2023-12-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Skillnaden är att flyget har jobbat extremt hårt med säkerhet i decennier. Man ser på säkerhet på ett helt annat sätt än vad många i denna tråden gör. Det finns en stark drivkraft för säkerhet och mycket krav utifrån att minimera olyckor.

Även om något inte kan vara 100% säkert, så pushar man detta hela tiden inom flyget. Det är därför flygindustrin har lyckats bli ett av de mest säkra transportsätten.

Vissa argumenterar emot mig här med att flyget har helt annat kapital och resurser. Men det är inte riktigt det jag syftar på.

Byggbranschen ligger riktigt efter. Mycket oseriösa företag, och även hos de seriösa företagen fungerar arbetsmiljöarbetet dåligt.

Arbetsmiljöarbetet är dåligt integrerat, och det händer så mycket på ett bygge med så många aktörer involverade, att det är oerhört svårt att få ett robust system som fångar upp alla brister och förebygger olyckor.

Även om detta var ett slarvfel, så är det spektakulärt hur det kunde hända. I alla fall vad av de spekulationerna jag har hunnit läsa i tråden och nyheterna.

Hur ett sådant ”slarvfel” har lyckats gå obemärkt förbi till det skede att fem personer ställer sig i hissen, som rasar ner, är anmärkningsvärt.

Även om det är anmärkningsvärt så är det inte förvånande, enligt min anekdotiska erfarenhet inom branschen. Det sker såna här missar hela tiden, och oftast går det bra. Nästa tillfälle går det illa, som i detta fallet, och alla pekar finger och letar syndabock.

Några utredningar och dömda chefer senare så landar det i någon utökad säkerhetsrutin som i praktiken blir en skrivbordsprodukt. Ett år senare är det bortglömt och business as usual.

Byggindustrin måste reformeras från grunden, annars kommer de leva med dessa dödstal i evighet framåt.
Håller med dig.. Nu är det ju så att vanliga Svenssons tycker det är ok med byggnadsarbeteres vardag.. De ses som lite mindre värda liksom.. inom offentlig sektor skulle ingen gå med på deras arbetsvillkor..
Citera
2023-12-15, 15:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Mest konstigt är citatet från Expressen "I tisdags var de där och höjde, sedan dess har hissen gått fullt, säger regionchefen" (som refererats tidigare här i tråden), hur går det ens ihop att de kört i nästan en vecka omonterad? Kunde de köra tom, halvt lastad och detta hände vid viss vikt? Det var väl inte ens särskilt tungt (en skottkärra, 5-7 gubbar, kanske nåt mer) dvs borde hänt snarare tidigare fullastad med material. Svårt tro på påståendet.
Senast redigerad av Jordgubbe 2023-12-15 kl. 15:03.
Citera
2023-12-15, 15:02
Medlem
Har svårt att tro att någon byggare kopplat sig förbi något.

Min gissning, spekulationer baserat på inlägg i tråden, är något i denna stil:

ABC höjer masten på tisdagen. Dom kommer tillbaka på fredag för att påbörja iordningställande av stannplan, grindar etc. Kommer tillbaka på måndag morgon för att färdigställa stannplan och släppa upp hissen.

Kanske har dom kört upp hissen högst upp för att justera anslutningar etc. Pga bristande kommunikation och avsaknad av avspärrningar tror de omkomna att hissen är i bruk på översta planet och kliver i.

Det skulle kunna förklara uppgifterna om de två mystiska män som inte hade åkt med och som blivit föremål för utredningen. Var det två montörer som försökte stoppa de omkomna?

Det som inte riktigt går att förstå är att masten inte var bultad? Varför gjordes inte det redan på tisdagen? Varför vänta in i det sista med att montera bultarna?
Citera
2023-12-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Har svårt att tro att någon byggare kopplat sig förbi något.

Min gissning, spekulationer baserat på inlägg i tråden, är något i denna stil:

ABC höjer masten på tisdagen. Dom kommer tillbaka på fredag för att påbörja iordningställande av stannplan, grindar etc. Kommer tillbaka på måndag morgon för att färdigställa stannplan och släppa upp hissen.

