2023-12-17, 20:59
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Ska det bli de ryska fruntimren som får stopp på Putins vansinniga krig? Man kan alltid hoppas

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kvinnorna-i-rysslands-sa-viktiga-ar-de-for-krigsmotstandet--yn7mip
Protester från fruar, mammor och systrar till ryska soldater i Ukraina hörs nu allt tydligare. Något som är ett orosmoln för Putin, inte minst inför det kommande presidentvalet. Nu är frågan om kvinnorna kommer att kunna påverka kriget på samma sätt som de lyckats under tidigare krig.

1979 gick Sovjetunionens styrkor in i Afghanistan och det var starten på ett krig som varade i tio år. Unga oerfarna värnpliktiga stred och deras mammor slöt samman i sina regioner för att hjälpa dem.

– Först tänkte man inte på att stoppa kriget utan mammorna slogs för att deras söner skulle få bättre utrustning och mer träning, säger Yulia Gradskova, docent i historia och forskare i genusvetenskap vid Södertörns högskola.

Kreml är bottenlöst djävulska, rena mordor.

I tidigare ryzka krig de sista 40 åren har man mött stora protester från mödrar och släktingar till soldater som hänsynslöst offrats i köttkvarnen i samma stil som under världskrigen.
Det har man hittills undvikit i Ukraina-kriget när man helt skamlöst tvångsrekryterat mördare fångar och migranter till slakt.
Nu har den strömmen sinat och man tvingas nu rekrytera " vanliga ryssar"
Ska bli intressant att följa när 10.000-tals liksäckar kommer hem till ryssland.
Citera
2023-12-17, 21:00
Medlem
Jofs avatar
Tråkigt att engagemanget minskar för att stödja Ukraina.
Kommer det att öka Putins lust på Ukraina ? Han ville ju ta Kiev, men fick lägga ned det.
Citera
2023-12-17, 21:01
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Du får gärna kritisera det jag skrivit men vänligen expandera detta bortom en onliner.

Vi får se. Kriget är inte över än.

Hade EU varit en konfederation likt USA hade det varit en supermakt inte en stormakt enligt din definition.
Du försöker få Ryssland att framstå som att deras ekonomi är stark jämfört med civiliserade länder vilken den inte är per capita.
Anledningen till att deras militär är stark är all gammal skit från sovjet tiden.
Antalet människor som identifierar sig som etniska ryssar är betydligt mindre än befolkningen ca 105 miljoner 2022.

Citat:
Ryssland tenderar att hålla sina avtal.

Ryssland och sovjetryssland är snare ökända för att inte hålla sina avtal jag har svårt att tänka mig någon mindre pålitlig part kanske typ Hamas.
Senast redigerad av Kiddieoxo 2023-12-17 kl. 21:07.
Citera
2023-12-17, 21:04
Medlem
DikTs avatar
Så många dåliga argument och rena felaktigheter.
Citat:
Neutralitet är ett av Rysslands officiella krav.
Om ett land tvingar ett annat att vara "neutralt" så är det såklart inte en verklig neutralitet.

Citat:
Jag menade också att Ryssland skulle ha fått territorier med en rysk majoritet redan 2014. Detta för att reducera konfliktytan.
Då tänker du endast på Krim förutsätter jag? Donbass hade inte rysk majoritet. Varken etniskt eller om man ser till sympatier. Krim röstade dessutom för att tillhöra Ukraina på 90-talet.

Citat:
Ryssland tenderar att hålla sina avtal.
För dumt för att kommentera egentligen. De garanterade Ukrainas okränkbara gränser i ett skriftligt avtal så sent som på 90-talet.
Så sent som 2008 sa Putin offentligt att de inte hade några som helst territoriella anspråk på Ukraina och att det var "russofobi" att antyda någon sådant.
https://www.youtube.com/watch?v=1__EPqhMrFQ

Citat:
Så länge Ryssland är en stormakt måste världen samtala med Ryssland.
Enda sättet som Ryssland kan betraktas som en stormakt är för att de har kärnvapen. Deras "soft power" är minimal och deras ekonomi pytteliten.

