2023-12-20, 11:56
  #400897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men de andra nordiska länderna är med i NATO. P.g.a. det kan det inte bli en nordisk försvarsallians utan NATO. Spekulera om geopolitik baserat på en fantasi är meningslöst. Dessutom glömmer du en viktig sak. USAs kärnvapenparaply. Sverige kan bara avskräcka världens största kärnvapenmakt Ryssland med kärnvapen. Det är därför inte USA krossar Ryssland nu i Ukraina, för de har kärnvapen. Sverige skulle hamna i samma situation; ingen kan hjälpa oss om Ryssland hotar med kärnvapen. USAs kärnvapen är det viktigaste med att gå med i NATO eller alliera sig med USA.

Under hela "Kalla kriget" levde Sverige som neutral nation under kärnvapenhot från Ryssland som då hade fungerande kärnvapen. Både taktiska och globala.
Vi räknade med att skjuta ner dem.
Vi övade även på att sanera hela förband från radioaktivt nedfall och gå i strid igen. Jag tror att Rysslands hotande direkt och indirekt med kärnvapen är en papperstiger, liksom alla Potkeminkulisser de kör med nu och som alla marionetter upprepar och förstärker enligt metod M, KGB metod sedan gammalt.
Peskov, Putins desinformationsminister kör på, men det funkar inte i ett informationssamhälle.
Ryssland kör vidare på fälgarna och orkar eller kan inte göra en riktig analys av läget. Och gör fortsatt grova felbedömningar.
Jag tror att stunden snart är här då Putin och hans kleptokrater tvingas göra en Ceauşescu . Ni minns väl?

https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/rumanien/modern-historia/
__________________
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-20 kl. 12:04.
Citera
2023-12-20, 11:57
  #400898
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Vid ett anfall utan föregående varning besegras västvärlden med lätthet av Rysslands kärnvapen. Väst har ingen andraslagsförmåga eftersom det inte kommer att finnas någon kvar som kan ta de demokratiska besluten att använda kärnvapen. Därför är kärnvapenavskräckningen en myt.

Det där är falskt information .

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Letters_of_last_resort
Citera
2023-12-20, 12:00
  #400899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Vid ett anfall utan föregående varning besegras västvärlden med lätthet av Rysslands kärnvapen. Väst har ingen andraslagsförmåga eftersom det inte kommer att finnas någon kvar som kan ta de demokratiska besluten att använda kärnvapen. Därför är kärnvapenavskräckningen en myt.
o hur slår din herre ut engelska o franska kärnvapen bestyckade ubåtar?
Citera
2023-12-20, 12:05
  #400900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Tror du att man sätter vilken fanjunkare som helst vid kontrollerna?

Du tror att Ryssland kommer lyckas slå ut alla USAs kärnvapen med sina kärnvapen?

Du tror att världens kärnvapenubåtar har befäl av en ”fanjunkare”? Att det inte finns tydliga protokoll hur vedergällningen skulle gå till och när?

Det finns tydliga protokoll. Bott i ett av länderna med kärnvapenubåtar och där sett dokumentärer (med mera) om detta) och det är ingen som helst tvekan om att Moskva är borta oavsett hur deras anfall mot väst med kärnvapen skulle gå.

Sen, vad menar du med ”besegra”? Bara ett ryzztroll kan tycka att pulverisera halva jordklotet är att ”besegra”.

Snälla sluta skriv, du är för korkad.
Citera
2023-12-20, 12:09
  #400901
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Under hela "Kalla kriget" levde Sverige som neutral nation under kärnvapenhot från Ryssland som då hade fungerande kärnvapen. Både taktiska och globala.
Vi räknade med att skjuta ner dem.
Vi övade även på att sanera hela förband från radioaktivt nedfall och gå i strid igen. Jag tror att Rysslands hotande direkt och indirekt med kärnvapen är en papperstiger, liksom alla Potkeminkulisser de kör med nu och som alla marionetter upprepar och förstärker enligt metod M, KGB metod sedan gammalt.
Peskov, Putins desinformationsminister kör på, men det funkar inte i ett informationssamhälle.
Ryssland kör vidare på fälgarna och orkar eller kan inte göra en riktig analys av läget. Och gör fortsatt grova felbedömningar.
Jag tror att stunden snart är här dp Putin och hans kleptokrater tvingas glr en Ceauşescu . Ni minns väl?

