2023-12-20, 13:00
Medlem
De katastrofala ryska förlustsiffrorna fortsätter, dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad.

Nya Shahed-attacker mot Ukraina – extrema ryska förluster

"Efter några dagars uppehåll är anfallen med iranska Shahed-robotar tillbaka mot Ukraina. Ryssland tog extrema förluster, men kunde inte visa upp några framgångar."

"Enligt Ukrainas generalstabs morgonrapport var de ryska förlusterna igår extrema, dvs ner från de senaste dagarnas massiva nivåer. 890 man eliminerades och sexton stridsvagnar samt 23 pansarskytte- eller motorskyttefordon slogs ut tillsammans med sexton haubitsar, två salvpjäser, 29 transportfordon och tre enheter särskild utrustning.

Det enda Ryssland enligt DeepstateMap lyckades uppnå var ca en kvadratkilometer erövrade åkrar utanför byn Novomykhailivka söder om Marinka",

https://cornucopia.se/2023/12/uppdateras-nya-shahed-attacker-mot-ukraina-extrema-ryska-forluster/

Ryssarna uppnådde under det senaste dygnet att erövra en åker.

Det Putin uppgav häromdagen som framgångar på samtliga fronter.
Blir spännande att följa när sanningen når den ryska allmänheten.
Citera
2023-12-20, 13:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssarna har förlorat 66000 man sedan nuvarande offensiv började 11 oktober. Och 985 stridsvagnar! Jag tror vi snart kommer få se en sådan "operationell paus" Ryssland hade både efter de tagit Sieverodonetsk och senare Bakhmut. Om Ryssland erövrar en mindre stad i halvåret så blir detta ett mycket långt krig. Många städer innan de når Lviv.
https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1737409953672085519

Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken77
För du har mer än bara fel. Hela din världsbild är fel. Har sett dig skriva inlägg sedan krigets start och du har inte haft ETT enda rätt. Hade jag varit dig hade jag övervägt att låsa in mig på något kloster och tänka över mitt liv ett bra tag.

Innehållslöst inlägg igen. Som nunna i ett kloster har jag fortfarande internet och kan plåga dig med mina inlägg. Men tyvärr får jag inte ha sex så jag struntar i klostret.
Citera
2023-12-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tiggarkungen Zelenskyjs regim ska alltså mobilisera ytterligare en halv miljon man som kanonmat i Washintons proxykrig:

https://www.bbc.com/news/world-europe-67767246

Till sista ukrainare, rakt in i kaklet...

Det är armén som begär det för att rädda de kvinnor och barn som de ryska massmördarna vill förgöra i Putins oprovocerade och totalt omotiverade anfallskrig.
Inget bestämt än.
Citera
2023-12-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Över en miljon man alla gånger, ackumulerat över tid.

Det är dryga miljonen.
Ryssarna har troligen 650-700 tusen man kvar efter sina katastrofala förluster.
Ett rimligt antagande är att Ukraina behöver mer än det dubbla till en signifikant insatts för att rädda kvinnor och barn undan de ryska massmördarnas fasansfulla ockupation. 1.3-1.4 miljoner. Det är väl där man bör hamna med 500 tusen ytterligare om man har bortåt 200k i totala förluster.
Citera
2023-12-20, 13:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Frankrike skall träna Ukrainska stridspiloter. Vilket flygplan? Frankrike har väl inte F16?
https://twitter.com/NOELreports/status/1737396389708001617
Citera
2023-12-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Äntligen ett sansat inlägg i ett annars mer och mer sanslöst forum.
När det gäller förintelsen så fanns ju ett väldigt starkt incitament för Hitler till att utplåna judar. Han brann ju för den slutliga lösningen. Så att den hänt är ju inte ologiskt. Här däremot så kan man ju konstatera att Ryssland förlorar så extremt mycket goodwill i både väst och övriga världen att det är svårt att begripa logiken.
Märkväl, jag har aldrig påstått att Ryssarna inte utfört Bucha. Det är dem som du skriver säkerligen fullt kapabla till. Dock som i en mordrättegångsprocess så saknas motiv här medan det bara är att konstatera att andra sidan har hur mycket motiv som helst. Säger inte heller att SBU haft ihjäl sina egna och placerat dem där utan det kan ju lika gärna vara civila som dött tidigare. Oberoende tekniker från länder som ställer sig utanför konflikten borde fått undersökt liken. Grejen är den också att hade jag varit SBU chef så hade jag säkert gjort något sådant själv. Om uppgiften var att skapa ett enorm stöd i världen för Ukraina och få alla att obegränsat öppna plånboken så var det ju i så fall en väldigt lyckad operation. Tror dessvärre vi får vänta till det är fred och det finns ett riktigt incitament till att få fram vad som hände. Detta får vi nog tyvärr vänta på.
Stör mig att om man påstår att man filmat så mycket ryssar som begår dessa brott, varför finns det då inte en enda film som faktisk visar hur en rysk soldat avrättar en ukrainsk civil? Det borde finnas om det skett i den omfattning som SBU gjorde gällande.