Citat:
Rysslands intervention (eller invasion) av Ukraina har primärt militärstrategiska anledningar
Knappast. Det handlar om att "återupprätta det Ryska rikets historiska storhet". De anser helt enkelt att de har rätt att styra över sina grannar.

Citat:
Vladimir Putin är förövrigt en uttalad liberal.
Jo, tjena. Det är därför han konstant pratar om konservativa värden och hotet från det liberala och progressiva väst.

Citat:
Jag är inte pro-Ryssland men
Right.
Citera
2023-12-17, 21:06
Medlem
donald12s avatar
Stilstudie av två äckelryzzar som får en drönare på sig. Ryker lite som vanligt o kräken vrider sig i smärta

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/hJqscSfweW
Citera
2023-12-17, 21:07
Medlem
Citat:
Vi får se. Kriget är inte över än.

Syftet med USAs och Natos vapenleveranser, har varit att minska storleken på den ryska militären, vilket Ukraina redan lyckats med, över förväntan.

Syftet med sanktionerna är att minska risken för att Ryssland börjar en storskalig återupprustning, och återfår den kapacitet Ryssland hade före kriget. Därför kommer sanktionerna att vara kvar, under lång tid framöver, och intensifieras.

Huruvida några kvadratkilometer sönderbombad och sönderminerad mark, vid nordöstra Svarta havet, kontrolleras av Ukraina eller Ryssland, är ingen geostrategisk fråga, och ingenting som USA bryr sig särskilt mycket om.

Ifall Ukraina inte lyckas återta marken nu, så kommer Ukraina att minera sin sida av kontaktlinjen, på samma sätt som Ukraina redan minerat hela gränsen mot Belarus i norr, och mot Ryssland i nordöst.

Ryssarna kommer att få lika svårt att ta sig över den minerade fronten, som ukrainarna haft det senaste halvåret, att ta sig över den ryska minerade fronten.

Därefter blir konflikten en frusen konflikt. Ukraina sitter med armarna i kors och väntar. Och förr eller senare går Ryssland in i en ny kaotisk inrikespolitiska period, troligen då Putin faller ifrån. Och då går Ukrainas militär in och tar tillbaka sin mark.
Citera
2023-12-17, 21:07
Medlem
CNN: Ukraine has had a terrible week. Blame the US and the EU.

https://edition.cnn.com/ukraine-war-us-eu-analysis/index.html

Men enligt Antistalk och hans fria fantasier så är stödet till Ukraina historiskt enormt.
"Stödpaketen flödar till Ukraina som aldrig förr".

Tvärtom så har krigslyckan ljusnat en aning för Team Mordor.
Kina tittar på och begrundar.

Intressanta tider nu.
Senast redigerad av Chillgren 2023-12-17 kl. 21:16.
Citera
2023-12-17, 21:14
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Menar du att du besitter en historisk förståelse som rättfärdigar ryssjävlarnas invasion av Ukraina?
Låter spännande! Berätta gärna mer. Glöm inte att styrka dina påståenden.
Lika lite som det går att försvara USA's invation av Irak, går det att rättfärdiga Rysslands attack på Ukraina.
Det går däremot utmärkt att investera lite tid i att förstå bakomliggande faktorer som förtydligar orsak och verkan.

Du verkar se röda hotfulla skynken överallt - var din mor en ko likt Ferdinans?
Citera
2023-12-17, 21:15
Medlem
Citat:
Neutralitet är ett av Rysslands officiella krav. Jag menade också att Ryssland skulle ha fått territorier med en rysk majoritet redan 2014. Detta för att reducera konfliktytan. Ett skäl till varför jag argumenterar för Natotrupp i Ukraina till väster om Dnepr beror på att jag inte gärna ser att Ryssland tar mer territorium. Detta skulle utan tvekan avskräcka Ryssland att söka sig djupare i Ukraina. Det är tillräckligt obehagligt när Putin, i den fyra timmar långa utfrågningen, sade att Odessa tillhör Ryssland. Detta kan naturligtvis inte tillåtas att Ryssland får någonting till väster om Dnepr.

