2023-12-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plajadelfarmen
ABC ställningar

Givande inlägg, ABC bygghissar är det i tråden
Citera
2023-12-14, 20:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
I fallet i Kista då en balk vek sig och dödade en byggjobbare dömdes en kvinna som ansvarig för att hon beställt en för klen balk och företaget fick miljonböter
Det där caset i Kista var ju väldigt speciellt. Om jag minns rätt hade en ung tjej satt in påhittade värden i en beräkning bara tillfälligt, som glömdes bort, och så jobbade man vidare med det (varmed den brakade). Kan nåt liknande hänt här. Typ att man gjort ett prematurt jobb före tidsplan, och så antog nån annan att det var klart (kanske missade nån skylt eller notering om det) och körde dit? Mest förbryllande är ju hur kontrollen missat detta, dvs skulle kunna vara en förklaring.
Citera
2023-12-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
Visst är det hemskt när folk dör, absolut.
Men om vi bortser från det och att tillverkaren har en produkt som använts i 20+ år utan att den en enda gång tidigare fallit ned och de också har en tydlig manual, där det DESSUTOM står med både text och bild att om du inte monterar bultarna så kan de som åker i värsta fall dö!

För att undvika detta ska bättre utbildning till, certifieringar för montörer och kontiuerlig uppföljning genomföras.
Så länge jobben utförs på ”lägsta kronan” kommer olyckor att fortsätta hända, allvarliga sådama.

Senast idag skedde en allvarlig olycka på Northvolts fabrik, var detta tillverkarens fel?
Utredningen får utvisa.

Antingen är han montören av hissen eller bara arg på alimak för inget
Citera
2023-12-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Riskbedömning har absolut ingenting med andra tillverkares produkter att göra!

Riskbedömning har att göra med vilka olika risker den egna produkter innebär för de som arbetar med den och som använder den. Upptäcker man allvarliga risker är man skyldig att vidta åtgärder.

Jaha. Du menar så. Över tid har Alimaks hissmontörer sparat 100 arbetstimmar för att Alimak struntade i att konstruera bort risken, därför är det ok att fem personer dog i måndags. Ja, så är det säkert (OBS! Ironi!)

Och om någon annan hissmontör använder bultade förband men har konstruerat bort den risk som finns på Alimaks hissar, då, men endast då, så kan de lastas?

Din whataboutism är lika skrämmande som löjeväckande.

Alimak har ett ansvar för sina produkter och deras säkerhet helt oberoende av andras tillverkare. De konstruktionslösningar de väljer måste vara säkra och allvarliga risker som upptäcks konstrueras bort.
Vad snackar du om? Du är ju bekant med europeiska produktregler. Du om någon borde väl förstå att produktspecifika standarder ger bevis mot maskindirektivet.

Jag menar att bygghissar monteras upp, transporteras till bygget, används sen monteras ner. Komplexa konstruktioner kan också fela, kärva eller slitas. Färgmarkeringar kan slitas bort.

Jag utesluter inte att den lösningen som används idag kan vara bästa praxis utifrån hållbarhet, enkelhet och användarvänlighet. Och därmed ger bäst nettoeffekt på säkerheten i slutändan. Jag utesluter inte heller att det kan vara på annat sätt, och annan lösning är att föredra.

Om du har erfarenhet av säkerhet på just bygghissar får du gärna tala om vad i standarden de inte uppfyller. Och hur andra tillverkare löser risken.
Citera
2023-12-14, 21:02
Avslutad
Hur många kranar ställningar hissar fackverk pelare balkar osv osv osv bultas ihop där bultarna är väsentliga för bärförmågan? Utan att det skulle vara tillverkarens jävla ansvar att utföra detaljen på ett annat sätt bara för att montören KAN VARA inkompetent och inte ta sitt kontrollansvar. Tomten ovan är helt ute och cyklar med sitt satans maskindirektiv. Blir tokig. Du borde räkna och rita istället för koll på verkligheten eller några lagar har du fan inte
Citera
2023-12-14, 21:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Vad snackar du om? Du är ju bekant med europeiska produktregler. Du om någon borde väl förstå att produktspecifika standarder ger bevis mot maskindirektivet.

