2023-12-19, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dofehix
Det är ju dessa som går och röstar med röven sen också.. vilket påverkar hela samhället.
Flesta kvinnor bör klassa som samhällsfara och gå runt med varningstriangel tatuerat i pannan

Är det kvinnor eller män som gav kvinnor rösträtt?

Svara på den frågan så ser du att alla män är inte perfekta heller.
Citera
2023-12-19, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av priz

Det var väl kåta män som simpade. Men det går ju att dra tillbaka rösträtten också så vi kan få leva i utopi någon gång
Citera
2023-12-19, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Födslotalen har väldigt lite att göra med konjunktur utan i princip bara kulturella värderingar. I fattigaste delen av världen sprutar man ut barn utan att reflektera hur man ska försörja barnen.

Nej många fler faktorer påverkar födelsetalen, och religion är bara en liten faktor.

Du pratar om varför genomsnittliga födelsetal skiljer mellan länder. I I-länder som saknar dagis, som i Sydeuropa, är födelsetalen numera låga, för att kvinnor jobbar - trots att de länderna är katolska och förr hade höga födelsetal. I fattiga länder som saknar tillgång till preventivmedel, pension och äldreomsorg, och har hög barnadödlighet, skaffar man många barn som en försäkring inför ålderdomen. När länder blir rika sjunker födelsetalen automagiskt. Asien har nu fått låga födelsetal, Afrika har fortfarande höga födelsetal, både kristna och muslimska samhällen.

Jag pratar om hur födelsetalen förändras över tid i samma land. Födelsetalen i Sverige ökar periodiskt ungefär vart 25:e år efter 40-talistgenerationen ("babyboomers", "jätteproppen Orvar"), som var stor pga att det var krig. 40-talisternas barn, barnbarn och barnbarnsbarn bildar därmed också stora generationer, och däremellan är det dippar i födelsetalen. Dessutom har födelsetalen varit stora under ekonomiska rekordår, t.ex. på 60-70-talet och kring 1990 (då filmen Babyboom kom). Födelsetalen rasade plötsligt i slutet av 90-talet när Sveriges ekonomi krisade och arbetslösheten var rekordhög.
Senast redigerad av guru1966 2023-12-19 kl. 20:05.
Citera
2023-12-19, 20:09
Avslutad
Citat:

Vem fick männen rösträtten av då?
Citera
2023-12-19, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vem fick männen rösträtten av då?

Skapade den själva.
Citera
2023-12-19, 20:41
Avslutad
Citat:
Skapade den själva.
Hur skapade de den då?
Citera
2023-12-19, 20:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.Stahlinder
Vad menar du? Vi får ju hjälp av kebabtekniker från hela MENA och världen i övrigt att fylla luckorna. Det blir bra detta kompis!
Ja, absolut. Det är en lösning. Synd bara att etniska svenskar dör ut.
Citera
2023-12-19, 20:51
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Hur kommer det sig att det finns en typ av människa som verkligen brinner för att andra ska skaffa barn? Tycker ni att vi är för få människor i Sverige? I världen? Vad driver er?

Mvh

Jag visste inte att det fanns den typen av människa.
Men det finns en del av oss som har fler än ett barn, och som tycker folk som vägrar skaffa barn aldrig blir varken vuxen eller en fullständig människa.. dom bara leker, vuxenlekar med sina sociala medier, trender och fjollerier.
Det får man göra med, no offense.

Men förvänta dig inte att bli betraktad som en vuxen människa, det får liksom finnas en gräns.
Citera
2023-12-19, 20:55
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag visste inte att det fanns den typen av människa.
Men det finns en del av oss som har fler än ett barn, och som tycker folk som vägrar skaffa barn aldrig blir varken vuxen eller en fullständig människa.. dom bara leker, vuxenlekar med sina sociala medier, trender och fjollerier.
Det får man göra med, no offense.

Men förvänta dig inte att bli betraktad som en vuxen människa, det får liksom finnas en gräns.

Det är givetvis helt ok för mig att någon stackare anser sig mer vuxen än mig pga att han blivit far. Jag lever med det helt enkelt.

Mvh
Citera
2023-12-19, 21:01
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Det är givetvis helt ok för mig att någon stackare anser sig mer vuxen än mig pga att han blivit far. Jag lever med det helt enkelt.

Mvh

Går du med blöja än?
Om inte, så kan du nog hålla med om att sedan du blev blöjfri har du mognat en del?
Det är det som kallas utveckling.
Inga barn - då har du tyvärr stannat av.
Citera
2023-12-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
som jag skrivit förut, är det smartare för de kvinnor som vill göra karriär, att skaffa barnen först, kvinnor lever länge, så det finns all tid i världen att läsa email och sitta på möten senare, resten av livet.

Om en kvinna börjar plugga när hon är 19 år, så är hon färdigutbildad (om hon går en medellång utbildning) när hon är mellan 22-23.5 år. Under tiden kan hon träffa en man. Sedan jobba två år. Då är hon mellan 24-25.5 år. Så kan hon skaffa några barn mellan 24-33 års ålder. Och när de är i tonåren kan hon börja satsa hårt på jobbet igen.

Så klättra i karriären kan hon ta efter att hon fått barn. Men utbildning och fast anställning är bra/mycket bra att hon skaffar innan hon får barn.

Blir svårt att som outbildad och utan fast anställning få föräldrapenning. Och då blir hon livegen och beroende av sin man. Visar han sig inte vara en bra man (tex. som en som skrev att han slängde ut sin kvinna när deras äldsta barn var 25. år och deras yngsta var 1 månad gammal) så är det viktigt, oerhört viktigt att hon har en fast anställning och egen försörjning. Men detta kan hon alltså skaffa innan 25 års ålder.

Men klättra i karriären kan som sagt vänta.
Citera
2023-12-19, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dofehix
Det var väl kåta män som simpade. Men det går ju att dra tillbaka rösträtten också så vi kan få leva i utopi någon gång
Ja kungen snor nog tillbaka den snart så blir allt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in