2023-12-15, 00:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Googla Evaluation of Russia by Finnish intellegence colonel
Finns på Youtube. Inslaget börjar vid 55min. 40sec.
Jag kan tyvärr inte göra länkar från enheten jag skriver på.
De 2 kandidaterna han nämner heter Aleksei Djumin och Jevgeni zinitšev.

Jag råder dig att se hela föredraget, man får en fantastisk inblick i det ryska tänket. Marrti J Kari förklarar allt på ett levande sätt med mycket illustrationer och föredraget är texta på svenska.

Ett måste att se.

Edit nu får du banne mig kolla på föredraget, jag fick jobba för att hitta den.

He-he.., jag har faktiskt sett det..

Inte hela, men en del. Inte dock den delen där namnen kommer fram. Oavsett..tack..
Citera
2023-12-15, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag minns att Nikolai Patrusjev har varit på tapeten
om det var potentiella efterträdare ni pratade om?
Som inte direkt blir bättre...
Det enda som är säkert är att kronprinsen som utses av putin är att han är av samma kaliber.
Citera
2023-12-15, 00:11
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Det enda som är säkert är att kronprinsen som utses av putin är att han är av samma kaliber.

Ja. Och så länge som de har våldsmonopolet så går det inte göra ett skit åt saken!

Det måste Väst lära sig av också.
Att se till att garantera att trojanska hästar inte kommer åt det monopolet.

Som i det tyska fallet förra året, som nu i dagarna lagförs, där gruppen som skulle utföra en kupp hade förskansat sig stora mängder vapen och planer på att gå på styret. Hade dessutom lokaliserat sig och även hade infiltratörer. Man hade tränat!

Man bör räkna med att detta förekommer på fler platser i EU.
Säkerhetstjänsterna mfl måste hålla superkoll.
Citera
2023-12-15, 00:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag minns att Nikolai Patrusjev har varit på tapeten
om det var potentiella efterträdare ni pratade om?
Som inte direkt blir bättre...

Patrusjev är nog för gammal som kronprins misstänker jag. Född -51. Dryga 70 idag.

Fun fact : Patrusjev skulle etter reglene ha gått av for aldersgrensen 70 år gammel. Bestemmelsene ble raskt endret slik at han kunne fortsette

https://no.wikipedia.org/wiki/Nikolaj_Patrusjev

Så..Putin litar nog på honom till 100 % i.o.m att får sitta kvar.
Senast redigerad av Snapcount 2023-12-15 kl. 00:15.
Citera
2023-12-15, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Det är nog lättare och skriva dom som inte är emot i kriget och jag har hört talas om att någon kärring är den enda som ställer upp, men känner jag Ryssland rätt så är hon också köpt och är bara med för att visa att deras val går rätt till 😂 Det bästa ryssen som är emot kriget kan göra är att inte gå till valurnorna alls och på det settet visa sin misstro mot regimen.

Här har vi tio minuter med hat mot väst och Ukraina, som ryssar matas med varje dag.
Den som säger sig vara neutral i det här kriget är PRO-ryss och skall i från tas sitt medlemskap och släppas av över gränsen till Ryssland.
Ja och det gäller även er pursvenskar som haft släkt här i flera hundra år.
Dom flesta av er vill så gärna att man skall riva medborgarskapet för invandrare som gjort något småbrott, men ni är en fara för rikets säkerhet, så ut ur mitt land och kom aldrig tillbaka!

https://youtu.be/CEDMbF-F4lo?si=eEpu9ddYKAQIttte
Det där var ju freakshow och lyteskomik i kvadrat. Sånt som civiliserade människor övergett sen länge.

Tyvärr var detta allvar. Ryzzland asså.
Citera
2023-12-15, 00:19
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Patrusjev är nog för gammal som kronprins misstänker jag. Född -51. Dryga 70 idag.

Fun fact : Patrusjev skulle etter reglene ha gått av for aldersgrensen 70 år gammel. Bestemmelsene ble raskt endret slik at han kunne fortsette

https://no.wikipedia.org/wiki/Nikolaj_Patrusjev

Så..Putin litar nog på honom till 100 % i.o.m att får sitta kvar.

Han har varit tippad. Han är 100% lojal och har samma mål. Hård. Obeveklig.

