2023-12-15, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodaste-raven
Tycker du gör fel som gör dessa antaganden om ett litet barn. Ett barn som varit undernärd, utsatt för våld, bristande hygien och förnedring dessutom. När hon kom till sjukhuset var hon också förgiftad (ättikan) och med organsvikt. Allt detta är nåt som ger "tröghet", förvirring och inte minst rädsla

Att hon är annorlunda i fosterhemmet är för att hon mår bättre och för att det är en trygg miljö.
Jag spekulerar . Det tillhör flashbacks koncept. Vi är Många på spektrat i vår familj och när jag säger det - så är det inte för att tillskriva Z något ”fel” eller förminskande. Att vara på spektrat är lika normalt som det neurotypiska för oss.
Jag håller absolut med där , självklart måste allt hon varit utsatt för ge utryck på de sätten.
Bara Z vet vem hon är och hoppas hon får läka ordentligt och få det bästa livet hon önskar sen ❤️
Tack för mer information.
Citera
2023-12-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passkall
Jag spekulerar . Det tillhör flashbacks koncept. Vi är Många på spektrat i vår familj och när jag säger det - så är det inte för att tillskriva Z något ”fel” eller förminskande. Att vara på spektrat är lika normalt som det neurotypiska för oss.
Jag håller absolut med där , självklart måste allt hon varit utsatt för ge utryck på de sätten.
Bara Z vet vem hon är och hoppas hon får läka ordentligt och få det bästa livet hon önskar sen ❤️
Tack för mer information.

Det hör till konceptet att bli emotsagd också...

Att leta diagnoser på barnet (eller föräldrar) menar inte du nåt illa med. Men det skulle av andra kunna användas som argument för att ursäkta allt hemskt föräldrarna gjort.
Citera
2023-12-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodaste-raven
Det hör till konceptet att bli emotsagd också...

Att leta diagnoser på barnet (eller föräldrar) menar inte du nåt illa med. Men det skulle av andra kunna användas som argument för att ursäkta allt hemskt föräldrarna gjort.
Du har verkligen en poäng.
Nästan alla filicid ursäktas och valideras av att barnet var speciellt och svårt etc.
Inte alls ovanligt.
Det behövs uppmärksammas mer.
Citera
2023-12-15, 15:37
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LMSM
Länken funkar inte för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Till startinlägget.

/Mod
Gofiles fungerar bara temporärt. Därför måste man lägga ut ny länk hela tiden, vet inte hur ofta.
Citera
2023-12-15, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadinside666
Har läst förhören. Vart menar du?

Läs igen då, latmask.
Citera
2023-12-15, 15:54
Medlem
Egentligen går det väl inte att säga att flickan Z "är" på ett visst sätt - på det vis som de biologiska föräldrarna uttryckte sig och "bedömde" dotterns beteende .

Som vi alla vet så ÄR inte en människa på ett visst sätt, utan människan BLIR den hon är i mötet med andra. Det vill säga, man utvecklar sin personlighet i samspel med den miljö (de miljöer) som man vistas i, och med de personer som finns nära en. Bemötandet från andra, och det ömsesidiga samspelet, påverkar hur man BLIR.

Eftersom Z levde i en sådan sjuk miljö, var det antagligen omöjligt att bedöma hennes beteende där och då.

Nu, när Z bor i en trygg familj med kloka vuxna, och när hon får gå i skolan och träffade ytterligare ett antal kloka vuxna (och jämnåriga kamrater) kommer det antagligen bli mycket lättare att "hitta" den äkta Z....(något som redan personalen på sjukhuset gjorde, dvs de upptäckte vilken sorts person Z är).
Citera
2023-12-15, 17:55
Medlem
Nej, ingen av oss känner Z, men jag vågar påstå…att oavsett om hon är på spektrat, är på ett visst sätt eller inte…så skulle inte barn som bara veckor senare verkar helt inom ”normalbegåvning” att hälla kokande vatten på sin egen rygg, dricka ättika, töja ut sin egen vagina likt en nyförlöst, skvätta sitt eget blod på väggar eller spänna fast sig i en bilbarnstol utan kläder i en kall tvättstuga.

