2023-12-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Jag hade 9-12 nmol och det jämförde min läkare med en 75årings.. Iofs måste man ta hänsyn till SHBG.

I TS ålder borde man ligga på över 20 nmol.

Skulle råda ts att pröva gel.
20 nmol? Jag har aldrig någonsin legat på 20 Nmol...
Citera
2023-12-16, 16:26
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Nivåerna är normala och förklaringen finns att söka någon annanstans. Att du inte växer av träningen är för att du äter och tränar för dåligt eller har dragit nitlott i genlotteriet.

Nivån ligger inom gråzonen så visst kan man testa testo för att se om det hjälper.
Citera
2023-12-16, 16:53
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Nivån ligger inom gråzonen så visst kan man testa testo för att se om det hjälper.
Ja, man kan testa kortison, kolloidalt silver eller två pølse med brödet bredvid också.

Eller du menade kanske som en behandling baserad på vetenskap? Nej - är svaret då.
Citera
2023-12-16, 17:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound

Är du medveten om vad det innebär för TS under en väldigt lång tid?

Jag har gått på TRT genom den offentliga vården i över 20 år, jag vågar påstå att jag är en av landets mest erfarna och pålästa patienter inom TRT, någon som skriver som du har ingen aning om hur det fungerar och vad det innebär för patienten att "testa testo" om det skall göras vetenskapligt korrekt.
Citera
2023-12-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muchadores
Står i huvudinlägget

Längd: 179 cm
Vikt: 85 kg
Kroppbehåring: Oförändrad (något tunnare på skalpen)
Genitalia: Vet inte?

Oj ber om ursäkt! Läste inte ordentligt. Ditt värde är i den så kallade gråzonen. Be om ett nytt test, man brukar göra en omkontroll vid dessa värden. Men det kommer nog bli så att du får försöka få upp värdena på egen hand om du inte söker privat, om målet är medicinskt testo.
Citera
2023-12-16, 18:06
Medlem
Tog prov för ett tag sedan. Är snart 60, BMI på 22 är och varken deprimerad eller impotent. Testot ligger på 25 nmol/L mot referensintervallet är 12-28.
Citera
2023-12-16, 18:07
Medlem
Fel kost. Bukfett/går upp i vikt lätt= kapa kolhydraterna, socker och sänk insulinet.
Ät zink tabletter dagligen. Sluta drick öl. Ska du dricka så drick rent, som vodka etc. Ät inget med soja etc. Gå på carnivore i minst en månad. Gå upp tidigt på morgonen. Du bygger muskler när du vilar och sover så få rätt sömn. Få solljus på morgonen. Gå ut, rör på dig. Men mer protein, mer fett och mindre kolhydrater gör mycket för testo.
Citera
2023-12-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaskorven
Fel kost. Bukfett/går upp i vikt lätt= kapa kolhydraterna, socker och sänk insulinet.
Ät zink tabletter dagligen. Sluta drick öl. Ska du dricka så drick rent, som vodka etc. Ät inget med soja etc. Gå på carnivore i minst en månad. Gå upp tidigt på morgonen. Du bygger muskler när du vilar och sover så få rätt sömn. Få solljus på morgonen. Gå ut, rör på dig. Men mer protein, mer fett och mindre kolhydrater gör mycket för testo.

Glömde tillägga, ät mkt omega 3 tabletter under vintern, svenskar får sjukt lite solljus under vintern och har extremt låga d vitamin nivåer. Klart bidragande till låg energi. Men det vet ju dom flesta redan.
Citera
2023-12-16, 19:56
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pengarnaforsvann
Detta ser man rätt ofta.
Anledningen till varför du ”haft extremt svårt” att bygga muskler på 4 års hårt gym är för att du inte är dialed in med kosten.
Alternativt har du en sinnessjuk body dysmorphia och en helt skev bild av vad som är attainable på 4 år. 99 fall av 100 är det kosten.

Så vad gäller din utmattning - det har gått drygt 6 månader, du måste ge det tid.
Tyvärr kommer Tongkat eller annat läkemedel/tillskott göra väldigt lite. Du ska absolut inte hoppa på Testo idag. På sikt? Absolut möjligt. Men inte idag.
Jag har varit i exakt samma sits och det är vanligt (såklart) att man börjar tänka att om man pinnar sig själv så kommer allt bli bra. Men så enkelt är det tyvärr inte.

