Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Tillverkaren av hissen har varnat för risken i sin manual. En risk som om den inträffar troligtvis innebär att hisskorgen störtar till marken och människor dör. En sådan allvarlig risk skall om möjligt konstrueras bort även om det är osannolikt att den inträffat. Att enbart varna för en sådan allvarlig risk är i strid mot bestämmelser och principer för att konstruera säkra maskiner.
Montören som missade att montera bultarna/eller inte såg att en skarv mellan mastsektioner saknade bultar orsakade olyckan. Men olyckan hade aldrig kunnat inträffa om bygghissen varit konstrueras så att hisskorgen inte kunde köras upp och förbi en skarv mellan mastsektioner där bultar saknades.
Det är en produkt som är konstruerad att monteras och sedan handhavas av människor, och då kan man inte konstruera bort alla risker. Man behöver inte ens det.
Det här är ju likställt med alla produkter i världen, allt från bilar till symaskiner etc.
Vid något skede i konstruktionen, måste man överlämna till brukarens och handhavarens ansvar.
Jämför lite grann med en GEDA-hiss då, eftersom att den lyfts som något slags mirakel, samt risker jag hittar lite snabbt på 5min och som jag vet är återkommande/ständigt närvarande
:
https://www.savehyr.se/files/2022-07/saeve-bygghiss-geda-500z-bruksanvisning.pdf?93418fbc8c
sid.37
Citat:
Operation of the transport platform must cease under the following
conditions:
- at temperatures below -20°C and above +40 °C.
- in case of damage or other malfunctions.
- A recurring inspection/intermediate inspection has been missed
(refer to the maintenance manual).
Danger to life
Do not use in case of fire!
Brand och höga/låga temperaturer förekommer på byggen.
Varför har inte GEDA-hissen inbyggd tempgivare som automatiskt stänger av strömmen, samt en brand/rökdetektor som automatiskt stänger av strömmen?
Sid.42:
Citat:
Danger to life from lowering platform
Never remain inside the cordoned area/base enclosure during
operation.
Whilst working inside the base enclosure, switch off the main
switch and secure it against being switched on. Secure the
platform, if necessary, or activate the setting on permanent
machines.
Det rör sig alltid mycket folk på markplan vig byggen - en bygghiss är ibland kö till, särskilt då bygget tagit höjd.
Varför har inte GEDA-hissen automatiska lås och högre staket runt bas-plattformen som hade gjort det omöjligt att beträda området vid drift?
Det går säkert att hitta tusentals frågetecken på alla bygghiss-tillverkare i världen, samt miljontals på handhavande-produkter överlag.
Jag upplever att det krävs en slags skärpning av vissa skribenter i tråden.