Citat:
Ursprungligen postat av
FleraStenar
Jag driver ett bolag och det börjar lossna och vi ska förhandla om våra företagsförsäkringar. Vi har ett komplext affärsupplägg vilket gör våra försäkringar ganska komplexa, och jag har själv absolut ingen som helst erfarenhet inom försäkringar.
Vi har sedan tidigare försäkring via ett stort försäkringsbolag, och jag diskuterade upplägget jag och försäkringsbolaget hade kommit fram till med en av investerarna som då insisterade att vi skulle ta in någon typ av försäkringskonsult som skulle se över försäkringsbrevet och se om det finns förbättringar att göra just utifrån vår verksamhet och vad vi behöver.
Jag trodde att detta var normalt, eftersom det känns rimligt att vi tar in kompetens för att matcha försäkringsbolaget. De säljer ju ändå en produkt till oss och de har ett rejält kunskapsövertag i förhandlingar kring vad vi behöver och inte.
Kanske inte var rätt, men jag nämnde för vår försäkringsbolagskontaktperson eller vad det heter att vi hade funderat på om vi kanske skulle ta in en konsult, och han blev nästan upprörd över detta och sa att han verkligen inte rekommenderade det utan att det är han som ska vara den personen för oss.
Är det inte, i detta sammanhang, rimligt att matcha kompetensen in house?? Ska man lita blint på försäkringsbolag?
/stenar
Din kontaktperson på försäkringsbolaget är en säljare. Självklart vill inte han att ni tar in en konsult och konkurrensutsätter hans offert. Offerten är säkert, givet hans udda reaktion, inte särskilt bra (gällande antingen täckning eller pris, eller både ock).
Om försäkringskostnaden inte är negligerbar eller om täckning, utformning m.m är viktig, är det väl en utmärkt idé att ta in en konsult för att se till att ni har ett bra och marknadsmässigt upplägg.