2023-12-20, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Du kommer att bli tvångsrekryterad och om du inte gör som de säger så dödar dem dig, ungefär som de gör i Ukraina just nu. Som sagt, inbördeskrig är ett bättre alternativ än att gå in i fullt krig mot en kärnvapenmakt och en av världens största arméer. Ulf Quislingsson jobbar inte för svenskarnas bästa utan den globalistiska bankeliten. Även om Sverige mot förmodan går segrande ur kriget så får vi ingenting utan den biten tar globalisterna.

Grejen är ju också den att just grunden till att vi tidigare hade ett totalförsvar som omfattade alla, är att visserligen handlar det främst om att försvara landet, men i slutändan faktiskt sitt eget liv. Det är ju bara att kolla liksom hur ryska soldater sköt pricka på princip alla som rörde sig ute när de väl anföll. Det är inte så enkelt att bara räcka upp händerna och säga att man ger sig för att inte bli skjuten. Sedan så handlar det också om att bygga upp främst civilförsvaret också, vilket jag tycker är det bästa. Att bygga upp ett civilförsvar är också princip att jämföra med prepping som har blivit lite på modet nu och omfattar så många fler scenarier än enbart Ryssland. Det kan mycket väl också komma till användning ex. vid väldigt allvarliga naturkatastrofer, kärnkraftsolycka och massa andra scenarier som är minst lika troliga katastrofscenarier i framtiden.
Kan själv för övrigt också rekommendera den utmärkta filmen "Om kriget kommer!" på Youtube som länkades tidigare
Citera
2023-12-20, 19:21
Medlem
WheelofFortunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Tänker inte slösa 12 minuter av min tid på att titta på klippet

Peka ut specifikt vilken tidpunkt i videon där de tar fram att Ryssland är ett reellt hot.

För att de vill föra in Europa i sin intressesfär? De är ganska öppna med att de vill jaga ut USA ur Europa och få de europeiska länderna att underordna sig Ryssland istället.

Militär makt är ju det enda som spelar någon roll i internationella relationer, så det är bara att välja, antingen är vi i USA:s intressesfär eller så är vi i Rysslands intressesfär med allt som detta innebär. Att vara i en egen intressesfär kommer tyvärr inte på frågan när man har en svag militär. Kanske vi borde tänkt på före vi nedmonterade vårt försvar som brukade vara i världsklass.

USA har ju mångkultur, men Ryssland är väl argumenterbart det största muslimska landet i Europa nu. Vilket knappast lockar. Håller även med föregående inlägg att det är extremt tröttsamt med alla hysteriska idioter som hela tiden ska försöka övertyga oss alla att vi ska in i den Ryska intressesfären. Alternativt sluta försvara oss eller sluta förbereda oss för försvar bara för att blidka ryssen.

Allt hat mot USA börjar också bli jävligt tröttsamt. USA är inte ett perfekt land, men det är uppenbart att hatet mot USA egentligen bara är ett förtäckt hat mot väst där Sverige som land ingår.
Citera
2023-12-20, 19:21
Medlem
Rudeboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det finns ennhel del frågetecken om försvarsministerns Pål Jonsons lojalitet o agenda.

https://swebbtv.se/w/jTbJ1FxNRhATsyaDvVhqco

Swebbtv, ha-ha! En samling konspiratoriska stollar á la Henning Witte och Lars Bern.

Pål Jonsson är gammal kustjägare och sannolikt den mest kompetente försvarsministern vi haft de senaste tre-fyra decennierna. Vart gjorde du själv lumpen?
Citera
2023-12-20, 19:27
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Tänker inte slösa 12 minuter av min tid på att titta på klippet

Peka ut specifikt vilken tidpunkt i videon där de tar fram att Ryssland är ett reellt hot.

I slutet.
Då Sverige troligtvis blir inblandat om/när det blir en konflikt i arktis.
Vilket är helt troligtvobriktigt då de parter som kommer vara inblandade är USA o Ryssland. O då USA har baser i Sverige så blir vi ett mål o part i konflikten.

Då Ryssarna har den största ekonomiska zonen så tvivlar jag på att de vill kriga för mer. USA har dock en mycket liten del….
Citera
2023-12-20, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ok, som om något inte hänt på 200 på r då kan det inte hända i framtiden. Då kastar jag ut brandvarnare och brandsläckare, för mitt hus har inte brunnit på 150 åt, så då kan det inte brinna i framtiden heller...