Ryssland tenderar att hålla sina avtal. Det spelar dock mindre roll. Som jag skrev tidigare bekänner jag mig till realismens teori om hur internationella fungerar och där med till Niccolò Machiavelli. Jag håller med dig om att allianser (för mindre länder) behövs för att hålla stora länder utanför. Jag ser gärna att EU-länder lämnar Nato och bildar en europeisk försvarsallians. Jag är varken intresserad av ryskt eller amerikanskt inflytande i EU. Detta är förövrigt något som många fransmän gärna vill se -där bland Macron.

Så länge Ryssland är en stormakt måste världen samtala med Ryssland. Vidare skall man inte reducera Ryssland till Putin. Det är något som journalister och politiker gärna gör - reducerar en stat till en president eller statminister. Om Putin dog i morgon skulle han ersättas av någon med liknande mål och ambitioner. Antagligen någon "värre".

Jag håller med dig Rysslands propaganda om att Ukraina styrs av nazister är oseriös och kontra-produktiv. Jag skulle dock inte beskriva Putin som en dåre. Jag upplever honom som pragmatisk. Han förstår Rysslands begränsningar. Ryssland är ett land med en population på 149 miljoner och ett BNP (PPP) på $5 biljoner. Det är att jämföra med Tyskland. Det skall dock påtalas att Ryssland har enorma naturresurser och är en av världens få riktiga autarkier.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Autarki

Ryssland är också militärt en av de stora - tillsammans med Kina, USA, Indien, Japan, Turkiet, Iran och det samlade EU. Ryssland är dock inte tillräckligt ekonomiskt och militärt starkt kunna gå segrande ut i ett konventionellt krig med EU utanför östra Europa. Kriget i Ukraina utkämpar Ryssland med en hand bakom ryggen - vilket bland annat att göra med att Ryssland inte deklarerat krig mot Ukraina. På grund av detta kan Ryssland inte mobilisera på det sättet som de annars skulle kunna ha gjort. Det är förövrigt ett jävla otyg att Ryssland inte deklarerat krig mot Ukraina.

Det finns en hel del missförstånd om andra världskriget. Detta har att göra med den sovjetiska och amerikanska mytologin om det här kriget samt den Hollywood-version vi fått. Nazisternas mål var att driva Ryssland bortom Uralbergen för att sedan kolonialisera europeiska Ryssland. Det är ett mål nazisterna inte varit ensamma om att ha. Även andra europeiska länder har haft sådana ambitioner.

Nazisterna mål var inte att ta över Europa och annektera dessa stater. Nazisterna hade militärstrategiska mål (förutom de historiskt tyska områden de tog av Polen) med i Europa och av goda anledningar. Efter att Tyskland och Sovjetunionen invaderade Polen deklarerade Storbritannien och Frankrike krig mot Tyskland den tredje september 1939. Tyskland svarade med att invadera Danmark, Norge, Nederländerna och Frankrike av militära anledningar. Tyskland invaderade sedan fler länder av militärstrategiska anledningar.

