2023-12-13, 12:10
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag har lämnat in min bil till samma verkstad i alla år. Jag har ingen servicebok i bilen. Det är väl mest boomers som fortfarande vill ha en servicebok liggande i bilen. Kan man få tillgång till sin bils service- och verkstadshistorik om man frågor verkstaden? Helst utskrivet på papper. Är det vanligt att man gör så idag vid försäljning till exempel?
Citera
2023-12-13, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag har lämnat in min bil till samma verkstad i alla år. Jag har ingen servicebok i bilen. Det är väl mest boomers som fortfarande vill ha en servicebok liggande i bilen. Kan man få tillgång till sin bils service- och verkstadshistorik om man frågor verkstaden? Helst utskrivet på papper. Är det vanligt att man gör så idag vid försäljning till exempel?
Borde ju gå om det finns i datorn. jag var på Audi å köpte delar å frågade om min bils spec. Den var ju 7 år då. Han tryckte in regnar å ut kom all info om bilen på papper. priser å allt
Citera
2023-12-13, 20:12
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Borde ju gå om det finns i datorn. jag var på Audi å köpte delar å frågade om min bils spec. Den var ju 7 år då. Han tryckte in regnar å ut kom all info om bilen på papper. priser å allt

Det är inte en märkesverkstad men det kanske går ändå.
Citera
2023-12-14, 19:20
Medlem
Vet inte vilken bilmärke du har men med Toyota kan man ladda ner appen MyToyota och se när servicen var gjord, så länge det varit servad hos en auktoriserad Toyota verkstad.
Citera
2023-12-15, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFang31
Vet inte vilken bilmärke du har men med Toyota kan man ladda ner appen MyToyota och se när servicen var gjord, så länge det varit servad hos en auktoriserad Toyota verkstad.

Stämmer inte, man behöver inte vara auktoriserad verkstad för att fylla i service digitalt på något bilmärke.
Citera
2023-12-16, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Stämmer inte, man behöver inte vara auktoriserad verkstad för att fylla i service digitalt på något bilmärke.

Ah ok, trodde bara auktoriserad verkstad som kunde lägga in det digitalt.
När garantin på bilen gått ut, istället för att serva bilen själv som jag gjort innan, hur kan en bilverkstad runt hörnet lägga in information digitalt, finns det nån hemsida alla verkstäder har tillgång till?

Tack på förhand
Citera
2023-12-16, 21:09
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa

ja har du lämnat på samma verkstad dessutom är det lättare att ta fram gamla kvitton och arbetsordrar.

på toyota kan man som bilägare logga in på toyotas hemsida och se servicehistorik (om det är servat på auktoriserad verkstad dvs) . kan tänka mig att det även är så på andra märken
Citera
2023-12-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFang31
Ah ok, trodde bara auktoriserad verkstad som kunde lägga in det digitalt.
När garantin på bilen gått ut, istället för att serva bilen själv som jag gjort innan, hur kan en bilverkstad runt hörnet lägga in information digitalt, finns det nån hemsida alla verkstäder har tillgång till?

Tack på förhand

Alla tillverkare med digital servicebok har portal för fristående verkstäder. Man måste ansöka om tillgång och bli godkänd.
Citera
2023-12-17, 19:10
Medlem
Jag vet att mercedes enbart godkänner auktoriserade verkstäder när det kommer till att fylla i serviceboken.
Som fristående men ej auktoriserad verkstad kan efter ansökan genom b2b få tillgång till serviceboken, men man kan inte se alla uppgifter utan man ser bara när servicen är gjord och vilka servicepunkter som gjorts.
Som auktoriserad verkstad med tillgång till deras ”company retail data” och ”EWA/WiS” kan man dock se hela serviceboken, men processen för att som fristående verkstad få auktorisation och tillgång till allting är väldigt kostsamt och processen för alla steg är väldigt tidskrävande (då man behöver få auktorisation för att kunna söka efter en ny/högre osv) tog mig över 1 år innan jag kunde få tillgång till hela deras system som fristående.
Men den du gjort servicen hos borde ju kunna plocka ut dessa papper? Hör av dig till dem o fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in