Du hörde inte alla honom repressalier om vi gick med, finns det någon sista datum på de hoten? Nej, det gör det inte.

Historiska skäl finns gott om, och oavsett behöver de inte de, de har klart visat att de vill kunna invadera och mörda folk efter eget behag. Vilja historiska och kulturella skäl hade de att invadera Afganistan?

Det sista du skriver är åtminstone någorlunda vettigt, men de kan fortfarande skapa stor skada med robotanfall från tex Kaliningrad som ligger rätt nära våra sydliga delar.

Därför förbereder vi oss för krig, bättre det och det inte blir krig än tvärtom

Varför i helvete är ni så nervösa för att höja civilberedskapen, vet ni ens vad civilförsvar är? Det handlar om att säkra att tex sjukhus, livsmedelsförsörjning och motsvarande fungerar även vid ett krig/kris.

Att få det till krigshets och "kanonmat", (ert egna hittepåord) är så långsökt så att det är skrattretande.
Så tröttsamt med dessa försök till liknelser med "brandlarm" "brandförsäkring" och allt annat trams. Det är geopolitik vi snackar om, inte om något jävla brandlarm. Tycker du det är berättigat att vi gör avkall på vår suveränitet och lägger en massa miljarder på försvaret för ett icke-existerande hot? Den senaste rapporten som försvarsberedningen kom med 2023 (försvarsberedningens säkerhetspolitiska rapport) efter Rysslands invasion medger inte ett skit om att Ryssland skulle vara ett hot i den grad att Ryssland är intresserade av att hålla svensk terräng. På sin höjd pratar vi om cyberattacker. Och cyberattacker har Ryssland förmåga till oavsett om vi är med i NATO eller inte eller om vi lägger X antal fler miljarder på försvaret. Så när staten själva säger att Ryssland inte är ett hot, vem är du då att komma och snacka om att Ryssland skulle vara ett hot?

Jag vill som sagt inte att vi lägger ner en massa onödiga miljarder på vapen och militär när det inte finns ett hot. Att media pratar om Ryssland hit och dit beror på att dess ägare Wallenberg och drakarna VILL att det militärindustriella komplexet lever vidare. Du är bara en av alla hjärntvättade produkter till följd av deras kampanjer.

Citat:
Du hörde inte alla honom repressalier om vi gick med, finns det någon sista datum på de hoten? Nej, det gör det inte.
Jo. Jag vet mycket väl vad Putin har sagt. Men till skillnad från dig har jag inte läst aftonbladet. Jag har läst källor som tagit med hela kontexten av det Putin sade. Där står det inte något om att attackera Sverige om vi går med i NATO. Endast om att förflytta rysk militärinfrastruktur närmare sin västra gräns. Ingenting annat.

Citat:
Historiska skäl finns gott om, och oavsett behöver de inte de, de har klart visat att de vill kunna invadera och mörda folk efter eget behag. Vilja historiska och kulturella skäl hade de att invadera Afganistan?
Vad har Ryssland med forna Sovjetunionen att göra?

Citat:
Det sista du skriver är åtminstone någorlunda vettigt, men de kan fortfarande skapa stor skada med robotanfall från tex Kaliningrad som ligger rätt nära våra sydliga delar.
Kan och kan. Till vilken nytta? Ska de slösa pengar och ammunition på att bara skicka robotar när man inte kan ockupera ett land på det sättet? Om något skulle det bara backfirea Ryssland ännu hårdare i form av motattacker i kombination med luftvärn. De hade dessutom tappat många av sina polare i öst genom att bete sig på det viset.

Citat:
Därför förbereder vi oss för krig, bättre det och det inte blir krig än tvärtom
Ja, genom att närma sig NATO och försämra relationerna till Ryssland så är risken väldigt stor för krig. Men att hålla sig alliansfria hade fortsatt gjort nordeuropa till säkert och fredligt.

Citat:
Varför i helvete är ni så nervösa för att höja civilberedskapen, vet ni ens vad civilförsvar är? Det handlar om att säkra att tex sjukhus, livsmedelsförsörjning och motsvarande fungerar även vid ett krig/kris.
Inte mig emot att göra det. Men det ska man inte göra genom att lägga hutlösa summor på vapen och ge upp sin suveränitet för stormakters behag.

