Resultat: Kommer civila biljettkontrollanter återigen att misshandla resenärer?
Ja
75,41%
46 röster
Nej
24,59%
15 röster
2023-12-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Det är bra att de som inte betalar för sig får stryk. Förhoppningsvis gör de inte om det igen.

Det är faktiskt ett lagbrott att resa utan en giltig biljett.

Dock så finns det ju fortfarande kryphål som aldrig kommer att täppas till.

Ta som exempel att jag ska åka från Kungsbacka till Göteborg och inte ska resa tillbaks inom 3 timmar , istället för att köpa biljetten i appen för 70kr som är förbrukar efter 3 timmar så köper jag en pappersbiljett och åker på.

Sedan är det bara att skriva i valfritt forum och fråga om någon vill ha biljetten för halva priset och åka motsatt håll på inom tidsramen.

Dessa biljetter kräver ofta ingen legitimation och jag får 50% återbäring på mina köp istället för 20% på var 5.e köp som Västtrafik har i sin app.
Senast redigerad av miohmamma 2023-12-18 kl. 19:54.
Citera
2023-12-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Om alla betalade skulle biljettpriserna kunna sänkas med en tredjedel.
Det är främst folk från orten som fuskåker. I Angered ligger fuskåkandet runt 85 procent.

Inga priser skulle sänkas. Eventuella intäkter skulle slukas av det svarta hål av byråkrati och "klimatanpassningar" som karaktäriserar all offentlig sektor (dit jag räknar kollektivtrafiken).
Citera
2023-12-18, 21:41
Avslutad
Det borde alla ha, särskilt Stockholm.
Citera
2023-12-18, 21:45
Medlem
Studsbolls avatar
Jag hade inte velat jobba som civil biljettkontrollant. Mängden lättkränkta babbeluringar som kommer reagera med våld när de ertappas är stor. Jag tror inte heller att denna metod kommer fungera bättre nu än förra gången de hade civila kontrollanter. De som vill göra rätt för sig kommer göra det och de övriga kommer planka som de alltid gjort.
Citera
2023-12-18, 22:14
Medlem
Det är konstigt att det här med kontrollanter verkar fungera i andra länder. Bara i år har jag blivit kollad i Finland, Polen och Österrike.
På bussen i Polen stängde dom dörrarna tills alla var kontrollerade.
Citera
2023-12-18, 22:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Wacks
Funkar enligt rykte inte längre då appen har en funktion som visar när på sekunden en biljett är köpt. Då man måste ha en giltig biljett när man kliver på så kan de ta dig om du köper när du redan sitter på.

Smitarna står ofta nära biljettautomaten. Ser de en kontrollant stiga på så är det bara att vifta med kontokortet framför automaten så får man en biljett blixtsnabbt. De köper alltså biljetten redan när de ser kontollanter på hållplatsen, även om de inte stiger på just den vagnen/bussen.
Citera
2023-12-18, 22:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miohmamma
Dock så finns det ju fortfarande kryphål som aldrig kommer att täppas till.

Ta som exempel att jag ska åka från Kungsbacka till Göteborg och inte ska resa tillbaks inom 3 timmar , istället för att köpa biljetten i appen för 70kr som är förbrukar efter 3 timmar så köper jag en pappersbiljett och åker på.

Sedan är det bara att skriva i valfritt forum och fråga om någon vill ha biljetten för halva priset och åka motsatt håll på inom tidsramen.

Dessa biljetter kräver ofta ingen legitimation och jag får 50% återbäring på mina köp istället för 20% på var 5.e köp som Västtrafik har i sin app.

Inte så lätt att köpa pappersbiljetter längre nu när SJ avskaffat de flesta biljettautomater..
Citera
2023-12-18, 23:28
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Det handlar inte om att VT '"förlorar" inkomster.
Det är bullshit.
De skall statuera exempel.
Folk klagar på att det blivit dyrare och dyrare.
De skyller på fuskåkarna och säger att det är pga dem som priserna går upp.
Det är inte sant.
Det har med hur dåligt företaget sköts att göra mer än något annat.

De lyfter bidrag. 50 procent av deras verksamhet finansieras av skatt.

