Citat:
Ursprungligen postat av
fyrnox
Ok så uppgifterna Nordnet lämnar till Skatteverket hamnar på en förifylld k4 och inte på själva deklarationen? Där fyller man i vinst och förlust själv efter uträkning?
Dom här K4 blanketerna som du pratar om och kan få från Nordnet är underlag till deklaration. Inget som du vanligvis kan skicka in till skatteverket. Saktteverket vill ha alla transaktioner. Ett undantag skulel kunna vara om du inte gjort vinst.
Din bank/handelsplatform skickar alla försäljningsbelopp eller omkostnads belop till skatteverket. Sedan är de upp till dej att delge dom vad du betalt. Har dui inte gjort nån vinst så kan du förnmodligen komma undan eftersom din bank då kan uppge att ditt omkostandsbelopp är större än ditt försäljnings belopp. Detta skulle då va ett undantag.
Om du inte redovisar dina omkostandsbelopp så kommer du åka på ett chablonbelopp utgår från att du gjort en viss vinst som saktteverkt tror är den lägsta vinsten du kan ha gjort (och den skyhög) jag fick höra att den va 25% men jag tror inte att de stämmer. En gång när jag inte orkat deklarera i tid fick jag helt vansing belopp baserat om mina omkostnader. Jag vet faktikst hur dom kunde räkna ut de. dom borde ta omkostandsbeloppet*1,25-omkostandsbeloppet *0,3. eller likande om utgår från 25% i vinst men de preliminära skattebesked jag fick den gånger var mycket mycket högre. Skulle vara kul att veta hur dom räknar ut chablon beloppet förstesten.