Kanske har dom kört upp hissen högst upp för att justera anslutningar etc. Pga bristande kommunikation och avsaknad av avspärrningar tror de omkomna att hissen är i bruk på översta planet och kliver i.

Det skulle kunna förklara uppgifterna om de två mystiska män som inte hade åkt med och som blivit föremål för utredningen. Var det två montörer som försökte stoppa de omkomna?

Det som inte riktigt går att förstå är att masten inte var bultad? Varför gjordes inte det redan på tisdagen? Varför vänta in i det sista med att montera bultarna?
Gissning nu.. Översta planet var aldrig meningen att användas just då utan senare.
Citera
2023-12-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Håller med dig.. Nu är det ju så att vanliga Svenssons tycker det är ok med byggnadsarbeteres vardag.. De ses som lite mindre värda liksom.. inom offentlig sektor skulle ingen gå med på deras arbetsvillkor..
Ja, håller med. Byggindustrin präglas fortfarande av en arbetsmiljösyn där man lägger ansvaret på arbetaren. Samtidigt ska arbetaren arbeta på arbetsgivarens villkor.

Detta säger man inte rakt ut, men när det kommer till kritan så landar det där. Jag har sett det själv med egna ögon, otaliga gånger.

Företagen måste ta mer ägandeskap för arbetsmiljön, och bland annat skapa bättre förutsättningar för de som jobbar ute i verksamheten.
Citera
2023-12-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Gissning nu.. Översta planet var aldrig meningen att användas just då utan senare.

Ja, precis. Om det är så som jag spekulerar i var inte översta planet öppet utan där pågick arbeten med grindar mm
Citera
2023-12-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Ja, precis. Om det är så som jag spekulerar i var inte översta planet öppet utan där pågick arbeten med grindar mm
Ja ganska övertygad om detta
Citera
2023-12-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Förekommer det, eller har det nånsin hänt, att en ny våning för hissen förbereds och får stå så halvfärdig ett tag - hur ser i så fall rutinerna ut för det (tekniskt stopp, varningsskylt, etc)?
Enligt tillverkarens manual är det väldigt tydligt med märkning och stopp. Påbörjat ska avslutas så snart som möjligt. Finns länkad tidigare.

Hur det är hos byggställningsföretaget vet jag inte men skulle bli förvånad om de säger nåt annat än följ manualen.

Så frågan är kvar, hur kunde det ske? Någon eller några följde inte manualen. Eller så bröt någon obehörig bort spärrarna mot all logik och orsakade olyckan.

Många frågor skulle besvara sig själva om folk bara läste manualen som länkats. Vikter och mått mm finns i den. Den är tydlig.
Citera
2023-12-15, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deduktion
Varje mastsektion är ca 1,5m.
Det torde betyda att varje höjning då blir 2-3 sektioner beroende på vad som byggs.
Verkar som Alimak faktiskt hade kunnat ta bort en del riskmoment genom längre sektioner då en sektion endå väger runt 160 kg som någon i tråden skrev, Behövs någon form av kran för att lyfta dessa på plats.
Tycker nog att utformningen och ihopsättning båda har brister. Men är trots allt godkänd eftersom det krävs besiktning. Myndighet, Alimek och montörer måste nog alla ta ett gemensamt ansvar här känner jag.
Citera
2023-12-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NO1247
Det torde betyda att varje höjning då blir 2-3 sektioner beroende på vad som byggs.
Verkar som Alimak faktiskt hade kunnat ta bort en del riskmoment genom längre sektioner då en sektion endå väger runt 160 kg som någon i tråden skrev, Behövs någon form av kran för att lyfta dessa på plats.
Tycker nog att utformningen och ihopsättning båda har brister. Men är trots allt godkänd eftersom det krävs besiktning. Myndighet, Alimek och montörer måste nog alla ta ett gemensamt ansvar här känner jag.