Nazisterna var inte fientliga till minoriteter. Nazisterna var fientlig till judar och romer. Nazisterna var utan tvekan fientliga till slaviska folk och då i synnerhet ryssar. Fientligheten mot slaviska folk var vid den här tiden ett vanligt förekommande i USA, Kanada och västra Europa. General George S. Patton beskrev ryssar på det här sättet i sin dagbok 1945;
The difficulty in understanding the Russian is that we do not take cognizance of the fact that he is not a European but an Asiatic and therefore thinks deviously. We can no more understand a Russian than a Chinaman or a Japanese and, from what I’ve seen of them, I have no particular desire to understand them except to ascertain how much lead or iron it takes to kill them. In addition to his other amiable characteristics, the Russian has no regard for human life and is an all out son of a bitch, a barbarian, and a chronic drunk. (the Patton Papers, 2009)
Det är också på det här sättet som ryssar beskrivs i den här tråden. Rysslands intervention (eller invasion) av Ukraina har primärt militärstrategiska anledningar precis som Sovjetunionen invasioner under andra världskriget och senare. De senast tio åren har Ryssland i allt större utsträckning tagit till sig sitt sovjetiska politiska arv. I Ukraina sätter ryssarna på sovjetiska symboler på sina uniformer. Inför Rysslands invasion av Ukraina sjöng de Katyusha;

https://www.youtube.com/watch?v=_Lb8eWtXOms&list=RDMM&start_radio=1&rv=yc--D5kTIr8&ab_channel=MarianoAkuma

En rätt stor portion av den ryska politiska eliten är sympatiska till Sovjetunionen alternativt återupprätta Tsarryssland. Jag kan dock inte se att dessa påverkar strategiska beslut. Ryssarna är inte ideologiskt drivna. Vladimir Putin är förövrigt en uttalad liberal. Han är en moderat jämfört med sin omgivning. Om han försvinner kommer någon mycket "värre".

Få länder följer internationell lag. I synnerhet inte stormakterna - USA, Kina, EU, Ryssland och Indien. Ingen av de här länderna (och EU) kommer följa internationell lag även i framtiden. Att Ryssland skulle "sticka ut" håller jag inte med om i jämfört med USA, EU, UK och Kina.

Min uppfattning är inte att EU/Nato skall kriga direkt med Ryssland men blockera Ryssland från att ta sig över Dnepr och ta europeiskt territorium i Ukraina. Jag tillhör en minoritet i det här avseendet. Jag tror inte Ryssland har intresse av att ta något europeiskt land annat än Ukraina men vad vet jag. Det finns där med en anledning att EU skickar trupp till västra Ukraina samt ökar sina militära utgifter till i alla fall 2% av BNP.

Jag är inte pro-Ryssland men jag är inte mot Ryssland på det sättet du andra i tråden är. I synnerhet inte av liknande anledningar. Men som sagt. Vad spelar det för roll egentligen. Den här tråden är som den är.

Ett land kan inte kräva att ett annat ska vara neutralt. Skulle Ukraina acceptera att vara "neutralt" för att Ryssland kräver det så blir Ukraina ju lierat med Ryssland. Neutralitet måste med nödvändighet vara antingen självvald eller en överenskommelse mellan fler parter än två.

Det enda större sammanhängande området i Ukraina som har rysk majoritet är Krim. I Donbass finns enstaka platser och orter med rysk majoritet, men inga sammanhängande områden.

Ryssland tenderar verkligen inte att hålla avtal. Frågan är om det finns något annat land i världshistorien som brutit så många avtal som Ryssland/Sovjet har gjort. Man har t ex erkänt Ukrainas gränser två gånger och ändå har man inte respekterat dem. 1944 lovade Sovjet fria val i Polen, det tog 45 år och störtade kommunistregeringar för att valen skulle äga rum. 1944 lovade man även att gå in i kriget mot Japan så snart kriget i Europa var slut, men det enda man gjorde var att man tog 3 öar som man fortfarande håller. Man lovade sina allierade en tysk-polsk gräns längs Oder-Neisse men ljög om vilken av bifloderna man avsåg. Och sedan har vi Minskavtalen som Ryssland inte visade minsta tecken på ens vilja uppfylla. Så Ryssland är inte alls särskilt angelägna om att hålla avtal.

Japan är inte alls någon stor militärmakt. Efter WWII förbjuder den japanska konstitutionen att japanska trupper skickas utomlands och Japan är även enligt konstitutionen förbjudet att förklara andra länder krig. Försvaret får alltså bara försvara landet om det angrips. Man satsar typ 1% av sin BNP på militären, hälften av Natos medlemskrav och 1/30 del av Ryssland satsar.

