2023-12-19, 23:12
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Får inte Försäkringskassan besked från läkaren om vederbörande har cancer eller inte innan de betalar ut?

Det borde vara så. Men jag är osäker. Patientsäkerheten är nästan absurd i vissa lägen. Att det kan fattas olika beslut inom samma myndighet, för att informationen inte får delas hur som helst.

Och det påhittade assistansbehovet behövde inte vara cancerrelaterat. Den här kvinnan verkar inte ha några samvetskval någonstans.

Hon kan alltså ha hävdat precis vad som helst inför Försäkringskassan, för att lögnerna ska generera pengar till sitt och sambons luftslott.

Det skulle inte förvåna mig om hon påstått att hon är helt orörlig, men som ändå kan röra sig helt obehindrat. Allt för pengarna.

Men, jag vet ingenting om varken henne eller ärendet som sådant. Vore intressant att få veta om min fördomsradar har rätt ännu en gång.
Citera
2023-12-19, 23:37
Medlem
Är det på något sätt relaterat till det här?

(FB) Skaraborg, Åtta personer misstänks ha lurat Försäkringskassan på sju miljoner
Citera
2023-12-19, 23:42
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Är det på något sätt relaterat till det här?

(FB) Skaraborg, Åtta personer misstänks ha lurat Försäkringskassan på sju miljoner

Det kan det absolut vara. Då får min tråd gärna fästas in i den befintliga, som jag inte hittade när jag sökte tidigare.
Citera
2023-12-20, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Får inte Försäkringskassan besked från läkaren om vederbörande har cancer eller inte innan de betalar ut?

Jag vet exempel där en cancersjuk inte ansetts tillräckligt cancersjuk för sjukskrivning på 100%, att sådant här rinner igenom är sjukt…

Har aldrig hört talas om att FK betalar ut pengar innan sjukintyg…
Citera
2023-12-20, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens
Jag vet exempel där en cancersjuk inte ansetts tillräckligt cancersjuk för sjukskrivning på 100%, att sådant här rinner igenom är sjukt…

Ja precis. Min polare blev utförsäkrad någon månad innan han avled av cancer.
Citera
2023-12-20, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Det borde vara så. Men jag är osäker. Patientsäkerheten är nästan absurd i vissa lägen. Att det kan fattas olika beslut inom samma myndighet, för att informationen inte får delas hur som helst.

Och det påhittade assistansbehovet behövde inte vara cancerrelaterat. Den här kvinnan verkar inte ha några samvetskval någonstans.

Hon kan alltså ha hävdat precis vad som helst inför Försäkringskassan, för att lögnerna ska generera pengar till sitt och sambons luftslott.

Det skulle inte förvåna mig om hon påstått att hon är helt orörlig, men som ändå kan röra sig helt obehindrat. Allt för pengarna.

Men, jag vet ingenting om varken henne eller ärendet som sådant. Vore intressant att få veta om min fördomsradar har rätt ännu en gång.

Många brukare överdriver sitt sjukdomstillstånd rejält och anhöriga och exempelvis assistansföretaget är i maskopi med varandra, en del är inte ens sjuka.
Inte alls ovanligt. Enkelt sätt att tjäna pengar och få hit anhöriga eller andra personer som vill flytta till Sverige med lite arbetstillståndsfiffel. Win win för företaget och för brukaren.
Citera
2023-12-20, 08:43
Medlem
Artikel från expressen, kampar-for-sitt-liv--kan-raddas-utomlands/
Citera
2023-12-20, 10:47
Medlem
Är du säker på att det gäller henne?
Citera
2023-12-20, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenskraparn
Artikel från expressen, kampar-for-sitt-liv--kan-raddas-utomlands/
Nja, nu är du nog lite fel ute.
Citera
2023-12-20, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens

Man borde helt klart även kolla upp personen på Försäkringskassan, finns omfattande korruption i dagens samhälle.
Citera
2023-12-21, 03:52
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Många brukare överdriver sitt sjukdomstillstånd rejält och anhöriga och exempelvis assistansföretaget är i maskopi med varandra, en del är inte ens sjuka.
Inte alls ovanligt. Enkelt sätt att tjäna pengar och få hit anhöriga eller andra personer som vill flytta till Sverige med lite arbetstillståndsfiffel. Win win för företaget och för brukaren.

Så är det naturligtvis. Det ligger i sakens natur att många försöker gama ur så mycket som möjligt, eftersom att de kan göra det. Och även ofta, komma undan med det.

Många kriminella mjölkar landet på bidrag så till den grad att bidragen/ersättningarna de felaktigt tar emot, helt och hållet kan finansiera lyxkonsumtion och en massa annat skumrask.

Det vore intressant om någon hade gjort en undersökning på hur pengarna flödat till olika kriminella konstellationer, och vad pengarna faktiskt går till.
Citera
2023-12-21, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Så är det naturligtvis. Det ligger i sakens natur att många försöker gama ur så mycket som möjligt, eftersom att de kan göra det. Och även ofta, komma undan med det.

Många kriminella mjölkar landet på bidrag så till den grad att bidragen/ersättningarna de felaktigt tar emot, helt och hållet kan finansiera lyxkonsumtion och en massa annat skumrask.

Det vore intressant om någon hade gjort en undersökning på hur pengarna flödat till olika kriminella konstellationer, och vad pengarna faktiskt går till.

Det skulle vara mycket intressant att se vart alla pengar går. Det är ju inte bara stora ligor som fifflar utan det är mindre företag/personer som lätt går under radarn.
Fiffel med tidrapportering är bara en del. Finns mycket mer att gräva i så skulle man hitta både det ena och det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in