Citat:
Att få det till krigshets och "kanonmat", (ert egna hittepåord) är så långsökt så att det är skrattretande.
Menar du på riktigt att nordeuropa är mer fredligare och säkert genom att vi närmat oss NATO? Ser du inte vad som håller på att hända? Hur Ryssland svarar vid sin västra gräns till följd av detta? Fanns något av detta för 10 år sedan när vi var helt alliansfria och inte ens hade ammunition till våra soldater?
Citera
2023-12-20, 19:31
Medlem
Knarklangarens avatar
Härliga nyheter, de dumma svenskarna behöver få bomber o granater regnade över sig, lobotomerade korkade naiva svenskar som tänker med hjärtat och inte hjärnan.

Lite napalm över julfirandet hade inte skadat, se gammelfarmor smälta ner i parkett golver strax innan julklapps utdelningen som finasierats utav schablon, sms lån.

Inte fick vi rösta om NATO i ett demokratiskt samhälle, och skänker pengar o prylar till det mest korrupta landet i världen, får oss att må bra inombords.

Nä ta mig fan som den prepper jag, så välkomnar jag moderlandet Ryssland, jag ska med stort nöje baka bullar o göra varm choklad till trupperna som stampar fram här ute på gatan, ge dom en stänkare utav min finaste mäsk och hissa Ryska flaggan i top.

Kommer absolut inte lyfta vapen för det här snedvridna avlånga skitlandet, ska sitta i gungstolen o se den ena svennen efter den andra stupa och åla sig i blod o köttslamsor skrikandes efter hjälp som en våldtagen gris inför slakt.

Ryssland ska nog kunna styra upp den är rövhålan med järnhand och ställa allt till rätta, sen ska varenda en Ukraina älskare inför domstol och hängas offentligt på sergelstorg för förräderi.

Först tar de Finland eftersom de bygger 15 nya amerikanska baser på hemmaplan, därefter den korkade svensken som naivt tror att de ska med o NATO, hahahahaha, de kan inte ens räkna ut med sina dumma hjärnor att Erdogan förhalar skiten för medlemskapet med flit efter alla de mutor som sprutar in i hans högra ficka.

Härliga tider vi lever i, länge leve det största och rikaste landet, moder Ryssland!
Senast redigerad av Knarklangaren 2023-12-20 kl. 19:44.
Citera
2023-12-20, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WheelofFortune
För att de vill föra in Europa i sin intressesfär? De är ganska öppna med att de vill jaga ut USA ur Europa och få de europeiska länderna att underordna sig Ryssland istället.

Militär makt är ju det enda som spelar någon roll i internationella relationer, så det är bara att välja, antingen är vi i USA:s intressesfär eller så är vi i Rysslands intressesfär med allt som detta innebär. Att vara i en egen intressesfär kommer tyvärr inte på frågan när man har en svag militär. Kanske vi borde tänkt på före vi nedmonterade vårt försvar som brukade vara i världsklass.

USA har ju mångkultur, men Ryssland är väl argumenterbart det största muslimska landet i Europa nu. Vilket knappast lockar. Håller även med föregående inlägg att det är extremt tröttsamt med alla hysteriska idioter som hela tiden ska försöka övertyga oss alla att vi ska in i den Ryska intressesfären. Alternativt sluta försvara oss eller sluta förbereda oss för försvar bara för att blidka ryssen.

Allt hat mot USA börjar också bli jävligt tröttsamt. USA är inte ett perfekt land, men det är uppenbart att hatet mot USA egentligen bara är ett förtäckt hat mot väst där Sverige som land ingår.
Och jag vill imorgon vinna på Lotto. Det betyder inte att det kommer att hända. På samma sätt vet Ryssland att inget västland kommer underordna sig dom. Så berätta för mig var det militära hotet ligger mot Sverige?