Oberoende forensiker har undersökt brottsplatsen Bucha.
Det är ställt bortom allt rimligt tvivel att ryssarna begick massmord på civila där.
Citera
2023-12-20, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ukraina måste kasta in 500000 nya soldater, vilket innebär att de måste ha förlorat minst lika mycket. Frågan är om det kommer en bekräftelse på att ryssarnas 37000 också är en korrekt bild.

Nej det innebär det inte.
Det innebär att de behöver en större armé.
Citera
2023-12-20, 13:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Några ryssar gömmer sig i en jordkällare men en Bradley kör över jordkällaren och sedan skjuter den automatkanon.
https://twitter.com/NOELreports/status/1737394703920681258
Citera
2023-12-20, 13:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det är dryga miljonen. Ryssarna har troligen 650-700 tusen man kvar efter sina katastrofala förluster. Ett rimligt antagande är att Ukraina behöver mer än det dubbla till en signifikant insatts för att rädda kvinnor och barn undan de ryska massmördarnas fasansfulla ockupation. 1.3-1.4 miljoner. Det är väl där man bör hamna med 500 tusen ytterligare om man har bortåt 200k i totala förluster.

Det har sagts ganska nyligen att Ryssland har 425 000 man i Ukraina nu. Det är stridande trupper inte logistik etcetera. Men med förlusterna i senaste/pågående offensiven kan det ha minskats med 15 %.

Putins Speciella Militära Operation är en total mobilisering av Rysslands hela armé och flygvapen samt att man rekryterat hundratusentals nya soldater. 83 % av armén som Ryssland hade vid krigets start har dött.
Citera
2023-12-20, 14:11
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Oberoende forensiker har undersökt brottsplatsen Bucha.
Det är ställt bortom allt rimligt tvivel att ryssarna begick massmord på civila där.

Kan du länka till uppgifter om detta, tack? Jag hoppas du begriper att jag inte kommer acceptera forensiker från väst som ”oberoende”.
Citera
2023-12-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna har förlorat 66000 man sedan nuvarande offensiv började 11 oktober. Och 985 stridsvagnar! Jag tror vi snart kommer få se en sådan "operationell paus" Ryssland hade både efter de tagit Sieverodonetsk och senare Bakhmut. Om Ryssland erövrar en mindre stad i halvåret så blir detta ett mycket långt krig. Många städer innan de når Lviv.
https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1737409953672085519

Innehållslöst inlägg igen. Som nunna i ett kloster har jag fortfarande internet och kan plåga dig med mina inlägg. Men tyvärr får jag inte ha sex så jag struntar i klostret.
Mycket möjligt att kackerlackorna behöver en rejäl paus snart, men enligt Kenneth Gregg laddar de åter igen för en offensiv vid Avdiivka och Bakhmut.

Citat:
20.12.2023 uppdateringen.
Julen närmar sig med stormsteg. Kommer turisterna att ge oss en smällkaramell på julafton? Mycket tyder på det, vid Avdiivka och Bakhmut ser vi förberedelser på en storoffensiv. Alla trupper bakom 1 försvarslinjen är satta till kontaktlinjen. Om turisterna misslyckas, vilket jag är säker på att de gör, har de använt merparten av de nya resurser som deras allierade har försett dem med. Nu borde vi ha haft 100-tals av robotplattformarna till förfogande samt tusentals drönare. Tyvärr har vi inte det så vi fightas med vad vi har.
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Vapnen som Ryssland fått från sina nyfunna bästa vänner Iran och Nordkorea verkar vara på upphällningen också. Vi får se.
Senast redigerad av Chillgren 2023-12-20 kl. 14:26.
Citera
2023-12-20, 14:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Första klassens trams inlägg. Din nivå?

Att Ryssland använder alla medel i sin propaganda och hybridkrigföring, vet vi.
Att använda afrikaner som ett medel i detta och bussa de till finska gränsen, för att vad då?
Sätta press på Finland? Knappast. Men vill använda detta inom egna led/folk och skapa en retorik om hur illa väst är, som inte tar emot flyktingar.
Medans skitlandet Ryssland medvetet skapar denna konflikt och utsätter oskyldiga människor för en rå och brutal behandling.
Nu är detta inget nytt, den äckliga människosynen som Ryssland står för, men vi i väst har mera moral än att hantera människor på detta sättet.
Ja, det vill säga. Om vi hör hemma i väst och bor i väst.

Jag tycker nog det är lite tragikomiskt ändå, att konsekvensen är cyklande afrikaner mot Finland. Du har kanske inte samma humor. Där är dock ett uns av allvar i det - Ryssland är mer benäget att skapa "konsekvenser" på mer okonventionella och icke-militära sätt än kärnvapen. Deras uttalanden kan ses likadant.

Det man bör kritisera Kreml för är inte att de hotar. Det är att de kommunicerar så vagt att det kan tolkas på många olika sätt. Jag tror dock att Putin helt enkelt skiter rätt mycket i den västliga opinionen (vilket inte är så smart). Han har troligen sagt något mer specifikt om röda linjer i privata samtal mellan honom och västliga ledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in