2023-12-17, 17:13
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du kan ju fråga andra länder utanför väst som ser Ryssland på ett annat sätt. Vet du inte så kan jag ju nämna några som Indien, Egypten, Kuba och Kina. Ryssarna har alltid hjälpt folk om dom kunnat som under jordbävningar, ekonomiska problem, konflikter osv. Sådant kommer folk och länder ihåg och därför fördömmer en majoritet av världens folk inte Ryssland utan man förstår vad ryssarna gör och var tvungen att göra för att säkra sitt land från NATO och skydda rysktalande i Donbas. Även Ukraina fick mycket hjälp av Ryssland trots 90-talets helvete för båda med stor handel och billig gas men även stora lån där mycket inte betalades tillbaka då istället IMF kom med i bilden efter 2014. Ukraina visade ingen som helst tacksamhet eller respekt och det ser vi mot oss med efter alla vapen och miljarder åt dom utan man kräver mer av allt.

Det var inget annat vi ville ha från Ryssland annat än metaller, olja och gas till låga priser samt billig välutbildad arbetskraft. Europa gjorde allt för att inte handla förädlade produkter eller högteknologiska produkter och maskiner från Ryssland och det finns och utvecklas i ännu högre grad nu efter sanktionerna. Jag pratar om passagerarflygplan, maskiner, medicinsk utrustning, elektronik, halvledare osv. Roscosmos utvecklar numera CT and MRI-utrustnig, Protek läkemedel, Rostec satsar mer på elektronik, telekommunikation, robotar och annan högteknologi, GAZ Group kör vidare med sina fordon, Kamaz likadant. Rosseti hanterar och bygger på världens största elnät, Gazprom känner alla till men kanse inte alla produkter som helium och motoroljor. Rosatom är ett annat stort bolag med många produkter och tjänster med allt mellan kraft, metallberarbetning till rymdteknologi. Det finns många, många fler.

Det är fler än du som inte känner till Rysslands ekonomi, teknlogi och dess bolag. Det är så det ska vara enligt makten i väst.

För övrigt köpte vi heller inte mycket från Ukraina utan vi såg en fördel att hålla det landet nere med och locka dom istället med EU och NATO-medlemskap. Bara Ukrainas produkter skulle ha kunnat bli ett stort hot mot europeiska företag och bönder så vi höll dom utanför och använde landet istället som slagträ mot Ryssland som vi nu ser. Vi vill ju åt bådas naturresurser för annars kan vi inte växa vidare för att handla med dom på lika villkor går ju inte och heller inte visa respekt. Jag vet, vi är riktiga blodsugande as här i väst för alla utanför.

Ryssarna var slöa och köpte mycket från väst för att snällt hålla handelsbalansen från exporten av metaller, olja och gas. Nu har vi väckt dom från den slummern med rysshat och sanktioner. Vi ville hålla landet nere så att dom inte utvecklades och körde om Europa på alla plan och lyckades ganska bra på det områden genom att bara ignorera landet och iställlet sälja vår högteknologi dit i pacificerande syfte. Det är över nu och Ryssland utvecklas i rasande takt tillsammans med BRICS. Det hela är ett enormt strategiskt misstag av oss och nu blir det Kina och Ryssland som får makten istället för Europa och Ryssland.

I vårt land och på många andra ställen i Europa är vi uppfödda med russofobi och det är en del av "försvaret". Men det är inte ryssarna som utnyttjar oss, förstör och tyst plundrar.
Meratext...
och vilket svammel och lögner.
Ryzzland skänker sällan ( aldrig) pengar ens till katastrofhjälp utan baktanke.
Det finns inget stort stöd i världen för ryzzlands agerande i Ukraina, du bara ljuger rakt av, för inte är du väl så korkad att du tror det?
Citera
2023-12-17, 17:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Fiffla med bokföringen är ju dock inte ok för att få mer bidrag från väst.
Ukraina kämpar väldigt hårt med att få bort stämpel som ett land fullt av korruption.

