Citat:
Ursprungligen postat av
StigEngstrom
Frågar du mig så tycks ryska planerna även vara kusligt realistiska.
Det är inte en karta som Lukashenko visade upp hur är hela Ukraina ockuperas utan är nu en väldigt stram, liten landsyta som man ska ta inom 3 år med hundratusentals döda orcher, kanske upp mot en halv miljon. (Och blir förlusterna högre accepterar man säkert det i sann rysk pissanda).
Ett område som kommer vara sönderbombst och fullt med minor såsom Donbass är nu.
Ja vad är poängen med detta? Skydda Ryssland från Nato håller inte längre...
Såg nån minnessten från en rysk by med stupade invånare i varje krig.
Under andra världskriget var det kanske ett 5 tal, under krigen i Afghanistan och Tjetjenien någon enstaka och nu under "militäroperationen" runt 20 stupade.
Tyvärr är nog orsaken rätt så uppenbar vid det här laget, och det är att poängen med utdraget krig är att underlätta Putins politiska överlevnad och inget annat. Folket runt honom med samma ideologi som också är sugen på imperialism hade nog gärna sett att kriget avvecklas, då kriget visat sig vara en väldigt ineffektiv väg att gå.
Citat:
Ursprungligen postat av
StigEngstrom
Jo det finns gott om Bagdad Bobs på "våran" sida också och du är nog den värsta i denna tråden.
Så se, kalla mig ett rysstroll nu för det är det enda du duger till när folk inte står bakom ditt önsketänkrunkande.
Att hypa förmågan hos sin egen sida kan väl funka som hejarklack om man betraktar kriget som fotbollsmatch, och kanske höja moralen på inblandade parter så saker inte känns hopplöst.
Men i alla övriga sammanhang är det inte särskilt bra, då man blir för avslappnad och underskattar fienden och problem när de dyker upp.
Finns ju gott om exempel på hur ryssar i invasionens allra början målade upp att det skulle bli en baggis för att man underskattat motståndet samt såväl egna brister, och den inställningen visar sig inte direkt lönande.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Då får du ju förklara, med referenser, vad du tror att de drar in så extremt mycket på då. Och varför det är ohållbart.
Överste Reisner i Österrike sammanfattade det ganska bra. "The Russians do not care if they do not get French cheese." Tänk om vi hade haft en sån snubbe som gjorde skäl för den statliga lönen, istället för såna hjon som Paasikivi. De flesta svenska krigsvetare och officerare i offentligheten verkar vara allt för ideologiska, precis vad som var ett av Sovjets stora svagheter. Vi får hoppas att vi har några skarpare hjärnor i det fördolda.
Ideologi är ju inget fel i sig, då ideologi innebär värderingar som har betydelse och något värt att slåss för. Ryska miltärens styrka och svaghet i detta är nog deras apatiska fatalism.
En styrka i bemärkelsen att de inte behöver samma motivation att kämpa för något mål, svaghet då moralen då blir därefter och soldater dör som flugor.
Jag kan tyvärr inte säga att jag sett mycket tecken på att Rysslands militär övergett Sovjet-doktrinen och varit väldigt öppen för andra sätt, så inte nog med att Rysslands militär är mycket mindre än Sovjets, den är knappast mycket bättre heller.