaga. Vet du ens om vilka områden du tänker på?. Ryssland släpper heller inte garden och det borde ni ha märkt vid det här laget. Nu besegrar de väst återigen

vi kan väll börja med området där St.Petersburg ligger.

Och bara så du vet är inte Nato speciellt rädda för ryzzen, vad ska ett gäng fyllon göra? Dom kan inte ens hålla emot tillräckligt bra mot ukraina vars krigsmakt ska vara en bråkdel mot Ryzzland. Bara ett bevis på att ryzzens arme har varit ett luftslott, lycka till mot ett fullt utrustat Nato....
Citera
2023-12-21, 14:18
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är inte en dag för tidigt.

Det här har inget med USA att göra utan handlar om att Sverige släppt ner garden lite väl mycket. Viket inte är något vi kan skylla på mycket annat än svensk godtrogenhet och naivitet, hos folket i allmänhet och politikerna i synnerhet.

Vi skulle helt enkelt aldrig ha nedrustat utan hållt igång försvaret oavsett världsläget. Saker och ting kan svänga väldigt snabbt och brukar göra just det; något exempelvis WWI, WWII och Kalla kriget precis som situationen i Ryssland och Ukraina är tydliga bevis för.
Citera
2023-12-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av förståsigpåare
Först och främst, jag är FÖR en kraftig upprustning.

MEN..

Jag har funderat en del på det här.
Ryssland kan i nuläget inte erövra Ukraina. Ett helt platt öppet landskap som är som gjort för Rysslands krigsmakt. Stridsvagnslandskap.

Skulle Ryssland anfalla Sverige i syfte att ta över det tror jag inte på en landstigning. Det nordiska och europeiska flygvapnet tillsammans med robotar hade sänkt den armadan.
Vägen till Sverige går genom Finland. Ska ryssen in i Finland så är det genom träsk dom kommer marschera, och samtidigt bli beskjuten av ett utav världens största artilleri system.
Det är innan resten av Norden och Europa kommer till undsättning.

Ryssland av idag och de kommande decennierna har ingen chans att lyckas med något i Europa.

Vi behöver inte Nato, det räcker med nordiskt samarbete.

Vad är det jag inte förstår?

Du förstår uppenbarligen inte att supermagten Ryssland lätt kan invadera små länder som tror att "nordiskt samarbete" kan ersätta samarbetet Mellan 31 NATO-länder med USA bakom.
Lyckligtvis tror inte de nordiska länderna som du, då naivitet givetvis straffas av Ryssland.
Och ingen kommer till undsättning om du inte är en solidarisk medlem av Nato.
Eller har visat din solidaritet genom en NATO-ansökan.
Citera
2023-12-21, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
När har Ryssland besegrat väst?

Du vet inte det? Skämtar du med mig? De brukar göra det med jämna mellanrum och på Krim besegrade man Storbritannien och Frankrike. I Fjärran Östern besegrade man japanerna 1905, 1938 och 1945. De hör inte till väst men iallafall.

Det här är nationen där Sverige ska fungera som uppmarschområde mot dem. "Smart".

(Däremot är jag för snabb avseende Krim-kriget. Ryssarna behöll sitt Krim fast hade inte segrat på just den halvön. Det går långt bättre 2022 och 2023 än det gjorde då)
Senast redigerad av Tjoenlai 2023-12-21 kl. 14:40.
Citera
2023-12-21, 14:34
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det är inte en dag för tidigt.

Det här har inget med USA att göra utan handlar om att Sverige släppt ner garden lite väl mycket. Viket inte är något vi kan skylla på mycket annat än svensk godtrogenhet och naivitet, hos folket i allmänhet och politikerna i synnerhet.

Vi skulle helt enkelt aldrig ha nedrustat utan hållt igång försvaret oavsett världsläget. Saker och ting kan svänga väldigt snabbt och brukar göra just det; något exempelvis WWI, WWII och Kalla kriget precis som situationen i Ryssland och Ukraina är tydliga bevis för.
Det existerar inget yttre hot. Det enda hotet mot Sverige kommer inifrån. Från landsförrädare till politiker som i åratal bedrivit ett pågående befolkningsutbyte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in