2022-10-14, 16:25
Medlem
Fick mail från CSN för någon vecka sedan där jag uppmanas att slå ihop mina lån då jag har lån tagna innan 2022 och under 2022. Kort och gott finns det något anledning till att inte göra det?

CSNs motivering till att slå ihop lånen, vilket låter som väldigt bra anledningar men finns det något i det finstilta som ej nämns där det kan finnas anledning till att behålla det gamla lånet separat?

Därför är det ekonomiskt smart att slå ihop dina lån.

Du får ett årsbelopp i stället för flera

Du får en expeditionsavgift per år i stället för flera (150 kronor per lån).

Du får en lägre månadskostnad och längre tid på dig att betala tillbaka lånet.

Du får färre påminnelseavgifter om du är sen med dina inbetalningar
(450 kronor per lån och påminnelse).

Att ha kvar flera lån innebär helt enkelt onödiga avgifter.

Vad händer om du inte slår ihop lånen?
Slår du inte ihop lånen innan den 30 november kommer du att behöva betala på båda dina lån från årsskiftet, helt i onödan.
Citera
2022-10-14, 16:46
Medlem
Om det gamla lånet har förmånligare villkor kan det finnas anledning att inte slå ihop då det sammanslagna lånet har de senare villkoren.

Till exempel, jag hade två lån, det ena betalade man en inkomstrelaterad summa varje år och det andra betalade man en fast summa varje år. Då jag hade låg inkomst i början efter studierna valde jag att inte slå ihop för att hålla det totala årsbeloppet nere.

Men för för de åren du nämner vet jag inte vilka skillnader det är.
Citera
2022-10-14, 23:19
Medlem
I mitt fall handlar det om lån mellan 2018-2022, hittade detta på csns hemsida

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel/nytt-studielan-for-alla-som-far-lan-fran-2022.html

https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/aldre-studielan/forandra-dina-studielan.html#Slaihoplan

Officiellt verkar det bara som enda nackdelen är att lånen skrivs av senare 71 istället för 67 om man har problem att betala.

Ingen som vet något annat som kan vara relevant i beslutet, exempelvis om det som Engineer nämner är relevant för dessa nyare lånen eller något annat?
Citera
2022-11-10, 09:39
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktus12345
I mitt fall handlar det om lån mellan 2018-2022, hittade detta på csns hemsida

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel/nytt-studielan-for-alla-som-far-lan-fran-2022.html

https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/aldre-studielan/forandra-dina-studielan.html#Slaihoplan

Officiellt verkar det bara som enda nackdelen är att lånen skrivs av senare 71 istället för 67 om man har problem att betala.

Ingen som vet något annat som kan vara relevant i beslutet, exempelvis om det som Engineer nämner är relevant för dessa nyare lånen eller något annat?
Blev du något klokare? De uppmanar även mig att slå ihop lån, verkar ju vettigt men samtidigt är de väldigt angelägna så funderar om det finns någon hake med det.
Citera
2022-11-10, 09:46
Medlem
f30malmos avatar
För mig var det en fördel enbart att ha det gamla lånet kvar ett år då jag inte kunde betala fulla summan, men en stor anledning att jag inte kunde det var att det var två lån att betala samtidigt och jag var sjukskriven. Jag slog ihop mina till sist, det blev i längden billigare. Men det beror ju helt på villkoren och siuationen du har.
Citera
2022-11-12, 10:56
Medlem
Klokare vet jag inte, men det enda jag hittade var det med avskrivningsåldern ändrades från 67-71. Jag ansökte om sammanslagning då jag inte kunde hitta någon uppenbar nackdel, om nu CSN har blåst mig (oss) så är det knappast första eller sista gången svenska myndigheter utnyttjar en.

Framtiden får utvisa om sammanslagning var rätt.
Citera
2022-11-15, 23:03
Medlem
Vilka bedragare csn ar. Far det att framsta som att det endast ar fordelar med att sla ihop men borde de inte vara skyldiga att ocksa namna nackdelarna?