Det kan mycket väl tänkas att Ukraina behöver fördela resurser på ett mer stridsekonomiskt sätt. Finns det inte så mycket av allting så att alla förband kan få allt de begär/använder, så får man prioritera vilka förband som skall få full tilldelning. Det här är inte direkt något ovanligt i väpnad strid. Logistikfrågor är en annan prioritering. Vid minsta brist kör man inte fram allt till frontförbanden, utan behåller ammunition, mat och bränsle litet längre bak, så man kan fördela det till de förband som verkligen behöver materiel- och amersättning.

Men gissningsvis handlar bristerna om artilleriammunition och enkla drönare (Kamikazemodellen). Finns detta i överflöd kommer det att förbrukas, med rätt självklar avtagande gränsnytta. Detta motverkas genom att styra upp eldtillstånd och sätta regler för vad som är artillerivärdiga mål.

Sedan vill ALLA trossråttor ha precis allt de kan få, det är inbyggt i systemet, liksom varje infanterist (överallt) helst vill ha en rullande stormeld för att gå på muggen, helt insvepta i rök.
Citera
2023-12-17, 17:28
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det enda vettiga alternativet att lägga ned kriget i Ukraina från EUs sida.

Jag håller på att skissa på teorier om hur EU kunde försätta sig i ett sådant här katastrofalt läge.

Mina teorier bygger just nu på att Brexit försvagade EU så pass mycket att USA har kunnat gå in och provocera fram krig i Ukraina och totalt dominera Europa.
Samtidigt lämnade Angela Merkel ett stort tomrum i Tyskland. Tyskland kan nu inte ens sätta sig emot sprängning av Nord Stream.

Det ser inte bra ut. Europa måste ta ett steg tillbaka, omgruppera och byta ut alla ledare som är för fortsatt krig i Ukraina.

Viktor Orban verkar vara den ende som har fattat läget. Han kan visa vägen.
Ryssland har alltid varit ett orosmoment i världen, både militärt och bl.a industrispionage. Borde vara skönt för omvärlden om Ryssarna taggade ner och blev demokratiska och slutade dricka propagandavälling sen barnsben.
Citera
2023-12-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Du är galen. "Kan inte resa sig" . Är detta baserat på dina fantasier eller ännu ett missförstånd av engelsk text?

Jämför Polens utveckling med vitryssland sen 90 talet innan du återkommer.

Det bygger på att Ukraina kommer att förlora tillgång till Svarta Havet samt att östra delen av Ukraina har störst industri, jordbruk osv osv.
Citera
2023-12-17, 17:39
Medlem
Citat:
Det bygger på att Ukraina kommer att förlora tillgång till Svarta Havet samt att östra delen av Ukraina har störst industri, jordbruk osv osv.

Då har du nog som jag trodde läst fel igen. Kan du länka var bild påstår att ryssland planerar att ta kusten?

Jag läser själv inte tyska men när jag läser ISW framgår inte detta.
Citera
2023-12-17, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Du skrev enbart för att provocera va? Så genomdumt (det som gick att förstå) att klockorna stannar.

Absolut inte.
Jag vet att det är helt andra tankegångar än vad som är populärt just nu.
Det kommer att ta tid att vända på tänket i västvärlden men det verkar vara på gång nu i USA.
Citera
2023-12-17, 17:40
Medlem
Citat:
Det enda vettiga alternativet att lägga ned kriget i Ukraina från EUs sida.

Jag håller på att skissa på teorier om hur EU kunde försätta sig i ett sådant här katastrofalt läge.

Mina teorier bygger just nu på att Brexit försvagade EU så pass mycket att USA har kunnat gå in och provocera fram krig i Ukraina och totalt dominera Europa.
Samtidigt lämnade Angela Merkel ett stort tomrum i Tyskland. Tyskland kan nu inte ens sätta sig emot sprängning av Nord Stream.

Det ser inte bra ut. Europa måste ta ett steg tillbaka, omgruppera och byta ut alla ledare som är för fortsatt krig i Ukraina.

Viktor Orban verkar vara den ende som har fattat läget. Han kan visa vägen.

