2023-12-17, 00:36
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ja, man kan testa kortison, kolloidalt silver eller två pølse med brödet bredvid också.

Eller du menade kanske som en behandling baserad på vetenskap? Nej - är svaret då.

Kul… Ligger man inom gråzonen med symtom kan man bli erbjuden trt genom vården. Att det inte görs i praktiken är en annan sak.

”Överväg behandling i 3-6 månader för att se om symtomen går i regress”.

https://urologi.org/wp-content/uploads/2016/12/Riktlinjer_Testosteronbrist.pdf
Citera
2023-12-17, 00:40
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Så vad föreslår du? Ett livslång medicinerade med alla risker och biverkningar från 32 till döden när ts förmodligen bara är deprimerad.
Dina privata anekdoter är inte relevanta men jag förstår att för korkade personer som dig kan det verka som viktiga bevis.

Om nu han har lågt testosteron, eller ligger inom gråzonen, är ditt förslag att han ska acceptera det och leva på?

Ni är jävligt snabb och hoppa på trt-behandling för det är enligt dig förknippad med biverkningar men jävligt duktig på att sätta andra diagnoser. Tänk om lågt testosteron är orsaken till hans mående?
Citera
2023-12-17, 07:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Om nu han har lågt testosteron, eller ligger inom gråzonen, är ditt förslag att han ska acceptera det och leva på?

Ni är jävligt snabb och hoppa på trt-behandling för det är enligt dig förknippad med biverkningar men jävligt duktig på att sätta andra diagnoser. Tänk om lågt testosteron är orsaken till hans mående?
Vet inte om du bara är korkad men har du läst dit inlägg?
"Ni är jävligt snabb och hoppa på trt-behandling"

Jag rekommenderar alltså inte att medicinera depression med hormoner resten av livet.
Citera
2023-12-17, 08:34
Medlem
TS kanske borde testa anti-depressiv medicin? Jag har högst moderata problem med ångest och för mig hjälper en låg dos väldigt mycket. Jag har noll biverkningar
Citera
2023-12-17, 10:19
Medlem
Fraziers avatar
Citat:
Så vad föreslår du? Ett livslång medicinerade med alla risker och biverkningar från 32 till döden när ts förmodligen bara är deprimerad.
Dina privata anekdoter är inte relevanta men jag förstår att för korkade personer som dig kan det verka som viktiga bevis.

Jag har inte föreslagit ett livslångt medicinerande av tostrex/Nebido, jag förklarade endast att 11 nmol var lågt för en 32-årig man. Om vederbörande har en klinisk depression kan endast en grundlig utredning påvisa, inte en ”Flashback-läkare” som du…!
Citera
2023-12-17, 10:25
Medlem
Fraziers avatar
Citat:

Jag rekommenderar alltså inte att medicinera depression med hormoner resten av livet.

”medicinera med hormoner resten av livet”? Vad grundar du det på? Svara mig på följande fråga utan att googla: Kan man behandlas med testosteron i tre år och sedan upphöra med behandlingen utan att den egna testosteronproduktionen slagits ut för all framtid?
Citera
2023-12-17, 10:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frazier
”medicinera med hormoner resten av livet”? Vad grundar du det på? Svara mig på följande fråga utan att googla: Kan man behandlas med testosteron i tre år och sedan upphöra med behandlingen utan att den egna testosteronproduktionen slagits ut för all framtid?
Varför ska ts sluta med behandlingen? Enligt dig är ju det den enda behandlingen som kan hjälpa ts?
Citera
2023-12-17, 12:05
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frazier

Jag svarar även om frågan inte är ställd till mig och jag har inte googlat.

Sannolikt ja, men det finns inget 100% säkert svar på den frågan.

Det är mentalt jobbigt för patienten att avsluta behandlingen, egenproduktionen av testosteron är praktiskt taget obefintlig vid det laget och måste sättas igång igen, det tar tid och patienten mår inte bra innan egenproduktionen har kommit i gång.
Citera
2023-12-17, 12:21
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:

Nä och det vet jag, gick lite snabbt och menade att ni är jävligt snabb att hoppa på och kritisera hormonbehandling medan du inte har något problem att sätta en annan diagnos. Så ditt förslag är ssri medicin med alla biverkningar de ger?

Det är allmänt känt i dag att läkare väljer ssri framför testosteron, förklarar ganska bra din synpunkt om du nu är läkare.
Senast redigerad av Mr.Sound 2023-12-17 kl. 12:25.
Citera
2023-12-17, 13:37
Medlem
Fraziers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag svarar även om frågan inte är ställd till mig och jag har inte googlat.

Sannolikt ja, men det finns inget 100% säkert svar på den frågan.

Det är mentalt jobbigt för patienten att avsluta behandlingen, egenproduktionen av testosteron är praktiskt taget obefintlig vid det laget och måste sättas igång igen, det tar tid och patienten mår inte bra innan egenproduktionen har kommit i gång.

Helt riktigt.
Citera
2023-12-17, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Nä och det vet jag, gick lite snabbt och menade att ni är jävligt snabb att hoppa på och kritisera hormonbehandling medan du inte har något problem att sätta en annan diagnos. Så ditt förslag är ssri medicin med alla biverkningar de ger?

Det är allmänt känt i dag att läkare väljer ssri framför testosteron, förklarar ganska bra din synpunkt om du nu är läkare.
Har du läst trådstarten?
"Har ångest, panikångest, depression. Gråter jämnt." Ts behöver hjälp med sitt psykiska mående och svaret är inte testosteron då ts har normala nivåer.
Citera
2023-12-17, 14:51
Medlem
Fraziers avatar
Citat:
Varför ska ts sluta med behandlingen? Enligt dig är ju det den enda behandlingen som kan hjälpa ts?

Jag anser att du saknar förmågan att bedöma vad en normal testosteronnivå är för en 35-årig man. Jag ställde också en fråga till dig om mannens eventuella förmåga att få igång sin egen produktion igen efter tre års behandling, då du verkade kunnig om behandlingens biverkningar. Jag har aldrig sagt att trt är den enda behandlingen som kan hjälpa ts. Läs på innan du kommer med falska antaganden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in