https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/rumanien/modern-historia/

Ja men Sovjet respekterade Sveriges neutralitet (Med hjälp av vårat "hemliga" samarbete med USA), men inför Moskvas invasion av Ukraina skickade de ett hotfullt officiellt brev till Sverige (Och många andra länder) att vi inte fick lägga oss i och att Ryssland bestämmer vad vi får göra. Det var ett kraftigt brott mot Sovjets och tidigare Rysslands diplomati. Det fick Finland och Sverige att söka NATO-medlemskap, Moskva ändrade spelreglerna och sa att man får inte vara neutral eller bestämma om sin egen utrikespolitik. De sa i praktiken att Sverige och Finland inte har självbestämmande. Det storhetsvansinnet som inte ens Sovjet försökte sig på slog ju tillbaka stort mot Ryssland. Nu är de en sorts militärstat som använder alla sina resurser och pengar på ett regionalt krig, landet utarmas gradvis och vad som sker med det efter Putins totala tondövhet gentemot omvärlden är ännu osäkert.
Citera
2023-12-20, 12:12
  #400902
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken77
Du har fått det där om kärnvapen lite om bakfoten. Du har missförstått hur stort kärnvapenhotet är, vart det kommer ifrån och vad det innebär i praktiken. Jag har viss förståelse då jag vet vilket propagandaoffer du är, samtidigt har man skyldighet som vuxen att vara lite mer informerad än vad du är faktiskt. Personer med så bristfällig förståelse som du borde egentligen inte få rösta i riksdagsval.

Du och många andra i denna tråd är levande reklampelare till varför kunskapstester för att beviljas rösträtt bör införas.

Svamlar du utan ett enda argument eller ens eget påstående/åsikt. Varför skrev du inte bara: "Jag tycker du har fel", för det är det enda budskapet i din text.
Citera
2023-12-20, 12:13
  #400903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Fast du spekulerar ju hejvilt. Det är helt efterblivet om man för en sekund tror att Ryssland vill ta över Europa och attackera NATO. Det är halmstrån, minst sagt, från psykiskt sjuka individer på olika forum. De flesta som kommit över den psykosen vet varför kriget började, det är ingen diskussion längre.

Att idiotjävlar som du ens får sitta och sprida sån skrämselpropaganda är löjligt, särskilt när du inte backar upp det med något annat än dina egna fantasier.

Att vara med i NATO är att sälja röven och ut hela sitt land.
Förövrigt så har de flesta länder ökat produktionen av krigsmateriel av alla sorter, man flyttar omkring pjäser och förnyar. USA kommer mer än fördubbla sin produktion av det mesta.

De är relativt enkelt att se att det förbereds för ett tredje världskrig. De ni fåntrattar inte förstår, är att man producerar inte krigsmateriel för att säkra upp eller vara "redo". Man gör det för att det SKA användas. Kapitalism 1.0. Tror du seriöst man sitter och spenderar biljoner och åter biljoner för att skapa materialet för att inte använda det? Tredje världskriget kommer.

Ryssland har aldrig attackerat ett NATO-land. Det är fakta, inte spekulation.

Om det blir ett tredje världskrig så kommer Ryssland i historieböckerna skrivas som upphovsland till detta. Den ryska regimen har i åratal lönnmördat oppositionella, intrigerat i grannländer och stegvis avskaffat demokratin i sitt land. De samarbetar helt öppet med diktaturregimer som de i Iran, Syrien, Mordkorea m fl. De kallar dessa diktaturer "sina bästa vänner". Det säger något om ett land som har dessa bästisar...

I februari 2022 anföll ryssen grannlandet Ukraina trots att de lovat inför FN att inte anfalla. De har hotat omvärlden med kärnvapen och är misstänkta för krigsbrott och folkmord. Det är mot nu nämnd bakgrund löjeväckande att påstå att problemet finns på NATO-sidan (i vilken enbart ingår demokratier - med visst frågetecken för Putins kompis Erdogan-Turkiet). Ukraina har drabbats av ryssen utan egen förskyllan och att stötta dem är en hedersfråga för alla fria länder. Och ett stopp för ryssen redan här kan innebära ett stopp för ett eventuellt WW3.
Citera
2023-12-20, 12:16
  #400904
Medlem
Det finns många väldokumenterade ryska krigsbrott, väl dokumeterade, med kända ryska gärningsmän i form av soldater och officerare.

