2023-12-15, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag hittade denna sidan.

Inget direkt nytt kände jag, kanske en annorlunda vy av det hela.

Vem är ansvarig för hissolyckan i Sundbyberg?

Publicerad den15 december

https://blog.zaramis.se/2023/12/15/vem-ar-ansvarig-for-hissolyckan-i-sundbyberg/

Jag tycker dock att Alimak är ansvarig till viss del, det är en dålig konstruktion.
Citera
2023-12-16, 00:00
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
56 arbetsplats olyckor hittils iår med dödligt utfall, igår senast på northvolt, idag en allvarlig fallolycka i Nacka vid nedmontering av byggställning.

Vars ligger felet, är det produkten eller människan som felar?
Det är systemet, branschen är ”rutten” inifrån och ut.
Olyckorna speglar stress/krav/jobb som vinns på kronor å ören där man kör med minimalt med arbetskraft eller billig outbildad arbetskraft.

Krafttag nu för helvete, när kommer nästa dödsolycka?

Lägst anbud vinner upphandlingen. Den som är billigast har många ue i flera steg.

Det är ganska enkelt att förstå hur det hänger ihop. Tänk att du kör viskleken med några vänner. Personen som sitter sist är den uen som är kontrakterad längst bort i kedjan.

Alla stora byggbolag har outsourcat sina yrkesarbetare och köper in dom från alla världens hörn. Ingen kan svenska och spelet för galleriet upprepas gång på gång.
Citera
2023-12-16, 00:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Jag tycker dock att Alimak är ansvarig till viss del, det är en dålig konstruktion.

Ja, jag instämmer. En konstruktion som inte har något skydd emot att dessa bultar glöms och kan falla ner på detta viset är dålig.
Citera
2023-12-16, 00:38
Medlem
Tänkte ge mig på att försöka nyansera debatten lite mellan Flashmaner och han motdebattörer. Vi har en skribent som är väldigt envis med att det är Alimak som bär skulden och en liten falang som är helt övertygade om att Alimaks konstruktion är fullständig och inte går att förbättra

Jag kan köpa att Alimak inte kommer ställas ansvariga för denna olycka baserat på den erfarenhet som fanns innan olyckan men efter olyckan har sannolikheten för denna typ av olycka uppenbarligen ökat. Med detta faktum borde sannolikheten öka från 1 till 2 i en riskanalys och således räcker definitivt inte en text i en manual.

Oavsett om Alimak inte nödgas ändra sin konstruktion efter detta vore det en brist i det systematiska arbetsmiljöarbetet att välja deras hiss om det finns hissar som inte har den risken. När man gör en riskanalys i byggbranschen ska sannolikheten multipliceras med konsekvensen och efter denna olycka kommer risken upp i en nivå där denna hiss måste väljas bort. Man måste åtgärda risken eller välja en annan metod (i detta fall en hiss där denna risk inte finns)

Summan av kardemumman, ska Alimak kunna vara med och konkurrera hos seriösa byggherrar och entreprenörer bör dom utveckla sin konstruktion
Citera
2023-12-16, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Lägst anbud vinner upphandlingen. Den som är billigast har många ue i flera steg.

Det är ganska enkelt att förstå hur det hänger ihop. Tänk att du kör viskleken med några vänner. Personen som sitter sist är den uen som är kontrakterad längst bort i kedjan.

Alla stora byggbolag har outsourcat sina yrkesarbetare och köper in dom från alla världens hörn. Ingen kan svenska och spelet för galleriet upprepas gång på gång.

Det är inte speciellt konstigt att billigaste anbudet vinner. Så länge anbudet är i enlighet med förfrågan. Det kostar inget extra för beställaren att kräva av UE att ta sitt arbetsgivaransvar, utföra riskanalyser etc. Problemet är att beställare/huvudentreprenör inte gör det. Man har en låt-gå-attityd för att det är jobbigt. Och detta gäller inte bara oseriösa företag, även dom stora drakarna slarvar med detta ute på arbetsplatserna, även om det kanske är i en mindre omfattning.

Utländska företag är i regel inte sämre än svenska, snarare tvärtom. Många utländska företag är vana att åka runt i hela Europa och brukar ha relativt bra rutiner. Skulle snarare säga att svenska plåtslagare och takläggare är sämst i branschen och är oerhört besvärade av att behöva använda livlina tex.

Men det stora problemet är att beställare/huvudentreprenör/Bas-u är alldeles för dåliga/för dåligt utbildade. Det är väldigt enkelt att ställa krav och det kostar inget men ändå skiter man i det
Citera
2023-12-16, 01:21
Medlem
Fibonaccitals avatar
Ganska många förslag från många här inne.
Jag själv kan tyvärr inte bidrag mer än bättre kontroller, varje dag.

Hur ska vi stoppa denna sista hisshändelse så att det aldrig mer händer?

Färgade bultar, kameror, kroppskameror, 1-2 andra som kollar att det går rätt till.

Kom gärna med förslag. Inga fler ska dö p.g.a en missad jävla Bult!

Detta får aldrig igen hända igen!

5 döda på grund av en jävla skruv!!

Hallå eller...
Citera
2023-12-16, 01:26
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Vilken störd tråd, vad är så svårt att förstå?

- Om alla montörer vilka installerar Alimak Scando 650 skulle glömma dessa 4 bultar så skulle alla hissar på alla byggen rasa ner.

