2023-12-21, 01:58
  #401017
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndjansoldatHerkko
Gör ryssarna verkligen det? Är inte särskilt insatt men MSM har ju börjat skriva att Ukraina får pisk och inte kan vinna?

Sett till förluster lär ryssarna ha åkt på mångdubbelt större förluster än Ukraina de senaste månaderna. Ryssarna har varit på offensiven, men det har kostat och de har tagit minimalt med territorium.

Vad gäller det som MSM skriver, så ska man vara medveten om att Ukraina överdriver hur dåligt det går. Ryssarna har inte gjort ett enda genombrott längs fronten. De har tryckt tillbaks Ukraina lite grann, men inte så det står i proportion till de ryska förlusterna. Allt handlar om att Ukraina vill ha mer stöd. De är oroliga över att nästa stora paket från USA har fastnat i kongressen. MSM hakar på. Ukraina måste få ännu mer pengar och vapen. Det är så man ska se på de dåliga nyheterna från MSM.

Jag tror dock att ytterst lite kommer att hända i vinter. Ryssarna är slutkörda och Ukraina har intagit defensiva positioner. Båda sidor behöver tid för att slicka sina sår efter offensiver som mer eller mindre har varit misslyckade.
Citera
2023-12-21, 02:02
  #401018
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ja, i slutändan lyckas de ju trots tvivelaktig kvalite hålla sig kvar då de helt ohämmat bara skyfflar in folk oavsett förluster, i kampen om Stalingrad fick de ju också skyhöga förluster i förhållande till försvararens fördel, som inte direkt vittnar om kvalite på krigsföringen men däremot besinningslöshet.

Ryssarna utnyttjar på samma sätt som Sovjeterna sin kvantitet istället för kvalite, och i fallet Stalingrad lyckades faktiskt deras besinningslöshet.

Däremot får man väl säga att WW2 åtminstone var ett försvarskrig där ryssar/sovjeter kunde känna att de dog för att rädda fosterlandet, men vad dagens ryssar känner att de dör för är däremot en gåta.

De ukrainska förlusterna är tio gånger större än de ryska. Du har fått fel information.
Citera
2023-12-21, 02:48
  #401019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Tvärtom. Innan 2013 var det ca 1/3 som ville tillhöra Ukraina. 1/3 ville bli en egen stat och sista 1/3 ville tillhöra Ryssland. Detta på både Krim och i Donbass. Efter statskuppen 2014 försvann nästan helt den 1/3 som ville fortsätta höra samman med Ukraina. Dessa människor var uteslutande etniska ukrainare i princip. Dessa flyttade också till andra delar av Ukraina många av dem. Kiev har haft i princip noll kontroll över dessa områden utan det har varit självstyre de facto och styrt av ryska och andra minoriteter. När kriget startade 2014 var det inte ryssarna invånarna vände sig mot utan mot de ukrainska styrkorna. Som dessutom bombade civila mål, våldtog och var öppet nazister och rysshatare och krigade ”för Ukrainas nationalitet”.
De hatar ryssar. Så vad har de där att göra då. Rakryggat av Ryssland att köra ut dem.

Sluta hitta på.
Opinionsundersökningarna i Donbas har visat att fler i Donbas vill tillhöra Ukraina än Ryssland eller ha en egen stat tillsammans.
Majoriteten av civila i Donbas som dödats har dödats av ryssarna och deras marionetter.
Citera
2023-12-21, 02:54
  #401020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken77
Du är felinformerad om de ryska förlusterna. Visst har de stigit något nu när ryssarna rycker fram men de är inte i närheten av den halv miljon ukrainska döda. Snarare en tiondel av det.

Det var länge sedan ryskt läckage angav 73000 döda i ryska armén. Tillkommer Wagner och Donbasterrorister.
Bara en efterbliven kan tro att Ukraina en halv miljon döda efter som deras totala förluster då skulle överstiga hela armén.
Citera
2023-12-21, 06:46
  #401021
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Tvärtom. Innan 2013 var det ca 1/3 som ville tillhöra Ukraina. 1/3 ville bli en egen stat och sista 1/3 ville tillhöra Ryssland. Detta på både Krim och i Donbass. Efter statskuppen 2014 försvann nästan helt den 1/3 som ville fortsätta höra samman med Ukraina. Dessa människor var uteslutande etniska ukrainare i princip. Dessa flyttade också till andra delar av Ukraina många av dem. Kiev har haft i princip noll kontroll över dessa områden utan det har varit självstyre de facto och styrt av ryska och andra minoriteter. När kriget startade 2014 var det inte ryssarna invånarna vände sig mot utan mot de ukrainska styrkorna. Som dessutom bombade civila mål, våldtog och var öppet nazister och rysshatare och krigade ”för Ukrainas nationalitet”.
De hatar ryssar. Så vad har de där att göra då. Rakryggat av Ryssland att köra ut dem.