Om du har planerat att inte betala tillbaka sa ar det battre att inte sla ihop. Det ar kanske 150 kr extra/ ar men det blir inte manga tusenlappar pa nagra artionden. Daremot kan man spara mkt pa att ej betala tillbaks till CSN.

Glom inte att de efterskanker lanen till skaggbarn och ger de lan for alla mojliga kostnader. Varfor ska svenskar behova betala nar skaggbarnen inte behover det?
Citera
2023-12-16, 01:55
Medlem
Är det försent i efterhand att sätta ihop två lån?

Borde väl vara som en vanlig banktjänst att man kan göra det som Lendo.
Citera
2023-12-21, 13:13
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag orkar inte läsa det finstilta i dina lån, men alla exempel jag sett så har det varit ofördelaktigt att slå ihop gamla lån med nya då de gamla haft bättre villkor.
Citera
2024-11-28, 16:02
Medlem
Här är en länk där CSNs olika lånevillkor jämförs:

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel/nytt-studielan-for-alla-som-far-lan-fran-2022.html#h-Vadskiljerlanenochvadarlika
Citera
2024-11-28, 20:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag orkar inte läsa det finstilta i dina lån, men alla exempel jag sett så har det varit ofördelaktigt att slå ihop gamla lån med nya då de gamla haft bättre villkor.

Jo men man spar ju en fast kostnad så det lönar sig nog i rsgel ändå.
Citera
2024-11-29, 01:09
Medlem
CSN-systemet har ändrats flera gånger de senaste decennierna och varenda gången det har förändrats så har det försämrat för låntagarna.

Vilket är idiotiskt ärligt talat för staten har aldrig förlorat pengar på att erbjuda studielånen.

Visst händer det att vissa individer försöker smita undan men de flesta har alltid betalat tillbaka majoriteten av vad de lånat - och med ränta under en massa år, vilket innebär att de allra flesta betalat tillbaka mer än de lånat.

Men den stora vinsten för statskassan är ju att ungdomar utbildar sig, vilket ger dem högre lön i sina arbeten - vilket i sin tur betyder att de betalar mer skatt på denna högre lön under sitt yrkesliv.

Så studielån har varit win-win för såväl statsfinanserna som den enskilda.

Men sen blev våra "kära" politiker giriga och ville öka statens vinst på studenternas bekostnad ännu mer, varför villkoren för låntagarna blivit sämre för varenda reform de genomfört.

Jag är så gammal att mina lån togs före 2000 och då gällde att återbetalningstakten på tagna lån var max 4% av din årsinkomst fram till 65 års ålder - varefter eventuell resterande summa avskrevs, dvs efterskänktes.

Det här betydde att de som inte tjänade väldigt bra ofta aldrig slutbetalade studielånet, utan de hade i praktiken en extra skatt på 4% genom hela livet, i form av återbetalningen på sitt studielån.
Men i och med att de betalade under hela livet så betalade de oftast tillbaka mer än de lånat, de tjänade som sagt mer pga sin utbildning och betalade därmed också mer i skatt, och när de blev 65 år gamla och resterade summa avskrevs så var det ofta en väldigt liten summa kvar att återbetala.

Så det funkade för alla.

Jag tittade på det då och insåg att jag absolut skulle ha förlorat om jag tagit studielån efter 2000 och slagit ihop dem - för då hade mitt gamla lån fått de nya och sämre reglerna.

Jag kan inte villkoren nu och jag orkar inte läsa in mig på det heller men jag skulle råda alla att läsa det finstilta VÄLDIGT NOGA för det är inte alls säkert att informationen är så fullständig som den borde vara.

Jag beställda hem en mer detaljerad information om de nya reglerna efter 2000 och upptäckte detaljer i dem som inte omnämndes i den allmänna och förenklade information som skickade ut till alla studenter när den reformen genomfördes.

Så jag skulle inte lita på den allmänna informationen utan läs på det här noga innan du tar ett sådant beslut, är mitt råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in