2023-12-18, 14:50
Medlem
Harry_s avatar
räcker tydligen bara med att man gör uppkörningen med manuell bil
men när man ska övningsköra för att byta till manuell måste man ha skylt där bak?
Citera
2023-12-18, 14:57
Avslutad
Skulle vara väldigt konstigt om du inte behövde det
Citera
2023-12-18, 15:15
Medlem
SOSMULAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
räcker tydligen bara med att man gör uppkörningen med manuell bil
men när man ska övningsköra för att byta till manuell måste man ha skylt där bak?

Ska du köra en manuell bil privat för att lära dig så behöver du ha en skylt där bak tillsammans med din handledare. Varför behöver man det? Jo för du har inte behörighet att framföra ett manuellt fordon.
Citera
2023-12-18, 15:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SOSMULA
Ska du köra en manuell bil privat för att lära dig så behöver du ha en skylt där bak tillsammans med din handledare. Varför behöver man det? Jo för du har inte behörighet att framföra ett manuellt fordon.

Jo, B automat ger ger behörighet att även köra manuellt växlade AM-fordon, t.ex. epa-traktorer.
Citera
2023-12-18, 18:40
Medlem
Harry_s avatar
tackar
Citera
2023-12-18, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonspel
den som tagit automatkörkort som jag rekommenderar alla tjejer och tanter ta först

sen efter 3-5år kan man upgradera till manuel, fast det är ganska onödigt då nyare bilar är alla automat.
Men om man nu råkar vilja köra en gammal Corolla eller liknande farligt så är det bara
en uppkörning. Visa att man kan köra manuel bil, de testar dig i backar och lite annat.

Så en uppkörning ifrån automat till manuelkort är vad man söker om. Något annat behövs inte göras.

All övningskörning måste man ha övningskörningskylt på, har inget med lådan i bilen och göra
Det var ett intressant tips. Har man så stora inlärningsproblem att det krävs flera år för att utföra den kognitivt enkla uppgiften att växla själv så kanske man inte har i trafiken att göra till att börja med.

Varför dra ut flera år på något som de flesta lär sig mycket snabbt om de bara övar? Sen dessutom göra två uppkörningar. Inget vidare tips.
Citera
2023-12-18, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonspel
Mitt ex fick panik med manuel bil, vi försökte över 10x.
Det gick inte.

Men med automat körde hon som en kung.
Hon behövde bara övningsköra 10x med automat och läsa boken.
Tog tog körkortet på första, med nästan alla rätt. Körde även helt perfekt.

Det här var 13år sen, pratade med henne och hon har ännu inte krockat fast hon kör bil mycket.

Tjejer och kärringar ska ta automatkort, inga jävla manuella bilar till dessa.
Inte första åren i varje fall, kanske uppgradera efter 5år. Men det är onödigt, finns så fina billiga
automatbilar idag. Och manuella har slutat tillverkas.
Det är 50-80tal köra manuel bil.

Jag själv har manuel, det var kul börna och busa med turbo bil första 2åren.
Sen köpte jag en lite lyxigare automat bil, och har sedan dess haft 10 tal automatare bara.
Avskyr manuel när man par gånger behövt låna någons manuella bil då ens egen varit på verkstag eller liknande.
Jag tror inte att ditt lågbegåvade ex är representativ för alla kvinnor. Du vet att de flesta har körkort för alla bilar, inte bara för automat?

Det har gått hur bra som helst under lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in