Citat:
Man behöver inte välja ett skit. Hade små länder som Sverige inte haft köpta politiker och istället haft integritet, så hade Sveriges suveränitet respekterats av Ryssland på samma sätt som den respekteras nu. Därför finns och har det aldrig funnits något behov av att låta sig "skyddas" av USA.
Citera
2023-12-20, 19:36
Medlem
Stakeholders avatar
För varje dag som går är vi en dag närmare kriget.
Citera
2023-12-20, 19:39
Medlem
zombie-nations avatar
Kan man bli krigsplacerad utan att ha gjort lumpen. En jag känner som är syrra ska tydligen bli krigsplacerad.
Citera
2023-12-20, 19:39
Medlem
Citat:
Så tröttsamt med dessa försök till liknelser med "brandlarm" "brandförsäkring" och allt annat trams. Det är geopolitik vi snackar om, inte om något jävla brandlarm. Tycker du det är berättigat att vi gör avkall på vår suveränitet och lägger en massa miljarder på försvaret för ett icke-existerande hot? Den senaste rapporten som försvarsberedningen kom med 2023 (försvarsberedningens säkerhetspolitiska rapport) efter Rysslands invasion medger inte ett skit om att Ryssland skulle vara ett hot i den grad att Ryssland är intresserade av att hålla svensk terräng. På sin höjd pratar vi om cyberattacker. Och cyberattacker har Ryssland förmåga till oavsett om vi är med i NATO eller inte eller om vi lägger X antal fler miljarder på försvaret. Så när staten själva säger att Ryssland inte är ett hot, vem är du då att komma och snacka om att Ryssland skulle vara ett hot?

Jag vill som sagt inte att vi lägger ner en massa onödiga miljarder på vapen och militär när det inte finns ett hot. Att media pratar om Ryssland hit och dit beror på att dess ägare Wallenberg och drakarna VILL att det militärindustriella komplexet lever vidare. Du är bara en av alla hjärntvättade produkter till följd av deras kampanjer.

Jo. Jag vet mycket väl vad Putin har sagt. Men till skillnad från dig har jag inte läst aftonbladet. Jag har läst källor som tagit med hela kontexten av det Putin sade. Där står det inte något om att attackera Sverige om vi går med i NATO. Endast om att förflytta rysk militärinfrastruktur närmare sin västra gräns. Ingenting annat.

Vad har Ryssland med forna Sovjetunionen att göra?

Kan och kan. Till vilken nytta? Ska de slösa pengar och ammunition på att bara skicka robotar när man inte kan ockupera ett land på det sättet? Om något skulle det bara backfirea Ryssland ännu hårdare i form av motattacker i kombination med luftvärn. De hade dessutom tappat många av sina polare i öst genom att bete sig på det viset.

Ja, genom att närma sig NATO och försämra relationerna till Ryssland så är risken väldigt stor för krig. Men att hålla sig alliansfria hade fortsatt gjort nordeuropa till säkert och fredligt.

Inte mig emot att göra det. Men det ska man inte göra genom att lägga hutlösa summor på vapen och ge upp sin suveränitet för stormakters behag.

Menar du på riktigt att nordeuropa är mer fredligare och säkert genom att vi närmat oss NATO? Ser du inte vad som håller på att hända? Hur Ryssland svarar vid sin västra gräns till följd av detta? Fanns något av detta för 10 år sedan när vi var helt alliansfria och inte ens hade ammunition till våra soldater?

Ryssland och Sovjetunionen är i praktiken samma sak, men jag orkar inte med ditt tröttsamma vatnikspropaganda (läser tex inte aftonbladet sen 10 år, men du har kanske svårt att förstå att man kan skaffa information ifrån andra källor och ÄNDÅ inse vilket hot ryssland utgör i vårt närområde, framförallt om 5-10 år när de återbyggt sin förmåga de tappat i dagsläget.) som bara upprepar samma dynga om och om igen
Citera
2023-12-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
I slutet.
Då Sverige troligtvis blir inblandat om/när det blir en konflikt i arktis.
Vilket är helt troligtvobriktigt då de parter som kommer vara inblandade är USA o Ryssland. O då USA har baser i Sverige så blir vi ett mål o part i konflikten.

Då Ryssarna har den största ekonomiska zonen så tvivlar jag på att de vill kriga för mer. USA har dock en mycket liten del….

USA har inga baser i Sverige, din fjåne.
Citera
2023-12-20, 19:42
Medlem
i sverige krigas det väl för fullt redan nu?

"På mindre än tolv timmar dog tre personer i Stockholm, Jordbro och Uppsala i två skjutningar och en sprängning.

Danmark står redo att hjälpa Sverige i kampen mot gängkriget.

De sprängningar vi ser, expertisen när det gäller bombskydd finns även i Försvarsmakten.

– Den rådande situationen i Sverige med explosioner och skottlossningar på nästan daglig basis är djupt oroande, "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xgkQEV/valdsvagen-i-sverige-liverapportering

ska vi förbereda oss på att det blir ännu värre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in