Du blandar ihop det. Krim och Donbas var ganska olika.

Krim har nästan alltid velat vara en del av Ryssland: https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum (Se bakgrunden, inte själva omröstningen; den var lika fake/illegitim som när Yanukovich blev bortröstad)

Donbas är mer komplicerat.
Före 2013 var där väldigt få som ville bli en del av Ryssland. De ville snarare bestämma i hela Ukraina.
Efter kuppen i Kiev och Krim 2014 så var det, slarvigt uttryckt, så som du skriver om 2013, enligt de mest trovärdiga undersökningarna. Cirka 1/3 ville lämna Ukraina, 1/3 ville bli i Ukraina men bli autonoma och 1/3 ville förbli i Ukraina. Om man designade det som "forced choice" så ville nästan 75% bli i Ukraina och 25% lämna Ukraina.

Läs här under "public opinion" för en mer precis beskrivning: https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Donbas_status_referendums

Därefter är det svårt att veta empiriskt hur det låg till, för de-facto staterna DPR och LPR var ju auktoritära stater som låg i krig med Ukraina, utan pressfrihet osv. Men Matilde Kimer rapporterade därifrån att nästan alla som var kvar var "mot Ukraina" efter ett par år. Jag gör den tolkningen att många pro-ukrainier flyttade västerut, eller ändrade uppfattning efter Odesssa-branden, Minsk-avtalen, osv, förstärkt av rysk media så de utmålades som ännu värre än de var.
Citera
2023-12-21, 07:02
  #401022
Medlem
donald12s avatar
Fin film med Archer i vinterlandskap.

https://youtu.be/XTdNOwDDJMc?si=V-_i355bwXosbr0M
Citera
2023-12-21, 07:34
  #401023
Medlem
donald12s avatar
Ryzzarna dammar av gammal Soviet 757 kopia o börjar producera för att ersätta passagerarplan från Airbus/Boeing.

https://simpleflying.com/tupolev-tu-214-delivery-2024-three-person-cockpit/
Citera
2023-12-21, 07:36
  #401024
Medlem
donald12s avatar
350000 ryzzka förluster nu passerat!

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 21.12.23 were approximately:

personnel / about 3️⃣5️⃣0️⃣270 (+1080) persons / persons,
tanks ‒ 5828 (+14) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 10825 (+31) units,
artillery systems – 8226 (+20) units,
RSZV / MLRS – 932 (+4) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 611 (+0) units,
aircraft – 324 (+0) units,
helicopters – 324 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 6342 (+26),
cruise missiles ‒ 1613 (+1),
ships / boats / warships / boats ‒ 22 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 10,919 (+48) units,
special equipment / special equipment ‒ 1208 (+5)
Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2023-12-21, 07:38
  #401025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
När Ukraina erövras kommer Ryssland att kunna gottgöra sig många av sina mänskliga och ekonomiska förluster. Allt som inte sitter fast i marken kommer att beslagtas och föras till Ryssland, och de ukrainska soldater som är sugna på att hämnas på det Väst som högg dem i ryggen kommer att inlemmas i den ryska armén. Många ryska barn kommer därtill att födas till följd av det "segersex" som kommer att ske över hela Ukraina. Om 10-15 år kommer Ryssland att vara redo att storma västerut och ge Väst en nådastöt.

Du är väl medveten om att i princip varje punkt du nämner strider mot internationell rätt och utgör krigsbrott?
Citera
2023-12-21, 07:41
  #401026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ja, i slutändan lyckas de ju trots tvivelaktig kvalite hålla sig kvar då de helt ohämmat bara skyfflar in folk oavsett förluster, i kampen om Stalingrad fick de ju också skyhöga förluster i förhållande till försvararens fördel, som inte direkt vittnar om kvalite på krigsföringen men däremot besinningslöshet.