Fokusera på att bara återhämta dig (du ska inte gå och lyfta tungt som nåt geni i tråden skrev tidigare) utan långsamt långsamt trappa upp.
Börja med lite armhävningar och sit-ups, men fokusera på att bara vila upp dig, justera livsstilsfaktorerna, ät enbart wholefoods.
Låt det gå ett halvår så ska du se att du studsar tillbaka rätt snabbt.

Vill du sedan verkligen bygga muskler ska du hitta en onlinecoach (finns en uppsjö av vettiga i Sverige), som hjälper dig med träning och kosten. Sen när du är på en bra plats i livet kan du börja väga fördelar mot nackdelar med TRT. Men ge det tid vännen.

Kan bero på annat än kosten. Det kan t.ex bero på att man tränar med en intensitet som inte stimulerar musklerna tillräckligt mycket, vilket kan vara vanligt för någon med kortare erfarenhet av styrketräning.

Om man däremot är en erfaren lyftare är det mer sannolikt att intensiteten är för hög. En hög träningsfrekvens och/eller att lyfta till failure för ofta kan påverka återhämtningen negativt om kost och sömn inte prioriteras lika högt som den träning man utför. Det leder i bästa fall till att tiden det tar för resultaten ska komma ökar, och i värsta kan det leda till helt uteblivna resultat och överträning.

Det är förstås väldigt individuellt hur hårt man kan pressa sin kropp utan negativa konsekvenser. Hur mycket man är kapabel att pressa sin kropp brukar man upptäcka med åren när man lärt sig att känna igen vilka signaler man kan ignorera och vilka man bör ta på allvar. Att hitta en optimal balans som fungerar för en själv är inte helt lätt. Det är möjligt att man svarar som bäst på mindre frekvent träning.

Man behöver alltså prova sig fram innan man kan vara helt säker på vilket träningsupplägg som fungerar bäst för det resultat man eftersträvar och går att få in i sin vardag utan att påverka andra livsaspekter negativt. Hur länge det tar innan man hittar dit är såklart även det individuellt, men räkna med minst ett år då man bör ge varje utvärderingsperiod minst 8 veckor innan man kan utvärdera hur bra resultat det gett.

Detta är baserat på egen erfarenhet utifrån 8 års styrketräning och research. Är ingen expert i träning och hälsa. Det är bars ett av mina största intressen här i livet
Konstruktiv kritik är välkommet då det ofta leder till bättre kunskap genom information och diskussion
Citera
2023-12-16, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frazier
11 nmol är normalt vid 32? Jag känner många 60-åringar som ligger på 14-15…skärp dig!
Så vad föreslår du? Ett livslång medicinerade med alla risker och biverkningar från 32 till döden när ts förmodligen bara är deprimerad.
Dina privata anekdoter är inte relevanta men jag förstår att för korkade personer som dig kan det verka som viktiga bevis.
Citera
2023-12-17, 00:00
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaskorven
Glömde tillägga, ät mkt omega 3 tabletter under vintern, svenskar får sjukt lite solljus under vintern och har extremt låga d vitamin nivåer. Klart bidragande till låg energi. Men det vet ju dom flesta redan.

Vad menar du?

Varför skulle ätande av omega 3 tabletter öka nivåerna av D-vitamin?
Citera
2023-12-17, 00:28
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Är du medveten om vad det innebär för TS under en väldigt lång tid?

Jag har gått på TRT genom den offentliga vården i över 20 år, jag vågar påstå att jag är en av landets mest erfarna och pålästa patienter inom TRT, någon som skriver som du har ingen aning om hur det fungerar och vad det innebär för patienten att "testa testo" om det skall göras vetenskapligt korrekt.

Vadå under en lång tid? Han ligger inom gråzonen och visst skulle man kunna erbjuda honom trt, genom vården, för att se om symtomen han beskriver beror på lågt testosteron.

För hur ska man annars göra? 32 år med 11nmol…kanske hans ”gå in i väggen” beror just på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in