2023-12-19, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Förstår inte om du menar att tillverkaren eller hissen har "orsakat olyckan"?

Vad jag kan först så har ingen av dom orsakat olyckan, vad vi vet nu?
Vi vet bara att tillverkarens modell av hiss varit inblandad i olyckan.

Läs om, läs rätt!
Står bara att hisstillverkaren är föremål i utredningen, tillsammans med alla andra som på något sätt kan vara inblandade eller kan bidraga med information.
Citera
2023-12-19, 08:23
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vad är de för påhittat trams du vräker ur dig?

Det är alldeles självklart att tillverkaren av hissen som orsakade olyckan är föremål för utredningen, precis som alla andra inblandade är.

Nej det är inte så det funkar här. De som riskerar att fällas för brott på arbetsplatsen är de som har haft formella ansvar på arbetsplatsen.
Tillverkaren av hissen är inte en av dom. Däremot kan Havkom utfärda rekommendationer i sin utredning som kan falla på tillverkaren.
Men eftersom det produkten använts så många år och i så många fall utan problem samt att manualen varnar för felaktigt användande så är det inte troligt, det är inget ny oförutsedd risk utan det är så det kan gå om hissen inte monteras och används rätt.

Det går inte att designa bort alla risker. Jämför med flygbranschen.
Snarare jobbar man annorlunda med olyckor relaterade till mänskliga faktorn, och det är att förbättra och strukturera arbetssätt för att minska risken att det ska kunna ske igen.

Man får komma ihåg att en byggarbetsplats är ingen lek, det är för utbildade människor som har en kvalifikation att befinna sig där. Det finns risker, stora sådana ibland. Och det är därför obehöriga ej får finnas på en byggarbetsplats.
Sedan ska ingen behöva dö på sin arbetsplats men i byggbranschen beror det oftast på slarv och dåliga arbetsgivare och inte på dålig utrustning.
Citera
2023-12-19, 08:48
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odi99
Läs om, läs rätt!
Står bara att hisstillverkaren är föremål i utredningen, tillsammans med alla andra som på något sätt kan vara inblandade eller kan bidraga med information.

Nej! Du får läsa om.
Det står uttryckligen att antigen tillverkaren eller hissen orsakat olyckan, beroende på hur man tolkar syftningen, i texten jag svarade på.
Citera
2023-12-19, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nej! Du får läsa om.
Det står uttryckligen att antigen tillverkaren eller hissen orsakat olyckan, beroende på hur man tolkar syftningen, i texten jag svarade på.
Ja att en hiss var orsaken har nog ingen missat… vad menar du skulle vara orsaken, om det inte var en hiss? Föll de från en stege eller hur tänker du?

Det är ofta en kniv som orsakar skador i samband med köksarbete - men är det verkligen knivtillverkarens fel att du har fingrarna mellan eggen och löken…?
Citera
2023-12-19, 09:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Tillverkaren av hissen har varnat för risken i sin manual. En risk som om den inträffar troligtvis innebär att hisskorgen störtar till marken och människor dör. En sådan allvarlig risk skall om möjligt konstrueras bort även om det är osannolikt att den inträffat. Att enbart varna för en sådan allvarlig risk är i strid mot bestämmelser och principer för att konstruera säkra maskiner.

Montören som missade att montera bultarna/eller inte såg att en skarv mellan mastsektioner saknade bultar orsakade olyckan. Men olyckan hade aldrig kunnat inträffa om bygghissen varit konstrueras så att hisskorgen inte kunde köras upp och förbi en skarv mellan mastsektioner där bultar saknades.

Det är en produkt som är konstruerad att monteras och sedan handhavas av människor, och då kan man inte konstruera bort alla risker. Man behöver inte ens det.
Det här är ju likställt med alla produkter i världen, allt från bilar till symaskiner etc.
Vid något skede i konstruktionen, måste man överlämna till brukarens och handhavarens ansvar.

Jämför lite grann med en GEDA-hiss då, eftersom att den lyfts som något slags mirakel, samt risker jag hittar lite snabbt på 5min och som jag vet är återkommande/ständigt närvarande
:
https://www.savehyr.se/files/2022-07/saeve-bygghiss-geda-500z-bruksanvisning.pdf?93418fbc8c

sid.37
Citat:
Operation of the transport platform must cease under the following
conditions:
- at temperatures below -20°C and above +40 °C.
- in case of damage or other malfunctions.
- A recurring inspection/intermediate inspection has been missed
(refer to the maintenance manual).

Danger to life
 Do not use in case of fire!

Brand och höga/låga temperaturer förekommer på byggen.
Varför har inte GEDA-hissen inbyggd tempgivare som automatiskt stänger av strömmen, samt en brand/rökdetektor som automatiskt stänger av strömmen?

