2023-12-15, 10:57
Medlem
Vill nog hävda att med dom uppgifterna vi har för tillfället är det hissmontörerna som har brustit i sin uppgift. Även om masten kommer levererad med flera master ihop så är det montörernas uppgift att se till att alla bultar och förband är riktiga.
Citera
2023-12-15, 10:58
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
ALIMAK har väl enbart gjort en okulärbesiktning på plats av masten om jag har förstått saken rätt.
Ok ja då ska dom ju kunna se detta, finns inte så många bultar i var sektion att kolla.
Om dom inte satt i boden å drack kaffe när dom fyllde i.
Citera
2023-12-15, 11:04
Medlem
För ordningens skull, kan man väl ännu inte helt utesluta sabotage. Även om det känns högst osannolikt.
Citera
2023-12-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
För ordningens skull, kan man väl ännu inte helt utesluta sabotage. Även om det känns högst osannolikt.
Det går inte att utesluta helt. Men i dagsläget är det hissmontören som har missat en viktig sak. Åtminstone enligt mig.
Citera
2023-12-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det finns förslag på vad som kan ha hänt i slutet på denna videon. Men vad som är sant vet jag inte.

https://www.youtube.com/watch?v=pT7srO9FvEk&ab_channel=LennartRemstam
Tack.
Jag tänkte om den var plomberad, men om någon brutit plomberingen. Att vissa på bygget inte visste att den varit plomberad, bara den som brutit plomberingen.
Inte som ett sabotage. Utan att någon bara gjort det för att hissen behövdes.
Har det framkommit i tråden? Jag har letat men inte hittat.
Citera
2023-12-15, 11:10
Medlem
Jag tror att hissen har varit godkänd för att gå upp till våningen under... å spärrad så.. att två mast delar stog på lösen ovanför är nog bara en förberedelse för att bygga vidare.. nån har ändrat gränslägesstoppet enligt mig.
Citera
2023-12-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jag tror att hissen har varit godkänd för att gå upp till våningen under... å spärrad så.. att två mast delar stog på lösen ovanför är nog bara en förberedelse för att bygga vidare.. nån har ändrat gränslägesstoppet enligt mig.
Hur ändrar man gränslägesstoppet?
Citera
2023-12-15, 11:28
Medlem
Citat:
Hur ändrar man gränslägesstoppet?
Vet inte hur det funkar nu... troligtvis nån elslinga med en kännare för varje våning..
Citera
2023-12-15, 11:32
Medlem
Citat:
Vet inte hur det funkar nu... troligtvis nån elslinga med en kännare för varje våning..
Om hissmontören inte har låst gränslägesstoppet om det nu finns ett sådant. Då är det fortfarande hissmontören som bär ansvaret. Men har någon brutit upp gränslägesstoppet då ligger den person jävligt illa till nu.
Citera
2023-12-15, 11:32
Medlem
Citat:
Förr var det ju makaniska brytare på varje plan men tror det är modernare nu... Du trycker ju bara på våning så sköter det sig själv å den stannar på cm när
Citera
2023-12-15, 11:34
Medlem
Citat:
Om hissmontören inte har låst gränslägesstoppet om det nu finns ett sådant. Då är det fortfarande hissmontören som bär ansvaret. Men har någon brutit upp gränslägesstoppet då ligger den person jävligt illa till nu.
Ja lite så jag menar... byggnadsarbetare är finurliga på sånt... jobbet skall forseras till varje pris.
Citera
2023-12-15, 11:37
Medlem
Citat:
Ja lite så jag menar... byggnadsarbetare är finurliga på sånt... jobbet skall forseras till varje pris.
Det låter otroligt att någon är villig att riskera livet för att forcera fram ett arbete. Men helt omöjlig låter det ju inte. Vi får se vad utredningen visar och det blir jävligt intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in