Jag minns när de körde razzior. Ca 10 år sedan.
Då stod det 10 kontrollanter med 2 väktare på en hållplats och ingen fick gå av utan att visa biljett.
De som åkte fast blev grabbade av väktarna och ledda av bussen/vagnen.
Det såg inte bra ut. Kändes extremt osvenskt.
Det upprörde många och de lade ner det efter massiv kritik från allmänheten.

Hur ser biljettkontrollanter ut idag?
80-90% är blattar.

Hur ser biljettkontroller ut idag?
Majoriteten görs i centrala Göteborg.
Ute i bergsjön/biskop/angered....nästan inga kontroller.

Detta har jag empirisk erfarenhet av.

Sen ni som säger att det bara är att köpa en biljett när man ser dem. Det är fel.
De kollar klockslag när de går på och om du köpt en biljett typ nyss så säger dem att du inte hade ett giltigt färdbevis när du gick på, vilket man skall ha.
Detta hände mig när jag precis hann med en buss jag var tvungen att hinna med för ett par år sen.
1200 spänn pang.
1600 tror jag det ligger på idag.

Kommer detta lyfta VT? Nej.
Kommer detta ge deras företag ett bättre rykte? Nej.

Kommer folk fortsätta planka? Ja.
Kommer det komma nya appar som ger fuskåkare fördelar? Ja
Citera
2023-12-19, 01:24
Medlem
sanchoos avatar
Hur ser det juridiska ut nu med civilklädda?

Vad händer om man säger "Jag har biljett men vill inte visa den för dig"
Vad kan hända förutom att man får stiga av?
Citera
2023-12-19, 01:40
Medlem
R.Wackss avatar
[quote=Det där om att köpa innan tror jag blir svårt att driva i domstol då de faktiskt finns biljetter som endast säljs ombord (betalning med bankkort i zon A).
Motsägelsefullt, sa Bull.[/QUOTE]

Bara när det gäller de 2 gamla generationerna spårvagnar, inte bussar eller nya. Så det så sa Bill.
Senast redigerad av R.Wacks 2023-12-19 kl. 01:59. Anledning: Felmarkering i citat
Citera
2023-12-19, 05:31
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Hetlevrade araber som civila kontrollanter kommer inte bli lyckat. De tar sin roll på för stort allvar och kommer inte att vika sig för en som vägrar att visa giltigt färdbevis.
Citera
2023-12-19, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Det handlar inte om att VT '"förlorar" inkomster.
Det är bullshit.
De skall statuera exempel.
Folk klagar på att det blivit dyrare och dyrare.
De skyller på fuskåkarna och säger att det är pga dem som priserna går upp.
Det är inte sant.
Det har med hur dåligt företaget sköts att göra mer än något annat.

De lyfter bidrag. 50 procent av deras verksamhet finansieras av skatt.

Jag minns när de körde razzior. Ca 10 år sedan.
Då stod det 10 kontrollanter med 2 väktare på en hållplats och ingen fick gå av utan att visa biljett.
De som åkte fast blev grabbade av väktarna och ledda av bussen/vagnen.
Det såg inte bra ut. Kändes extremt osvenskt.
Det upprörde många och de lade ner det efter massiv kritik från allmänheten.

Hur ser biljettkontrollanter ut idag?
80-90% är blattar.

Hur ser biljettkontroller ut idag?
Majoriteten görs i centrala Göteborg.
Ute i bergsjön/biskop/angered....nästan inga kontroller.

Detta har jag empirisk erfarenhet av.

Sen ni som säger att det bara är att köpa en biljett när man ser dem. Det är fel.
De kollar klockslag när de går på och om du köpt en biljett typ nyss så säger dem att du inte hade ett giltigt färdbevis när du gick på, vilket man skall ha.
Detta hände mig när jag precis hann med en buss jag var tvungen att hinna med för ett par år sen.
1200 spänn pang.
1600 tror jag det ligger på idag.

Kommer detta lyfta VT? Nej.
Kommer detta ge deras företag ett bättre rykte? Nej.

Kommer folk fortsätta planka? Ja.
Kommer det komma nya appar som ger fuskåkare fördelar? Ja

Spot on!

Detta kommer fungera lika dåligt som sist de försökte. Det kommer sluta med kalabalik som alla de andra gångerna, med våld och enormt negativ press för Västtrafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in