Du håller på att skissa? Är inte det att överdriva?
Citera
2023-12-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du kan ju fråga andra länder utanför väst som ser Ryssland på ett annat sätt. Vet du inte så kan jag ju nämna några som Indien, Egypten, Kuba och Kina. Ryssarna har alltid hjälpt folk om dom kunnat som under jordbävningar, ekonomiska problem, konflikter osv. Sådant kommer folk och länder ihåg och därför fördömmer en majoritet av världens folk inte Ryssland utan man förstår vad ryssarna gör och var tvungen att göra för att säkra sitt land från NATO och skydda rysktalande i Donbas. Även Ukraina fick mycket hjälp av Ryssland trots 90-talets helvete för båda med stor handel och billig gas men även stora lån där mycket inte betalades tillbaka då istället IMF kom med i bilden efter 2014. Ukraina visade ingen som helst tacksamhet eller respekt och det ser vi mot oss med efter alla vapen och miljarder åt dom utan man kräver mer av allt.

Det var inget annat vi ville ha från Ryssland annat än metaller, olja och gas till låga priser samt billig välutbildad arbetskraft. Europa gjorde allt för att inte handla förädlade produkter eller högteknologiska produkter och maskiner från Ryssland och det finns och utvecklas i ännu högre grad nu efter sanktionerna. Jag pratar om passagerarflygplan, maskiner, medicinsk utrustning, elektronik, halvledare osv. Roscosmos utvecklar numera CT and MRI-utrustnig, Protek läkemedel, Rostec satsar mer på elektronik, telekommunikation, robotar och annan högteknologi, GAZ Group kör vidare med sina fordon, Kamaz likadant. Rosseti hanterar och bygger på världens största elnät, Gazprom känner alla till men kanse inte alla produkter som helium och motoroljor. Rosatom är ett annat stort bolag med många produkter och tjänster med allt mellan kraft, metallberarbetning till rymdteknologi. Det finns många, många fler.

Det är fler än du som inte känner till Rysslands ekonomi, teknlogi och dess bolag. Det är så det ska vara enligt makten i väst.

För övrigt köpte vi heller inte mycket från Ukraina utan vi såg en fördel att hålla det landet nere med och locka dom istället med EU och NATO-medlemskap. Bara Ukrainas produkter skulle ha kunnat bli ett stort hot mot europeiska företag och bönder så vi höll dom utanför och använde landet istället som slagträ mot Ryssland som vi nu ser. Vi vill ju åt bådas naturresurser för annars kan vi inte växa vidare för att handla med dom på lika villkor går ju inte och heller inte visa respekt. Jag vet, vi är riktiga blodsugande as här i väst för alla utanför.

Ryssarna var slöa och köpte mycket från väst för att snällt hålla handelsbalansen från exporten av metaller, olja och gas. Nu har vi väckt dom från den slummern med rysshat och sanktioner. Vi ville hålla landet nere så att dom inte utvecklades och körde om Europa på alla plan och lyckades ganska bra på det områden genom att bara ignorera landet och iställlet sälja vår högteknologi dit i pacificerande syfte. Det är över nu och Ryssland utvecklas i rasande takt tillsammans med BRICS. Det hela är ett enormt strategiskt misstag av oss och nu blir det Kina och Ryssland som får makten istället för Europa och Ryssland.

I vårt land och på många andra ställen i Europa är vi uppfödda med russofobi och det är en del av "försvaret". Men det är inte ryssarna som utnyttjar oss, förstör och tyst plundrar.

Vilken textmassa. Jag ska bara kommentera det fetade.

Det du skriver stämmer inte. Väst är de som skickat hjälp till olika katastrofer; svält, översvämningar, vulkanutbrott, epidemier mm. Ryssland har ett ganska uselt track record i det avseendet.

Däremot har ryssarna varit mycket bra på att skicka vapen till en sida (ibland samtliga sidor) i olika inbördeskrig och uppror. Det medges.

Men den rent humanitära hjälpen till fattiga länder kommer till ca 90% från Västeuropa, USA, Japan, Australien etc.
Citera
2023-12-17, 17:43
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag vet naturligtvis inte vad Ryssland har för motiv annat än vad de säger i offentligt. Som jag förstår konflikten har USA utvidgat Nato mot Rysslands gräns. Ryssland har sedan 1991 valt att ta ett steg tillbaka. Ukraina var dock en röd linje - där av kriget.
...
.

Då flera personer svarat på övriga delar i ditt inlägg på informativt sätt ser jag inget behov av att också göra det, men jag kan åtminstone ge ett par synpunkter om det fetade ovan.

