2023-12-17, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Nu vet vi bättre.
Putin också.
Putin enade väst i rekordfart.
Minns det gemensamma svaret till Lavrov som försökte splittra och krävde enskilda svar från varje land före julhelgen innan invasionen.
Minns datumet när ryssland helt plötsligt inte fick flyga över luftrummet över Europa. Minns sanktionspaketen.
Snart kommer det tolfte.
Glöm inte leveranserna till stöd för Ukraina i form av nydesignade vapen. I mängd. Glöm inte de avsevärda belopp som donerats. Osv.
Jag tycker det gjorts snabbt, effektivt och kompetent.
Fortsätter väst så, är det bara invänta Putins putkeminkulissernas fall och desinformationskampanjernas fullständiga misslyckanden.
Det sistnämnda katastofen kan betraktas varje dag i media och i sociala medier, bland annat här i forumet, varje dag.

Dessvärre är det ju inte så, tyvärr.
Ekonomin i Ryssland förväntas öka både i år 2023 och 2024 efter ett bakslag om runt 2% 2022.

Ryssland är tyvärr starkare än vad vi tror och det skadar bara att skrika ut en massa glåpord om både Putin och Ryssland. Att göra så hjälper dem snarare eftersom vi då bryr oss mindre och slappnar av.

Den propaganda vi tar del av är just propaganda, på samma sätt får ryssarna samma propaganda, fast omvänt, i Ryssland. Tänk så mycket vi hatar ryssen och Putin pga det vi lär oss i media, samma sak är det för dem. Putins stöd är fortf. kraftigt stort, vilket kanske förvånar en om man inte förstår att väst propaganda är just propaganda.

Vill man ha bort Putin så är det Dagestan och Tjetjenien man borde arbeta med. Vilket troligtvis görs, eller försök lär ju göras. Det kanske sker något om 1-2 år, vem vet.
Men kriget verkar inte påverka Putins ställning nämnvärt förutom vid Wagnerdebaclet, vilket idioten Putin redde ut.
Citera
2023-12-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Saker och ting tar tid. Vi har haft marknadsekonomi ett bra tag, något som Ungern fick på 90-talet.
De drar till sig mer och mer investeringar.
Hur ser kriminaliteten ut? Födelsetalen? Osv.
Viktigt att ha en bred bild på det.
Pengar är inte allt, isf skulle väl du sälja din mamma till högst erbjudande eller hur?

Jo, det vet jag. Och Ungern har idag lägre BNP per capita än Slovakien, Polen, Lettland, Litauen, Estland, Tjeckien och Slovenien, som också införde marknadsekonomi då. Så Ungern har lyckats jämförelsevis dåligt, pga misslyckad ekonomisk politik.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita

Citat:
Ja jo det kan man ju tycka, jag tycker dock inte det är värt det. Jag vill inte se fler ukrainare dö, vill inte se att pensionärer blir fattigare osv för en liten markyta och för att USA ska vara betydligt starkare än Ryssland i framtida konflikter som inte kommer handla om något annat än att sko sig på andra länder.

Ukrainarna har full agens och beslutsrätt över sin eget försvar.

Ifall mitt hem invaderas av kackerlackor, så tar jag hjälp av Anticimex. Det är jag som bestämmer över mitt hem, och att ta hjälp av Anticimex.

Ukraina har också problem med infestering av kackerlackor. Då ringde Ukraina västmakterna, som likt Anticimex tillhandahåller medel, för att bli av med kackerlackorna.
Senast redigerad av ViktigSynpunkt 2023-12-17 kl. 18:53.
Citera
2023-12-17, 18:52
Medlem
Citat:
Det här kan bli en intressant kraft.
Det dör och lemlästas över 1000 ryska officerare och soldater per dygn sedan flera månader kriget i Ukraina.
Många ryska familjer drabbas av ovisshet. Och upprörs.

"Kvinnorna i Rysslands – så viktiga är de för krigsmotståndet
PUBLICERAD IDAG 17:57
Protester från fruar, mammor och systrar till ryska soldater i Ukraina hörs nu allt tydligare. Något som är ett orosmoln för Putin, inte minst inför det kommande presidentvalet. Nu är frågan om kvinnorna kommer att kunna påverka kriget på samma sätt som de lyckats under tidigare krig. "

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kvinnorna-i-rysslands-sa-viktiga-ar-de-for-krigsmotstandet--yn7mip

Putin har satt ett järngrepp på media och opinion i ryssland. Hotas av fängelsestraff.
Vi får se om det räcker.

Märkligt, jag har läst samma, fast tvärtom.

