2023-12-16, 11:22
Medlem
Han kan väl lika gärna ligger under grävaren?
Jäkligt tragiskt hur som, men så som jag förstått det skulle han ut på isen och vända.
Citera
2023-12-16, 11:23
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Det är en tjärn i skogen, jag skulle tippa att de trodde att det inte var så djupt, mer som en myr kanske, så därför vågade man sig ut.

Eller så har man läst fel på kartan.

Eller kört på tidig is hundratals gånger och det gått bra, därför ”går nog det här bra också”!

Eller fan vet…personligen skulle jag inte lita på någon is så här tidigt, helst när det varit varmt/kallt om vartannat.
Chansen finns ju också att man ”killgissat” sig fram..typ: ”Man behöver bara 3cm is för att köra tåg på det, det vet alla, kör ut nu din fjolla!!”
-Okeeeej…!
*PLUMS*
Pratade med en boendes i närheten nyss. Dom kallar det för en myr och meningen var att trycka till myren så att det blev en vinterväg för avverkning lite längre ut på myren.
Citera
2023-12-16, 11:52
Medlem
Biggedys avatar
Vem fan kör ut på isen med en grävmaskin liksom. Hade inte gjort det om det så var en meter is.

Som någon annan sa, play stupid games....

Synd om familjen dock..
Citera
2023-12-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Pratade med en boendes i närheten nyss. Dom kallar det för en myr och meningen var att trycka till myren så att det blev en vinterväg för avverkning lite längre ut på myren.

Har du någon koll mer exakt så det går att kolla karta över myren?

Tänker mig att det myckna regnandet har påverkat en förhållandesvis torr myr?

Tragiskt att en till ung person dör på jobbet här som egen företagare.
Citera
2023-12-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Hur då "trycka till " myren ?? Jag förstår att man kan ploga med en maskin så det blir en vinterväg men vad skulle grävmaskinen gräva för nåt ?
Citera
2023-12-16, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja inte fan står man som ett fån o ringer brandkåren utan man måste ju agera.
Nu stack ju delar av maskinen upp ur vattnet så då kan man klättra ner längst dessa delar o leta sig fram till hytten.

Naturligtvis beror det på hur det hela utspelade sig.
Troligen ligger personen mosad under maskinen då man inte hittat honom än.

Det här skedde inte på Södermalm där någon annan ringer på hjälp åt er.
Exakt vad skulle du kunna göra för att hjälpa om du också befinner dig nere i vattnet? Om inte kompisen tar sig upp så inte fan kommer du kunna dra upp både honom och dig.

Har du ens vistats utomhus i extrem kyla? Ännu mindre tror jag du förstår konsekvenserna av att dessutom bli genomvåt i kyla.
Precis som sagts, du har sett för många actionfilmer. Det bästa du kan göra är att själv hålla dig torr, gärna lägga ut en lång gren, rep eller mindre träd så att du kan hjälpa din kompis med en bit avstånd från vaken.

Hoppar du också i plurret så kommer ni bägge två att vara ihjälfrusna väldigt snabbt om ni ens lyckas ta er upp ur vaken.

Om du är torr och varm när(om) din kompis sedan tagit sig upp ur vaken så kan du hjälpa honom att ta sig till värmen eller få fram hjälp. Är ni bägge två genomblöta i -10 grader så har ni inte lång stund innan ni är väldigt rökta. Särskilt som det här skedde en bra bit ut i skogen.

Skulle det vara ett litet barn och jag försäkrat mig om att ha först ringt hjälp sedan ha en väg upp ur vaken via tex ett rep så då kanske jag skulle slänga av mig kläderna så att de är torra och därefter kasta mig i vaken för att söka en kort stund men man ska vara medveten om att man snabbt tappar kraften vid nedkylning och ganska snart har man inte kraft i fingrarna att hålla grepp om nödlinan.

Om du någonsin hade haft så kalla fingrar att du inte klarade av att dra igen gylfen kanske du skulle skulle haft en liten aning om vilka krafter du tror dig kunna spela hjälte med.
Citera
2023-12-16, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Hur då "trycka till " myren ?? Jag förstår att man kan ploga med en maskin så det blir en vinterväg men vad skulle grävmaskinen gräva för nåt ?

Den skulle inte gräva utan packa snön så den blir hård.

Citat från Expressen:
Citat:
– Jag tror att på något vis skulle man hjälpa markägaren med att trampa till myren för att använda som körväg för att kunna köra virke från en avverkning.

Men något gick fel.

– De skulle inte komma i närheten av det här vattendraget.
Citera
2023-12-16, 13:37
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forest-Militia
Var han och kollegan ute på en myr för att ett skogsbolag ville ha en plogad väg? Det förvånar mig inte ens om det är så slappt man hanterar det. Men borde ju vara lätt hänt att saker går fel under sådana uppdrag? Skogsbolaget ringar väl in något område på en karta, sen är det inte deras sak liksom. Stabilt.

Hur kan man inte ha hittat personen efter ett dygn? Borde inte vara något djupare vattendrag där?

En gubbe sitter i mitt kök just i detta nu och gapar om vad som har hänt.

Gubben är släkting med en kompis till den försvunne maskinisten, så han får väl anses vara informerad i detta läget. Även om jag tror att han har dragit sina egna slutsatser.

Han påstår att maskinisten har följt koordinater för hur skogsbolaget ville ha vägen. Han gapar och lever om om att folk inte sköter sitt jobb på samma sätt som när han stakade vintervägar när han var inspektor, att nån slapp vägansvarig bara har suttit och dragit vägen på en karta.

Om jag tillåts gissa kommer en framtida utredning komma fram till ett resultat som inte skiljer sig nämnvärt från gubben i kökets bild: Någon har dragit en väg på en karta, som ett arbetsdokument för ungefär Hur vägen ska gå, med intentionen att någon annan ska staka vägen ordentligt genom att gå/skida/skotra och MUKa vägen först, men den här någon annan har rationaliserat bort sin del av arbetet genom att ta underlaget från beställaren och tyckt att det är underförstått att maskinisten ska använda sitt eget omdöme, köttöga och hands on-kunskap om marklära.

Ofta går det ju bra när man gör så, men inte den här gången.
Citera
2023-12-16, 13:39
Medlem
Det har varit mellan -20 å -28 i området senaste dagarna så man hoppar fan inte i å skapar ett olycksfall till.
Citera
2023-12-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Den skulle inte gräva utan packa snön så den blir hård.

Citat från Expressen:
Aj då. Packa med skopan på isen låter ju som ett farligt jobb. Värre än att bara köra över.
Citera
2023-12-16, 13:40
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Han skulle få bort snön och kanske dika ur lite så att myren kan frysa till.

Det går inte bara att ploga över en myr, man måste få bort isolerande material i form av snö och sedan se till så att du inte har flöde av varmt vatten, då kan torven frysa och bli stadig. Sedan kan man skapa en vägbana av snö så att lastbilarna kan köra.
Citera
2023-12-16, 13:42
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Det var vad som skulle göras i alla fall. Svårt att förklara men förmodligen en massa luft på de torra delar av myren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in