2023-12-14, 22:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Tyvärr har grisen putin redan ett par kronprinskanidater som håller sig hyfsat anonyma i bakgrunden. Bägge två med samma mörka själ som putler, en av dom avlöser putin när det är dags.. Ingen förändring kommer att ske så tillsvida inte Ryzzland besegras i grunden alternativt att Ryzzland totalkollapsar! Sorry to say.

Hmm.., är det några speciella du tänker på ?
Citera
2023-12-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det rør på sig i Washington också.., man skall skjuta upp ledigheten..man siktar på beslut næsta vecka !

Riktigt bra att Eu fick det igenom idag, tror det kan smøra hjulen en smula på andra sidan Atlanten..

Oj, det var positiva besked! Som en bonus så diskuterar Biden och Erdogan Sveriges NATO-ansökan så förhoppningsvis rör det på sig på alla fronter. Förutom Rysslands då
Citera
2023-12-14, 23:09
Avslutad
Citat:
Ja faktiskt, jag återkommer med namn när jag googlat fram dem svårt att minnas ryska. Ge mig tid bara. Imorgon får du svar. Jag snackar inte skit.

Redan för ett par år sedan såg jag ett föredrag av en finsk överste/rysslandsvetare som bott i ryssland och lärt sig ryska där, även han tog upp detta med kronprinsarna. Finns på Youtube med svensk text ifall du inte talar finska men jag minns inte vad han heter tyvärr.
Någon annan här kan förhoppningsvis länka, han är ganska känd.
Citera
2023-12-14, 23:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Men vilka länder i EU är inte enade? Det är typ Ungern och Slovakien, jag skulle säga att vi är jävligt enade för en gång skull.

Tjo, sen kan man fråga sig : Vilken enighet ?

-Politiskt.., jo där vill ju nog i det närmaste hela Eu att Ryssland skall ta sitt "pick och pack" ut ur Ukraina..

-Stöda med vapen/ekonomiskt : Då börjar man nog skilja agnarna ifrån vetet. När man fysiskt skall öppna plånboken.

Den senaste man skall börja följa med en smula närmare :

Plötsligt tvekar till och med Ukrainas bästa vän

Storbritannien var en av Ukrainas första och viktigaste militära anhängare. Men nu håller regeringen i London tillbaka. Bakom stängda dörrar hörs det redan att det saknas "ekonomiskt spelrum". Nu finns det ett hot om en farlig dominoeffekt.

https://www.welt.de/politik/ausland/plus249054182/Grossbritannien-Ploetzlich-zoegert-auch-der-groesste-Freund-der-Ukraine.html

Resten är bakom en "köpe-artikel". Förstod dock tidigt.., att Rishi inte var utav samma kaliber som BoJo. Fick även kvitto på det när Ben Wallece avgick som försvarsminister. Han sa att han skulle avgå om det inte blev mer satsningar för försvaret.

Vi får se hur det går..
Citera
2023-12-14, 23:15
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Det är nog lättare och skriva dom som inte är emot i kriget och jag har hört talas om att någon kärring är den enda som ställer upp, men känner jag Ryssland rätt så är hon också köpt och är bara med för att visa att deras val går rätt till 😂 Det bästa ryssen som är emot kriget kan göra är att inte gå till valurnorna alls och på det settet visa sin misstro mot regimen.

Här har vi tio minuter med hat mot väst och Ukraina, som ryssar matas med varje dag.
Den som säger sig vara neutral i det här kriget är PRO-ryss och skall i från tas sitt medlemskap och släppas av över gränsen till Ryssland.
Ja och det gäller även er pursvenskar som haft släkt här i flera hundra år.
Dom flesta av er vill så gärna att man skall riva medborgarskapet för invandrare som gjort något småbrott, men ni är en fara för rikets säkerhet, så ut ur mitt land och kom aldrig tillbaka!

https://youtu.be/CEDMbF-F4lo?si=eEpu9ddYKAQIttte
Citera
2023-12-14, 23:24
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Ryska soldater går numera omkring med Putins bild på bröstet? I alla fall de som medverkade i frågestunden.

https://tv.aftonbladet.se/video/363451/se-ovaentade-detaljen-i-putins-presstraeff

Landet blir bara sjukare och sjukare. Snart är de på nordkoreansk nivå med 'den store gudomliga ledaren ' och hela paketet..

Ryssland sätter en ny bild nu. Tyvärr en sämre bild än det postsovjetiska Ryssland någonsin lyckats göra. Den gamla bilden av Ryssland var ändå lite tuff, härdad och manlig. Nu är den mest keff och rutten i munhålan.

Vi kan börja med bilden av det ryska folket. Ett underkuvat folk som verkar ha förlorat all agens redan vid den mongoliska erövringen. Noll mod, noll tendens till självägarskap och livrädda för att våga ha en individuell åsikt i politiskt otillåtna frågor. Mer skott- och strykrädd än en tandlös jaktterrier.

