2023-12-20, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Kan du länka till uppgifter om detta, tack? Jag hoppas du begriper att jag inte kommer acceptera forensiker från väst som ”oberoende”.

Ukrainas ÖB har en målbild klar.

"En propagandaaffisch i Kiev som visar hur ÖB Valerij Zaluzhnyi för en tillfångatagen Putin till krigsförbrytartribunalen. Foto: Cathal McNaughton, EPA/TT"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=59338414fd6e5c0c7ac9d7fbe0c6d f7c

Ukrainas ÖB släpar Putin inför domstolen för krigsbrott i Haag.
Det ser vi fram mot.
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-20 kl. 14:47.
Citera
2023-12-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssland är mer benäget att skapa "konsekvenser" på mer okonventionella och icke-militära sätt än kärnvapen. Deras uttalanden kan ses likadant.
Ja, Ryssland är ett underutvecklat trubbigt land som inte klarar av att acceptera grannländers självständighet och att arbeta diplomatiskt.

Synd att de ligger så nära Europa.
Citera
2023-12-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Oavsett vad man tycker om krig så har det varit vardagsmat genom tiderna, därför ska kloka ledare göra sitt yttersta för att bespara folk från krig, därvidlag har samtliga parter svikit. Militärer är generellt sprättiga och bröstar upp sig och måste hållas i strama tyglar.
Ja och här har ju putin lyckats särdeles väl! Ja att bespara folk från krig!
Citera
2023-12-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Oavsett vad man tycker om krig så har det varit vardagsmat genom tiderna, därför ska kloka ledare göra sitt yttersta för att bespara folk från krig, därvidlag har samtliga parter svikit. Militärer är generellt sprättiga och bröstar upp sig och måste hållas i strama tyglar.
Ja det var synd att Ryssland fallerade i det hänseendet. Den enda aggressiva parten i detta sammanhang.
Citera
2023-12-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Instämmer. Men ska man tillämpa rysk logik så är Odessa snarast en turkisk stad som ryssarna, sin vana trogen, snodde och annekterade 1789-94.
du glömmer dock att är väldigt historie intresserad o att han ger sig rätten att plocka lite ”godbitar” därur för att passa in i hans narrativ, att han får hoppa lite hit o dit bland årtal för att träffa rätt i hans dröm om att hela öst europa till hör honom är helt i linje med rysk logik
Citera
2023-12-20, 14:56
Medlem
K-Glitchens avatar
Det går ju inte direkt så där skitbra för Ukraina nu när väst börjar tröttna på att ge sitt stöd.
Jag tror personligen att Ukraina kapitulerar innan sommaren och sedan följer ett inbördeskrig tills även alla rebeller är dödade. 10-15 år.
Citera
2023-12-20, 14:59
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Men hur skall det gå till? Ockupera ett land kräver många 100.000-tals soldater och Ryssland har väl bara max 1 miljon soldater kvar?
Om tio år är dagens tioåringar 20 år. Baltikum är en bråkdel av Ukraina och kräver inga större styrkor, bara snabbhet.
Citera
2023-12-20, 15:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Mycket möjligt att kackerlackorna behöver en rejäl paus snart, men enligt Kenneth Gregg laddar de åter igen för en offensiv vid Avdiivka och Bakhmut.
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Vapnen som Ryssland fått från sina nyfunna bästa vänner Iran och Nordkorea verkar vara på upphällningen också. Vi får se.

Offensiven har inte upphört så det blir nog bara en fortsättning på den nuvarande.
Citera
2023-12-20, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
du glömmer dock att är väldigt historie intresserad o att han ger sig rätten att plocka lite ”godbitar” därur för att passa in i hans narrativ, att han får hoppa lite hit o dit bland årtal för att träffa rätt i hans dröm om att hela öst europa till hör honom är helt i linje med rysk logik

Det har jag inte glömt. Putin är ju extrem när det gäller att se allt till, vad han betraktar, som sin fördel.
Citera
2023-12-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Om tio år är dagens tioåringar 20 år. Baltikum är en bråkdel av Ukraina och kräver inga större styrkor, bara snabbhet.

Ger sig Putin sig på Baltikum innebär det krig med Nato och i en sådan kraftmätning är Ryssland chanslöst.
Citera
2023-12-20, 15:44
Medlem
HejaFinlands avatar
I Ryssland får de mobiliseringsorder samtidigt som de precis fått ryskt medborgarskap. Att få medborgarskap i Ryssland är lika med en dödsdom.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1737421011136430212
Citera
2023-12-20, 15:45
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Intressant analys av någon som hela tiden har sagt att Ukraina kommer vinna kriget.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/paasikivi-om-kriget-i-ukraina-ser-morkare-ut-nu/

Ja, själv har jag alltid varit skeptisk till dem som tror på Ukrainsk "vinst" i bemärkelsen att de kastar ut alla ryssar och sedan får krigskadestånd. Det är ju förutsatt att man definerar "vinna" som fullkomlig vinst, medan jag är mer inne på att det blir en "vinst" mer liknande Finska vinterkriget, där Finland ju fick ge upp vissa territorier men övrigt trots ursprungliga dåliga odds ändå överlevde bra och florerade som nation utan sovjetisk stövel. Till skillnad från Sovjet har Ryssland också blivit rejält tilltufsad, och den bästa seger som Ryssland kan hoppas på är och förblir pyrrhus-seger.

För övrigt är de väl bra om personer kan ändra åsikt när verkligheten pekar åt ett annat håll, bäst hade förstås varit att göra det ännu tidigare men bättre sent än aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Äntligen ett sansat inlägg i ett annars mer och mer sanslöst forum.
När det gäller förintelsen så fanns ju ett väldigt starkt incitament för Hitler till att utplåna judar. Han brann ju för den slutliga lösningen. Så att den hänt är ju inte ologiskt. Här däremot så kan man ju konstatera att Ryssland förlorar så extremt mycket goodwill i både väst och övriga världen att det är svårt att begripa logiken.

