2023-12-16, 19:58
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Hellberg officiellt klar nu
https://www.hammarbyfotboll.se/nyheter/kim-hellberg-hammarbys-nye-huvudtraenare

Känns bra! Men jag hoppas det blir med lugnt på tränarposten. Har alltid föredragit långa sejourer där tränare får tid även i motgång. Större chans för det med ett inhemskt namn (även om jag helst sett att Marti stannade kvar).

Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Skönt, enligt Disco är även Erabi på väg stt förlänga. Positiva vindar i Bajenland just nu!

Hoppas det stämmer. Viktigt att ha en pjäs där framme som bevisat sig.
2023-12-17, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Känns bra! Men jag hoppas det blir med lugnt på tränarposten. Har alltid föredragit långa sejourer där tränare får tid även i motgång. Större chans för det med ett inhemskt namn (även om jag helst sett att Marti stannade kvar).

Hoppas det stämmer. Viktigt att ha en pjäs där framme som bevisat sig.

Jo Hellberg lär ju iaf stanna ett tag, aldrig bra med tränare som Marti som verkade blicka åt andra håll typ hela tiden, inte en jättebra signal han ger till truppen genom att visa en vilja att lämna.
Hellberg är en bra värvning av Hammarby, gäller att ge honom tid och inte börja med avgångskrav om år1 går dåligt så blir det bra.

Angående Erabi så vet jag inte, självklart bra att ni verkar få ett nytt nytt kontrakt men killen verkar vilja lämna snart och med C som ny agent lär det ju vara ett nytt kontrakt där mkt av pengarna hamnar i andras fickor snarare än i Hammarbys.
Erabi kommer bli riktigt bra men inte riktigt toppklass i AS ännu och blir vinsten 15 matcher 5 mål och 20 millar hos Hammarby under sommarfönstret så är det inte fantastiskt och kanske bättre att släppa redan nu för 20-30 mill.
2023-12-18, 17:15
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Jo Hellberg lär ju iaf stanna ett tag, aldrig bra med tränare som Marti som verkade blicka åt andra håll typ hela tiden, inte en jättebra signal han ger till truppen genom att visa en vilja att lämna.
Hellberg är en bra värvning av Hammarby, gäller att ge honom tid och inte börja med avgångskrav om år1 går dåligt så blir det bra.

Angående Erabi så vet jag inte, självklart bra att ni verkar få ett nytt nytt kontrakt men killen verkar vilja lämna snart och med C som ny agent lär det ju vara ett nytt kontrakt där mkt av pengarna hamnar i andras fickor snarare än i Hammarbys.
Erabi kommer bli riktigt bra men inte riktigt toppklass i AS ännu och blir vinsten 15 matcher 5 mål och 20 millar hos Hammarby under sommarfönstret så är det inte fantastiskt och kanske bättre att släppa redan nu för 20-30 mill.

Det är väl allmänt svårt för allsvenska klubbar att hålla i sina pjäser när det kommer större aktörer och rycker i dem.

Erabi känns som ett praktexempel på vad som händer när snillen i podcasts och andra forum snackar upp en godkänd spelare till skyarna utan fog för sina åsikter. Bara för att han tog steget från HTFF till A-laget med 7+0 på 1280 minuter så räknar dem iskallt med att han fortsätter att ta kliv i samma storlek och t.ex. vinner skytteligan om han stannar hela säsongen. Fotboll fungerar ju inte så, är man si och så bra vid 20 år garanterar det noll om hur bra man är vid 21 osv. Framförallt inte att utvecklingen är linjär och 100% förutsägbar.

Med det sagt så om han lämnar ska en ny anfallare in som måste vara lika bra om inte bättre vilket såklart är lättare sagt än gjort. Planerar man för en sommarflytt måste man antingen kirra ersättaren nu eller fixa några kandidater att hämta under sommarfönstret. Lämnar ju en hel del risk för flopp osv som kan skjuta resten av säsongen i sank
2023-12-19, 13:10
Medlem
Clownen-Manne the gift that keeps giving

Efter att med hjälp av Universal olagligen flyttat en underårig spelare från BP till AIK så blev det panik och BP kompenserades med 30% på framtida intäkter på Jonah Kusi Asare.
2023-12-19, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945

Efter att med hjälp av Universal olagligen flyttat en underårig spelare från BP till AIK så blev det panik och BP kompenserades med 30% på framtida intäkter på Jonah Kusi Asare.
Ja, inte nog med att han kostade klubben ex antal miljoner i Fischers lån, Durmaz och Keitas sign-on, lön och så småningom pengar i den ekonomiska uppgörelsen som kommer krävas för att bli av med de senare. Han ser även till att klubben förlorar vad man kan anta 20-30 miljoner genom denna härva.

