Citat:
Ursprungligen postat av
Wowbagger2000
Ok, som om något inte hänt på 200 på r då kan det inte hända i framtiden. Då kastar jag ut brandvarnare och brandsläckare, för mitt hus har inte brunnit på 150 åt, så då kan det inte brinna i framtiden heller...
Du hörde inte alla honom repressalier om vi gick med, finns det någon sista datum på de hoten? Nej, det gör det inte.
Historiska skäl finns gott om, och oavsett behöver de inte de, de har klart visat att de vill kunna invadera och mörda folk efter eget behag. Vilja historiska och kulturella skäl hade de att invadera Afganistan?
Det sista du skriver är åtminstone någorlunda vettigt, men de kan fortfarande skapa stor skada med robotanfall från tex Kaliningrad som ligger rätt nära våra sydliga delar.
Därför förbereder vi oss för krig, bättre det och det inte blir krig än tvärtom
Varför i helvete är ni så nervösa för att höja civilberedskapen, vet ni ens vad civilförsvar är? Det handlar om att säkra att tex sjukhus, livsmedelsförsörjning och motsvarande fungerar även vid ett krig/kris.
Att få det till krigshets och "kanonmat", (ert egna hittepåord) är så långsökt så att det är skrattretande.
Så tröttsamt med dessa försök till liknelser med "brandlarm" "brandförsäkring" och allt annat trams. Det är geopolitik vi snackar om, inte om något jävla brandlarm. Tycker du det är berättigat att vi gör avkall på vår suveränitet och lägger en massa miljarder på försvaret för ett icke-existerande hot? Den senaste rapporten som försvarsberedningen kom med 2023 (försvarsberedningens säkerhetspolitiska rapport) efter Rysslands invasion medger inte ett skit om att Ryssland skulle vara ett hot i den grad att Ryssland är intresserade av att hålla svensk terräng. På sin höjd pratar vi om cyberattacker. Och cyberattacker har Ryssland förmåga till oavsett om vi är med i NATO eller inte eller om vi lägger X antal fler miljarder på försvaret. Så när staten själva säger att Ryssland inte är ett hot, vem är du då att komma och snacka om att Ryssland skulle vara ett hot?
Jag vill som sagt inte att vi lägger ner en massa onödiga miljarder på vapen och militär när det inte finns ett hot. Att media pratar om Ryssland hit och dit beror på att dess ägare Wallenberg och drakarna VILL att det militärindustriella komplexet lever vidare. Du är bara en av alla hjärntvättade produkter till följd av deras kampanjer.
Citat:
Du hörde inte alla honom repressalier om vi gick med, finns det någon sista datum på de hoten? Nej, det gör det inte.
Jo. Jag vet mycket väl vad Putin har sagt. Men till skillnad från dig har jag inte läst aftonbladet. Jag har läst källor som tagit med hela kontexten av det Putin sade. Där står det inte något om att attackera Sverige om vi går med i NATO. Endast om att förflytta rysk militärinfrastruktur närmare sin västra gräns. Ingenting annat.
Citat:
Historiska skäl finns gott om, och oavsett behöver de inte de, de har klart visat att de vill kunna invadera och mörda folk efter eget behag. Vilja historiska och kulturella skäl hade de att invadera Afganistan?
Vad har Ryssland med forna Sovjetunionen att göra?
Citat:
Det sista du skriver är åtminstone någorlunda vettigt, men de kan fortfarande skapa stor skada med robotanfall från tex Kaliningrad som ligger rätt nära våra sydliga delar.
Kan och kan. Till vilken nytta? Ska de slösa pengar och ammunition på att bara skicka robotar när man inte kan ockupera ett land på det sättet? Om något skulle det bara backfirea Ryssland ännu hårdare i form av motattacker i kombination med luftvärn. De hade dessutom tappat många av sina polare i öst genom att bete sig på det viset.
Citat:
Därför förbereder vi oss för krig, bättre det och det inte blir krig än tvärtom
Ja, genom att närma sig NATO och försämra relationerna till Ryssland så är risken väldigt stor för krig. Men att hålla sig alliansfria hade fortsatt gjort nordeuropa till säkert och fredligt.
Citat:
Varför i helvete är ni så nervösa för att höja civilberedskapen, vet ni ens vad civilförsvar är? Det handlar om att säkra att tex sjukhus, livsmedelsförsörjning och motsvarande fungerar även vid ett krig/kris.
Inte mig emot att göra det. Men det ska man inte göra genom att lägga hutlösa summor på vapen och ge upp sin suveränitet för stormakters behag.
Citat:
Att få det till krigshets och "kanonmat", (ert egna hittepåord) är så långsökt så att det är skrattretande.
Menar du på riktigt att nordeuropa är mer fredligare och säkert genom att vi närmat oss NATO? Ser du inte vad som håller på att hända? Hur Ryssland svarar vid sin västra gräns till följd av detta? Fanns något av detta för 10 år sedan när vi var helt alliansfria och inte ens hade ammunition till våra soldater?