2023-01-27, 17:42
Medlem
Personalflykt från kommunala Sjöviksskolan i Stockholm - elever slår/hotar personal

https://www.mitti.se/sidan-45/personalflykt-fran-sjoviksskolan-6.3.57041.77e216c554
Brister i arbetet mot kränkande behandling, elever som slår och hotar personalen och anställda som säger upp sig för att de inte står ut.

Nu kommer hård kritik mot Sjöviksskolan, både från Skolinspektionen, anställda och före detta anställda.

Rektor är Karin Langlet, som lett arbetet i den växande skolan sedan start.

Bara under 2022 anmälde de över 100 fall när elever bland annat sparkat, slagits och rivits.

Andra skolor i Hägersten-Älvsjö har betydligt färre sådana anmälningar, de flesta inte ens 10.

Karin Langlet betonar att hon ser allvarligt på våldet.

– Vi har utåtagerande elever och vi arbetar medvetet med att både deras och de anställdas arbetsmiljö ska vara så god som möjligt. Våldet är ett problem men jag är stolt över att vi har hög anmälningsfrekvens, eftersom det gör att vi kan jobba med det.

Vad säger ni om detta?

Vad säger vänstern om att en kommunal skola har en katastrofal arbetsmiljö?

Är det rätt att förmildra våldsamma elever med ordvalet "utåtagerande"?

Vilka är de våldsamma eleverna?
Citera
2023-01-27, 17:49
Avslutad
Det ser inte bättre ut på engelska skolan 100m bort. Föräldrar som slåss utanför stup i kvarten
Citera
2023-01-27, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Personalflykt från kommunala Sjöviksskolan i Stockholm - elever slår/hotar personal

https://www.mitti.se/sidan-45/personalflykt-fran-sjoviksskolan-6.3.57041.77e216c554
Brister i arbetet mot kränkande behandling, elever som slår och hotar personalen och anställda som säger upp sig för att de inte står ut.

Nu kommer hård kritik mot Sjöviksskolan, både från Skolinspektionen, anställda och före detta anställda.

Bara under 2022 anmälde de över 100 fall när elever bland annat sparkat, slagits och rivits.

Andra skolor i Hägersten-Älvsjö har betydligt färre sådana anmälningar, de flesta inte ens 10.

– Vi har utåtagerande elever och vi arbetar medvetet med att både deras och de anställdas arbetsmiljö ska vara så god som möjligt. Våldet är ett problem men jag är stolt över att vi har hög anmälningsfrekvens, eftersom det gör att vi kan jobba med det.

Vad säger ni om detta?

Ja vad säger man, som bäddar får man ligga. Kan va bra att lärare får sig en omgång så dom lär sig något, kanske lär sig att det är en dålig ide att förespråka att man vräka in folk från skit länder. Till 99% att det inte e någon Niklas eller Gunnar som varit igång.
Citera
2023-01-27, 19:10
Medlem
6stringlevins avatar
Ser att skolan ligger i närförort och skall alltså vare ett steg bättre.

Go Stockholm. SNart ser det likadant ut innanför tullarna. Mamlö och Göteborg gratulerar!
Citera
2023-02-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2aFrukosten
Det ser inte bättre ut på engelska skolan 100m bort. Föräldrar som slåss utanför stup i kvarten

Måste jag helt missat och går förbi mer eller mindre dagligen.
Citera
2023-12-20, 11:09
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Vad säger ni om detta?

DN lyfter ånyo Sjöviksskolan. Det finns två möjligheter.

1. Det är främst svenska elever. Isf vill DN beslutsamt sätta bilden, att det främst är svenska elever, som är skolans problemelever.

2. Det är främst elever med utländsk bakgrund. DN anser i så fall, att andelen "hot och våldsincidenter mot personal och elever" har gått över en gräns.

Citat:
Hot och våld mot personal på Sjöviksskolan i Årstaberg

I augusti misshandlade en elev en lärare på Sjöviksskolan så illa att hen måste åka ambulans till sjukhus. De senaste två åren har lärare på skolan rapporterat in 166 händelser med hot och våld mot personal.

– Det som händer på Sjöviksskolan är inte normalt, säger Eva Löfqvist, huvudskyddsombud för skolan vid Sveriges Lärare.

https://www.dn.se/sverige/hot-och-vald-mot-personal-pa-sjoviksskolan-i-arstaberg/

Citat:
Skolborgarrådet om situationen på Sjöviksskolan: ”Djupt illa berörd”

Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) hade ingen aning om de höga siffrorna över hot och våld på Sjöviksskolan i Stockholm. Uppgifterna rapporteras inte till politikerna.

