Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Ja inte fan står man som ett fån o ringer brandkåren utan man måste ju agera.
Nu stack ju delar av maskinen upp ur vattnet så då kan man klättra ner längst dessa delar o leta sig fram till hytten.
Naturligtvis beror det på hur det hela utspelade sig.
Troligen ligger personen mosad under maskinen då man inte hittat honom än.
Det här skedde inte på Södermalm där någon annan ringer på hjälp åt er.
Exakt vad skulle du kunna göra för att hjälpa om du också befinner dig nere i vattnet? Om inte kompisen tar sig upp så inte fan kommer du kunna dra upp både honom och dig.
Har du ens vistats utomhus i extrem kyla? Ännu mindre tror jag du förstår konsekvenserna av att dessutom bli genomvåt i kyla.
Precis som sagts, du har sett för många actionfilmer. Det bästa du kan göra är att själv hålla dig torr, gärna lägga ut en lång gren, rep eller mindre träd så att du kan hjälpa din kompis med en bit avstånd från vaken.
Hoppar du också i plurret så kommer ni bägge två att vara ihjälfrusna väldigt snabbt om ni ens lyckas ta er upp ur vaken.
Om du är torr och varm när(om) din kompis sedan tagit sig upp ur vaken så kan du hjälpa honom att ta sig till värmen eller få fram hjälp. Är ni bägge två genomblöta i -10 grader så har ni inte lång stund innan ni är väldigt rökta. Särskilt som det här skedde en bra bit ut i skogen.
Skulle det vara ett litet barn och jag försäkrat mig om att ha först ringt hjälp sedan ha en väg upp ur vaken via tex ett rep så då kanske jag skulle slänga av mig kläderna så att de är torra och därefter kasta mig i vaken för att söka en kort stund men man ska vara medveten om att man snabbt tappar kraften vid nedkylning och ganska snart har man inte kraft i fingrarna att hålla grepp om nödlinan.
Om du någonsin hade haft så kalla fingrar att du inte klarade av att dra igen gylfen kanske du skulle skulle haft en liten aning om vilka krafter du tror dig kunna spela hjälte med.