2023-12-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför tror inte demokraterna att de kan vinna valet, varför måste de göra som diktaturregimer och förbjuda motståndarna från att ställa upp i valet?

Suck.. Demokraterna har inte förbjudit Trump att ställa upp i valet. Det är ett lokalt beslut som har fattas i Colorado. Det var inte bara demokrater som röstade för förslaget.
Men jag tror inte det håller i högsta domstolen då Trump inte är fälld för det han anklagas för, nämligen uppvigling. Han hade i egenskap av president immunitet.
Citera
2023-12-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Det är en väsentlig skillnad på upplopp på gatorna i en random stad och att medelst stormning av parlamentsbyggnad försöka omstörta demokratin.
Var målet att störta demokratin alltså? Och ändå vägrade man att skicka dit förstärkning och istället visiterade runt bl.a shamanen som om han vore en turist.... Merparten av dom som gick in var ju fredliga och FBI vägrar berätta hur många undercover nissar dom hade på plats, kan det ha vart FBI alltså som försökte "omstörta demokratin", sjukt isf. Vi vet iaf att FBI tidigare fastnat med fingrarna i kakburken för att ha försökt "omstörta demokratin" när dom förfalskade bevis och ljög i 3 FISA rättegångar för att få till övervakning av Trumpkampanjen så inte helt otänkbart att dom var i farten igen.. Vi vet ockå att den som förlorade mest på stormingen var Trump.

Men du har rätt skillnad var det, bra många fler poliser dog under blm upploppen, att attackera poliser på det sättet skulle kunna ses som ett försök att störta demokratin också men helt oviktigt i detta fall vad du tycker vilket jag hoppas du förstår, säger verkligen den berörda lagen att är det på gatorna det fuckar ur så är det helt okej att stötta?
Citera
2023-12-20, 17:26
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Alla som påstod att demokraterna aldrig fuskade sig till presidentvalet,
Vart är ni nu?

/ Foliehatten

Du delar alltså in dem i en egen grupp. Hahahaha.

En ganska stor grupp då.
Citera
2023-12-20, 17:28
Medlem
Naturligtvis har högsta domstolen i Colorado moraliskt rätt men tillägget är luddigt skrivet så frågan är om det kommer bära. Nu är det mest en akademisk fråga eftersom Trump inte kommer vinna staten Colorado i alla fall. Om detta skulle gå igenom kan det bli ett prejudikat för flera stater att följa men det är antagligen mest blåa stater och påverkar inte slutresultatet.

I en normal värld skulle Trump vara diskvalificerad för länge sedan efter att både öppet och uppsåtligt konspirerat mot den amerikanska staten och konstitutionen. Trump är mer en kandidat till en sängplats inom mentalvården än till något som kommer i närheten av ett politiskt ämbete.
Citera
2023-12-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dryskillet
Presidenter har gjort mycket värre saker än så och ändå fått ställa upp i val. Kan tycka det bör vara upp till folket om han är lämplig som president eller ej.
Där kan jag definitivt hålla med dig. Jag kan ändå tycka att det är rätt att Trump inte får ställa upp, även om jag har full förståelse för att alla inte delar min åsikt. Men jämfört man Trump med tidigare presidenter så är det.. anmärkningsvärt. Jag är dock inte särskilt insatt i när diverse lagar trädde i kraft och i vilka stater dom gäller.
Citera
2023-12-20, 17:33
Avstängd
konstapels avatar
Tramsigt, det är folket som bestämmer, inte domstolarna.
Förutom det så är rubriken fel, Trump är inte alls portad från att ställa upp i presidentvalet.

Det här gäller bara i Colorado och chansen är överhängande att den amerikanska högsta domstolen kommer att rösta ner det eftersom de redan tidigare beslutat att tillägget om uppviglare inte gäller sittande presidenter.
Citera
2023-12-20, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Vem kommer bli republikanernas näste gubbe om inte Trump får ställa upp?
Det blir ingen gubbe. Det blir en gumma: https://en.wikipedia.org/wiki/Nikki_Haley
Citera
2023-12-20, 17:40
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Naturligtvis har högsta domstolen i Colorado moraliskt rätt men tillägget är luddigt skrivet så frågan är om det kommer bära. Nu är det mest en akademisk fråga eftersom Trump inte kommer vinna staten Colorado i alla fall. Om detta skulle gå igenom kan det bli ett prejudikat för flera stater att följa men det är antagligen mest blåa stater och påverkar inte slutresultatet.

I en normal värld skulle Trump vara diskvalificerad för länge sedan efter att både öppet och uppsåtligt konspirerat mot den amerikanska staten och konstitutionen. Trump är mer en kandidat till en sängplats inom mentalvården än till något som kommer i närheten av ett politiskt ämbete.

Konspirerat? Vill du utveckla? Någon bra källa?
Citera
2023-12-20, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det pågick förhandlingar mellan Ryssland och Ukraina i mars 2022 och fanns en uppgörelse. Boris Johnson åkte till Kiev och sa åt Zelenskyj att inte gå med några uppgörelser, så förhandlingarna ställdes in och vi började skicka massa vapen istället så att de skulle strida till döds. Helt i onödan. Helt bortkastat.

Donald Trump hade aldrig tjafsat med Ryssland om att Ukraina skulle släppas in Nato, så frågan hade aldrig uppstått.
Hmmm, där har du en poäng. Trodde det skulle vara något i stil med "Putin hade aldrig vågat om Trump var president" vilket jag har hört nämnas och något jag inte tror ett dyft på.

Men ok, det är möjligt att Trump hade satt stopp för att Ukraina skulle gå med i Nato. Är du säker på att Putin inte hade anfallit då? Jag är inte det.
Citera
2023-12-20, 17:43
Medlem
St..appvipans avatar
Den pinsamma cirkusuppvisningen fortsätter. Att USA inte lyckas skramla fram bättre kandidater än Trump och Biden. En nedsövd demokrati.
Citera
2023-12-20, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr

Nu får du förklara dig. Konspirerat mot amerikanska staten och konstitutionen? Vad är dina belägg för detta helgalna påstående?
Citera
2023-12-20, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av St..appvipan
Den pinsamma cirkusuppvisningen fortsätter. Att USA inte lyckas skramla fram bättre kandidater än Trump och Biden. En nedsövd demokrati.

Vem skulle vara en bättre kandidat än Trump? Varför är han inte en bra kandidat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in