Enligt oppositionen är det Emilia Bjuggren själv som borde ha koll på statistiken.

https://www.dn.se/sverige/skolborgarradet-om-situationen-pa-sjoviksskolan-djupt-illa-berord/
Citera
2023-12-20, 11:12
Medlem
Citat:
Vad säger ni om detta?
Jag tycker om att de får känna på sina skyddslingars våldsamma tendenser. De bryr sig inte när andra drabbas så det är vad man kallar poetisk rättvisa - som äntligen har hunnit ikapp dem.
Citera
2024-05-10, 10:19
Medlem
knors avatar
Problemen är inte slut.
https://www.dn.se/sverige/ny-misshandel-pa-omskrivna-sjoviksskolan-i-stockholm-elev-fick-uppsoka-sjukhus-for-vard/

Det verkar vara en specifik elev som misshandlar både lärare och elever så att de hamnar på sjukhus. Jag förstår inte hur föräldrarna till barn i den här skolan klarar av att sitta så tungt på sina händer. En sån elev skulle nog må bra av att själv få sitta i rullstol.

(Kalla mig keyboard warrior. Utan att gå in på detaljer så är jag "införstådd" med fall där en förälder med ett konkret problem av typen utsatt avkomma samlat några starka vänner och gjort slag i saken. Det var många år sedan, men gav varaktigt positivt resultat.)
Citera
2024-05-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I augusti misshandlade en elev en lärare på Sjöviksskolan så illa att hen måste åka ambulans till sjukhus.

Jag slår vad om att denna lärare är mästare i lågaffektivt bemötande.

Det är lika effektivt med lågaffektivt bemötande mot en våldsam elev som kristendom mot Islam. Det är inte den som vänder andra sidan till som kommer gå vinnande ur striden...
Citera
2024-05-10, 20:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Jag slår vad om att denna lärare är mästare i lågaffektivt bemötande.

Det är lika effektivt med lågaffektivt bemötande mot en våldsam elev som kristendom mot Islam. Det är inte den som vänder andra sidan till som kommer gå vinnande ur striden...

Det senaste (?) offret, en annan elev (flicka) "vårdas nu i hemmet och har enligt uppgift till DN hjärnskakning, ett jack i huvudet, skada på näsan och en skada i armen."

Våldsamma elever ska självfallet inte vara i en klass, där de kan skada andra elever.
Citera
2024-05-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det senaste (?) offret, en annan elev (flicka) "vårdas nu i hemmet och har enligt uppgift till DN hjärnskakning, ett jack i huvudet, skada på näsan och en skada i armen."

Våldsamma elever ska självfallet inte vara i en klass, där de kan skada andra elever.
Där har du fel, alla ska med!!!

Det är helt logiskt att en elev ska förstöra undervisningen för övriga 29 och att den svenska skolan skall anpassa sig efter de små liven som har allra sämst förutsättningar för att få studiero hemma. Därför ska barnen inte få ha hemläxor för det blir så orättvist om Sven, Anna och Gunnar kan få hjälp hemma med läxorna när lilla Muhammed tvingas sälja knark på fritiden.

Hur det ska gå för Sven, Anna och Gunnar i framtiden är dock ovisst då de inte har en klan bakom sig och skall konkurrera med Kinesiska barn som läser typ 10 timmar matte om dagen..

Men Svenska föräldrar vill väl ha det så, slänger sina egna ungar under bussen av rädsla att bli kallad rasist...
Citera
2024-05-10, 20:59
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Problemen är inte slut.
https://www.dn.se/sverige/ny-misshandel-pa-omskrivna-sjoviksskolan-i-stockholm-elev-fick-uppsoka-sjukhus-for-vard/

Det verkar vara en specifik elev som misshandlar både lärare och elever så att de hamnar på sjukhus. Jag förstår inte hur föräldrarna till barn i den här skolan klarar av att sitta så tungt på sina händer. En sån elev skulle nog må bra av att själv få sitta i rullstol.

(Kalla mig keyboard warrior. Utan att gå in på detaljer så är jag "införstådd" med fall där en förälder med ett konkret problem av typen utsatt avkomma samlat några starka vänner och gjort slag i saken. Det var många år sedan, men gav varaktigt positivt resultat.)
Om det är ett barn som utfört över 100 attacker på elever och lärare så är det ansvarslöst av skolledningen att inte transportera barnet till psykvården.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in