Historiskt tyska områden i Polen? Tyskland fanns överhuvudtaget inte före 1871, medan Polen har tusenåriga anor; landet bildades för 1200 år sedan (år 1035). Däremot fanns det tyska folkslag, men de bodde blandade med polacker och andra slaver. Ena byn var tysktalande, i grannbyn några kilometer bort talade man polska, motsättningarna var få mellan folken. Däremot var området ett slagträ i konflikterna mellan Ryssland, Frankrike, Storbritannien, Habsburgska väldet, Österrike-Ungern etc. Överhuvudtaget var befolkningarna väldigt blandade i den delen av Europa innan först de tyska nazisterna och sedan de ryska kommunisterna började sina etniska rensningar i området.

Och jo, Ryssland är absolut intresserade av att ta över fler länder. Moldavien ligger helt klart risigast till, men även Georgien och Armenien ligger illa till om Putin segrar i Ukraina. Även Baltikum vill han ha (observera att de länderna har stora ryska minoriteter som har striktare språk- och medborgarskapslagar än de lagar i Ukraina som påstås vara delorsaker till invasionen), men de skyddas antagligen av sina Nato-medlemskap.
Citera
2023-12-17, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
CNN: Ukraine has had a terrible week. Blame the US and the EU.

https://edition.cnn.com/ukraine-war-us-eu-analysis/index.html

Men enligt Antistalk och hans fria fantasier så är stödet till Ukraina historiskt enormt.
Stödpaketen flödar till Ukraina som aldrig förr.
Så är det, innan nyår står AFU på Röda Torget 🥳

650 000 krigsdugliga ukrainare har flytt landet och ny information kom precis in att AFU-generalens telefon har varit avlyssnad. Jag lägger min slant på SBU.
Citera
2023-12-17, 21:19
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Alla länder ljuger och undviker att visa sin hand. Varför skulle Ryssland berätta för Ukraina att de planerade att invadera dem?

Väldigt intressant resonemang som lätt kan uppfattas som "Alla som vill göra dåliga saker ljuger ju om saker om de tjänar på det, så varför ska brottsling X då inte få göra det?"
Jag vet inte om det dock skulle passa som ett försvarstal i en rättegångsal.

Svaret är dock av den enkla orsaken att det är fel att göra dåliga saker och att ljuga för att mörka om sina planer. Att andra gör det ibland och kommer undan med det är ingen anledning att godkänna uppförandet för det.

Citat:
Ryssland förhandlade först i ett par månader med USA och om de förhandlingarna misslyckades var de redo.

Ja, man kan väl säga att det var "förhandlingar" i ordets mest bredaste bemärkelse om man ställer krav som är totalt omöjliga att ställa upp på och vägrar tumma på något.

Citat:
Angela Merkel avslöjade förövrigt i en intervju att EU och USA preppade Ukraina för krig från 2014 vilket resulterade i att Ryssland också gjorde detta från 2014.

Skulle du möjligtvis kunna ge källanvisning till detta, då jag har svårt att tänka mig att EU och USA skulle förberett Ukraina att inleda fientligheter och krig mot Ryssland. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att Ukraina förbereddes att öka sin beredskap till försvar, vilket ju är något helt annat.

Orsak och verkan, du har inte övervägt möjligheten att Ukrainas beredskap ökade som reaktion på Rysslands fientliga intentioner, snarare än att Ryssland fått fientliga intentioner pga att Ukrainas ökade sin beredskap?

Möjligtvis kan ökat försvar hos Ukraina provocera fram ett angrepp som respons i den bemärkelsen att Ryssland ville passa på innan man byggt upp för starkt försvar och därefter inte längre kan domineras.
Lite motsvarande som att en inbrottstjuv märker att någon börjar förstärka säkerheten på sitt hus med pansardörrar och säkerhetskameror, och därmed passar på innan det blir för svårt.