Och även om hon skulle ”vara” som föräldrarna idiotiskt hittat på, så finns det inget som legitimerar hur de betett sig mot Z.
Citera
2023-12-15, 18:08
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja detta är verkligen ngt utöver det vanliga. Ja precis, detta är ett diskussionsforum och vi ska ha ngt att dividera kring. Undrar om hon kommer att få rättspsyk?
Why? VARFÖR?
Citera
2023-12-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passkall
Det verkar som att du inte har tillräcklig kunskap om hur det Autistiska spektrat kan te sig. Speciellt hos flickor. Jag och mina döttrar kan utrycka oss väldigt bra hur saker känns och upplevs. Oftast för ärligt. Vilket kan uppfattas som otrevligt när normen önskar att man bara följer koderna och är till lags. Autism är inte svart eller vitt. Det skiljer sig även mellan flickor och pojkar då flickor kan dölja det väldigt mkt bättre och kopiera neurotypiska bättre. Flickor upptäcks ca 5år senare än pojkar enligt helt ny forskning .

Jag bara spekulerar . Vi vill alla förstå och önskar Z allt gott i livet och att föräldrarna får ett historiskt hårt straff för sina handlingar .
Mvh

Jag hr väldigt stor kunskap om autism och andra diagnoser. Jag anser inte att Z har autismspektrumstörning. Det som är att förstå är att hennes mamma J och pappa D har utsatt henne för alla möjliga saker och de symptom som visar sig är pga det . Visst kanske längre fram när hon bott i stabilt hem länge kan man utreda för NPF men just nu skulle bli fel diagnos.
Citera
2023-12-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Jag hr väldigt stor kunskap om autism och andra diagnoser. Jag anser inte att Z har autismspektrumstörning. Det som är att förstå är att hennes mamma J och pappa D har utsatt henne för alla möjliga saker och de symptom som visar sig är pga det . Visst kanske längre fram när hon bott i stabilt hem länge kan man utreda för NPF men just nu skulle bli fel diagnos.

Håller med dig helt och hållet.
Och av vad som framkommit hittills så verkar de KLOKA vuxna runt Z betrakta henne som "en helt vanlig tjej" , utan funktionsvariationer.

Det är inte ovanligt att man misstänker att barn har någon form av NPF, på grund av avvikande beteende - för att sen komma fram till att barnets beteende "bara" var en reaktion på svåra livs-omständigheter.

Så istället för att bara analysera Z så borde mamman och pappan ställa sig frågan: "är det något i VÅRT beteende som framkallar det vi tycker oss se hos Z..."
Citera
2023-12-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magicadespell
Nej, ingen av oss känner Z, men jag vågar påstå…att oavsett om hon är på spektrat, är på ett visst sätt eller inte…så skulle inte barn som bara veckor senare verkar helt inom ”normalbegåvning” att hälla kokande vatten på sin egen rygg, dricka ättika, töja ut sin egen vagina likt en nyförlöst, skvätta sitt eget blod på väggar eller spänna fast sig i en bilbarnstol utan kläder i en kall tvättstuga.

Och även om hon skulle ”vara” som föräldrarna idiotiskt hittat på, så finns det inget som legitimerar hur de betett sig mot Z.

Håller med!

Om nu föräldrarna tyckte att Z var ett annorlunda barn, så hade de ju extra stor anledning att fundera över sitt eget bemötande och förhållningssätt gentemot det "annorlunda" barnet.

Föräldrarna hade så klart behövt ta reda på vilket samspel barnet behövde för att få hjälp med att förstå tillvaron och att utvecklas maximalt utifrån sina egna förutsättningar.

Och de skulle självklart ha sökt hjälp av professionella, även om nu "livet kom emellan!!"

Det är verkligen flera olika delar i den här hemska historien.
Citera
2023-12-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fborgstrom
Har gått i skolan med mamman desvärre..

Om man säger A.... Så snälla berätta. Vad vet du mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in