Men man lever samtidigt på något slags heraldik av motstånd. Trots att det enda motstånd man lyckats uppvisa de senaste 100 åren har varit att offra sig själv i strider mot en despot, dikterat av en annan despot som man följt i blindo. Återigen, som en liten jaktterrier som skickats mot en annan liten jaktterrier. Fast tandlös då, för ägaren vågar inte bli biten. Slavmentalitet mot slavmentalitet, med rädda slavägare därbakom.

Man lever på en bild av kultur och litterära bevis av överhöghet visavi Ukraina. Samtidigt som fullt läsbara ukrainska verk skrevs på talspråk 20 år innan någon modern rysk författare gjorde sig begriplig på papper för dagens levande människor. Man lever på en idé om sovjetisk ingenjörskonst, samtidigt som högteknologin fanns i västerled och man i hemlighet alltid irriterat sig på detta.

Projiceringen fortsätter i all oändlighet. Väst är cuckade bögar som inte tänker på sin reproduktionstakt, säger abortvärldsmästaren Ryssland. Väst kan inte ta hand om sina kvinnor, säger kvinnomisshandelsvärldsmästaren Ryssland. Väst har ett välstånd att vinna på att närma sig oss, säger Ryssland som inte lyckas få rinnande vatten och avlopp till en tredjedel av sin för landarealen sett ringa befolkning.

Väst kommer snart sluta att fungera, säger Ryssland som aldrig lyckats fungera trots sina förutsättningar.
Citera
2023-12-14, 23:29
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Oj, det var positiva besked! Som en bonus så diskuterar Biden och Erdogan Sveriges NATO-ansökan så förhoppningsvis rör det på sig på alla fronter. Förutom Rysslands då

Jo, sen har dock Zelensky några obekväma beslut att ta (som jag har påpekat). Mobilisering och krigsekonomi. Han kommer inte undan det som jag ser det. För väst alena med enbart ekonomi och vapenstöd kan inte fixa det. Det behövs mera gubbar vid fronten, och Putin tvekar inte med att skicka fler.., så många han kan lägga vantarna på..

Stödet ifrån väst börjar komma trögare.., Zelensky måste slita för det mer. Kan inte enbart förlita sig på västs välvilja.
Citera
2023-12-14, 23:36
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Tjo, sen kan man fråga sig : Vilken enighet ?

-Politiskt.., jo där vill ju nog i det närmaste hela Eu att Ryssland skall ta sitt "pick och pack" ut ur Ukraina..

-Stöda med vapen/ekonomiskt : Då börjar man nog skilja agnarna ifrån vetet. När man fysiskt skall öppna plånboken.

Den senaste man skall börja följa med en smula närmare :

Plötsligt tvekar till och med Ukrainas bästa vän

Storbritannien var en av Ukrainas första och viktigaste militära anhängare. Men nu håller regeringen i London tillbaka. Bakom stängda dörrar hörs det redan att det saknas "ekonomiskt spelrum". Nu finns det ett hot om en farlig dominoeffekt.

https://www.welt.de/politik/ausland/plus249054182/Grossbritannien-Ploetzlich-zoegert-auch-der-groesste-Freund-der-Ukraine.html

Resten är bakom en "köpe-artikel". Förstod dock tidigt.., att Rishi inte var utav samma kaliber som BoJo. Fick även kvitto på det när Ben Wallece avgick som försvarsminister. Han sa att han skulle avgå om det inte blev mer satsningar för försvaret.

Vi får se hur det går..
Fast även om vi nu säger att hela väst skulle sluta skicka till Ukraina helt plötsligt så kommer ryssarna aldrig kunna hålla Ukraina ändå. Det kommer dö ännu fler ukrainare men dom kommer inte att sluta att slåss mot ryssarna, även om det inte blir strid i den typen av vi sett dom sista åren så kommer vi istället få se gerillakrigföring med Kiev i exil i något land.
Det skulle krävas åtskilliga miljoner soldater för att hålla hela Ukraina som kommer åka på den ena terrorbombningen efter den andra.
Även om det sägs att Rysslands ekonomi inte gått så dåligt som man hoppades så kommer korthuset att falla, det finns inte en chans att ett land kan klara sig när man blivit av med så många och så många skadade män i sina bästa år. När dom var så värdelösa innan kriget på att förvalta sina naturresurser, så har jag väldigt svårt att tro att dom kommer börja göra det nu.
Jag tror att även om väst skulle börja skänka ännu mer vapen så skulle det bli svårt och rensa ut alla ryssar ur Ukraina, utan det är det ryska folket som måste resa sig för att få dom och lämna Ukraina.
Otroligt att dom inte gjort det ännu, när det dött så många mer i det här kriget än vad det gjorde i Afghanistan när folket reste sig.
Ett så stort land kan inte klara sig på att vara utfrysta och ingen vill göra affärer med dom eller vill inte ta i deras äckliga rubel, dom är körda.
Citera
2023-12-14, 23:41
Medlem
Varje gång som det påpekas att Ukraina hyser nazister i sina led så kommer anklagelser om att också Ryssland har samma problem. Om det finns nazister på båda sidor så ligger det nära till hands att misstänka att dessa rivaliserande grupper står i främsta ledet och propagerar för krig.