Var det då fel att försöka förbättra säkerheten med inbrottstjuvar i närheten, eller ligger felet hos inbrottstjuven? För de allra flesta torde svaret vara givet, men utifrån din moraliska relativism är jag inte säker i ditt fall.

Citat:
Naturligtvis "ljög" Ryssland ihop en historia om ett folkmord. Det var en pretext för att Ryssland skulle kunna intervenera i Ukraina. USA gjorde förövrigt samma sak angående Jugoslavien. I allting finns det naturligtvis ett frö av sanning vilket vi senare såg i Jugoslavien och lär se i Ukraina i framtiden när kriget är över.

Jojo, men nu är vi där igen. "Andra" har gjort dumma saker och därför är det i sin ordning för Ryssland att också göra dumma saker.

Citat:
Vad jag kommer "ljög" Trump administrationen om att Kina begick ett folkmord på muslimska separatister i Xinjiang provinsen. Biden administrationen sedan tog tillbaka det. Ja, för att inte tala om de lögnerna som Bush administrationen drog på 2000-talet för att dra in USA och västvärlden i krig. Vad tror du? Att Ryssland är de enda som ljuger? Alla ljuger. Det tillhör det internationella spelet.

Som sagt, din utgångspunkt att det är i sin ordning att göra dumma saker för att andra gör det, och du verkar ha missat att alla som ljuger inte nödvändigtvis är moraliskt ekvivalenta, lika lite gäller det för stater.

Det är lite som att likställa en tjuv med en mördare för att båda har begått brott och därför att betrakta som ekvivalenta kriminella.

Citat:
Ja, USA har utvidgat Nato mot den ryska gränsen. Det trodde jag var givet.

Det är dessvärre inte givet alls utan enbart en premiss i ryskt narrativ som jag tydligt ifrågasatte i tidigare inlägg. Ifall du framhärdar i din åsikt får du gärna argumentera för dess giltighet, då detta inte alls anses som något givet utanför Ryssland.

Citat:
Ryssland anser att Nato-expanderingen hotar deras säkerhetspolitiska intressen och agerade där efter.

Ja, det är jag helt övertygad om att Ryssland anser då Rysslands säkerhetspolitiska intressen är att kunna dominera, och NATO gick inte med på att Ryssland skulle få en särställning i världsordningen utan skulle behandlas som vilken NATO-medlem som helst.

Något sådant hade ju inte passat in i Rysslands säkerhetspolitiska intressen, och då blir NATO naturligtvis ett hot i bemärkelsen att dess medlemmar inte kan domineras av Ryssland.
Ryssland ser inte NATO som ett hot i bemärkelsen att de skulle bli militärt angripna, utan helt enkelt som hot mot deras imperialistiska ambitioner.

Ryssland vill dominera, medan de som söker sig till NATO vill undvika att bli dominerade av Ryssland, så helt klart finns en intressekonflikt där.

Det som kanske skiljer oss åt är att jag inte är moralrelativist, utan tycker att skydd mot imperialistiska makter är rimliga intressen, medan imperialism inte är det.

Av tidsbrist får jag avstå ifrån att kommentera övrigt.
Citera
2023-12-17, 21:21
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Så är det, innan nyår står AFU på Röda Torget 🥳

650 000 krigsdugliga ukrainare har flytt landet och ny information kom precis in att AFU-generalens telefon har varit avlyssnad. Jag lägger min slant på SBU.

Samtidigt som ryssen ligger i drivor livlösa!

https://t.me/spook_boys/5816

Den vanliga ryssen är dummare än en politiker som lever med rädsla! Hur är det möjligt?

Uppenbarligen har även ryssen skjutit ner ytterligare ett eget plan!

https://t.me/warinukraineua/1816

Parodi deluxe, medans vissa sitter här och påstår att Ryssland är en stormakt!
Senast redigerad av CanisMinor 2023-12-17 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in