Jag tror medelåldern kommer hamna högt även fortsättningsvis.
De är paranoida och kräver någon av gamla skolan i den mån det går.
Så länge det går.
Eller tills de skapat en yngre förmåga av samma kaliber men som bevisligen
är vattentät i deras ögon. Och som förstår deras mål på djupet. Omutbar.
Citera
2023-12-15, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Fast även om vi nu säger att hela väst skulle sluta skicka till Ukraina helt plötsligt så kommer ryssarna aldrig kunna hålla Ukraina ändå. Det kommer dö ännu fler ukrainare men dom kommer inte att sluta att slåss mot ryssarna, även om det inte blir strid i den typen av vi sett dom sista åren så kommer vi istället få se gerillakrigföring med Kiev i exil i något land.
Det skulle krävas åtskilliga miljoner soldater för att hålla hela Ukraina som kommer åka på den ena terrorbombningen efter den andra.
Även om det sägs att Rysslands ekonomi inte gått så dåligt som man hoppades så kommer korthuset att falla, det finns inte en chans att ett land kan klara sig när man blivit av med så många och så många skadade män i sina bästa år. När dom var så värdelösa innan kriget på att förvalta sina naturresurser, så har jag väldigt svårt att tro att dom kommer börja göra det nu.
Jag tror att även om väst skulle börja skänka ännu mer vapen så skulle det bli svårt och rensa ut alla ryssar ur Ukraina, utan det är det ryska folket som måste resa sig för att få dom och lämna Ukraina.
Otroligt att dom inte gjort det ännu, när det dött så många mer i det här kriget än vad det gjorde i Afghanistan när folket reste sig.
Ett så stort land kan inte klara sig på att vara utfrysta och ingen vill göra affärer med dom eller vill inte ta i deras äckliga rubel, dom är körda.
Det kan jag säga direkt att det där om att ryssarna ska göra uppror kommer inte att hända. De tycker ju själva att de måste ha en stark ledare typ Stalin eller som nu Vladolf Putler, som vet bättre om politik än average Boris. Slavmentalitet du vet.

Ursäkta min pessimist-realism.
Citera
2023-12-15, 00:37
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Googla Evaluation of Russia by Finnish intellegence colonel
Finns på Youtube. Inslaget börjar vid 55min. 40sec.
Jag kan tyvärr inte göra länkar från enheten jag skriver på.
De 2 kandidaterna han nämner heter Aleksei Djumin och Jevgeni zinitšev.

Jag råder dig att se hela föredraget, man får en fantastisk inblick i det ryska tänket. Marrti J Kari förklarar allt på ett levande sätt med mycket illustrationer och föredraget är texta på svenska.

Ett måste att se.

Edit nu får du banne mig kolla på föredraget, jag fick jobba för att hitta den.

Finnen vet vad han talar om. Intressant att videon är gjord före kriget. Känns som han kunde förutspå Putin. 2022

Länk till videon: https://youtu.be/kF9KretXqJw?si=IYMnStzJWSu-lO_M
Citera
2023-12-15, 00:48
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Finnen vet vad han talar om. Intressant att videon är gjord före kriget. Känns som han kunde förutspå Putin. 2022

Länk till videon: https://youtu.be/kF9KretXqJw?si=IYMnStzJWSu-lO_M
Det fanns faktiskt ganska många kunniga som hade liknande profetior om putin och ryzzland
men de flesta ville inte veta .
Det är mänskligt att önsketänka och bortse från hot, historien är full av sånt .
ex Hitler, 9-11, Pearl Harbour.
Citera
2023-12-15, 01:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Hur kommer det sig att noll oroligheter utspelat sig i dessa områden efter att de införlivades med Ryssland
Det är nog en hel del press och turbulens på Krim, på ockuperade sydflanken och i Donbass. En repressiv myndighet som infört reseförbud, tvingande medborgarskapsbyten, tvångsevakueringar till Ryssland, armérekryteringar, barnkidnappningar, bostadsexproprieringar till förmån för inflyttande ryssar osv. Sedan på det partisandåd mot infrastruktur och höga ockupationstjänstemän.

Det ligger i ganska svår medieskugga då internationell och annan oberoende media är förbjuden att arbeta där.

Minns de upptäckta massgravarna i befriade Izium förra året.
Citera
2023-12-15, 01:41
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jaha

Skulle vilja göra ett inlsag angående bufferstater. Är inte just det som Ukraina på ett sätt vill kämpa för, att inte tvingas vara X eller Y, dvs att själva bestämma sin väg (sen om det är att gå med i EU, nato eller med Ryssland är inte i sig relevant). Rent krast borde alla länder själva få bestämma hur deras land ska agera (att inte vara en buffertzone osv) men det är i många lägen mer komplext än att enkelt göra så. Ett alternativ vore ifall Ryssland inför en zon på sitt eget område och avskiljer det från Ryssland på så sätt så skulle då inte en ny gräns mot ett potenciellt EU/nato/whatever-land ökas. Det kommer förstås inte att ske och då blir det enklaste att skapa dessa områden genom att starta ett krig, så donbass och krim blir då en ny buffertzon enligt Rysslands tankesätt, man skulle nog gärna även ha norra delarna för att täcka hela gränsen men det känns i dagsläget svårt. Vi såg ju tidigare hårda strider på den mellersta/norra sidan.
Citera
2023-12-15, 01:51
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Det kan jag säga direkt att det där om att ryssarna ska göra uppror kommer inte att hända. De tycker ju själva att de måste ha en stark ledare typ Stalin eller som nu Vladolf Putler, som vet bättre om politik än average Boris. Slavmentalitet du vet.

Ursäkta min pessimist-realism.
Absolut inget och be om ursäkt om, för det stämmer det du skriver.
Så otroligt märkligt att vi bor så nära dom men ändå är så långt ifrån dom.
Jag kan ”förstå” religösa extremister som dödar folk för sin tro, jag kan ”förstå” att karteller dödar andra för pengar men kommer aldrig kunna förstå hur man kan döda andra eller offra sitt eget liv för några få som som enbart har blåst dom på pengar och gjort deras liv så miserabelt att dom vill dö i en skyttegrav för någon som skiter i dom fullständigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in