Längder och vikter är troligtvis anpassade för att kunna monteras (en och en) med hjälp av kranarm och vinsch uppe på hisstaket. Vet inte hur vanligt det är att man faktiskt monterar så, förmodligen försöker man gärna montera med lastbilskran eller genom att låna tornkran/mobilkran om sådan finns. Dels för att spara tid men även av bekvämlighetsskäl.
Citera
2023-12-15, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Mest konstigt är citatet från Expressen "I tisdags var de där och höjde, sedan dess har hissen gått fullt, säger regionchefen" (som refererats tidigare här i tråden), hur går det ens ihop att de kört i nästan en vecka omonterad? Kunde de köra tom, halvt lastad och detta hände vid viss vikt? Det var väl inte ens särskilt tungt (en skottkärra, 5-7 gubbar, kanske nåt mer) dvs borde hänt snarare tidigare fullastad med material. Svårt tro på påståendet.

Jag gissar att masten höjdes på tisdagen, sen fortsatte man använda hissen upp till våningsplanet under höjningen. Kanske blev höjningen klar först på måndagen och detta var första körningen?
Citera
2023-12-15, 15:46
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
140kg st väger dom.

Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Skillnaden är att flyget har jobbat extremt hårt med säkerhet i decennier. Man ser på säkerhet på ett helt annat sätt än vad många i denna tråden gör. Det finns en stark drivkraft för säkerhet och mycket krav utifrån att minimera olyckor.

Även om något inte kan vara 100% säkert, så pushar man detta hela tiden inom flyget. Det är därför flygindustrin har lyckats bli ett av de mest säkra transportsätten.

Vissa argumenterar emot mig här med att flyget har helt annat kapital och resurser. Men det är inte riktigt det jag syftar på.

Byggbranschen ligger riktigt efter. Mycket oseriösa företag, och även hos de seriösa företagen fungerar arbetsmiljöarbetet dåligt.

Arbetsmiljöarbetet är dåligt integrerat, och det händer så mycket på ett bygge med så många aktörer involverade, att det är oerhört svårt att få ett robust system som fångar upp alla brister och förebygger olyckor.

Även om detta var ett slarvfel, så är det spektakulärt hur det kunde hända. I alla fall vad av de spekulationerna jag har hunnit läsa i tråden och nyheterna.

Hur ett sådant ”slarvfel” har lyckats gå obemärkt förbi till det skede att fem personer ställer sig i hissen, som rasar ner, är anmärkningsvärt.

Även om det är anmärkningsvärt så är det inte förvånande, enligt min anekdotiska erfarenhet inom branschen. Det sker såna här missar hela tiden, och oftast går det bra. Nästa tillfälle går det illa, som i detta fallet, och alla pekar finger och letar syndabock.

Några utredningar och dömda chefer senare så landar det i någon utökad säkerhetsrutin som i praktiken blir en skrivbordsprodukt. Ett år senare är det bortglömt och business as usual.

Byggindustrin måste reformeras från grunden, annars kommer de leva med dessa dödstal i evighet framåt.

Håller med dig men menar att en flygolycka kan ske ändå.

Samma med Alimaks hissar men det är inte Alimaks fel.

Ansvaret ligger helt hos byggherrarna, DOM ska se till att kompetent personal monterar upp hissen och DOM ska se till att efterföljande säkerhet följs! Dom har högsta ansvaret för att arbetarna på byggen ska kunna känna sig trygga på jobbet.

Dom ska se till att undercheferna FÖRSTÅR att säkerheten går först även om dom ligger efter!
Jag efterfrågar 100 % mer kontroller på byggen.
Det är där den verkliga skiten finns, en platta bira hit och dit till platschefen så tar dom in vilket folk som helst och helst dom billigaste håltagarna bara för att ge ett exempel.

Men ju billigare undercheferna fixar jobbet desto gladare blir byggherrarna och undercheferna blir gladare och gladare över alla "belöningar" som kommer med vinsterna dom gör..

Så har det alltid sett ut tyvärr.

Edit: arier du råkade komma med i citeringen, vet inte hur 😅
Senast redigerad av Gold94 2023-12-15 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in