Ryssarna utnyttjar på samma sätt som Sovjeterna sin kvantitet istället för kvalite, och i fallet Stalingrad lyckades faktiskt deras besinningslöshet.

Däremot får man väl säga att WW2 åtminstone var ett försvarskrig där ryssar/sovjeter kunde känna att de dog för att rädda fosterlandet, men vad dagens ryssar känner att de dör för är däremot en gåta.

Ja, precis på kornet. Ryssarna biter sig fast till ett oerhört pris. Frågan är varför? Inte ens det faktum att livet hemma i Ryssland är fattigt och eländigt borde vara tillräckligt för att man skulle föredra döden.
Citera
2023-12-21, 07:46
  #401027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du blandar ihop det. Krim och Donbas var ganska olika.

Krim har nästan alltid velat vara en del av Ryssland: https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum (Se bakgrunden, inte själva omröstningen; den var lika fake/illegitim som när Yanukovich blev bortröstad)

Donbas är mer komplicerat.
Före 2013 var där väldigt få som ville bli en del av Ryssland. De ville snarare bestämma i hela Ukraina.
Efter kuppen i Kiev och Krim 2014 så var det, slarvigt uttryckt, så som du skriver om 2013, enligt de mest trovärdiga undersökningarna. Cirka 1/3 ville lämna Ukraina, 1/3 ville bli i Ukraina men bli autonoma och 1/3 ville förbli i Ukraina. Om man designade det som "forced choice" så ville nästan 75% bli i Ukraina och 25% lämna Ukraina.

Läs här under "public opinion" för en mer precis beskrivning: https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Donbas_status_referendums

Därefter är det svårt att veta empiriskt hur det låg till, för de-facto staterna DPR och LPR var ju auktoritära stater som låg i krig med Ukraina, utan pressfrihet osv. Men Matilde Kimer rapporterade därifrån att nästan alla som var kvar var "mot Ukraina" efter ett par år. Jag gör den tolkningen att många pro-ukrainier flyttade västerut, eller ändrade uppfattning efter Odesssa-branden, Minsk-avtalen, osv, förstärkt av rysk media så de utmålades som ännu värre än de var.

Intressant att du använder Matilde Kimer som stödpunkt i ditt förvirrade inlägg. Dansk journalist.
Det är numera helt klarlagt att hon jobbade för endera FSB eller direkt för Peskovs desinformations departement.

Arbetade för Danmarks publik service och gjorde omfattande resor. Både i Ryssland, Ukraina och i det annekterade Krim.
Utvisades från Ryssland som cover, för att obehindrat kunna arbeta vidare i Östra Ukraina och Kiev.
Avslöjades av Ukrainska säkerhetstjänsten. Utvisades till Danmark. Anser sig helt oskyldig hamnat i limbo. Som alla ryska agenter.
Ställt till omfattande skador för Ukraina.
Har gett Ryssland omfattande underrättelser. Borde vara fängslad.

https://zaborona.com/en/famous-danish-journalist-was-deprived-of-accreditation-in-ukraine-sbu-hinted-that-they-consider-her- a-pro-russian-agent-linking-her-old-photos-from-russia/

Din referens till Matilde Kimer är ett mycket tydligt bevis för var du finns och vad din brevlåda bor och vad ditt febriga tangentsbordsknattrande handlar om. Och vad det syftar till.
__________________
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-21 kl. 08:42.
Citera
2023-12-21, 07:52
  #401028
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
350000 ryzzka förluster nu passerat!

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 21.12.23 were approximately:

personnel / about 3️⃣5️⃣0️⃣270 (+1080) persons / persons,
tanks ‒ 5828 (+14) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 10825 (+31) units,
artillery systems – 8226 (+20) units,
RSZV / MLRS – 932 (+4) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 611 (+0) units,
aircraft – 324 (+0) units,
helicopters – 324 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 6342 (+26),
cruise missiles ‒ 1613 (+1),
ships / boats / warships / boats ‒ 22 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 10,919 (+48) units,
special equipment / special equipment ‒ 1208 (+5)
Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Helt sanslöst, allt för en tokstolles idéer. Putin har degraderat Ryssland till en skithustunna. Det mest korkade av allt är att ryssen köper snacket, snacka om lättlurade idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in