Jag tror ärligt talat att Ryssland är i väldigt starkt behov av PR-konsult, för det är så väldigt mycket de hade behövt göra och inte göra ifall de sett värdet i att ha omvärldens anseende.

I Vietnamkriget hade iaf USA en ambition med "winning hearts and minds" hos lokalbefolkningen, vilket ballade ur ju mer tiden gick och tom resulterade i massakers av civilia som förmodades vara Viet Cong-sympatisörer. Men det fanns åtminstone en ambition i början, medan Ryssland saknat sådan överhuvudtaget och väldigt tidigt svinat runt.

Det hade väl varit logiskt för Ryssland att åtminstone försöka ha något form av PR-tänk i sina operationer, men det verkar som denna PR nästan uteslutande inriktat sig mot den inhemska befolkningen och inte omvärlden.

Citat:
Märkväl, jag har aldrig påstått att Ryssarna inte utfört Bucha. Det är dem som du skriver säkerligen fullt kapabla till. Dock som i en mordrättegångsprocess så saknas motiv här medan det bara är att konstatera att andra sidan har hur mycket motiv som helst. Säger inte heller att SBU haft ihjäl sina egna och placerat dem där utan det kan ju lika gärna vara civila som dött tidigare. Oberoende tekniker från länder som ställer sig utanför konflikten borde fått undersökt liken. Grejen är den också att hade jag varit SBU chef så hade jag säkert gjort något sådant själv. Om uppgiften var att skapa ett enorm stöd i världen för Ukraina och få alla att obegränsat öppna plånboken så var det ju i så fall en väldigt lyckad operation. Tror dessvärre vi får vänta till det är fred och det finns ett riktigt incitament till att få fram vad som hände. Detta får vi nog tyvärr vänta på.

Det saknas knappast motiv bara för man säger så, att Ryssland har en förkärlek för övergrepp mot civilia är väl belagda fakta och det är knappast ont om exempel i historien där civila råkat riktigt illa ut trots att det inte funnits militärt värde alls i att skada dem.

Varför ryska soldater gör detta i betydligt större grad än andra kan man spekulera i, personligen tror jag att det extrema pennalismen dedovsjtjina spelar in, där nya rekryter behandlas som absolut lägsta skit så till den grad att vissa dör, och när de avancerat blir det i sin tur förväntat att behandla dem under sig som skit. Redan innan man kommit in på slagfältet har man då soldater med stark vana att undertrycka och plåga andra bara att man kan, som förlorat moral då de blivit så psykiskt skadade av dålig behandling. Detta tankesätt sträcker sig långt tillbaka i tiden, och grundar sig på att detta skapar hårdare och bättre soldater, men tyvärr har Ryssland inte anmärkt sig med bättre soldater utan bara "bättre" sadister.

Tror jag att dessa massakers har beodrats av Putin eller folk högre upp? Nej, beordrandet tror jag kom från lägre nivå medan högre nivå fullkomligt struntar i att sådant händer, och för att visa det tror jag tom Bucha-slaktarna fick någon fin utmärkelse av Ryssland innan de senare utplånades i kriget.
Citat:

Stör mig att om man påstår att man filmat så mycket ryssar som begår dessa brott, varför finns det då inte en enda film som faktisk visar hur en rysk soldat avrättar en ukrainsk civil? Det borde finnas om det skett i den omfattning som SBU gjorde gällande.

Det finns det, men däremot kanske inte oerhörd stor mängd för det inte direkt finns incitament att dokumentera detta till offentligheten. Tyskarna var ju väldigt noga med att dokumentera saker, men finns ju ändå inte många filmer eller bilder där personer leddes in i gaskammare och gasades till döds, trots att så ändå skett i stor skala. (Vilket för övrigt många revionister rider enormt på för att visa på att Zyklon-B inte alls användes för att gasa människor).

Det har ju genom historien funnits incitament att dokumentera övergrepp där bl.a. Genghis Khan byggde pyramider av dödskallar, och andra visade upp det på många olika sätt, just för att skrämma folk att underkasta sig då alternativet annars blir så illa.

Jag kan tänka mig att sådant också sker i random inbördeskrig i Afrika just nu, men för ett krig med såpass stor bevakning vinner man inte så många poäng på sådant, utan snarare tvärtom, inte bara för omvärlden utan också att kunna lura sin egen befolkning att de har rättfärdigt krig där "de andra" plågar oskyldiga. Med det sagt kan jag tänka mig att random soldat dokumenterar sådant privat för att skryta med, men inget de vågar sätta på Titok eller Instagram då han skulle få skit för det.

Avslutningsvis tror jag också att det finns bilder från Bucha där ryska solder tvingade bakbundna civila att marschera med ögonbindel som senare mycket riktigt visade sig blivit avrättade trots att själva avrättningsögonblicket inte fångades på film.

Men om man är tillräckligt mycket pro-ryss kan man naturligtvis spinna på att lägga in tvivel i varje minsta möjlighet, och jag tror tom att någon exceptionell stolle på detta forum sade att de civila inte alls fördes till avrättning utan till säkerhet i ett skyddsrum.

De kan man ju naturligtvis tro om man vill, men i min bok hamnar man då i samma liga som de förintelserevionister som inte bara hävdar att de tyska koncentrationslägren var motsvarande interneringslägren för Japaner av USA, utan tom mycket bättre då fångarna hade tillgång till fin vattenpool och en massa andra trevliga faciliteter.

Dvs absolut tokstolle som det absolut inte finns minsta lilla hopp för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in