Nej, det förstår jag verkligen inte. Det låter som något du har hittat på.
Det jag förstår är att maskindirektivet är en av de, många, olika delar som ligger till grund för olika produktspecifika standarder.

Men visst, om du kan visa upp en standard som gör att maskindirektivets regler för säkerhet inte gäller för Alimaks hissar, så visa då upp den standarden, istället för att flamsa runt med killgissat flum som ovan.

Citat:
Jag utesluter inte att den lösningen som används idag kan vara bästa praxis utifrån hållbarhet, enkelhet och användarvänlighet. Och därmed ger bäst nettoeffekt på säkerheten i slutändan. Jag utesluter inte heller att det kan vara på annat sätt, och annan lösning är att föredra.

Jösses vilket flum. "nettoeffekt". Så fem döda är helt ok om man sparar hur många minuter då vid monteringen? Du har noll erfarenhet av maskinkonstruktion, maskinsäkerhet och maskindirektivet, eller hur!?

Kan du utesluta att den risk som resulterade i att fem personer dog i måndags, inte kunde ha konstruerats bort? Kan du utesluta att lagen säger att det var Alimaks skyldighet att göra det?

Citat:
Om du har erfarenhet av säkerhet på just bygghissar får du gärna tala om vad i standarden de inte uppfyller.

Det har jag redan gjort. Läs mina inlägg för helvete!

Citat:
Och hur andra tillverkare löser risken.

Fullständigt irrelevant. Det hade du vetat om du hade kunnat minsta lilla om ämnet.
Citera
2023-12-14, 21:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoBigOrGoHome1975
Jag är intresserad i hur rutinen ser ut för att montera upp/höja upp ett våningsplan för en bygghiss.

1. Vilka kontroller görs och av hur många skall det göras innan någon får använda hissen?
( I min värld så skall det inte bara var en sprätt som glömmer ett par bultar)?

2. Hur ofta skall löpande kontroller av en sådan här hiss göras?

3. Vilket bolag hade ansvaret för förändringarna (uppbyggnad/höja ett plan) av hissen?

Dessa frågor vore intressant att få svar på....

Citat:
Ursprungligen postat av deeler

1. Efter installation ska inspecta el motsv organ inspektera o godkänna för drifttagande.

2. Montören ansvarar med egenkontroller när masten sedan höjs och nya våningsplan monteras för av/på stigning.
Ska utföras enl tillverkarens manual för hissen. Finns inga krav om dagliga inspektioner.

3. ABC bygghissar och deras montör

Gällande 1/
Vid etablering eller stor förändring gäller inspektion (Dekra, Inspecta mfl). Vid enklare ändringar tex höjning råder egenkontroll.

Gällande 2/
På orörd byggställning brukar 14 dagars intervall råda på kontroll. Då är det ställningsbyggare som utför kontroll. Rätt säker på att samma gäller hiss.

Gällande 3/
Klockrent.
Citera
2023-12-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag förstår fortfarande inte hur man lyckas hoppa ur hissen när den faller. Eller så har medierna hittat på en egen sanning.

Hinner man ens ta det beslutet på ca 2 sekunder?

Svarar på egen fråga..för att tidningar lever på publicitet och klicks

Kan lika gärna vara någon som tänkt tanken att åka hissen men ångrat sig en stund före.

Någon som stått utanför och sett hissen braka ner och då funderat "det skulle kunnat vara jag, puh"
Citera
2023-12-14, 21:09
Medlem
Citat:
Det jag förstår är att maskindirektivet är en av de, många, olika delar som ligger till grund för olika produktspecifika standarder.

Men visst, om du kan visa upp en standard som gör att maskindirektivets regler för säkerhet inte gäller för Alimaks hissar, så visa då upp den standarden, istället för att flamsa runt med killgissat flum som ovan.

Jösses vilket flum. "nettoeffekt". Så fem döda är helt ok om man sparar hur många minuter då vid monteringen? Du har noll erfarenhet av maskinkonstruktion, maskinsäkerhet och maskindirektivet, eller hur!?

