2023-12-09, 11:18
Medlem
hur vanligt (el ovanligt) är det med s k prison wives?
Citera
2023-12-10, 09:27
Medlem
LisochLoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-

Beror på vad du menar med "prison wives." Menar du typ som i tv-serier, att någon springer runt med papiljotter i håret och smink och blir våldtagen så existerar det inte alls.

Men det förekommer helt sjukt osunda relationer mellan män på kåken, som innefattar allt från ägande och utnyttjande till mildare sexuella tvångshandlingar än rena våldtäkter. (kramar, kyssar, fasthållningar t ex.)

Det jag pratar om är inte heller jättevanligt. Men det förekommer i vart fall en sån typiskt osund relation på många avdelningar. Mer eller mindre extremt såklart, och sexuella inslag är ovanligare än att en person blir "ägd" av någon i form av att tvingas utföra olika uppgifter, städa, diska, laga mat osv. Ofta att dom här personerna blir rånade på sina kioskinköp och blir lurade till att fastna i olika spel om pengar.

Hur stora portioner som får tas av kantinan, och när, eller faktiskt OM "den ägda" får äta öht är också en del av det här. Vakterna brukar sällan va med under matutdelningen eller lägga sig i, så länge någon som inte är ett totalt äckel inte övertydligt svälter iaf.

(Angående maten så e det såklart olika mellan avdelningar. Ibland serveras den av utsedda intagna, ibland av personal. Men hårdast klimat är det när intagna serverar sig själva från en plåtburk. Lite flugornas herre över det hela.)
Citera
2023-12-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Du lär få sitta på en 3a direkt. Möjligt du får sitta nån månad på en tvåa först. Men gissar på en trea. Ställ in dig själv på en trea och hoppas du får bli kvar.

Efter 8 månader på kronoberg så är ju fan allt rena semestern. Men man vet ju aldrig Tack för ditt svar
Citera
2023-12-14, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasselowkick
Det var inte det frågan handlade om Klart som fan det är tufft att sitta. Har 8 mån isolering bakom mig. Saken är att kolmården som numer är nedlagt var just för att skilja eko brott från resten. Se länk https://www.di.se/artiklar/2008/4/19/i-tryggt-forvar/ Men numera mixar man hur som helst
Ta ica handlaren 68 år ska han mixas med gängkriminella? Frågan rör mer er som suttit för ekobrott och om kv anpassat straffet efter riskbedömning

Jag vet inte varifrån du fått att Kolmården hade något särskilt för ekobrottslingar, de hade den vanliga blandningen av narkotika, olovliga och båtmotorpolacker.

Ekobrott brukar bli tvåa, kanske sista halvåret på en trea, men platsbristen är ännu värre på högre klasser så har du tur kanske det blir kl 3 direkt.
Citera
2023-12-14, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-

Bara myt.
Citera
2023-12-16, 17:33
Medlem
Sitta inne på anstalt är 100 % onödigt tids förluster. Ingen absolut ingen har blivit bättre o hedlig sammhälsperson tyvärr. Nog borde det finnas något bättre alternativ att tidsfördrivas i oändlighet
Ingen har botats av att sitta av tiden pågrund av fel sida lagen. Vem blir botad o samhälls nyttig av att göra absolut ingenting.
Citera
2023-12-16, 19:09
Medlem
LisochLoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snustussan1
Sitta inne på anstalt är 100 % onödigt tids förluster. Ingen absolut ingen har blivit bättre o hedlig sammhälsperson tyvärr. Nog borde det finnas något bättre alternativ att tidsfördrivas i oändlighet
Ingen har botats av att sitta av tiden pågrund av fel sida lagen. Vem blir botad o samhälls nyttig av att göra absolut ingenting.

Ibland gör det nytta att skala bort allt brus och distraktioner. För vissa i alla fall. För mig var det så.
Sen vet jag inte om det är helt händelselöst heller, det är såklart en sida av en volta, uttråkningen. Men det finns utrymme för äventyr och personlig utveckling också.
Citera
2023-12-20, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolis
Inte riktigt så det funkar. åk dit och ha domen med dig, då fixar de plats.
mitt tips fö åk till kolmården, bra där
Har varit på Skenäs eller Sketnäs nu i snart 9 månader.. oerhört lustig anstalt med regeländringar var och varannan dag. Men jag gör mitt och kommer överens med grabbarna så tiden rullar ändå på. Plitarna är rätt tappade. Finns kanske ett par som har någorlunda koll. Aja, min tid rullar på och det är det viktigaste för mig.
Citera
2023-12-20, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulder66
Har varit på Skenäs eller Sketnäs nu i snart 9 månader.. oerhört lustig anstalt med regeländringar var och varannan dag. Men jag gör mitt och kommer överens med grabbarna så tiden rullar ändå på. Plitarna är rätt tappade. Finns kanske ett par som har någorlunda koll. Aja, min tid rullar på och det är det viktigaste för mig.
Är på permission nu och det är jävligt skönt.
Citera
2023-12-20, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddsteffe
Ifall du tände eld på en cigarettask och satte fyr på en gräsmatta ska du nog vara glad att du inte hamnade på rättspsyk.
Ja, håller med. Men en olycka som jag blev dömd för är dock mindre kul. Har suttit 9 mån snart och tiden rullar på. Skönt när man har permissioner som idag. Halvvägshus om några månader iallafall..
Citera
2023-12-20, 14:47
Medlem
Finns det i fängelsesystemet s k förtroendefångar i köken så som i amerikafängelserna som lagar och tillreder mat? Vad ska man uppfylla för kriterier o mått för att få vara sådan?
Citera
2023-12-20, 16:00
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulder66

Kanske inte så smart att skriva att du dels har suttit 9 månader, att du nu har permission och att plitarna är tappade för det är då ganska så lätt att luska ut vilken intagen på Skenäs som tycker att plitarna är....tappade.

Du tror inte att någon plit från Skenäs läser detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in