Citat:
Ursprungligen postat av
staschen
Vad snackar du om? Du är ju bekant med europeiska produktregler. Du om någon borde väl förstå att produktspecifika standarder ger bevis mot maskindirektivet.
Nej, det förstår jag verkligen inte. Det låter som något du har hittat på.
Det jag förstår är att maskindirektivet är en av de, många, olika delar som ligger till grund för olika produktspecifika standarder.
Men visst, om du kan visa upp en standard som gör att maskindirektivets regler för säkerhet inte gäller för Alimaks hissar, så visa då upp den standarden, istället för att flamsa runt med killgissat flum som ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
staschen
Jag utesluter inte att den lösningen som används idag kan vara bästa praxis utifrån hållbarhet, enkelhet och användarvänlighet. Och därmed ger bäst nettoeffekt på säkerheten i slutändan. Jag utesluter inte heller att det kan vara på annat sätt, och annan lösning är att föredra.
Jösses vilket flum. "nettoeffekt". Så fem döda är helt ok om man sparar hur många minuter då vid monteringen? Du har noll erfarenhet av maskinkonstruktion, maskinsäkerhet och maskindirektivet, eller hur!?
Kan du utesluta att den risk som resulterade i att fem personer dog i måndags, inte kunde ha konstruerats bort? Kan du utesluta att lagen säger att det var Alimaks skyldighet att göra det?
Citat:
Ursprungligen postat av
staschen
Om du har erfarenhet av säkerhet på just bygghissar får du gärna tala om vad i standarden de inte uppfyller.
Det har jag redan gjort. Läs mina inlägg för helvete!
Citat:
Ursprungligen postat av
staschen
Och hur andra tillverkare löser risken.
Fullständigt irrelevant. Det hade du vetat om du hade kunnat minsta lilla om ämnet.