Den 6 månader långa jakten på sportchef tog garanterat 3x så lång tid för att han tyckte att han själv var bättre än alla alternativ.

Det enda som saknas nu är ju att det kommer fram att han förskingrat pengar, utöver den lön han hade medans han lajvade sportchef.

Eldarn har inte velat visa sig sen han skrev romaner om att Manuel Lindberg var det bästa som hänt svensk fotboll och så rätt han fick.
2023-12-19, 16:04
Medlem
Teus avatar
Citat:

Var har du läst detta? Mig veterligen fick vi betala en liten straffavgift till BP men jag har aldrig hört något om någon 30% VFK där.
2023-12-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Var har du läst detta? Mig veterligen fick vi betala en liten straffavgift till BP men jag har aldrig hört något om någon 30% VFK där.
https://x.com/martinaghassi/status/1737079918893101342?s=46
2023-12-19, 16:53
Medlem
Teus avatar
Citat:
https://x.com/martinaghassi/status/1737079918893101342?s=46
Jag har oerhört svårt att se att detta skulle stämma.
2023-12-19, 18:12
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag har oerhört svårt att se att detta skulle stämma.
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/kompensation-bakom-bps-hoga-vidareforsaljning-pa-kusi-asare-var-i-konflikt-me/
2023-12-19, 21:56
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorrkan
Ja, inte nog med att han kostade klubben ex antal miljoner i Fischers lån, Durmaz och Keitas sign-on, lön och så småningom pengar i den ekonomiska uppgörelsen som kommer krävas för att bli av med de senare. Han ser även till att klubben förlorar vad man kan anta 20-30 miljoner genom denna härva.

Den 6 månader långa jakten på sportchef tog garanterat 3x så lång tid för att han tyckte att han själv var bättre än alla alternativ.

Det enda som saknas nu är ju att det kommer fram att han förskingrat pengar, utöver den lön han hade medans han lajvade sportchef.

Eldarn har inte velat visa sig sen han skrev romaner om att Manuel Lindberg var det bästa som hänt svensk fotboll och så rätt han fick.

Stämmer väl inte helt då Jonah inte hade spelat i AIK annars. Jag menar oavsett bortfall så är det ju bättre att sälja honom och dela ut procent till BP än att inte ha honom alls. Säger inte att Jonah till AIK är Manuels förtjänst helt och hållet men just i det här fallet så är det ju ekonomist gynnsamt agerat.

Men allt annat stämmer tyvärr
2023-12-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Stämmer väl inte helt då Jonah inte hade spelat i AIK annars. Jag menar oavsett bortfall så är det ju bättre att sälja honom och dela ut procent till BP än att inte ha honom alls. Säger inte att Jonah till AIK är Manuels förtjänst helt och hållet men just i det här fallet så är det ju ekonomist gynnsamt agerat.

Men allt annat stämmer tyvärr
Rapporterna från fotboll sthlm mfl. gör gällande att klausulen skrevs in i efterhand för att rädda relationen med BP efter att man brutit mot den alliansöverenskommelsen och värvat en annan ungdomsspelare från BP.

Jonah var alltså redan kontrakterad.

Det var alltså inte en förutsättning för att Jonah skulle hamna i AIK, utan ett sätt att rädda relationen med BP/mörklägga metoderna man använt för att värva den andra spelaren.
2023-12-20, 08:00
Medlem
Jag har en allmän fråga om vidareförsäljningsklausuler (VFK) På supportrar låter det som att en 30% VFK bara ger 30% på det överskjutande beloppet på det fasta beloppet vid försäljningen. Men borde det inte gälla totalen, dvs också 30% av alla rörliga belopp och även 30% av framtida intäkter på köpande klubbs vidareförsäljnings klausuler?

Exempel, AIK supportrar diskuterar nu att man ska blåsa BP genom att sälja Jonah för 10 MSEK så man bara behöver ge BP strax under 3 miljoner och sedan skriva klausuler där den verkliga köpesumman betalas ut som rörlig ersättning och VFK. Men BP borde ju rimligen få pengar där också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in