2023-12-17, 16:14
Avslutad
Jag förstår fortfarande inte. Kommer vinsten vara för ifyllt eller hela omsättning av mina försäljningar?

Om det är omsättningen så snackar vi ju typ 25 miljoner.
Citera
2023-12-17, 16:58
Medlem
Skatteverket har vid förtryckning av blankett K4 inte tillgång till alla uppgifter som behövs för att räkna ut vinsten eller förlusten vid en aktieförsäljning.
Senast redigerad av Clyo 2023-12-17 kl. 17:07.
Citera
2023-12-17, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Skatteverket har vid förtryckning av blankett K4 inte tillgång till alla uppgifter som behövs för att räkna ut vinsten eller förlusten vid en aktieförsäljning.

Ok så uppgifterna Nordnet lämnar till Skatteverket hamnar på en förifylld k4 och inte på själva deklarationen? Där fyller man i vinst och förlust själv efter uträkning?
Citera
2023-12-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Ok så uppgifterna Nordnet lämnar till Skatteverket hamnar på en förifylld k4 och inte på själva deklarationen? Där fyller man i vinst och förlust själv efter uträkning?

Dom här K4 blanketerna som du pratar om och kan få från Nordnet är underlag till deklaration. Inget som du vanligvis kan skicka in till skatteverket. Saktteverket vill ha alla transaktioner. Ett undantag skulel kunna vara om du inte gjort vinst.

Din bank/handelsplatform skickar alla försäljningsbelopp eller omkostnads belop till skatteverket. Sedan är de upp till dej att delge dom vad du betalt. Har dui inte gjort nån vinst så kan du förnmodligen komma undan eftersom din bank då kan uppge att ditt omkostandsbelopp är större än ditt försäljnings belopp. Detta skulle då va ett undantag.

Om du inte redovisar dina omkostandsbelopp så kommer du åka på ett chablonbelopp utgår från att du gjort en viss vinst som saktteverkt tror är den lägsta vinsten du kan ha gjort (och den skyhög) jag fick höra att den va 25% men jag tror inte att de stämmer. En gång när jag inte orkat deklarera i tid fick jag helt vansing belopp baserat om mina omkostnader. Jag vet faktikst hur dom kunde räkna ut de. dom borde ta omkostandsbeloppet*1,25-omkostandsbeloppet *0,3. eller likande om utgår från 25% i vinst men de preliminära skattebesked jag fick den gånger var mycket mycket högre. Skulle vara kul att veta hur dom räknar ut chablon beloppet förstesten.
Senast redigerad av Ki 2023-12-17 kl. 20:14.
Citera
2023-12-17, 20:06
Medlem
Citat:
Jag förstår fortfarande inte. Kommer vinsten vara för ifyllt eller hela omsättning av mina försäljningar?

Om det är omsättningen så snackar vi ju typ 25 miljoner.

Du menar att omkostands belopp är 25 miljoner?

Hur många transaktioner är de?
Citera
2023-12-17, 20:08
Medlem
Mitt råd till dej är få in de nått fildformat som kan läsas av Python eller likande och sedan betala en programerare eller tänka själv hur du ska göra.

Försten när du räknar ut detta så för du nu använda transaktionshistoriken på Nornett. I alla fall om nornett har samma skit under lag till deklaration som Avanza har. Avanzas är helt värdelöst eller i alla fall vara de.
Citera
2023-12-17, 20:13
Medlem
Citat:
Precis.

Det bästa och enklaste sättet att deklarera dina värdepappersaffärer är nog att följa den metod som du själv har beskrivit i ett tidigare inlägg.
Citat:
Då verkar det helt enkelt som att jag får göra deklarationen i pappersform, för det går inte att ladda upp k4-blanketter om dom inte är i något specialformat.

Så det blir alltså att skriva ut de 89 sidorna och sedan bifoga dessa i ett kuvert med deklarationen. Herregud, man skulle bara kört isk, men jag ville verkligen åt det här med att kunna dra av vid förlust, men det var inte värt huvudvärken.

Ett sämre alternativ är att du åtminstone anger summa försäljningspris, summa omkostnadsbelopp och summa förlust på blankett K 4 och sedan för över det rätta resultatet till huvudblankettens punkt 8.3. På så sätt kan du aldrig drabbas av eventuella straffavgifter (skattetillägg). Du kan sedan visa hur du har räknat fram dessa siffror med hjälp av excelark eller på något annat sätt. Om Skatteverket då har några frågor om din redovisning kommer de att kontakta dig för komplettering.
Citera
2023-12-17, 20:21
Medlem
de mycket på handlägaren vad skattverkt ställe upp på också.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in