- Om alla montörer vilka installerar Alimak Scando 650 inte glömmer något utan följer instruktionerna fullt ut så kommer ingen hiss att rasa.

Alimak Scando 650 är en fantastisk bygghiss, instruktionerna är hur klara som helst, det går inte att misslyckas om man är en seriös montör!
Att Alimak skulle ta ansvar om Byggherren tummar på säkerhetsrutiner och låter luffare installera hissen utan att kontrollera den innan den brukas är ju bara patetiskt.
Senast redigerad av UnitedKingdom 2023-12-16 kl. 01:28.
Citera
2023-12-16, 01:26
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Alltså, bara för att jag diskuterar vänligt med någon betyder inte att jag håller med personen ifråga.
Enligt min egna vy på det hela tycker jag inte att huvudansvaret ligger på Alimak, snarare på hissmontören. Väldigt sozzigt att bli otrevlig så fort någon inte håller med och sozzar är de absolut vidrigaste varelserna som finns i Sverige.

Jag citerade fel där, sorry.

Nån sozze är jag definitivt inte. Opolitisk helt.

Är störd för att Alimak utpekas som skyldiga, för mig verkar det totalt bisarrt.
Citera
2023-12-16, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster

Förklara på vilket sätt du anser att Alimak skulle ha något ansvar överhuvudtaget för att utomstående hissmontörer inte följer deras anvisningar? Sitter du och killgissar som vanligt? Kan du inte berätta varför en av världens största leverantörer av tillfälliga hissar inom bygg har dålig kvalitet?? Jag vågar påstå att du inte vet vad du pratar om. Jävla amatör lägg dig inte i saker du inte vet någonting om.
Citera
2023-12-16, 01:43
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x3mt
Förklara på vilket sätt du anser att Alimak skulle ha något ansvar överhuvudtaget för att utomstående hissmontörer inte följer deras anvisningar? Sitter du och killgissar som vanligt? Kan du inte berätta varför en av världens största leverantörer av tillfälliga hissar inom bygg har dålig kvalitet?? Jag vågar påstå att du inte vet vad du pratar om. Jävla amatör lägg dig inte i saker du inte vet någonting om.

Har alla idioter på Flashback årsmöte i denna tråd eller vad händer, det är ju fullständigt skrämmande att se alla korkade inlägg om att Alimak är skyldig till denna olycka!

- För helvete det är bara att följa instruktionerna och sedan funkar allt perfekt, vilket det gjort på byggen i 20 år, miljontals turer upp och ner i Alimak Scando 650 på byggen runt om i Världen utan att något hänt.
Senast redigerad av UnitedKingdom 2023-12-16 kl. 01:46.
Citera
2023-12-16, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Har alla idioter på Flashback årsmöte i denna tråd eller vad händer, det är ju fullständigt skrämmande att se alla korkade inlägg om att Alimak är skyldig till denna olycka!

- För helvete det är bara att följa instruktionerna och sedan funkar allt perfekt, vilket det gjort på byggen i 20 år, miljontals turer upp och ner i Alimak Scando 650 på byggen runt om i Världen utan att något hänt.

Tyvär blir det så när folk utan vetskap anonymt kan sitta och spela insatta fast dom aldrig satt sin fot vare sig på ett bygge eller i någon av alimaks fabriker men nog fan vet dom ändå.

VILA i FRID
Senast redigerad av x3mt 2023-12-16 kl. 01:56.
Citera
2023-12-16, 02:19
Medlem
SoTireds avatar
Det kommer tillbaka hela tiden att man tror att skarvarna i masten håller ihop utan skruvar (bultar). Att man kan lyfta flera sektioner utan skruvar monterade.
Titta på konstruktionen så ser man tydligt att uppåt så är det ett rakt cylindriskt rör och neråt så är det rundat som en del av en sfär. Det funkar som en positionsstyrning för att skapa en rak mast utan att varje skarv twistar.
Även längden på varje hörn avgörs av att passningen mellan rör och sfär är precis tillsamnans med rörens längd och slitage i styrningar. Annars kan masten bli krokig eller i "zick-zack".
Det är alltså inget instick som ett fiskespö som gäller. Skulle man ha instick i fyra hörn så blir det omöjligt att montera utan stora presskrafter.
Om man mot förmodan skulle få ihop det så får man inte isär det utan en press då heller. Masten kommer inte att vara rak heller som redan förklarats.
Och ännu en gång så är det inte M24 utan 1 tum UNC (25,4mm) skruv.
Åtdragningsmomentet är 300 Nm och det drar man inte helt lätt för hand med en momentnyckel som är kortare än en meter.
Att stå på ett hisstak och göra det underlättar inte heller. En skaplig muttermaskin krävs.
Sen är det momentet i sig själv också 300 Nm. Där återanvänds tydligen skruv och mutter. Förbandskraften, elasticiteten i förbandet och friktionen i gängan avgör lägsta moment som behövs för att muttern inte ska börja lossa när masten flexar.
Om det aldrig går över sträckgränsen för stålet i skruven med viss marginal så väljer man skruvklass efter det.
Nylocken är bara en säkring mot att muttern spinner helt fritt om förbandet glappar upp. Kanske mellan 20-30 Nm max. Är muttern sliten sä är det ju inte värt nått alls.

Bild på mastsektioner där man ser skarven hur det ser ut.
https://files.klaravikcdn.com/uploads/productimages/e8/45/1670089/extrabilder34314734_large.jpg?v=1699342297
Senast redigerad av SoTired 2023-12-16 kl. 02:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in