Kan det vara en maktkamp om herraväldet nazister emellan som vi bevittnar?
I så fall kan det vara iscensatt av en klurig antinazist (som uppviglat båda sidor till att tro den andra sidan kommer göra processen kort så snart tillfälle ges) som ser fördelar med att dom krigar av sig, ty då minskar risken att de gör gemensam sak och ger sig på att försöka sprida sin ideologi till omvärlden.

Något måste det ju vara som lett fram till det oförsonliga hat som uppvisas, jag betvivlar att allt bara är den enes fel.
Citera
2023-12-14, 23:42
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Men vilka länder i EU är inte enade? Det är typ Ungern och Slovakien, jag skulle säga att vi är jävligt enade för en gång skull.

Det handlar inte bara om nationer i Europa, det handlar också om de trojanska hästar i vardera land som faktiskt kan potentiellt bli ett hot på flera olika vis. Därför är också tex valtiderna i vardera land ett orosmoment. TILLÄGG: Polens val slutade ju bra till slut men det var inte garanterat att det skulle bli så. Hade det gått "fel" så hade ännu en nation kanske påverkat negativt. Osv.
Det var bara ett exempel.

MEN jag håller med om att Europa som helhet är förhållandevis väldigt enade med få undantag.
Problemet är dock djupare än så.

De/Europas/EUs/Natos ledare måste stärka greppet på många vis. Kanske inte helt öppet eftersom det kan innebära att motståndarna hinner parera/skapa nya verktyg/nya metoder. De måste jobba tyst, hårt och målmedvetet. Detta är den farligaste perioden i Europa sedan andra världskriget.
Behandla det som sådant. Även vad gäller eventuella "lagrum".

Media är också en maktfaktor som alla vet.
Därför är det också viktigt att media drar sitt står till stacken.
Som jag skrev för några dagar sedan.
Börjar media själva sacka ihop i denna säkerhetsfråga eller börjar sprida skit och bli negativa/pessimistiska i situationen-
så är det ett svek allt för stort och farligt!
Istället för journalister som gnäller-JOBBA! BIDRA!

En del på FB inser inte heller att FB:s alla inlägg/diskussioner spelar någon roll?!

Men jo det gör det självklart.
Liksom alla sociala medier har en påverkan!
Främst på de unga eftersom det är där de "lever".
De kollar inte andra nyheter än det som sprids där.
* Jag vill kalla det att de unga är under attack i väst!
Men DE vet inte om det eftersom det är det normala för dem.
De har också rösträtt.

Därför finns det också troll med uppdrag här/sociala medier som utför sitt arbetet.
Varför trodde ni annars de sitter här och på alla andra plattformar, världen över?!
De vänder sig till direkt till folket med manipulationer! På uppdrag.
Därför att det GER EFFEKT.
Det har uppmärksammats ökad trollnärvaro före flera val i världen
och före sammandrabbningar också för den delen. (Skriver rakt ur minnet nu.)

Mitt råd är som sagt att media steppar upp och drar sitt strå till stacken!
Följ upp vem som skänker vad, vem som gör vad-och främst vem som HINDRAR eller sackar.
* Därefter offentliggör!
* Avkräv förklaringar!
* Sprid och ställ press på dem som behöver pressas!

När något bra görs-skriv även om det för att uppmuntra andra att göra samma!
Även internationellt, för att ge tyngd!
Öka viljan att hjälpa.

Ber om ursäkt om det blev osammanhängande. Hoppas poängen går fram.
Senast redigerad av Gracefulmind 2023-12-15 kl. 00:03.
Citera
2023-12-14, 23:53
Avslutad
Citat:
Googla Evaluation of Russia by Finnish intellegence colonel
Finns på Youtube. Inslaget börjar vid 55min. 40sec.
Jag kan tyvärr inte göra länkar från enheten jag skriver på.
De 2 kandidaterna han nämner heter Aleksei Djumin och Jevgeni zinitšev.

Jag råder dig att se hela föredraget, man får en fantastisk inblick i det ryska tänket. Marrti J Kari förklarar allt på ett levande sätt med mycket illustrationer och föredraget är texta på svenska.

Ett måste att se.

Edit nu får du banne mig kolla på föredraget, jag fick jobba för att hitta den.
Senast redigerad av jonkebonke 2023-12-14 kl. 23:57.
Citera
2023-12-14, 23:59
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Googla Evaluation of Russia by Finnish intellegence colonel
Finns på Youtube. Inslaget börjar vid 55min. 40sec.
Jag kan tyvärr inte göra länkar från enheten jag skriver på.
De 2 kandidaterna han nämner heter Aleksei Djumin och Jevgeni zinitšev.

Jag råder dig att se hela föredraget, man får en fantastisk inblick i det ryska tänket. Marrti J Kari förklarar allt på ett levande sätt med mycket illustrationer och föredraget är texta på svenska.

Ett måste att se.

Edit nu får du banne mig kolla på föredraget, jag fick jobba för att hitta den.

Jag minns att Nikolai Patrusjev har varit på tapeten
om det var potentiella efterträdare ni pratade om?
Som inte direkt blir bättre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in