Eftersom de ryska militärerna får högre lön än vad vanliga arbetare får blir familjen (och samhället) glada över tillskottet som gynnar dem.
Citera
2023-12-17, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Anledningen är att EU och Nato vill att Ryssland förlorar kriget till varje pris och säger det rakt ut dessutom. De vill även döda Putin om de bara får chansen.

Då finns det egentligen inte så många olika alternativ för Putin. Ukraina kan inte tillåtas bli någon utpost för Nato eller EU. Det enda alternativet är därför att strypa att Ukraina.

Ryssland har inte ett skit att göra med om Ukraina går med i Nato eller ej. Självklart vill alla civiliserade länder att ryssråttorna slängs ut ur Ukraina.
Citera
2023-12-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ryssland har inte ett skit att göra med om Ukraina går med i Nato eller ej. Självklart vill alla civiliserade länder att ryssråttorna slängs ut ur Ukraina.

Mja... Ska man strunta i avtal då tycker du?

Både USA och Nato har gjort fel. Självklart har Ryssland gjort mest fel, men ja, man ska nog inte vara helt blind inför vad USA och Nato gjorde, då tycker jag man diskvalificerar sig kunskapsmässigt.
Citera
2023-12-17, 19:02
Medlem
Citat:

Både USA och Nato har gjort fel. Självklart har Ryssland gjort mest fel, men ja, man ska nog inte vara helt blind inför vad USA och Nato gjorde, då tycker jag man diskvalificerar sig kunskapsmässigt.
Ryssland invaderade Ukraina och startade kriget.
Konstig liknelse du gör.
Citera
2023-12-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ryssland invaderade Ukraina och startade kriget.
Konstig liknelse du gör.

Ja, och varför startade de kriget?

Nu tänker vi till
Citera
2023-12-17, 19:03
Bannlyst
Citat:

Det är USAs och Natos fel att Putin behöver terrorisera sina grannar. Jo jo
Citera
2023-12-17, 19:05
Medlem
Citat:

Det finns inget skriftligt avtal som medför att Ryssland bestämmer över ett annat lands säkerhetspolitik.

Om du och din sort har avvikande åsikt så länka gärna till motsvarande avtal.
Citera
2023-12-17, 19:12
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Haha du låter som ett rysstroll, höhö.

Sök så skall du se att lönen är högre och gynnar rysk ekonomi.

Krigsekonomi gynnar verkligen inte någon på längre sikt än typ några månader ( du kan jämföra det med konstgjord andning och i samma ögonblick HLR upphör så dödförklaras liket )

Styr man om alla resurser till militär utveckling och produktion samt löner så tvärdyker genast samtliga andra resurser . Du vet om dieseln tar slut i Ukraina kan inte traktorerna som behöver dieseln skörda . Nu nämnde jag bara dieseln ( det finns en uppsjö av andra sektorer och näringar som påverkas )

Bilindustrin går lysande i Ryssland och snart får ni köra kinesiskt exportskräp .
Citera
2023-12-17, 19:20
Medlem
Citat:

Natos fel var att man inte lät Ukraina bli Nato-medlem 2008. Det var Merkel som vägrade.

Citat:
Ja, och varför startade de kriget?

Nu tänker vi till

Eftersom att Putler vill återupprätta det ryska imperiet.

Citat:
Snubben ville ju sälja sin familj.

Nej, det var du som berättade, att du fantiserar om att köpa och sälja dina och andras familjemedlemmar, och sen försöker du rerytera andra för din sak, här på Flashback.

Citat:
Orban vill inte kosta på sina medborgare dyra elpriser och högre skatter för ett onödigt krig.

Ungern har ju värst korruption i hela EU.

Så Orban vill troligen pressa elpriserna, så att medborgarna har bättre råd att betala för Orbans egen korruption, istället.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index
Citera
2023-12-17, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ja euromajdan har aldrig inträffat, haha.

Din idioti gynnar bara Ryssland. Du måste kunna se två sidor av det för att kunna angripa det rätt och riktigt, annars bevisar du bara att den sida du står på, är full av idioter. Som tur är finns jag, men just nu klassificerar jag dig som rysstroll eftersom du är så urbota okunnig.

Dina "argument" saknar bäring på trådämnet så försök få till lite bättre sådana. Just nu är du ganska torftig.

Ingenting som rysstrollen vobblar sig med kan rättfärdiga Putins olagliga våldtäkter på spädbarn, morden i Butcha, kidnappningarna av fler än 20 000 ukrainska barn. Det är av en anledning som rysstrollens idol Putin är en smutsig kriminell hund som är efterlyst i hela den fria världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in