Sid.42:
Citat:
Danger to life from lowering platform
 Never remain inside the cordoned area/base enclosure during
operation.
 Whilst working inside the base enclosure, switch off the main
switch and secure it against being switched on. Secure the
platform, if necessary, or activate the setting on permanent
machines.

Det rör sig alltid mycket folk på markplan vig byggen - en bygghiss är ibland kö till, särskilt då bygget tagit höjd.
Varför har inte GEDA-hissen automatiska lås och högre staket runt bas-plattformen som hade gjort det omöjligt att beträda området vid drift?

Det går säkert att hitta tusentals frågetecken på alla bygghiss-tillverkare i världen, samt miljontals på handhavande-produkter överlag.

Jag upplever att det krävs en slags skärpning av vissa skribenter i tråden.
Citera
2023-12-19, 09:46
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odi99
Läs om, läs rätt!
Hisstillverkaren är involverad i utredningen som sig bör och har redan kommit med en rimlig förklaring till olyckan.
Citera
2023-12-19, 09:51
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Tillverkaren av hissen har varnat för risken i sin manual. En risk som om den inträffar troligtvis innebär att hisskorgen störtar till marken och människor dör. En sådan allvarlig risk skall om möjligt konstrueras bort även om det är osannolikt att den inträffat. Att enbart varna för en sådan allvarlig risk är i strid mot bestämmelser och principer för att konstruera säkra maskiner.

Montören som missade att montera bultarna/eller inte såg att en skarv mellan mastsektioner saknade bultar orsakade olyckan. Men olyckan hade aldrig kunnat inträffa om bygghissen varit konstrueras så att hisskorgen inte kunde köras upp och förbi en skarv mellan mastsektioner där bultar saknades.
Hur ser du då på alla obevakade järnvägsövergångar där flera människor dör varje år?
Där finns det ju verkligen en lösning som skulle förhindra dessa dödsolyckor men där verkar man ju inte behöva göra något och ingen ansvarig åtalas?
Citera
2023-12-19, 10:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Har fått lite bilder skickade till mig idag från dom som var på plats och bärgade och det verkar onekligen så att det satt en grind högst upp som satt på korta rör. Inga fullängds rör. Och man ser även att röret som sitter under och håller den nedersta grinden är böjt lätt utåt som har vart svårt att se på bilder.

Hissen tippade ju inte rakt ut utan själva dörrhålet på hissen åkte ju uppåt och ryggen snett utåt ungefär som det vart baktung och skall då ha fått med sig grinden.

Fick även lite bilder på mastskarven mellan mast 3 (längst ner på hisskorgen) och mast 2 uppåt och dessa skruvar ser ut som att man har vart på relativt nyligen med en muttermaskin.

Jag skrev för flera dagar sen att hissen sannolikt tagit med sig grinden i fallet, varför det ser tomt ut däruppe på mediabilder.

Noterat att flera skribenter (inte du) spekulerar i att montörerna lämnat hissen ofärdig och isf med fullt medvetande om det.
Släppt den för användning trots att den med sitt egna goda minne ej är färdigbyggd.
Det är en absolut omöjlighet, i min mening.
Citera
2023-12-19, 11:22
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag skrev för flera dagar sen att hissen sannolikt tagit med sig grinden i fallet, varför det ser tomt ut däruppe på mediabilder.

Noterat att flera skribenter (inte du) spekulerar i att montörerna lämnat hissen ofärdig och isf med fullt medvetande om det.
Släppt den för användning trots att den med sitt egna goda minne ej är färdigbyggd.

Det vore inte rimligt, i min värld, att inte göra delar av ett jobb här. Men hissen kan konfigureras var den går att köra och använda, dvs hisses kan vara i bruk på ett säkert sätt även om påbyggande våningsplan inte är klara för användning.
Det sitter lägesbrytare som styr både min- och max-nivå såväl som respektive våningsplan.
Citera
2023-12-19, 11:24
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag fixade till en bättre bild.

Här ser man mast och grind lite tydligare.

Högst upp i byggnaden tycker se mig en grind till höger som ligger på sidan.

Kolla själv.

Grind och mast:
https://imgur.com/a/6t8JAmy
Citera
2023-12-19, 11:25
Medlem
Lian.Vendls avatar
Ni som tycker att man ska designa bort alla tänkbara och otänkbara risker med bygghissar, anser ni samma sak om vanliga hissar?
Det har skett en hel del allvarliga olyckor med dödsfall med både vanliga människor såväl som hissmontörer.
Citera
2023-12-19, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Håller med, har varit min känsla också att grinden varit på plats men åkt med ner. Svårt att tro att det ens går att programmera in en stannplan i hisselektroniken utan att ha grinden på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in