"Befälhavare döms efter att ha skjutit mot civila - gömmer sig i Ryssland
Det var under första sommaren av kriget som ryska soldater besköt en bil i närheten av den då ockuperade staden Izium. I bilen färdades ett ukrainskt par. Mannen i bilen skadades och hans fru leddes till säkerheten med hjälp av en ukrainsk drönare.

Den 25-årige ryske befälhavaren som misstänktes för att ha skjutit mot bilen har nu dömts till 15 års fängelse i Charkiv. Mannen dömdes i sin frånvaro. Han ska befinna sig i Ryssland och enligt domen kommer straffet att börja gälla från att han grips."




https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=76255ea63271fb3c9f3aaa636b221 104
__________________
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-20 kl. 12:18.
Citera
2023-12-20, 12:33
  #400905
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Fast du spekulerar ju hejvilt. Det är helt efterblivet om man för en sekund tror att Ryssland vill ta över Europa och attackera NATO. Det är halmstrån, minst sagt, från psykiskt sjuka individer på olika forum. De flesta som kommit över den psykosen vet varför kriget började, det är ingen diskussion längre.

Att idiotjävlar som du ens får sitta och sprida sån skrämselpropaganda är löjligt, särskilt när du inte backar upp det med något annat än dina egna fantasier.

Att vara med i NATO är att sälja röven och ut hela sitt land.
Förövrigt så har de flesta länder ökat produktionen av krigsmateriel av alla sorter, man flyttar omkring pjäser och förnyar. USA kommer mer än fördubbla sin produktion av det mesta.

De är relativt enkelt att se att det förbereds för ett tredje världskrig. De ni fåntrattar inte förstår, är att man producerar inte krigsmateriel för att säkra upp eller vara "redo". Man gör det för att det SKA användas. Kapitalism 1.0. Tror du seriöst man sitter och spenderar biljoner och åter biljoner för att skapa materialet för att inte använda det? Tredje världskriget kommer.
Massa svammel från Putinfan. Putin har inbillat folk att ryssen är störst, bäst och smartast. Sanningen är minst, sämst och korkad.
Citera
2023-12-20, 12:41
  #400906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag liksom du lever också med drömmar och fantasier!
Hur det går i Ukraina, det skiter jag i, men andra saker är viktigare.
Mitt önsketänkande är att Putin ockuperar Sverige, och sedan förvisar alla "svenska" blattar till någon idag totalt obebodd del av Sibirien eller ö i Norra Ishavet.
Detta är ju inte särskilt troligt, men man kan ju alltid hoppas.
Jag har en bättre idé: Du flyttar till ditt drömland Ryssland så slipper vi i Sverige dras med din rasistiska smörja!
Citera
2023-12-20, 12:42
  #400907
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men Sovjet respekterade Sveriges neutralitet (Med hjälp av vårat "hemliga" samarbete med USA), men inför Moskvas invasion av Ukraina skickade de ett hotfullt officiellt brev till Sverige (Och många andra länder) att vi inte fick lägga oss i och att Ryssland bestämmer vad vi får göra. Det var ett kraftigt brott mot Sovjets och tidigare Rysslands diplomati. Det fick Finland och Sverige att söka NATO-medlemskap, Moskva ändrade spelreglerna och sa att man får inte vara neutral eller bestämma om sin egen utrikespolitik. De sa i praktiken att Sverige och Finland inte har självbestämmande. Det storhetsvansinnet som inte ens Sovjet försökte sig på slog ju tillbaka stort mot Ryssland. Nu är de en sorts militärstat som använder alla sina resurser och pengar på ett regionalt krig, landet utarmas gradvis och vad som sker med det efter Putins totala tondövhet gentemot omvärlden är ännu osäkert.

Hålller med i stort men inte hade Östeuropa någon självbestämmanderätt under sovjettiden direkt.
Citera
2023-12-20, 12:49
  #400908
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Hålller med i stort men inte hade Östeuropa någon självbestämmanderätt under sovjettiden direkt.

Nej de räknades inte till de neutrala stater som Sovjet respekterade efter delning av Europa (Malta?). Finland, Sverige och Österrike. Kanske Jugoslavien också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in