Personligen är jag restriktiv till att tillskriva några motiv som inte personer säger sig ha, då man alltid måste komma ihåg att man inte är tankeläsare och kan göra falska antaganden.
Det är däremot inte omöjligt att utifrån historik och annat på goda grunder slå fast att de offentliga motiven framstår som svaga och andra mer troliga.
Enbart det faktum att någon historiskt sett varit opålitlig och otillförlitlig är skäl nog till skepsis, och i fallet Ryssland är det väl dokumenterat att de ofta farit med osanningar. Det sträcker sig allt från deras förnekande av inblandning i Krim och Utbrytarepublikerna, ovilja att respektera avtal när det inte längre passar dem, helt fabricerade narrativ om folkmord och förtryck på ryssar som inte alls kunnat verifieras etc etc där de tom in i det absolut sista ljög och förnekade att de skulle invadera Ukraina.

Någon annan i tråden beskrev också på ett bra sätt varför deras motiv om ett "hotfullt NATO" inte håller vid en närmare granskning, så även om man inte är tankeläsare kan man ändå vara väldigt skeptisk till "offentliga motiv", vilket man sannerligen bör i Rysslands fall.

Det fetade nummer två är också att du utgår ifrån ett narrativ där själva användningen av orden visar på kraftig bias, då "USA utvidgat NATO mot Rysslands gräns".

Det är helt och hållet ett ryskt narrativ som tilldelar USA den aktiva rollen att på eget bevåg kunna utöka NATO-länderna, medan länderna i sig enbart tillskrivs passiv roll som följer USA's vilja.
Det är naturligtvis trams då USA inte har möjlighet att tvinga in länder i NATO som är en försvarsallians, utan det är tvärtom länderna ifråga som är den aktiva parten då det är de som ansöker om medlemskap och inget som kommer utifrån.
Det är inte ens så att USA sitter på möjligheten att själv välja vilka länder som tas in, utan det kräver också övriga NATO-länders godkännande. USA hade nog godkänt Sveriges ansökan alla ggr om det var enbart de som bestämde, men nu är det ju inte så då Ungern och Turkiet bråkat.
Dessa länder är allt annat än supermakter, så hade övriga länder varit passiva marionettregimer för USA som många pro-ryssar tror, hade vi varit medlemmar i NATO idag då USA vill det.

Så att du i formuleringen tillskriver USA en roll som den inte har varken formellt eller informellt, visar på att du utgår ifrån ett pro-ryskt narrativ, även om du själv kanske inte upplever att du gör det.
Citera
2023-12-17, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Ryssland har alltid varit ett orosmoment i världen, både militärt och bl.a industrispionage. Borde vara skönt för omvärlden om Ryssarna taggade ner och blev demokratiska och slutade dricka propagandavälling sen barnsben.

Det är västvärlden som inte vill vara kompisar med Ryssland.
Det är så praktiskt att kunna skylla sin egen inkompetens på Ryssland.
Allt mellan himmel och jord skylls på Ryssland, som alla känner till.

Sen är det en gigantisk militärindustri att bevara Ryssland som den ‘store fienden’. En hel industri med miljontals anställda bygger på att Ryssland är fienden.
Citera
2023-12-17, 17:58
Medlem
Citat:
Det är västvärlden som inte vill vara kompisar med Ryssland.
Det är så praktiskt att kunna skylla sin egen inkompetens på Ryssland.
Allt mellan himmel och jord skylls på Ryssland, som alla känner till.

Sen är det en gigantisk militärindustri att bevara Ryssland som den ‘store fienden’. En hel industri med miljontals anställda bygger på att Ryssland är fienden.

Som vanligt ser du allt tvärtom. Det är Ryssland som inte vill vara kompisar med någon på likställda premisser. Ryssland vill bara vara kompis med länder som underkastar sig Rysslands vilja.
Citera
2023-12-17, 17:59
Medlem
Citat:
Man avfärdar Viktor Orban för snabbt.
Jag tror folk inte har kapacitet att ta in vad han verkligen säger. Han har en hel vettigt att säga om man bara orkar lyssna.

Kom med länkar nu så vi kan hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in