Kan du utesluta att den risk som resulterade i att fem personer dog i måndags, inte kunde ha konstruerats bort? Kan du utesluta att lagen säger att det var Alimaks skyldighet att göra det?

Fullständigt irrelevant. Det hade du vetat om du hade kunnat minsta lilla om ämnet.
Haha. Maskindirektivet bygger på ett framework hos EU, där produktdirektiven ger minimikrav för produkten som tillverkas.

Därefter finns det harmoniserade standarder som vägleder tillverkaren på tekniska krav på hur direktivet uppfylls.

Standarder utvecklas av branschen, som sen harmoniseras mot relevant direktiv av EU.

Om en produktspecifik typ C standard används så kan tillverkaren åberopa presumtion om överensstämmelse med hela direktivet.

Detta är en fundamental aspekt av hela den europeiska lagstiftningen. Direktivet tar upp minimikrav och tekniska krav och state of the art regleras i standarder.

Jag killgissar inte utan detta finns att läsa i EUs official journal som listar harmoniserade standarder, där EN 12159 finns upptagen. Du kan läsa mer om EU:s framework i Blue Guide.

Jag har jobbat med detta i decennier. Men jag märker att du inte har, eftersom du är
obekant med en av lagstiftningens mest fundamentala principer.
Senast redigerad av staschen 2023-12-14 kl. 21:12.
Citera
2023-12-14, 21:09
Medlem
Citat:

Maskindirektivet,
När en produkt, i detta fall scando 650 ce märks och då måste bli godkänd enl maskindirektivet så krävs det enligt lag att ett tredjeparts organ, läs inspecta eller motsv acriditerad godkänner hissen i enighet med maskindirektivet, vilket scando 650 är.
Detta är såklart vattentätt hos tillverkaren och det kommer utredningen att visa.
Citera
2023-12-14, 21:10
Medlem
Citat:
Eftersom risken var känd redan innan olyckan inträffade, så skulle den säkerheten ha utvecklats än mer redan innan olyckan. Det behövs ingen utredning för att göra den risken känd, den var redan känd, men inget hade gjorts åt det. De åtgärder som förhoppningsvis vidtas nu, efter olyckan, kunde och skulle ha vidtagits innan olyckan. Hade så skett, hade de fem som dog i måndags, varit i livet idag. Glöm aldrig det. Om Alimak hade gjort det som de var skyldiga att göra, då hade de fem som dog i måndags, varit i livet idag. Det är av den anledningen som vi har de lagar och regler som vi har.

När någon kör ihjäl sig i en Ferrari, för att personen är påverkad eller kört över hastighetsgränsen. Då tycker du alltså inte att Ferrari gjort sitt jobb för att undvika detta?

Precis det som hänt här. Det är inget fel på Alimak hissen, utan personerna som utfört höjningen. Dvs handhavande fel och slarv. Det här har inget med utländsk arbetskraft att göra, människor gör fel, även svenskar.. tro det eller ej!

Att denna risk lyfts i monteringsanvisningen av hissen belyser bara det faktum att de vet att detta är ett riskmoment som aldrig kan påminnas om för ofta. Det betyder inte att den är osäker!

Jag tycker den här tråden håller på att spåra. Det är allt för många som lyser med sin okunskap om branschen och materialet som detta fall handlar om. Det smutskastas, spekuleras och kill-gissas till höger och vänster utan någon som helst verklighetsanknytning.

Jag jobbar själv i branschen, och tycker det här är det mest tragiska som hänt oss i byggindustrin på bra länge. Ser dock fram emot att höra den officiella utredningen och slutsatsen. I min värld så är det personerna/företaget som utfört höjningen, ingen annan. Dvs ej tillverkaren. Sen om det är hyrfirman eller en UE till dom i sin tur, det återstår att se.
Senast redigerad av bigPapaBeard 2023-12-14 kl. 21:12.
Citera
2023-12-14, 21:13
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Varför får du kalla kårar av att företaget söker personal? Många företag som sysslar med montage och teknisk service söker hela tiden efter kompetenta medarbetare då bristen är stor.
Nu gällde ju användarförbudet hissarna i Stockholm( ett utsett företag kan man tänka).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in